Gå til innhold

Klage på bilverksted?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde bilen min på verksted nå nylig fordi jeg trodde dieselpartikkelfilteret var tett, da jeg syns bilen dro så dårlig og brukte evighet på å komme i gang i første gir.

Jeg tok den med på verksted, og der sa dem at innsuget var helt tett…måtte skifte pakninger, rense egr-ventil og diverse..

Alt ente opp på totalt 17k.

Bilen er blitt mye bedre, men den er fortsatt ikke like «sprek» som den var. Den drar fortsatt lite dårlig sammenlignet med hva den gjorde tidligere. Jeg kjenner jeg er sur fordi jeg nå har betalt 17k, men syns ikke forbedringen er bra nok.

 

Kan jeg klage på dette?

Anonymkode: 95eed...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ingenting å klage på siden verkstedet har fått den til å gå bedre.

Husk at nyere dieselbiler ikke tåler å bli brukt til småkjøring og de er notoriske på å sote ned så det å fikse problemet kan være veldig omfattende.

Anonymkode: 84498...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 17.26):

Hei

Jeg hadde bilen min på verksted nå nylig fordi jeg trodde dieselpartikkelfilteret var tett, da jeg syns bilen dro så dårlig og brukte evighet på å komme i gang i første gir.

Jeg tok den med på verksted, og der sa dem at innsuget var helt tett…måtte skifte pakninger, rense egr-ventil og diverse..

Alt ente opp på totalt 17k.

Bilen er blitt mye bedre, men den er fortsatt ikke like «sprek» som den var. Den drar fortsatt lite dårlig sammenlignet med hva den gjorde tidligere. Jeg kjenner jeg er sur fordi jeg nå har betalt 17k, men syns ikke forbedringen er bra nok.

 

Kan jeg klage på dette?

Anonymkode: 95eed...7d0

Du bør nok kunne dokumentere at den ikkje drar like bra som den gjorde... skal du ha en god sak overfor verkstedet. 

Anonymkode: 7304a...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dette ikke var et NAF verksted. Siste gang fikk jeg et tilbud på over 6k for sjekke bremspakningene. Bosch verkstedet tok 1,5k inkludert fiksing. 

Om bilen er manuell så kan det også være verdt å sjekke gir når bilen ikke trekker. Det er gjerne 15k det og men så er du ferdig.

Ellers så er det en drittjobb å vaske alt rundt ventilsystemet og tar sikkert mange arbeidstimer. Om de skrev opp mindre enn 8 timer så kan du være veldig glad :)

 :skya:

Anonymkode: d3b3a...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tidligere skrev om, kjører du korte turer?

Da trenger du noen lengre turer jevnlig.

Anonymkode: ed494...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bra at dette ikke var et NAF verksted. Siste gang fikk jeg et tilbud på over 6k for sjekke bremspakningene. Bosch verkstedet tok 1,5k inkludert fiksing. 

Om bilen er manuell så kan det også være verdt å sjekke gir når bilen ikke trekker. Det er gjerne 15k det og men så er du ferdig.

Ellers så er det en drittjobb å vaske alt rundt ventilsystemet og tar sikkert mange arbeidstimer. Om de skrev opp mindre enn 8 timer så kan du være veldig glad :)

 :skya:

Anonymkode: d3b3a...4bc

Her har du blitt lurt av begge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Kokeplate said:

Her har du blitt lurt av begge ...

How?

Bremsepedalen var myk og bilen hadde lekkasje ved hjulet. NAF verkstedet har jeg ikke noe betalt for så da har de vel ikke liet meg? 

Mulig det heter noko annet enn bremspakning på nordk men jeg mener altså de pakningene som holder bremseslangen på plass ved klossene.

Anonymkode: d3b3a...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

How?

Bremsepedalen var myk og bilen hadde lekkasje ved hjulet. NAF verkstedet har jeg ikke noe betalt for så da har de vel ikke liet meg? 

Mulig det heter noko annet enn bremspakning på nordk men jeg mener altså de pakningene som holder bremseslangen på plass ved klossene.

Anonymkode: d3b3a...4bc

Bremseklosser?

Anonymkode: 09434...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett bør du ta lengre turer + ha veldig lavt turtall over strekker (helst oppoverbakker) for å brenne ut filteret med jevne mellomrom. Forsøk å unngå småturer egentlig. Tror det dessverre er lite å klage på som lite bilkyndig. 

Anonymkode: 6860c...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Generelt sett bør du ta lengre turer + ha veldig lavt turtall over strekker (helst oppoverbakker) for å brenne ut filteret med jevne mellomrom. Forsøk å unngå småturer egentlig. Tror det dessverre er lite å klage på som lite bilkyndig. 

Anonymkode: 6860c...f7b

Ved lavt turtall oppnår du ikke det du er ute etter. Det må opp, og virkelig la motor få jobbe, da først kan en snakke om at det blir varme nok! Er jo derfor mange, eller enkelte, ikke har problem etter en lengre kjøre tur på motorvei i høy hastighet. Da er turtallet høyt, og motor må jobbe mer hele tiden.

Anonymkode: 3db53...3bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bremseklosser?

Anonymkode: 09434...8ff

Nei det er den skruen / pakningen som kobler slangen med bremsevæske til bremsystemet ved hjulet. Klossene var fine. Mulig at pakning ikke er det rette ordet som sagt men virker godt brukt her i miljøet i hvert fall og blir forstått av de fleste bilfolkene hva jeg mener.

Anonymkode: d3b3a...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...