AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Del Skrevet 2. mai 2023 Har aldri brukt parfyme før i fjor da jeg kjøpte min aller første. Siden da har jeg fått et ønske om å bli klok på parfymer og finne noen jeg ønsker å bruke selv. Men hvor begynner man? Hvordan skaffer man testers uten å betale så mye? Fins det noen lure tips og triks? Dere som har masse parfymer, hvordan velger dere hvilken dere bruker til ulike anledninger? Bare står dere opp om morgenen og velger på "feelingen"? Jeg har lest litt om top, heart og bottom notes, benytter meg av fragrantica.com for å lese meg opp på litt ulike. Men syns likevel det er veldig vanskelig å finne ut hvilke dufter som passer til meg 🙈 Håper noen parfymeentusiaster kan nerde litt her, selv om jeg ikke hadde så veldig spesifikke spørsmål. Anonymkode: fd786...67d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg har over tid lært meg hvilke noter som passer meg. Og jeg styrer godt unna de typiske tax-free duftene. Ellers kan jeg ikke så mye teori bak. Jeg bruker ofte etter sesong og anledning. Men vel så ofte humør. Samlingen kommer fra ulike steder. Ofte diskuterer jeg en stund med personalet i butikken, og prøver ulikt. Går gjerne med en en dag, og kjøper dagen etter. Handler i utland, så der er serviceinnstillingen en helt annen i Norge. Har også vært i parfymehusene i Grasse, der lærte jeg mye om hva jeg likte. Anonymkode: b7d4b...4cd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg har alltid elsket parfyme, men hadde en lang periode jeg ikke brukte noe pga små barn. Nå som de er større har interessen kommet tilbake 🥰 Jeg pleier å teste på håndleddet i butikk, når det er en jeg er interessert i. Det tar tid for parfymen å utvikle seg på din hud, så ikke kjøp før du har testet gjerne et par ganger. Parfyme er dyrt, så det er kjedelig å gjøre bomkjøp. Det hender man kan få testere i butikk, om du er heldig. Vanskelig å si hva som passer til deg, det viktige er at du selv elsker duften! Anonymkode: edade...01a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Del Skrevet 2. mai 2023 Har ikke opplevd å få testere på minst 15 år, nå får man bare de papirlappene de sprayer på. Jeg syns det er vanskelig å få inntrykk av en parfymeduft på parfymeri siden skapene er låst og man må be om hjelp fra de ansatte. Da går det ofte fort fra en parfyme til neste syns jeg og jeg får ikke stått i ro og kjent etter. Jeg kan egentlig ingenting om parfymer men når jeg har prøvd å si at jeg ønsker en dyp og forførende duft så presenterer de meg for skikkelig heslige bestemor dufter og når jeg sier "ikke så skarp og alkoholaktig" så går de rett over til sukkersøte dufter og de syns jeg kan lukte litt svette på huden. Føler ikke jeg får god hjelp, men det eneste bra jeg lærte i en tax free en gang var å se etter farge på flasken. At rosa var søtt som sukkerspinn, lyseblått var friskt (som havet) , grønn var jordnært (som gresset), og sort var tung og dramatisk. Å assosiere etter farger på den måten ga meg hvertfall litt mer pekepinn på hvordan duftene kan ses på flasken, men jeg har enda til gode å finne en parfyme jeg liker godt som ikke blir for søt/svett og ikke blir bestemor 😅 Jeg har en liten flaske rollon eau de toilette med karamell og vanilje duft, som ikke er så søt at den lukter svette og den er veldig god men forsvinner fra huden innen en time eller to og gir ikke den "forføreriske selvstendig kvinne" eimen menn blir mo i knærne av som jeg leter etter hehe. Tar gjerne i mot tips her om noen med peiling leser! 😊 Anonymkode: 0482b...9a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natalie91 Skrevet 2. mai 2023 #5 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg liker personlig godt de rosa selv, da de lukter søtt 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 2. mai 2023 #6 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har ikke opplevd å få testere på minst 15 år, nå får man bare de papirlappene de sprayer på. Jeg syns det er vanskelig å få inntrykk av en parfymeduft på parfymeri siden skapene er låst og man må be om hjelp fra de ansatte. Da går det ofte fort fra en parfyme til neste syns jeg og jeg får ikke stått i ro og kjent etter. Jeg kan egentlig ingenting om parfymer men når jeg har prøvd å si at jeg ønsker en dyp og forførende duft så presenterer de meg for skikkelig heslige bestemor dufter og når jeg sier "ikke så skarp og alkoholaktig" så går de rett over til sukkersøte dufter og de syns jeg kan lukte litt svette på huden. Føler ikke jeg får god hjelp, men det eneste bra jeg lærte i en tax free en gang var å se etter farge på flasken. At rosa var søtt som sukkerspinn, lyseblått var friskt (som havet) , grønn var jordnært (som gresset), og sort var tung og dramatisk. Å assosiere etter farger på den måten ga meg hvertfall litt mer pekepinn på hvordan duftene kan ses på flasken, men jeg har enda til gode å finne en parfyme jeg liker godt som ikke blir for søt/svett og ikke blir bestemor 😅 Jeg har en liten flaske rollon eau de toilette med karamell og vanilje duft, som ikke er så søt at den lukter svette og den er veldig god men forsvinner fra huden innen en time eller to og gir ikke den "forføreriske selvstendig kvinne" eimen menn blir mo i knærne av som jeg leter etter hehe. Tar gjerne i mot tips her om noen med peiling leser! 😊 Anonymkode: 0482b...9a7 Disse fargekodene stemmer ikke, så der kan du få deg en overraskelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 2. mai 2023 #7 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg kjøper flere titalls testere i året, på Finn og Tise. Elsker det! Men det er en dyr hobby, ettersom jeg ofte ender med å kjøpe full flaske 🤭 Ellers så er tråden her som heter «Hvilken parfyme har du på deg i dag?» skummel 😆 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Del Skrevet 2. mai 2023 CrazyCatLady2500 skrev (38 minutter siden): Jeg kjøper flere titalls testere i året, på Finn og Tise. Elsker det! Men det er en dyr hobby, ettersom jeg ofte ender med å kjøpe full flaske 🤭 Ellers så er tråden her som heter «Hvilken parfyme har du på deg i dag?» skummel 😆 Visste ikke at folk solgte testere på finn og tise, takk for tips! Hvordan velger du hvilke du vil teste da? Er jo uendelig med utvalg 😅 Anonymkode: fd786...67d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 2. mai 2023 #9 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Visste ikke at folk solgte testere på finn og tise, takk for tips! Hvordan velger du hvilke du vil teste da? Er jo uendelig med utvalg 😅 Anonymkode: fd786...67d Noen timers surfing på Fragrantica, litt samtaler med ei venninne som er like hekta, og som sagt den tråden jeg nevnte. Der er det nye tips hver dag 🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 2. mai 2023 #10 Del Skrevet 2. mai 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå