Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #41 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du kan se det i intervju i dokumentaren The Rise of Jordan Peterson hvor han sier det ordrett selv. Anonymkode: 2f632...351 Nå har jeg sett ferdig dokumentaren og dette med at kvinner varte opp sine maker hørte jeg han ikke si? Argumentet med sminke oppfatter jeg at egentlig er langt mer kompleks enn hva det blir forenklet til å være: han kritiserer hvordan politisk korrekthet bidrar til å begrense ytringsfriheten, da herunder ytringsfrihet rettet mot diskusjoner om kjønn og kjønnsroller. (Her kommer også hele trans diskusjonen inn) 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #42 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jordan Peterson er mer edruelig og nyansert enn Peterson. Men også Peterson mener jo at kvinnens plass er i hjemmet osv. Anonymkode: 32c8b...faf Er det ikke da litt rart å tenke på at hun har jobbet som terapeut store deler av livet sitt samt de siste årene dedikert livet som fosterforelder? Anonymkode: 9d58d...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #43 Del Skrevet 1. mai 2023 Har lite positivt å si. Han er en middels selvhjelpsguru og som en som har lest mye selvhjelpslitteratur, er det ikke noe nytt, han er en middels rikssynser, og han snakker masse feil om ring jeg kan mye om. Anonymkode: fff62...f50 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #44 Del Skrevet 1. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det er en retorikk du støtter? Det er jo bare svada for å rettferdiggjøre seksuell trakassering, objektivisering og nedlatende kvinnesyn. Anonymkode: 2f632...351 Dette er vel helt feil og du ilegger han meningen han ikke har ytret. Olaug Olsen skrev (1 time siden): Jeg var selv en som hadde disse meningene da jeg var ung. Jeg er kvinne. Som litt mer moden kvinne, gikk det til slutt opp for meg at det er ingen i verden som kommer til å takke meg for at jeg skal gå rundt med flette bak og være grå mus. Som moden kvinne tør jeg å ta plass, og jeg bruker gjerne makeup. Lebestift og høye hæler har jeg aldri brukt. Jeg synes det er problematisk at han som er en mann, ansvarliggjør kvinner for de rådende normer i forhold til hvordan kvinner skal kle seg og presentere seg selv på. Det er spesielle krav for dette i ulike bransjer i USA og Canada. I noen bransjer er til og med skjørt en del av uniformen. Det er ikke noe progressivt i å ansvarliggjøre kvinner for normene i samfunnet de lever i. Jeg mener JP i disse klippene avslører seg som en misogynist. Jeg er ikke krenket eller provosert. Jeg bare konstanterer fakta. Det andre jeg observerer et at denne mannen er overhodet ikke en intellektuell person. Han har rigide, kristenkonservative meninger, og han forsvarer dem aggressivt. Jeg er også kvinne og bruker sminke på jobb, men jeg ser klart at det går en grense i hva som er passende og ikke, på en arbeidsplass. Du går vel neppe halvnaken i lakk og lær på jobb, og anerkjenner dermed at det er koder for hva som er anstendig og ikke. Han snakker om at kvinner i arbeidsliv er et «nytt fenomen» og hvordan det vil påvirke samlivet mellom menn og kvinner i «storsamfunnet» er fortatt vanskelig å forutse; jeg opplever heller at han forsøker å problematisere moderniseringen av samfunnet kombinert med politisk korrekthet og at sistnevnte kan stå i veien for en del viktige diskusjoner. Eksempelvis diskusjonen rundt dagens seksualitet/samliv og menn og kvinner i arbeidslivet sammen; blir oppfattet (av «de politisk korrekte») - som kvinnehat. Med en gang man ilegger «motstanderen» denne type meninger de selv ikke har ytret (hat) - så dreper man muligheten til å diskutere tema og meninger som ikke er «politisk korrekte». Jeg er ikke enig i alt han sier, og hele makeup på jobb diskusjonen er lite gjennomtenkt. Det virker også som at han har blitt mer tydelig i å ytre de moderate holdningene sine jo eldre han blir. Det jeg har sett av ham har som regel tatt utgangspunkt i kvinners perspektiv på en bra måte, og at han fremsnakker kvinners perspektiv i en rekke debatter. Endret 1. mai 2023 av Full Ugle 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #45 Del Skrevet 1. mai 2023 Isambard skrev (24 minutter siden): Jeg tror han fyller et stort vakuum ved å si "selvfølgeligheter" som ar livet er hardt og at man må ta ansvar selv. Folk lengter tydeligvis etter å høre det. Sånn sett er det lavthengende frukt han plukker, men han er en stor formidler. Han er på sitt dårligste når han synser spontant om ting som han umulig kan ha greie på. I verste fall er det bare gammeldagse holdninger som han selv forveksler med skarpe analyser. Jeg tror egentlig at han snakker til en hel generasjon som er vokst opp i et samfunn som fremsnakker individualisme og at man skal se innover fremfor utover, jeg skrev ironisk nok et lengre innlegg til deg om dette i en helt annen tråd som handlet om kvinnelige incels og at min teori er at de ender opp slik fordi ingen har lært dem å tilpasse seg eller tolerere andre. Jeg aner ikke om du har barn eller hvor gammel du er, men min oppfatning er at ser du på utviklingen fra hans generasjon frem til dagens så er dagens generasjonen tydelig den som dyrker «woke», «politisk korrekthet», det er «krenkesamfunn» hvor individualisme er hovedfokus, dermed er dette «ny kunnskap» for dem.. Bare fenomenet «Quiet quitting» beskriver dagens generasjon veldig bra... Så når noen sier «ta deg sammen, rydd rommet ditt, forbedre deg via å fokusere på, og hjelpe andre», så er dette stikk i strid med budskapene de har blitt foret med: «fordi du fortjener det», «du er unik», «det er Chad og Staycies sin feil at du må velge blå pille»osv. osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #46 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har lite positivt å si. Han er en middels selvhjelpsguru og som en som har lest mye selvhjelpslitteratur, er det ikke noe nytt, han er en middels rikssynser, og han snakker masse feil om ring jeg kan mye om. Anonymkode: fff62...f50 Han har en doktorgrad i psykologi, er professor i psykologi og har publisert over 100 forskningsartikler. Hva er dine kvalifikasjoner og hva mener du konkret han tar feil om? Anonymkode: f6327...da5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #47 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han har en doktorgrad i psykologi, er professor i psykologi og har publisert over 100 forskningsartikler. Hva er dine kvalifikasjoner og hva mener du konkret han tar feil om? Anonymkode: f6327...da5 Mr psykolog uttaler seg om alt fra biologi, religionsvitenskap, samfunnsvitenskap, filosofi (mitt tema), sammenligner mennesker med hummere og skriver at kvinner er kaos og menn orden. At man ser på ham som en guru fordi han har doktorgrad i psykologi, er ikke noe jeg trenger å forholde meg til. Han er nesten alt annet enn kliniker når han prater. Når han ER kliniker, er han ofte god, slik mennesker ofte er, når de faktisk KAN de tingene de snakker om. Anonymkode: fff62...f50 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 1. mai 2023 #48 Del Skrevet 1. mai 2023 Jeg har ikke sett en eneste video med denne Jordan Peterson, eller lest en eneste bok. Men det er bemerkelsesverdig i denne tråden at uten unntak mangler det sitatreferanser fra de som uttaler seg negativt. Som posteren over. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #49 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (33 minutter siden): Jeg tror egentlig at han snakker til en hel generasjon som er vokst opp i et samfunn som fremsnakker individualisme og at man skal se innover fremfor utover, jeg skrev ironisk nok et lengre innlegg til deg om dette i en helt annen tråd som handlet om kvinnelige incels og at min teori er at de ender opp slik fordi ingen har lært dem å tilpasse seg eller tolerere andre. Jeg aner ikke om du har barn eller hvor gammel du er, men min oppfatning er at ser du på utviklingen fra hans generasjon frem til dagens så er dagens generasjonen tydelig den som dyrker «woke», «politisk korrekthet», det er «krenkesamfunn» hvor individualisme er hovedfokus, dermed er dette «ny kunnskap» for dem.. Bare fenomenet «Quiet quitting» beskriver dagens generasjon veldig bra... Så når noen sier «ta deg sammen, rydd rommet ditt, forbedre deg via å fokusere på, og hjelpe andre», så er dette stikk i strid med budskapene de har blitt foret med: «fordi du fortjener det», «du er unik», «det er Chad og Staycies sin feil at du må velge blå pille»osv. osv. Jeg opplever at dette er to parallelle løp. Woke-bevegelsen er i stor grad også en solidaritetsbevegelse, som ikke sjelden snakker om fellesskap selv om de tipper over i språkdiskisjoner innimellom. Selv om han hyller fellesskap og oppmerksomhet, havner han selv i hull der hvor det er lett å se seg selv som offer. Også han snakker om at feminisme ditt og datt, at moderniseringen ditt og datt, at menn blir hindret av ditt og datt. Og han synser og opptrer ekstremt metafysisk innimellom. Når han snakker om musikk og om hvorfor kvinner bruker rouge, er han helt bak mål. Jeg har ikke noe særlig å utsette på Peterson, bortsett fra at jeg synes det er vanvittig at HAN liksom skal være vår tids intellektuell. Anonymkode: fff62...f50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #50 Del Skrevet 1. mai 2023 Epictetus skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke sett en eneste video med denne Jordan Peterson, eller lest en eneste bok. Men det er bemerkelsesverdig i denne tråden at uten unntak mangler det sitatreferanser fra de som uttaler seg negativt. Som posteren over. Det har vært ymse tråder om Peterson. Jeg påpeker det mest åpenbare og har lagt ved linker før. Det har mange andre gjort også. Det er da ikke særlig mange linker fra andre siden heller. Men du er kanskje mer opptatt av å velge side før du har lest og sett noe som helst? Var det det du kom for å si, at du er en værhane? Anonymkode: fff62...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #51 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (41 minutter siden): Så når noen sier «ta deg sammen, rydd rommet ditt, forbedre deg via å fokusere på, og hjelpe andre», så er dette stikk i strid med budskapene de har blitt foret med: «fordi du fortjener det», «du er unik», «det er Chad og Staycies sin feil at du må velge blå pille»osv. osv. Med andre ord sier han det samme som mora mi. Og jada, jeg er enig i at mora mi er briljant, for øvrig. Anonymkode: fff62...f50 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #52 Del Skrevet 1. mai 2023 Folk som er vant til å ikke ta ansvar for sine EGNE handlinger og har forklaring på hvorfor alt var noen andres feil, liker ikke budskapet til Jordan Peterson. Det krever selvinnsikt til å beherske slik budskap. Anonymkode: 46c04...4d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #53 Del Skrevet 1. mai 2023 Jeg er blodfeminist men ble positivt overraska over 1 av episodene på Joe Rogen (de er som regel 2-3t lange), men syns han på et-par siste har blitt litt mer "shrill", mer kategorisk og en smule "unhinged". Mye interessante perspektiver selvom jeg ikke er enig i alt. Skjønner ikke hvorfor han har fått alt og alle imot seg. Anonymkode: b4b26...82a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #54 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Mr psykolog uttaler seg om alt fra biologi, religionsvitenskap, samfunnsvitenskap, filosofi (mitt tema), sammenligner mennesker med hummere og skriver at kvinner er kaos og menn orden. At man ser på ham som en guru fordi han har doktorgrad i psykologi, er ikke noe jeg trenger å forholde meg til. Han er nesten alt annet enn kliniker når han prater. Når han ER kliniker, er han ofte god, slik mennesker ofte er, når de faktisk KAN de tingene de snakker om. Anonymkode: fff62...f50 Ble litt nysgjerrig nå.. Hva av de temaene som er utenfor hans utdannelse og yrke er det han snakker seg bort på, og hva er dine kvalifikasjoner for å hevde at det han sier er totalt feil? Har selv en master innen faget, og må si han har gjort meg meget nysgjerrig selv om jeg ikke har gått inn i dybden på det han informerer om. Anonymkode: 9d58d...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #55 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med andre ord sier han det samme som mora mi. Og jada, jeg er enig i at mora mi er briljant, for øvrig. Anonymkode: fff62...f50 Nå har ikke mora di startet en stor diskusjon rundt lovgivningen på universitetene i Canada vedrørende trakassering og diskriminering. Det er jo hva han tilsynelatende startet sin «fame» med. Jeg er også der forøvrig enig med ham. I dokumentaren siteres loven han reagerer på, og den er problematisk fordi den gir mer eller mindre offeret definisjonsmakten i forhold til hva som er trakassering, og den differensierer ikke på om trakasseringen er utført med vilje eller ikke, Dette blir veldig feil for meg. Men det er samfunnet vi er på vei inn i. Jeg deltok senest i går i en diskusjon er på KG hvor noen føler seg mobbet på jobb fordi de ikke blir snakket med av en viss gruppe mennesker som vedkommende i følge seg selv ikke jobbet med, eller hadde noe direkte med å gjøre på jobb. Likevel opplevde vedkommende at hun ble mobbet når hun ikke ble hilst på, slik hun ønsket, eller fikk øyekontakt, slik hun ønsket, noen i tråden svarer henne med at det er overgrep hun er utsatt for. Overgrep! Det er samfunnet vi går imot. Det er hva som jeg opplever at er den røde tråden i Peterson sitt budskap : vi vil til slutt sensurere absolutt alt og skaper et diktatur hvor man begrenser ytringsfriheten fordi den ikke skal krenke noen, og den som definerer hva som er krenkende er den krenkende selv. Dette er et farlig samfunn vi går mot, det er ikke mer tolerant heller tvert imot. Peterson starter altså sin «karriere» i sosiale media med å henvende seg til spesielt dette med kjønn, at han ikke vil bruke «they/them» pronomen. Dette er krenkende, sies det. Så snakkes det om trans rettigheter og trans friheter. Like etterpå skal Peterson snakke på et universitet og en gruppe motstandere forsøker å tie ham ihjæl med støy. Dette blir jo for Peterson et direkte bevis på hans påstander; vi skrenker inn ytringsfriheten via å tie ihjæl de som sier noe som fremstår politisk ukorrekt i 2023. Og: Det er vel «woke» kulturen sin slagside.. Når Peterson først har bygget seg opp en plattform med store følgere vil jeg påstå han forvalter denne makta ganske bra om han : AnonymBruker skrev (1 time siden): […] sier han det samme som mora mi. Anonymkode: fff62...f50 - Ja. Han gjør kanskje det. Og en rekke unge trenger å høre dette, fra flere enn bare mora si. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 1. mai 2023 #56 Del Skrevet 1. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det har vært ymse tråder om Peterson. Jeg påpeker det mest åpenbare og har lagt ved linker før. Det har mange andre gjort også. Det er da ikke særlig mange linker fra andre siden heller. Men du er kanskje mer opptatt av å velge side før du har lest og sett noe som helst? Var det det du kom for å si, at du er en værhane? Anonymkode: fff62...f50 Aha. Rett på personangrep, ja. Ikke verdt min tid, nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #57 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg syns han gaslighter kvinnehistorie og -erfaring. Faktum er at det er ikke så veldig lenge siden kvinner var eiendom og objekter, ikke subjekter med rettigheter. Det hopper han bukk over, og det syns jeg er trist. Anonymkode: 52320...c07 Dette er jeg enig i. Denne dimensjonen i diskusjonen har jeg sjeldent hørt han si noe om eller adressert.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #58 Del Skrevet 1. mai 2023 Jeg skjønner at han treffer unge menn som strever, men for alle som ikke passer inn i et heteronormativ patriarkalsk samfunn så er han ikke gode nyheter. Vil påstå at han er en fare for transkjønna personer når han i fullt alvor påstår at de er et resultat av satanisk vold. Anonymkode: 1ecdd...2a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #59 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner at han treffer unge menn som strever, men for alle som ikke passer inn i et heteronormativ patriarkalsk samfunn så er han ikke gode nyheter. Vil påstå at han er en fare for transkjønna personer når han i fullt alvor påstår at de er et resultat av satanisk vold. Anonymkode: 1ecdd...2a2 Når har han sagt det??! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #60 Del Skrevet 1. mai 2023 Jordan Peterson har mye fornuftig å si. At feminister er uenig i det gjør lite annet enn å bekrefte det. Anonymkode: 8467b...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå