Gå til innhold

Hva gjøre med pengegaver i konfirmasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gjør man av pengegavene som kommer i konfirmasjonen? Lar dem ligge framme på gavebordet eller legger vekk (i en boks? Konvolutt?)? Det er jo bare familie så føles litt teit å rydde vekk pengegaver, som om jeg ikke stoler på mine nevøer, nieser og søsken, men samtidig føles det ikke riktig å la det ligge helt åpenlyst heller.

Anonymkode: 50943...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skreiv ned i bok summen å sp pakket vi bort

Anonymkode: 2ab8a...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gjør man av pengegavene som kommer i konfirmasjonen? Lar dem ligge framme på gavebordet eller legger vekk (i en boks? Konvolutt?)? Det er jo bare familie så føles litt teit å rydde vekk pengegaver, som om jeg ikke stoler på mine nevøer, nieser og søsken, men samtidig føles det ikke riktig å la det ligge helt åpenlyst heller.

Anonymkode: 50943...a07

Vi noterte ned giver og sum på en lapp, for så å ha alle pengene i en konvolutt. Kortene stod på gavebordet. Vi passet på konvolutten med pengene. Ikke det at vi ikke stoler på familie og venner, men vi oppdaget at pengegaven vår ble stjålet i en konfirmasjon vi var i en gang. Ikke kjekt og kjipt for både oss, konfirmanten og konfirmantens familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ut pengene og lot kortene ligge fremme. Ikke fordi vi er redde for tyveri men vil ikke ha fokus på hvem som gir hva. Noen vippser, også. 

Anonymkode: 6d4c0...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å samle dem i en konvolutt og legge vekk, men ha kortene stående framme. Jeg ser ingen grunn til å notere ned hvilken sum man fikk fra hvem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (29 minutter siden):

Vi kommer til å samle dem i en konvolutt og legge vekk, men ha kortene stående framme. Jeg ser ingen grunn til å notere ned hvilken sum man fikk fra hvem. 

Det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre. Barnet ditt er et eget individ som bestemmer selv på en dag som dette. Det er barnets konfirmasjonsdag - ikke ditt! 🙂

Forstår godt det er mange som ønsker å vite hvor mye de fikk fra hvem. Satt på spissen da: hadde jeg fått vite at jeg fikk en skarve femtilapp av en slektning jeg har god kontakt med, og fem tusen av en fjern onkel jeg har lite eller ingen kontakt med så hadde jeg vel kanskje sendt et ekstra forseggjort takkekort til min fjerne onkel, og også kanskje til og med tatt kontakt med han litt oftere. 

Så ikke ødelegg det for barnet ditt ved å mikse alle pengene sammen. 

Anonymkode: 1bed1...5e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre. Barnet ditt er et eget individ som bestemmer selv på en dag som dette. Det er barnets konfirmasjonsdag - ikke ditt! 🙂

Forstår godt det er mange som ønsker å vite hvor mye de fikk fra hvem. Satt på spissen da: hadde jeg fått vite at jeg fikk en skarve femtilapp av en slektning jeg har god kontakt med, og fem tusen av en fjern onkel jeg har lite eller ingen kontakt med så hadde jeg vel kanskje sendt et ekstra forseggjort takkekort til min fjerne onkel, og også kanskje til og med tatt kontakt med han litt oftere. 

Så ikke ødelegg det for barnet ditt ved å mikse alle pengene sammen. 

Anonymkode: 1bed1...5e9

Til informasjon så har konfirmanten selv vært med på å avgjøre dette. Han og søsknene hans tar heldigvis vare på forholdet til sine slektninger helt uavhengig av hvor dyre gaver de gir. Jeg er fristet til å si at innlegget ditt er trolling for jeg håper virkelig ikke det finnes mennesker som avgjør hvordan de oppfører seg mot andre ut fra størrelsen på pengegaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter de straks i en stor sparegris og noterer beløp fra hvem på mobilen i google docs. Bare foreldre og konfirmanten vet beløpene. Ellers blir det alt for pinlig både for dem som gir for mye og for lite 🙂

 

Anonymkode: 14dfe...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har latt alle gaver og konvolutter ligge på gavebordet, men åpnet etter at gjestene har dratt. Konfirmanten kan kose seg med åpning og bruke litt mer tid på hver gave, får brukt selve selskapet på gjestene sine og ingen får med seg hvem som gir hva.

Anonymkode: 9e2f8...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier faddere å være med på gaveøkning. Konfirmanten åpner gavene , en fadder går gjennom gavepapir og konvolutter for å sjekke at ikke noe blir kastet ved uhell, en fadder skriver ned i bok hva som er fått av hvem, pengene samles i en konvolutt og legges bort når alt er åpnet. I boken skrives summen man får av de som gir penger. 

Anonymkode: c7780...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (37 minutter siden):

Til informasjon så har konfirmanten selv vært med på å avgjøre dette. Han og søsknene hans tar heldigvis vare på forholdet til sine slektninger helt uavhengig av hvor dyre gaver de gir. Jeg er fristet til å si at innlegget ditt er trolling for jeg håper virkelig ikke det finnes mennesker som avgjør hvordan de oppfører seg mot andre ut fra størrelsen på pengegaver. 

Det handler faktisk ikke bare om det. Min far hadde et dårlig forhold til flere av sine søsken. Noe som gjorde at kontakten var laber og jeg trodde de dret i meg. På konfirmasjonen fikk jeg en betydelig pengegave av en av disse som jeg aldri i livet hadde forventet. Det gjorde faktisk noe med mitt forhold til vedkommende, jo. Hadde faren min mixet sammen den pengegaven med alle de andre ville jeg aldri fått vite at vedkommende hadde gitt meg alt dette. 

Må ikke tro at alle skal være som deg og oppføre seg som deg. Skjerp deg med den nedlatende tonen. 

Anonymkode: 1bed1...5e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre. Barnet ditt er et eget individ som bestemmer selv på en dag som dette. Det er barnets konfirmasjonsdag - ikke ditt! 🙂

Forstår godt det er mange som ønsker å vite hvor mye de fikk fra hvem. Satt på spissen da: hadde jeg fått vite at jeg fikk en skarve femtilapp av en slektning jeg har god kontakt med, og fem tusen av en fjern onkel jeg har lite eller ingen kontakt med så hadde jeg vel kanskje sendt et ekstra forseggjort takkekort til min fjerne onkel, og også kanskje til og med tatt kontakt med han litt oftere. 

Så ikke ødelegg det for barnet ditt ved å mikse alle pengene sammen. 

Anonymkode: 1bed1...5e9

Så du må kjøpes? Trivelig 

Anonymkode: da65c...a0d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så du må kjøpes? Trivelig 

Anonymkode: da65c...a0d

Å herregud......

Jaja, glem det da 🙂

Og bland pengene.

Anonymkode: 1bed1...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at uavhengig av oppmøte, gaver eller sum så kan det dukke opp positive overraskelser på arrangementet som konfirmasjon og bryllup osv. Folk du aldri ser og som du trodde dret en lang mars i deg - dukker plutselig opp. Eller gir en gave du aldri hadde sett for deg. Sånn som det jeg skrev om faren min sin slekt. Hvis min far hadde blandet sammen alt av penger og gaver så hadde jeg aldri fått vite det og jeg hadde blitt så forbanna. Var det som var poenget

Anonymkode: 1bed1...5e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skriver ned og putter pengene i en konvolutt. Deretter pakker vi bort både liste og penger. Dette er ikke noe som ligger åpent framme på gavebord eller noe.

For min del så er det veldig kjekt å vite hvor mye jeg skal gi når f.eks mine søskenbarns barn skal konfirmeres neste år igjen.

Da vet jeg jo hva de ga i år. Det samme med naboer, venner osv. Da har man liksom satsen til det er vår tur å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har puttet pengene i en konvolutt, skrevet "pengegave" på kortet og satt det på gavebordet. Så det synes ikke om noen har gitt  50 eller 5000. har skrevet ned beløpet i en bok (som ikke ligger fremme, men som er som Møretausa skriver; kjekk å ha for å vite "taksten" til et annet år. Og for at konfirmanten skal vite det. Er jo ikke sikkert hen pakker opp gavene selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 15.45):

Det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre. Barnet ditt er et eget individ som bestemmer selv på en dag som dette. Det er barnets konfirmasjonsdag - ikke ditt! 🙂

Forstår godt det er mange som ønsker å vite hvor mye de fikk fra hvem. Satt på spissen da: hadde jeg fått vite at jeg fikk en skarve femtilapp av en slektning jeg har god kontakt med, og fem tusen av en fjern onkel jeg har lite eller ingen kontakt med så hadde jeg vel kanskje sendt et ekstra forseggjort takkekort til min fjerne onkel, og også kanskje til og med tatt kontakt med han litt oftere. 

Så ikke ødelegg det for barnet ditt ved å mikse alle pengene sammen. 

Anonymkode: 1bed1...5e9

Man noterer jo ned gavesum og gaver på et ark, men det trenger ikke ligge fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...