Gå til innhold

Hva ER det med dette forumet og dolk som mener man må holde sammen for barna uansett hva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med mindre det er rus, mishandling eller utroskap inne i bildet så er dette ganske enkelt. Dersom du velger å bryte opp barnas hjem og familie så setter du dine egne behov foran barnas behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjelder ikke de som er i forhold med psykisk mishandling. Det er jo det du beskriver her. 

Anonymkode: c29b8...c7a

er ikke det litt overdrevent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men IGJEN. Hvordan hadde disse barna fått det på sikt dersom de hadde fortsatt å bo med foreldrene samlet, i et hjem der begge mest sannsynlig ville ut, men «holdt sammen for barna?» Eller i verre tilfeller, dysfunksjonelle hjem? Det sier statistikken ingenting om. 

Anonymkode: 2196a...f11

Det kan vi jo ikke vite, men sammenlikningsgrunnlaget er jo faktisk de samme barna FØR skilsmissen . Barna får det  altså verre etter skilsmissen enn de hadde det før, ja så mye som 10 år etter. Man må jo gå ut i fra at foreldrene har hatt det ganske dårlig før de skiller seg. Med logikken om at «glade foreldre gir glade barn» så burde jo også barna få det bedre etter skilsmissen, i hvertfall ettersom tiden går. Men barna får det verre og verre hele tide så lenge man har målt.

Anonymkode: a1c02...8ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 12.33):

Men IGJEN. Hvordan hadde disse barna fått det på sikt dersom de hadde fortsatt å bo med foreldrene samlet, i et hjem der begge mest sannsynlig ville ut, men «holdt sammen for barna?» Eller i verre tilfeller, dysfunksjonelle hjem? Det sier statistikken ingenting om. 

Anonymkode: 2196a...f11

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

er ikke det litt overdrevent?

Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg er absolutt enig i at det i mange tilfeller er verre for barna å løse opp et samliv enn at foreldre holder sammen. I mange tilfeller tenker de voksne bare på seg selv, og ikke hvordan det er for barnet å flytte hit og dit og aldri kunne slå rot noe sted. 

Jeg er også enig i at singellivet glorifiseres til en viss grad. Jeg skulle ønske jeg klarte å holde sammen med eksen, men etter noen år med alkoholmisbruk, sinneproblematikk og utroskap så greide jeg rett og slett ikke psykisk å stå i det. Jeg synes ikke det er gøy å være singel, jeg savner familielivet. Hadde jeg kunne valgt mellom perioder med barnefri og familie -selv med alt stresset det medfører - så hadde jeg klart valgt det sistnevnte. 

Jeg prøvde mest å nyansere debatten litt, for det blir ofte veldig polarisert. Enten/eller-tankegang, og sånn er det ikke. Vold og rus er en selvsagt grunn til å bryte opp, men det finnes andre grunner også. 

Anonymkode: 69f9f...0a4

Ja, og det syns jeg jo også du klarte.

Ønsker ikke at de som har kommet seg ut av vonde samliv skal få dårlig samvittighet eller føle seg dømt av å lese denne tråden. Jeg håper jo heller at den vil få de som skriver "Dump ham!" til alle som beskriver en barnefar og partner som ikke er perfekt, til å tenke seg litt om.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei?

er du den samme som påstår at utroskap er psykisk mishandling og? Altså utroskap er galt det skal jeg være enig i, men mishandling? Da må jeg si du degraderer de som faktisk talt blir utsatt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan vi jo ikke vite, men sammenlikningsgrunnlaget er jo faktisk de samme barna FØR skilsmissen . Barna får det  altså verre etter skilsmissen enn de hadde det før, ja så mye som 10 år etter. Man må jo gå ut i fra at foreldrene har hatt det ganske dårlig før de skiller seg. Med logikken om at «glade foreldre gir glade barn» så burde jo også barna få det bedre etter skilsmissen, i hvertfall ettersom tiden går. Men barna får det verre og verre hele tide så lenge man har målt.

Men sier forskningen noe om konfliktnivået etter skilsmissen, samarbeid, avstand mellom foreldre, valg av nye partnere etc? Dette er ganske viktige faktorer som påvirker og som en del foreldre dessverre ikke tar tak i når de skilles. 

Anonymkode: 02b7e...62f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men sier forskningen noe om konfliktnivået etter skilsmissen, samarbeid, avstand mellom foreldre, valg av nye partnere etc? Dette er ganske viktige faktorer som påvirker og som en del foreldre dessverre ikke tar tak i når de skilles. 

Som sagt så sier statistikk ingenting om enkelttilfeller. Såklart finnes det solskinnshistorier der alle - inkludert barna- får det bedre etter skilsmissen. Men i gjennomsnitt får de det altså verre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som sagt så sier statistikk ingenting om enkelttilfeller. Såklart finnes det solskinnshistorier der alle - inkludert barna- får det bedre etter skilsmissen. Men i gjennomsnitt får de det altså verre.

Så lenge ikke forskningen sier noe om hvorfor barna får det verre, så er den ikke brukbar til så mye.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge ikke forskningen sier noe om hvorfor barna får det verre, så er den ikke brukbar til så mye.

Fellesnevneren er jo skilsmisse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum tuberosum skrev (1 time siden):

Ja, selvsagt. Ellers har jeg jo ikke sakt det jeg sier. 

Jeg likte å bo i ett hjem og ha ett par ski, én sykkel, alle klærne mine på samme sted, samme seng hver natt og så videre. 

Jeg er også glad jeg slapp å bo sammen med steforeldre og stesøsken. Stefedre er det farligste som finnes for barn. Visste du det? 

Som barn satt jeg pris på stabilitet. Mine omsorgspersoner var ikke på talefot men avsluttet ikke ekteskapet før jeg var myndig. 

Det var helt sikkert et mareritt for de å bo sammen når de ikke likte hverandre. Jeg regner med de var bevisste på at med å sette barn til verden tok de på seg et ansvar. 

Jeg tenker at alt for mange lager barn uten å helt forstå at de også har ansvar for at barnet får gode oppvekstvilkår. 

Hvordan er ditt eget forhold? Har du vært lykkelig gift hele ditt liv? Barn gjentar som regel sine foreldres adferdsmønstre. Og hvordan føles det for deg når du vet at foreldrene dine led hver dag for din skyld? Jeg følte dårlig samvittighet overfor mine foreldre på grunn av dette. 

Anonymkode: 48ffd...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Igjen. Ved psykisk misshandling forlater man selvfølgelig forholdet 

Problemet er at mannen sikkert mener at det IKKE er psykisk mishandling. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så enkelt er det ikke, men hvis man ikke er så interessert i å gå noe dypere i årsakssammenheng så kan man jo si det slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fellesnevner og direkte sammenheng er forskjellige ting. For eksempel, har man funnet ut at røykere får oftere hodepine. Forskningen gjør imidlertid oppmerksom på at det ikke kan sluttes at røyking som sådan forårsaker hodepine. De skriver at det kan være at man har hodepine og røyker for å slappe av. 

På samme måte kan det for eksempel være at barn med psykiske problemer er årsak til brudd og krangling. Det er bevist at syke barn er en risikofaktor for mange forhold, og foreldre til syke barn og barn med adferdsproblemer oftere går fra hverandre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det gjelder ikke de som er i forhold med psykisk mishandling. Det er jo det du beskriver her. 

Javel, men da er det tydeligvis underrapportering hva gjelder psykisk mishandling som årsak til samlivsbrudd.

Anonymkode: ba4ec...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Problemet er nettopp det at man ikke har noe å sammenlikne med. Man vet ikke hvordan helsetilstanden ville vært om man som barn/ungdom ble vitne til at en av foreldrene sakte, men sikkert gikk til grunne psykisk, eller stilltiende måtte finne seg all mulig urimelig oppførsel.

Man sammenlikner med en gruppe barn hvor familielivet tydeligvis fungerer på et akseptabelt nivå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så enkelt er det ikke, men hvis man ikke er så interessert i å gå noe dypere i årsakssammenheng så kan man jo si det slik. 

Det er ikke så lett å finne årsaker i forskning, men finner stort sett korrelasjon. Det man har funnet ut er at barn som opplever samlivsbrudd I SNITT får verre helse år for år etter bruddet.

Man kan jo spekulere i årsaken og prøve å minimere konsekvensene for eget barn. Det kan være en påkjenning å bo i en bag, det kan være konfliktnivået (men det virker usannsynlig at det er høyere ti år senere), det kan være manglende følelse av tilhørighet i familien, det kan være at det er vanskelig å finne seg til rette i stefamilien, det kan være dårligere økonomi, osv.  Enkelte barn kan faktisk føle seg uønsket i begge hjem. 
Forskning fra USA viser at barn som bor i et hjem med en steforelder sjeldnere blir tatt med både til lege og tannlege.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er nettopp det at man ikke har noe å sammenlikne med. Man vet ikke hvordan helsetilstanden ville vært om man som barn/ungdom ble vitne til at en av foreldrene sakte, men sikkert gikk til grunne psykisk, eller stilltiende måtte finne seg all mulig urimelig oppførsel.

Man sammenlikner med en gruppe barn hvor familielivet tydeligvis fungerer på et akseptabelt nivå.

Nei, man sammenlikner med de samme barna FØR skilsmissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...