Gå til innhold

Har det blitt mer vanlig med Jaywalking i Norge de siste årene? Altså krysse veien utenom fotgjengerfelt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo. Kjører ikke bil, men sykler en del. I forrige uke måtte jeg bråbremse pågrunn av kronidiot som kom løpende mellom to biler. 

Anonymkode: c8e72...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes ikke jaywalking i Norge. Det kommer fra frihetens land hvor bilen er herre. I Norge kan vi gå over gaten der vi vil

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en vanlig hendelse skjer så skjeldent at du er oppskaket en uke etterpå, så er vel ikke ordet "oftere" eller "mer" vanlig som burde dukke opp. 

Anonymkode: 67d05...561

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinner skrev (31 minutter siden):

Finnes ikke jaywalking i Norge. Det kommer fra frihetens land hvor bilen er herre. I Norge kan vi gå over gaten der vi vil

eeh nei det kan man da virkelig ikke.. det finnes regler for gående i trafikken, du vet det eller?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vokst opp i Oslo, og mener vi har krysset gaten omtrent der det passer oss i alle år. 
Men vi ser oss for først, og går ikke over foran biler når vi krysser utenom fotgjengerfelt. 

I trafikken vil en myk trafikant alltid "ha rett" og en bilist alltid "ha ansvar", uavhengig av om fotgjengeren går over veien ved et fotgjengerfelt eller bare rett over gaten et annet sted. 
Det var det jeg lærte da jeg lærte å kjøre bil. 

Men ettersom jeg som fotgjenger alltid vil bli den tapende part i et sammenstøt med bil, går jeg alltid over der det er fotgjengerfelt, om jeg ønsker at biler skal stoppe for meg. 

Anonymkode: d3228...03e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (7 minutter siden):

eeh nei det kan man da virkelig ikke.. det finnes regler for gående i trafikken, du vet det eller?  

I Norge er det tillatt, dvs ikke straffbart, å gå på rødt lys og å krysse veien der det ikke er fotgjengerfelt. Men det er ikke tillatt å skape farlige situasjoner. 

Anonymkode: faeed...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
spinner skrev (46 minutter siden):

Vegtrafikkloven gjelder for alle som ferdes i trafikken og § 3 er spesielt viktig å ha i bakhodet.

Anonymkode: 9efc9...b9a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
spinner skrev (43 minutter siden):

Ikke helt riktig, det er teknisk sett ikke lov å krysse veien når det er et fotgjengerfelt like ved. 

Her fra Forskrift om kjørende og gående trafikk, paragraf 19:

"2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant."

Anonymkode: 19e9f...b84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke helt riktig, det er teknisk sett ikke lov å krysse veien når det er et fotgjengerfelt like ved. 

Her fra Forskrift om kjørende og gående trafikk, paragraf 19:

"2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant."

Her er lenka https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel en person i Norge de siste 30 årene som har fått bot for noe lignende. Han gikk i en tunnel i bergen, ble stoppet og plukket opp av politiet, kjørt bort derifra uten straff, og gjorde det deretter en gang til. 

Mao, det er 99.99999% sannsynlig at du aldri vil få noen bot for dette som fotgjenger, og folk krysser det meste av veier uten å tenke seg mye om. Det er ikke som f.eks USA hvor man får bot for å gå over fotgjengerfeltet på «dont walk»

Derimot, så er konsekvensen ofte varige men for disse fotgjengerene når uehellet først er ute. Varige men, og ofte traumer hos syklisten/bilføreren som kjører på de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I Norge er det tillatt, dvs ikke straffbart, å gå på rødt lys og å krysse veien der det ikke er fotgjengerfelt. Men det er ikke tillatt å skape farlige situasjoner. 

Anonymkode: faeed...236

Alt er ikke tillatt, det er regulert, og som gående som bryter forskriften og reglene kan man bøtlegges.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
§ 19.Særlige bestemmelser for gående...
 Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. 
Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen,
Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten.
Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/28/2023 at 4:24 PM, Carrot said:

Bortsett fra på motorvei så kan gående krysse veien hvor de vil

Anonymkode: c1fa7...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bortsett fra på motorvei så kan gående krysse veien hvor de vil

Anonymkode: c1fa7...75d

Nope, ikke om det finnes etter forskriften;
gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten.

Dersom du krysser veien i nærheten av disse uten å bruke dem kan du bøtlegges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (2 timer siden):

Nope, ikke om det finnes etter forskriften;
gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten.

Dersom du krysser veien i nærheten av disse uten å bruke dem kan du bøtlegges. 

Pluss at man kan bøtelegges om en ikke ser for, og bare valser ut på en fotgjengerovergang uten å ha sett seg for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...