Gå til innhold

Jordan Peterson

Raven.Writingdesk

Anbefalte innlegg

..har ofte blitt nevnt i samme åndedrag som Andrew Tate.

Jeg søkte opp Peterson på Instagram og leste noe av det han postet som jeg mente kunne tolkes litt tvetydig og potensielt kvinnefiendlig.

Nå har jeg sittet siste timen og sett på klipp og utdrag fra hva han har å si, og fyren er jo brilliant!

Er det flere kvinner som har noe positivt å si om Jordan Peterson? Og hvorfor omtales han som samme kaliber som Tate? 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jordan Peterson er mer edruelig og nyansert enn Peterson.

Men også Peterson mener jo at kvinnens plass er i hjemmet osv. 

Anonymkode: 32c8b...faf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker JP, han har mye positivt å si, og mener menn skal ta ansvar. Opplever han ikke kvinnefiendtlig. Muligens noe transfiendtlig. Kvinne 

Anonymkode: f5215...684

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en misforståelse. I USA har de veldig markante skillelinjer mellom mann og kvinne, homo og hetero og trans eller cis. Jeg er enig med deg i at han har mye klokt å si. Så en episode med intervjuer av menn med ADHD. Her var det mye bra. Imidlertid må jeg medgi at for meg som enslig forsørger, som hadde få andre muligheter enn å velge mellom abort eller å selv innta både manns, og kvinnerollen i familien (valgte det siste), føler jeg at mye av det han uttaler er en fordømmelse av kvinner som tar forsørgeransvar alene.

Mødre blir omtalt som overbeskyttende osv. Mannen mangler i familien. Hva kan vi enslige familieforsørgere gjøre med det? Ingenting. Jeg som enslig forsørger, gidder iallefall ikke legge meg ned å sprike bare fordi jeg ønsker et mannlig forbilde for mine barn. Jeg reiser meg og tar rollen selv. Med selvfølgelighet. Dette liker ikke typer som JP. Han tar på en måte kvinnen istedenfor ballen. Kanskje han på et dypere plan føler seg sviktet av andre menn i samfunnet. Han ser mye av det de gjør som er feil. Han ser endel ting veldig tydelig. Men han virker skadet av praksisen som klinisk psykolog. Det er ikke slik at alle vi norske villkvinner er lik de tykke hjemmesittende hamburgerspisende amerikanske mødrene, som ikke evner å gi sine sønner kurant fysisk fostring.

Som mann er han høy på seg selv, og ikke min type i det hele tatt. Jeg synes ikke han er maskulin, men han later til selv å mene at han er det. Ville ikke sluppet han der til. Han mangler vikingpotenisale!

Anonymkode: 5c28c...b63

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

JP mener vel at både menn og kvinner skal ta ansvar i forhold til å oppfylle kjønnsroller. Menn skal gjøre karriere og være beskyttende, kvinner skal støtte sin mann, jobbe deltid og være husmødre. Da er det naturlig å være anti-trans, trans lager rot i systemet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er blant annet en Putinsupporter, og han er også dypt regliøst konservativ. Kroppsspråket og mannerismen minner mye om Hitlers, og han er svært pragmatisk i at man ikke skal kaste bort ressurser på å hjelpe de som, etter hans definisjon ikke vil hjelpes, spesifikt rettet mot hjemløshetkrise og alkoholisme. Alt han forfekter er kristen konservativisme og populisme. En mann av 30-tallets tankesett, og det er ikke noe brilliant i det han sier. Det er gammelt vissvass som vi på mange måter har lagt fra oss, men som han børster støvet av igjen.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke enig i at han minner om Hitler, han er mer ettertenksom og virker også deprimert, han har jo sagt at han sliter med depresjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
kar90 skrev (23 minutter siden):

Han er blant annet en Putinsupporter, og han er også dypt regliøst konservativ. Kroppsspråket og mannerismen minner mye om Hitlers, og han er svært pragmatisk i at man ikke skal kaste bort ressurser på å hjelpe de som, etter hans definisjon ikke vil hjelpes, spesifikt rettet mot hjemløshetkrise og alkoholisme. Alt han forfekter er kristen konservativisme og populisme. En mann av 30-tallets tankesett, og det er ikke noe brilliant i det han sier. Det er gammelt vissvass som vi på mange måter har lagt fra oss, men som han børster støvet av igjen.

Hvor har han hevdet å være en supporter av putin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns han gaslighter kvinnehistorie og -erfaring. Faktum er at det er ikke så veldig lenge siden kvinner var eiendom og objekter, ikke subjekter med rettigheter. Det hopper han bukk over, og det syns jeg er trist. 

Anonymkode: 52320...c07

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Løgn. Tror ikke du vet noe om Jordan Peterson.

Jeg er kvinne, og har ikke hørt noe kvinnefiendtlig fra han. Han fokuserer på fakta, og kan nok generalisere en del -men han baserer seg på statistikk og forskning.

Han mener at kvinner kan nå like langt som menn, skaffe seg lederjobber etc. Men, han sier at egenskapeene som kreves for å få slike jobber er mer vanlig blant menn - som jo er sant. Han sier bl.a. at kvinner ofte er mer "agreeable" enn menn, altså at kvinner i større grad vil tilpasse seg og ønske å gjøre andre fornøyde. De kvinnene som har en sterk dose av denne egenskapen, vil da tape i konkurranse om toppjobber mot menn som generelt sett er mindre "agreeable" som han sier og er mer hensynløse og mer egoistiske i kampen om godt betalte toppjobber f.eks.

Han sier jo egentlig at kvinner har mer empati enn mange menn, og kan ikke se at det er kvinnefiendtlig å påstå det.

Anonymkode: e0d43...e79

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hvor har du sett det?

Anonymkode: f6327...da5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løgn. Tror ikke du vet noe om Jordan Peterson.

Jeg er kvinne, og har ikke hørt noe kvinnefiendtlig fra han. Han fokuserer på fakta, og kan nok generalisere en del -men han baserer seg på statistikk og forskning.

Han mener at kvinner kan nå like langt som menn, skaffe seg lederjobber etc. Men, han sier at egenskapeene som kreves for å få slike jobber er mer vanlig blant menn - som jo er sant. Han sier bl.a. at kvinner ofte er mer "agreeable" enn menn, altså at kvinner i større grad vil tilpasse seg og ønske å gjøre andre fornøyde. De kvinnene som har en sterk dose av denne egenskapen, vil da tape i konkurranse om toppjobber mot menn som generelt sett er mindre "agreeable" som han sier og er mer hensynløse og mer egoistiske i kampen om godt betalte toppjobber f.eks.

Han sier jo egentlig at kvinner har mer empati enn mange menn, og kan ikke se at det er kvinnefiendtlig å påstå det.

Jeg sa ikke at han er fiendtlig mot kvinner, men at han eksplisitt mener at kvinner ikke skal ha karriere og heller ha fokus på barn. Sånn som kona hans, såklart. 

Han lyver ikke om statistikk men han vrir det til mer av en norm. Hvis noe er sant for mange, bør alle gjøre det osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hvor har du sett det?

Er ikke en hemmelighet at han er skeptisk til kvinner som gjør karriere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kar90 skrev (1 time siden):

Hjelpes! han er ikke putinsupporter, han er religiøs ja, men hitlers kroppspråk,,, har du ikke noen gode argumenter?

mye av det han sier er jo sunn fornuft og fakta, hva er mener du er galt i det han sier?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg sa ikke at han er fiendtlig mot kvinner, men at han eksplisitt mener at kvinner ikke skal ha karriere og heller ha fokus på barn. Sånn som kona hans, såklart. 

Han lyver ikke om statistikk men han vrir det til mer av en norm. Hvis noe er sant for mange, bør alle gjøre det osv. 

Finn eksempler på hvor han sier dette da. Har aldri sett eller hørt det budskapet fra han selv.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er ikke en hemmelighet at han er skeptisk til kvinner som gjør karriere. 

Igjen, hvor har han sagt dette? Finn konkrete eksempler hvor han sier dette direkte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Var nettopp på foredrag han holdt i Grieghallen. Han har mye fornuftig å komme med, og det er rent ut merkelig på mange måter at han er et forbilde for mange menn som sliter i livet og med kvinner, for han er ekstremt tydelig på at man har et ansvar for å ta tak I eget liv og egen oppførsel, og ikke kan forvente å få det man ønsker oppi hendene. 

Var ganske skummelt å oppleve at han ikke fikk god applaus, men at en sal med kanskje 70-80% menn mer eller mindre hyllet ham som en Messias. Likevel altså, virker som menn som misliker hvordan samfunnet fungerer ikke virkelig tar til seg mye av budskapet hans. Å stå på og ikke forvente at livet er enkelt, å medvirke til å holde sine relasjoner i balanse selv om man er fysisk sterkere enn partner, å dele sine tanker med åpenhet angående å få dem avvist som tålelige, å lytte aktivt til andre, og så videre. 

Kvinner bør få sine barn før de er 30 år mener han også, og det kvinnelige idealet er litt som hos jomfru Maria visstnok. Å sette barn og familie først. Menn som ikke er klare for barn før de er 40- 50 år er en stor utfordring angående dette, men usikker på om mennene som hyller ham er bevisst at vi kvinner helst ikke bør få barn med uvillige menn, og at det er temmelig lite sannsynlig at når de er klare for barn 40-50 år gamle er ikke 20- 30 årige kvinner noe som står i kø for dem da. Om kvinner skal bli mødre før de er 30 år bør menn også være innstilt på og prioritere åfå barn i den alderen. 

Tror han har fått en veldig status hos menn som bare plukker det de vil av hans budskaper, og overhører svært mye. Det meste han taler om er fornuftig til selvfølgelig, også for kvinner, men hans heltestatus blant menn som synes samfunnet er blitt noe de ikke takler godt er et mysterium for meg. Det er ingenting i hans budskap som hevder at man kun fortjener ting uten egen innsats og vilje. Han er derimot veldig streng på at man må gjøre sitt beste for å oppnå det man ønsker. Også når det krever mye av deg. 

Anonymkode: 9b7ab...fd7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både Peterson og Tate kommer med mye "inspirational quote" svada som "Bygg opp deg selv, fokuser på forbedring, brukt ditt høyeste potensial" osv. 

Men begge to har også ekstremt misogynistiske holdninger. Noe av det Peterson sier er for eksempel av damers plass er i hjemme "to cater for her spouse" og at damer som bruker sminke og sko med hæl på jobben sin gjør det for å seksuelt provosere menn og ber om å bli seksuelt trakassert og kan ikke klage. 

Begge to bruker samme hjernevask teknikk som kultledere. De kommer med noen oppbyggelige strofer som gjør at tilhengeren føler seg ivaretatt og spesiell og blir enda mer tilhenger, så kommer de med det egentlige og giftige budskapet deres. 

Og før noen sier at "jammen man trenger ikke henge seg opp i det negative, de sier jo mye bra også!". Samme gjelder for Hitler 🤦‍♀️

Anonymkode: 2f632...351

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Både Peterson og Tate kommer med mye "inspirational quote" svada som "Bygg opp deg selv, fokuser på forbedring, brukt ditt høyeste potensial" osv. 

Men begge to har også ekstremt misogynistiske holdninger. Noe av det Peterson sier er for eksempel av damers plass er i hjemme "to cater for her spouse" og at damer som bruker sminke og sko med hæl på jobben sin gjør det for å seksuelt provosere menn og ber om å bli seksuelt trakassert og kan ikke klage. 

Begge to bruker samme hjernevask teknikk som kultledere. De kommer med noen oppbyggelige strofer som gjør at tilhengeren føler seg ivaretatt og spesiell og blir enda mer tilhenger, så kommer de med det egentlige og giftige budskapet deres. 

Og før noen sier at "jammen man trenger ikke henge seg opp i det negative, de sier jo mye bra også!". Samme gjelder for Hitler 🤦‍♀️

Anonymkode: 2f632...351

Har du noen direkte link til at han sier dette? For det virker veldig langt unna det jeg oppfatter at er budskapet hans 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (2 timer siden):

Er han det?

Jeg har hørt han snakke om Putin og det han sier er at han er usikker på hva som vil skje med Russland om Putin ble fjernet.

Dette er et valid spørsmål og har også vært gjeldende spørsmål både når det gjelder henrettelsen av Saddam og Ghadaffi.

Jeg oppfatter det slik at han grovt sett kanskje påpeker at alternativet til Diktatur er Anarki. Det betyr ikke at han automatisk støtter diktatorer. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...