Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #21 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Var nettopp på foredrag han holdt i Grieghallen. Han har mye fornuftig å komme med, og det er rent ut merkelig på mange måter at han er et forbilde for mange menn som sliter i livet og med kvinner, for han er ekstremt tydelig på at man har et ansvar for å ta tak I eget liv og egen oppførsel, og ikke kan forvente å få det man ønsker oppi hendene. Var ganske skummelt å oppleve at han ikke fikk god applaus, men at en sal med kanskje 70-80% menn mer eller mindre hyllet ham som en Messias. Likevel altså, virker som menn som misliker hvordan samfunnet fungerer ikke virkelig tar til seg mye av budskapet hans. Å stå på og ikke forvente at livet er enkelt, å medvirke til å holde sine relasjoner i balanse selv om man er fysisk sterkere enn partner, å dele sine tanker med åpenhet angående å få dem avvist som tålelige, å lytte aktivt til andre, og så videre. Kvinner bør få sine barn før de er 30 år mener han også, og det kvinnelige idealet er litt som hos jomfru Maria visstnok. Å sette barn og familie først. Menn som ikke er klare for barn før de er 40- 50 år er en stor utfordring angående dette, men usikker på om mennene som hyller ham er bevisst at vi kvinner helst ikke bør få barn med uvillige menn, og at det er temmelig lite sannsynlig at når de er klare for barn 40-50 år gamle er ikke 20- 30 årige kvinner noe som står i kø for dem da. Om kvinner skal bli mødre før de er 30 år bør menn også være innstilt på og prioritere åfå barn i den alderen. Tror han har fått en veldig status hos menn som bare plukker det de vil av hans budskaper, og overhører svært mye. Det meste han taler om er fornuftig til selvfølgelig, også for kvinner, men hans heltestatus blant menn som synes samfunnet er blitt noe de ikke takler godt er et mysterium for meg. Det er ingenting i hans budskap som hevder at man kun fortjener ting uten egen innsats og vilje. Han er derimot veldig streng på at man må gjøre sitt beste for å oppnå det man ønsker. Også når det krever mye av deg. Anonymkode: 9b7ab...fd7 Men er dette problematisk? Å hevde at kvinner bør få barn før de er 30? Det er jo ren biologi..? Og han har vel aldri hevdet at han ikke mener menn i samme alder bør være innstilt på å få barn? Tvert imot problematiserer han at menn ikke ønsker det.. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #22 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Både Peterson og Tate kommer med mye "inspirational quote" svada som "Bygg opp deg selv, fokuser på forbedring, brukt ditt høyeste potensial" osv. Men begge to har også ekstremt misogynistiske holdninger. Noe av det Peterson sier er for eksempel av damers plass er i hjemme "to cater for her spouse" og at damer som bruker sminke og sko med hæl på jobben sin gjør det for å seksuelt provosere menn og ber om å bli seksuelt trakassert og kan ikke klage. Begge to bruker samme hjernevask teknikk som kultledere. De kommer med noen oppbyggelige strofer som gjør at tilhengeren føler seg ivaretatt og spesiell og blir enda mer tilhenger, så kommer de med det egentlige og giftige budskapet deres. Og før noen sier at "jammen man trenger ikke henge seg opp i det negative, de sier jo mye bra også!". Samme gjelder for Hitler 🤦♀️ Anonymkode: 2f632...351 Haha, der avslørte du deg som et troll. Bare rar synsing i innlegget også, uten kilder uten belegg. Bare svada. Har aldri hørt Peterson si at kvinner bare skal være hjemme. Så kom med kilder på det du hevder. Anonymkode: e0d43...e79 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 1. mai 2023 #23 Del Skrevet 1. mai 2023 (endret) Ok. And with missing parts: Endret 1. mai 2023 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 1. mai 2023 Olaug Olsen skrev (4 minutter siden): Her svarer han på kritikk av den videoen: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #25 Del Skrevet 1. mai 2023 Det er snodig at han liksom er så opptatt av barn, men samtidig har noen synspunkter på barneoppdragelse som absolutt ikke er bra. For eksempel er han ikke for å møte barn på deres følelser, slik jeg forstår det. Anonymkode: 8b30a...e33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #26 Del Skrevet 1. mai 2023 Ja, han virker som en ødelagt mann med mange rare synspunkter. Kan det være Asperger? Anonymkode: 5c28c...b63 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 1. mai 2023 #27 Del Skrevet 1. mai 2023 Peterson er en klassisk grifter. Det er litt småflaut å snakke med Peterson fanboys som tror han er et geni bare fordi han bruker ord de ikke forstår. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 1. mai 2023 #28 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (8 minutter siden): Her svarer han på kritikk av den videoen: Hæ ja. Dette virker jo veldig aggressivt. Skjønner ikke at folk kan opphøye denne mannen til en som har noe fornuftig å tilføre samfunnet. I dette klippet avslører han seg som en hissig type med problemer. Han er veldig konfronterende mot denne unge, fornuftige gutten som intervjuer ham. Stakkars intervjueren, han prøver jo bare å få et svar, men han blir liksom satt på plass av denne gamle gråhårete hissigproppen. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #29 Del Skrevet 1. mai 2023 (endret) Olaug Olsen skrev (23 minutter siden): Hæ ja. Dette virker jo veldig aggressivt. Skjønner ikke at folk kan opphøye denne mannen til en som har noe fornuftig å tilføre samfunnet. I dette klippet avslører han seg som en hissig type med problemer. Han er veldig konfronterende mot denne unge, fornuftige gutten som intervjuer ham. Stakkars intervjueren, han prøver jo bare å få et svar, men han blir liksom satt på plass av denne gamle gråhårete hissigproppen. 😂 Det er et lengre intervju med ham hvor han selv sier at han sliter med å beherske seg. Jeg skal være enig i at han gjør bedre figur i disse Reels videoene hvor han får snakke uten å bli avbrutt, og at det er lite taktisk å la seg «hisse opp».. med det sagt oppfatter jeg han ikke som aggressiv men heller engasjert og frustrert når han forsøker å komme frem til et poeng og han åpenlyst gjør en dårlig figur.. Hele «makeup in The workplace» kan være vanskelig (spesielt for kvinner) - å følge tråden i uten å oppfatte det som misogyni. Men skal jeg legge velviljen til snakker han også om ulikhetene i menn og kvinners seksualitet og at kvinner er mer passiv/defensiv høyst sannsynlig fordi det instinktivt betyr at de blir mer sårbar (konsekvensen er jo babyer) og menn på sin siden er instinktivt mer offensiv og pågående. En av måtene kvinner tiltrekker seg make på er blant annet via hvordan hun presenterer seg (gjelder jo for begge kjønn) og jeg mener han viser til at sminke dermed kan være en måte å seksualisere seg selv på (uten å bety at man fortjener/inviterer til seksuell trakassering) - og at vi dermed ikke «forstår spillreglene» når det kommer til sosiale koder mellom menn og kvinner. Dette fører dermed til uheldige episoder for begge kjønn. Endret 1. mai 2023 av Full Ugle 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mai 2023 #30 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jordan Peterson er mer edruelig og nyansert enn Peterson. Men også Peterson mener jo at kvinnens plass er i hjemmet osv. Anonymkode: 32c8b...faf Og det medfører riktighet, kvinner har til alle tider tatt seg av hjem og barn etc. og det er det naturlige også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #31 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (1 time siden): Har du noen direkte link til at han sier dette? For det virker veldig langt unna det jeg oppfatter at er budskapet hans Ja du kan se det i intervju i dokumentaren The Rise of Jordan Peterson hvor han sier det ordrett selv. Anonymkode: 2f632...351 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #32 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er snodig at han liksom er så opptatt av barn, men samtidig har noen synspunkter på barneoppdragelse som absolutt ikke er bra. For eksempel er han ikke for å møte barn på deres følelser, slik jeg forstår det. Anonymkode: 8b30a...e33 Det jeg har hørt ham si om barneoppdragelse har vært bra.. kan du vise til hva du mener? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #33 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (6 minutter siden): 😂 Det er et lengre intervju med ham hvor han selv sier at han sliter med å beherske seg. Jeg skal være enig i at han gjør bedre figur i disse Reels videoene hvor han får snakke uten å bli avbrutt, og at det er lite taktisk å la seg «hisse opp».. med det sagt oppfatter jeg han ikke som aggressiv men heller engasjert og frustrert når han forsøker å komme frem til et poeng og han åpenlyst gjør en dårlig figur.. Hele «makeup in The workplace» kan være vanskelig (spesielt for kvinner) - å følge tråden i uten å oppfatte det som misogyni. Men skal jeg legge velviljen til snakker han også om ulikhetene i menn og kvinners seksualitet og at kvinner er mer passiv/defensiv høyst sannsynlig fordi det instinktivt betyr at de blir mer sårbar (konsekvensen er jo babyer) og menn på sin siden er instinktivt mer offensiv og pågående. En av måtene kvinner tiltrekker seg make på er blant annet via hvordan hun presenterer seg (gjelder jo for begge kjønn) og jeg mener han viser til at sminke dermed kan være en måte å seksualisere seg selv på (uten å bety at man fortjener/inviterer til seksuell trakassering) - og at vi dermed ikke «forstår spillreglene» når det kommer til sosiale koder mellom menn og kvinner. Dette fører dermed til uheldige episoder for begge kjønn. Og det er en retorikk du støtter? Det er jo bare svada for å rettferdiggjøre seksuell trakassering, objektivisering og nedlatende kvinnesyn. Det blir som når voldtektsmenn skylder på at damen gikk i kort skjørt. Alle normale menn klarer fint å omgås kvinner med sminke uten å tenke at det er naturlig for de å seksuelt trakassere henne fordet, for de fleste karer har respekt for kvinner som kjønn, noe Jordan Peterson ikke har. Anonymkode: 2f632...351 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #34 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, han virker som en ødelagt mann med mange rare synspunkter. Kan det være Asperger? Anonymkode: 5c28c...b63 Som man skulle tro tilhengerne hans også har Anonymkode: 2f632...351 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 1. mai 2023 #35 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (32 minutter siden): 😂 Det er et lengre intervju med ham hvor han selv sier at han sliter med å beherske seg. Jeg skal være enig i at han gjør bedre figur i disse Reels videoene hvor han får snakke uten å bli avbrutt, og at det er lite taktisk å la seg «hisse opp».. med det sagt oppfatter jeg han ikke som aggressiv men heller engasjert og frustrert når han forsøker å komme frem til et poeng og han åpenlyst gjør en dårlig figur.. Hele «makeup in The workplace» kan være vanskelig (spesielt for kvinner) - å følge tråden i uten å oppfatte det som misogyni. Men skal jeg legge velviljen til snakker han også om ulikhetene i menn og kvinners seksualitet og at kvinner er mer passiv/defensiv høyst sannsynlig fordi det instinktivt betyr at de blir mer sårbar (konsekvensen er jo babyer) og menn på sin siden er instinktivt mer offensiv og pågående. En av måtene kvinner tiltrekker seg make på er blant annet via hvordan hun presenterer seg (gjelder jo for begge kjønn) og jeg mener han viser til at sminke dermed kan være en måte å seksualisere seg selv på (uten å bety at man fortjener/inviterer til seksuell trakassering) - og at vi dermed ikke «forstår spillreglene» når det kommer til sosiale koder mellom menn og kvinner. Dette fører dermed til uheldige episoder for begge kjønn. Jeg var selv en som hadde disse meningene da jeg var ung. Jeg er kvinne. Som litt mer moden kvinne, gikk det til slutt opp for meg at det er ingen i verden som kommer til å takke meg for at jeg skal gå rundt med flette bak og være grå mus. Som moden kvinne tør jeg å ta plass, og jeg bruker gjerne makeup. Lebestift og høye hæler har jeg aldri brukt. Jeg synes det er problematisk at han som er en mann, ansvarliggjør kvinner for de rådende normer i forhold til hvordan kvinner skal kle seg og presentere seg selv på. Det er spesielle krav for dette i ulike bransjer i USA og Canada. I noen bransjer er til og med skjørt en del av uniformen. Det er ikke noe progressivt i å ansvarliggjøre kvinner for normene i samfunnet de lever i. Jeg mener JP i disse klippene avslører seg som en misogynist. Jeg er ikke krenket eller provosert. Jeg bare konstanterer fakta. Det andre jeg observerer et at denne mannen er overhodet ikke en intellektuell person. Han har rigide, kristenkonservative meninger, og han forsvarer dem aggressivt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #36 Del Skrevet 1. mai 2023 Olaug Olsen skrev (17 minutter siden): Jeg var selv en som hadde disse meningene da jeg var ung. Jeg er kvinne. Som litt mer moden kvinne, gikk det til slutt opp for meg at det er ingen i verden som kommer til å takke meg for at jeg skal gå rundt med flette bak og være grå mus. Som moden kvinne tør jeg å ta plass, og jeg bruker gjerne makeup. Lebestift og høye hæler har jeg aldri brukt. Jeg synes det er problematisk at han som er en mann, ansvarliggjør kvinner for de rådende normer i forhold til hvordan kvinner skal kle seg og presentere seg selv på. Det er spesielle krav for dette i ulike bransjer i USA og Canada. I noen bransjer er til og med skjørt en del av uniformen. Det er ikke noe progressivt i å ansvarliggjøre kvinner for normene i samfunnet de lever i. Jeg mener JP i disse klippene avslører seg som en misogynist. Jeg er ikke krenket eller provosert. Jeg bare konstanterer fakta. Det andre jeg observerer et at denne mannen er overhodet ikke en intellektuell person. Han har rigide, kristenkonservative meninger, og han forsvarer dem aggressivt. Jordan er veldig presis når han snakker og jeg tror du bør høre nøyaktig hva han sier. har sier ikke at kvinner ikke skal bruke sminke på jobb, han sier at sminke er ett seksuelt signal, og det er det uten tvil. dere som kritiserer Jordan, kan dere ikke være konkrete på hva det han sier er gal? det virker som at det han sier blir tolket og forvrengt og så blir DET kritisert. Anonymkode: f6327...da5 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #37 Del Skrevet 1. mai 2023 Full Ugle skrev (35 minutter siden): Det jeg har hørt ham si om barneoppdragelse har vært bra.. kan du vise til hva du mener? Nå finner jeg selvfølgelig ikke igjen akkurat den videoen jeg tenker på, du kan sikkert finne noe lignende hvis du googler Gabor Maté vs. Jordan Peterson eller noe i den gata. Men i alle fall: det handler om hvordan barnets følelser møtes og "rommes" av omsorgspersonen(e). Maté sier at et barn fødes med to behov: tilknytning og autentisitet. Men hvis tilknytningen trues av autentisitet, så taper autentisiteten (fordi tilknytning er så viktig, å bli utstøtt er jo katastrofe). Dvs. at når barn får signaler fra foreldrene om at de må oppføre seg slik og sånn, ellers blir de ikke godtatt, så vil det gå på bekostning av deres kontakt med egne følelser. De vil da sannsynligvis undertrykke de uakseptable følelsene og undertrykkede følelser kan fort resultere i uhensiktsmessige måter å håndtere dem på. Autentisitet er viktig. Gav det mening? Mens Peterson forkynner vel mer i retning av at foreldres oppgave er disiplinering og å oppdra barn til å bli sosialt akseptable for andre. Og at fysisk avstraffelse er et akseptabelt verktøy om ikke mildere metoder fungerer (selv om forskning viser at det ikke er sunt for barnet og heller ikke er spesielt effektivt, slik jeg har forstått det). Nå har jeg ikke lest bøkene hans eller hørt så veldig mye på han, så det kan godt hende han har fornuftige meninger også. Hvordan oppfatter du hans utsagn om barneoppdragelse da? Anonymkode: 8b30a...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 1. mai 2023 #38 Del Skrevet 1. mai 2023 (endret) Her påpeker han egentlig behovet for fødselspermisjon og den nordiske velferdsmodellen. Men uten å gjøre det. Han beskriver at kvinner ønsker seg barn rundt 29, og at dette er naturlig. Han kritiserer kulturen i USA og Kanada, men han har ingen løsninger. Dette er neppe noe vi behøver å bry oss om i Nordiske land! Spool fram til ca 2/3 deler, og der beskriver han hvordan kvinner i Kanada hopper av karrieren når de er 29. Dette er irrelevant for norske forhold. I andre klipp ser jeg at han sitter og nærmest triumferer over at i nordiske land, som er vedens mest likestilte, velger kvinner og menn ulikt når det kommer til karriere. Vet ikke hvor han vil med dette. Han er opptatt av at kvinner i Norden ikke velger matematikk og naturvitenskap. Jeg tror han mener det beviser ett eller annet fundamentalt om ulikheter mellom kvinner og menn. Jeg ser også at han mener man bør kvotere kvinner inn i murer- yrket. Endret 1. mai 2023 av Olaug Olsen fant mer stoff om dette på nett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 1. mai 2023 #39 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det meste han taler om er fornuftig til selvfølgelig, også for kvinner, men hans heltestatus blant menn som synes samfunnet er blitt noe de ikke takler godt er et mysterium for meg. Det er ingenting i hans budskap som hevder at man kun fortjener ting uten egen innsats og vilje. Det kan ikke bety annet enn at du tillegger folk meninger de ikke har. Jeg har aldri sett at menn (eller kvinner for den saks skyld) mener de skal få masse gratis uten innsats og vilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 1. mai 2023 #40 Del Skrevet 1. mai 2023 Jeg tror han fyller et stort vakuum ved å si "selvfølgeligheter" som ar livet er hardt og at man må ta ansvar selv. Folk lengter tydeligvis etter å høre det. Sånn sett er det lavthengende frukt han plukker, men han er en stor formidler. Han er på sitt dårligste når han synser spontant om ting som han umulig kan ha greie på. I verste fall er det bare gammeldagse holdninger som han selv forveksler med skarpe analyser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå