AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg har en gammel bil fra 2011 som jeg har lyst å bytte ut med elbil fra høsten av. Skulle den fått full service og skiftet ut alt av olje, ny viftereim og bytta deler som er rusta, så må jeg sikkert betale opp til det som bilen er verdt i seg selv. Jeg har 20 000 kr i ek + den gamle kjærra og lurer på å bare ta den med inn på et senter og solgt den samtidig som jeg bytter mot en elbil og tar et lite billån på 50 000 eller noe..🤔 Anonymkode: 729e0...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Del Skrevet 2. mai 2023 Blir ikke rare elbilen. Anonymkode: b03e5...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Del Skrevet 2. mai 2023 Du får flere fine elbiler i 200.000 - 300.000 med 200-300km rekkevidde uten at bilen har gått særlig langt. Sjekk merket MG blant annet, de har rimelige og gode biler. Anonymkode: 238f9...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2023 #4 Del Skrevet 2. mai 2023 hvilken elbil er det du tenker du får for den summen da TS? Det du evt kan gjøre er å sjekke med biloppkjøpere i ditt område hva de evt vil gi for bilen din, men sjangsen er større for at du får noe som helst igjen om du selger den som den er privat.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 2. mai 2023 #5 Del Skrevet 2. mai 2023 Nå vet jeg ikke hvor ille den bilen din er, men hvis du allerede nå vet du vil bytte den ut, og samtidig den er verdt lite, ville jeg avventet litt. Bilforhandlere har innimellom innbytte kampanje. Da kan du få en ok pris på en drittbil. Jeg hadde en bil som var verdt ca 20 tusen i ok stand, men den trengte mye fiksing at verksted sa det ville koste ca 20 tusen. Jeg fikk innbytte hos en forhandler til 25 tusen. En kampanje. Men realistisk sett må du mer opp i pris for en ok elbil. MG er billig og greit, men det er kinabil og det er mye smågalt med de. Likevel, vell verd pengene. Leaf er også ok. Mye greie biler hvis du legger på noe mer her nå. En pent brukt elbil som er noen år gammel kan du fint få til en grei pris. Ser litt bort fra Skoda Citigo og Seat Mii, så ligger det 24 elbiler av MG eller Nissan Leaf på finn.no til under 200 tusen fra forhandler, søk fra 2020 modell. Uten å ha sett nærmere på alle annonser så kan du altså finne deg en elbil til under 200 tusen, som er et par år gammel, og med en ok rekkevidde med mindre du pendler voldsomt. 2020 modell kjørt under 50' km, kanskje to år igjen av nybilgaranti. Må jo være en ok deal? Skjønner det er mer enn du hadde sett for deg, men.. Med 200tusen, hvor jeg legger til grunn at du har 20 tusen oppspart og får innbytte på 25' så tilsvarer det ca 150' i billån. Skjønner det er mer enn du først tenkte. Men.. det er noen mnd til høsten, kan du levere enklere til da? Kan du sette av 10 tusen av feriepengene eller noe mer til da? 50 tusen I lån over 5 år er vel ca 800kr mnd. Dersom du istedet tar 150 tusen, og øker til 7 år, blir det 1500kr mnd. Det er 700kr mer, men sammenlign dette med hva du får lette av i drivstoff, bom eller annet. 700kr mnd er avkall på en kveld ute? Er det verdt det? Eller en kveld med barnevakt i mnd? Altså. Jeg prøver bare å si at du bør nok legge deg oppom 200' for å finne en grei elbil. Og at det kanskje er verd det. Sammenlign dine bilutgifter nå kontra med å beholde bil. Jeg hadde en 2013 mod. Og har det siste året hatt det dyreste bilhold året noen sinne. Alt har skjedd. Og vil nok komme nå fremover mer. Så jeg sammenlignet forventet kostnader med å beholde den, kontra å kjøpe ny bil. Jeg kom frem til at det gikk opp i opp. Så jeg kjøpte en by elbil til 600 tusen. For meg ville kostnaden med gammel bil og reparasjoner, pendling drivstoff og bom gjøre at kostnaden ville bli lik. Så da var det like greit å kjøpe ny... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Del Skrevet 2. mai 2023 Baktusen skrev (4 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor ille den bilen din er, men hvis du allerede nå vet du vil bytte den ut, og samtidig den er verdt lite, ville jeg avventet litt. Bilforhandlere har innimellom innbytte kampanje. Da kan du få en ok pris på en drittbil. Jeg hadde en bil som var verdt ca 20 tusen i ok stand, men den trengte mye fiksing at verksted sa det ville koste ca 20 tusen. Jeg fikk innbytte hos en forhandler til 25 tusen. En kampanje. Men realistisk sett må du mer opp i pris for en ok elbil. MG er billig og greit, men det er kinabil og det er mye smågalt med de. Likevel, vell verd pengene. Leaf er også ok. Mye greie biler hvis du legger på noe mer her nå. En pent brukt elbil som er noen år gammel kan du fint få til en grei pris. Ser litt bort fra Skoda Citigo og Seat Mii, så ligger det 24 elbiler av MG eller Nissan Leaf på finn.no til under 200 tusen fra forhandler, søk fra 2020 modell. Uten å ha sett nærmere på alle annonser så kan du altså finne deg en elbil til under 200 tusen, som er et par år gammel, og med en ok rekkevidde med mindre du pendler voldsomt. 2020 modell kjørt under 50' km, kanskje to år igjen av nybilgaranti. Må jo være en ok deal? Skjønner det er mer enn du hadde sett for deg, men.. Med 200tusen, hvor jeg legger til grunn at du har 20 tusen oppspart og får innbytte på 25' så tilsvarer det ca 150' i billån. Skjønner det er mer enn du først tenkte. Men.. det er noen mnd til høsten, kan du levere enklere til da? Kan du sette av 10 tusen av feriepengene eller noe mer til da? 50 tusen I lån over 5 år er vel ca 800kr mnd. Dersom du istedet tar 150 tusen, og øker til 7 år, blir det 1500kr mnd. Det er 700kr mer, men sammenlign dette med hva du får lette av i drivstoff, bom eller annet. 700kr mnd er avkall på en kveld ute? Er det verdt det? Eller en kveld med barnevakt i mnd? Altså. Jeg prøver bare å si at du bør nok legge deg oppom 200' for å finne en grei elbil. Og at det kanskje er verd det. Sammenlign dine bilutgifter nå kontra med å beholde bil. Jeg hadde en 2013 mod. Og har det siste året hatt det dyreste bilhold året noen sinne. Alt har skjedd. Og vil nok komme nå fremover mer. Så jeg sammenlignet forventet kostnader med å beholde den, kontra å kjøpe ny bil. Jeg kom frem til at det gikk opp i opp. Så jeg kjøpte en by elbil til 600 tusen. For meg ville kostnaden med gammel bil og reparasjoner, pendling drivstoff og bom gjøre at kostnaden ville bli lik. Så da var det like greit å kjøpe ny... du slette tid, takk for et så informerende svar. Bilen er verdt 20 000 om jeg selger den selv. Men jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle kjøpe noe nyere enn 2018 jeg, men når du vinkler det sånn så kan jeg tenke litt annerledes. Jeg har ikke noe kunnskap om bil jeg. Jeg tenkte at jeg bare hadde råd til en elbil fra 2016 og at lån over 100 000 blir litt mye for meg. Det du skriver om bilen fra 2013 kan jeg forstå. Det sier seg selv at gamle biler trenger mer fiks enn nye. Jeg kan kanskje sette av 10 000 av sparepenger ja, det er en mulighet. Anonymkode: 729e0...3cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du får flere fine elbiler i 200.000 - 300.000 med 200-300km rekkevidde uten at bilen har gått særlig langt. Sjekk merket MG blant annet, de har rimelige og gode biler. Anonymkode: 238f9...7ac Tusen takk. Jeg skal sjekke dette "MG" merket på finn. 🥳 Anonymkode: 729e0...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. mai 2023 #8 Del Skrevet 2. mai 2023 Carrot skrev (1 time siden): hvilken elbil er det du tenker du får for den summen da TS? Det du evt kan gjøre er å sjekke med biloppkjøpere i ditt område hva de evt vil gi for bilen din, men sjangsen er større for at du får noe som helst igjen om du selger den som den er privat.. De gir nesten bare vrakpant fikk bedre pris på Finn 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. mai 2023 #9 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): du slette tid, takk for et så informerende svar. Bilen er verdt 20 000 om jeg selger den selv. Men jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle kjøpe noe nyere enn 2018 jeg, men når du vinkler det sånn så kan jeg tenke litt annerledes. Jeg har ikke noe kunnskap om bil jeg. Jeg tenkte at jeg bare hadde råd til en elbil fra 2016 og at lån over 100 000 blir litt mye for meg. Det du skriver om bilen fra 2013 kan jeg forstå. Det sier seg selv at gamle biler trenger mer fiks enn nye. Jeg kan kanskje sette av 10 000 av sparepenger ja, det er en mulighet. Anonymkode: 729e0...3cc Du kan sjekke kvd.no og taste inn reg.nr og km stand så får du estimert pris 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Del Skrevet 2. mai 2023 hehe. Vrakpant hadde passet til det vraket. Men fant en bil som virka interessant nå fra 2020. Anonymkode: 729e0...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Del Skrevet 2. mai 2023 Har bemerket følgende i lignende tråder her før: Ofte vil det lønne seg å ta et litt større lån og få kjøpt en bil som fremdeles er under garanti. Lånet og verditapet vil bli noe høyere, men samtidig vil du så og si slippe kostnader til reparasjoner og EU godkjenning. Nyere bil vil totalt sett altså ikke bli noe dyrere, og du får gleden av å kjøre ny bil som (forhåpentligvis) virker. På de fleste biler begynner det å dukke opp ting etter 5-6 år og da vil du i mange tilfeller få ei litt kjip verkstedregning i forbindelse med EU kontroll. Sånne mangler vil som hovedregel bli dekket så lenge bilen er under nybilgaranti. Dette er en liten forenkling og regnestykket blir ikke alltid slik. Det kommer an på pris på bil osv... Men ha det i bakhodet og ta deg en runde med kalkulatoren før du bestemmer deg for å kjøpe en gammel bil til 70 000 kr. Den vil neppe gå igjennom neste kontroll feilfritt. Anonymkode: dcfa0...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Del Skrevet 2. mai 2023 Hvilke biler kjøper dere? Jeg har en Toyota og den er 15 år gammel og trenger ikke bytte mer enn slitasje en sjelden gang. Kjører den hver dag. Eneste som er blitt et problem er rust, fordi jeg ikke har rustbehandlet den og norske veier er saltet mye om vinteren. Bilen min bli nok vanskelig å få gjennom EU kontrollen når rusten har fått overtaket. Anonymkode: 1fc93...a02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 2. mai 2023 #13 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke biler kjøper dere? Jeg har en Toyota og den er 15 år gammel og trenger ikke bytte mer enn slitasje en sjelden gang. Kjører den hver dag. Eneste som er blitt et problem er rust, fordi jeg ikke har rustbehandlet den og norske veier er saltet mye om vinteren. Bilen min bli nok vanskelig å få gjennom EU kontrollen når rusten har fått overtaket. Anonymkode: 1fc93...a02 Det er jo ganske vanlig at en del ting kommer rundt 10 års alder. Bare slitedeler, men dette kommer jo gjerne samtidig. Bremseklosser, bremseskiver, bremsewire, tromler, hjullagerene, fjørene, noen biler har registerreim, kanskje det lekker litt olje, eller spylervæske, plutselig er de elektriske vinduene vanskelige fordi en av kablene i dørene er i klem og dermed røket,eller knappen ikke virker mer. Dette er jo slitedeler, og ofte er jo en gang slik at det kommer litt på en gang. Bilen begynner å bli gammel.. Er litt som meg, ny, ung og alt er fresht, også plutselig skal man begynne ned antirynke krem og alt på en gang. 😅😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 2. mai 2023 #14 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): du slette tid, takk for et så informerende svar. Bilen er verdt 20 000 om jeg selger den selv. Men jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle kjøpe noe nyere enn 2018 jeg, men når du vinkler det sånn så kan jeg tenke litt annerledes. Jeg har ikke noe kunnskap om bil jeg. Jeg tenkte at jeg bare hadde råd til en elbil fra 2016 og at lån over 100 000 blir litt mye for meg. Det du skriver om bilen fra 2013 kan jeg forstå. Det sier seg selv at gamle biler trenger mer fiks enn nye. Jeg kan kanskje sette av 10 000 av sparepenger ja, det er en mulighet. Anonymkode: 729e0...3cc Husk evt å forhandle litt med forhandler om de tar service og eukontroll før du får evt bil. Med da nybil garanti i to år, så har man alt på plass. MG er helt kurrante biler. Men det er billige biler. Likevel er de vel verdt de altså. Bare å tenke på at hvis du er lang i beina er det jo et kinamerke så det er ikke svære behagelige seter som du får i en Volvo.. noen slike ting å ta med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 2. mai 2023 #15 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): du slette tid, takk for et så informerende svar. Bilen er verdt 20 000 om jeg selger den selv. Men jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle kjøpe noe nyere enn 2018 jeg, men når du vinkler det sånn så kan jeg tenke litt annerledes. Jeg har ikke noe kunnskap om bil jeg. Jeg tenkte at jeg bare hadde råd til en elbil fra 2016 og at lån over 100 000 blir litt mye for meg. Det du skriver om bilen fra 2013 kan jeg forstå. Det sier seg selv at gamle biler trenger mer fiks enn nye. Jeg kan kanskje sette av 10 000 av sparepenger ja, det er en mulighet. Anonymkode: 729e0...3cc Husk evt å forhandle litt med forhandler om de tar service og eukontroll før du får evt bil. Med da nybil garanti i to år, så har man alt på plass. MG er helt kurrante biler. Men det er billige biler. Likevel er de vel verdt de altså. Bare å tenke på at hvis du er lang i beina er det jo et kinamerke så det er ikke svære behagelige seter som du får i en Volvo.. noen slike ting å ta med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Del Skrevet 2. mai 2023 Maskinfører skrev (5 timer siden): De gir nesten bare vrakpant fikk bedre pris på Finn 🙂 Får nok mer på finn, men kan også få problemer med kjøper i ettertid. Anonymkode: fdf59...2cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. mai 2023 #17 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får nok mer på finn, men kan også få problemer med kjøper i ettertid. Anonymkode: fdf59...2cc Ja det kan bli problemer men selg den gjerne til noen som skrur selv 🙂 synes 20 000,- var lite i 2006 ga min far 30 000,- for en Mazda 626 1992 mod her er det ikke Airbag en gang Du kan sjekke ut pris her på din bil 🙂 https://www.kvdnorge.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #18 Del Skrevet 7. mai 2023 Baktusen skrev (På 2.5.2023 den 21.10): Hvilke biler kjøper dere? Jeg har en Toyota og den er 15 år gammel og trenger ikke bytte mer enn slitasje en sjelden gang. Kjører den hver dag. Eneste som er blitt et problem er rust, fordi jeg ikke har rustbehandlet den og norske veier er saltet mye om vinteren. Bilen min bli nok vanskelig å få gjennom EU kontrollen når rusten har fått overtaket. Enig jeg har en Nissan Q 2011. Ingen rust, går som en klokke. Kan skifta håndbrekkwire en gang + bremseklosser. Thats it:) Anonymkode: 32bf2...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #19 Del Skrevet 7. mai 2023 KUN skifta skulle det være😁 Anonymkode: 32bf2...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #20 Del Skrevet 9. mai 2023 Maskinfører skrev (På 2.5.2023 den 22.22): Ja det kan bli problemer men selg den gjerne til noen som skrur selv 🙂 synes 20 000,- var lite i 2006 ga min far 30 000,- for en Mazda 626 1992 mod her er det ikke Airbag en gang Du kan sjekke ut pris her på din bil 🙂 https://www.kvdnorge.no/ Er kvd til å stole på? I følge kvd, er min gamle Ford verdt ca. 40.000 (eller mer). Det er 15.000 mer enn det jeg kjøpte den for i 2020. Anonymkode: 8e555...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå