Gå til innhold

Hva ER det med dette forumet og dolk som mener man må holde sammen for barna uansett hva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Veldig rar påstand. Ville du hatt det sånn selv som barn?
Jeg vet at jeg IKKE ville hatt det sånn.

Anonymkode: 2196a...f11

Ja, selvsagt. Ellers har jeg jo ikke sakt det jeg sier. 

Jeg likte å bo i ett hjem og ha ett par ski, én sykkel, alle klærne mine på samme sted, samme seng hver natt og så videre. 

Jeg er også glad jeg slapp å bo sammen med steforeldre og stesøsken. Stefedre er det farligste som finnes for barn. Visste du det? 

Som barn satt jeg pris på stabilitet. Mine omsorgspersoner var ikke på talefot men avsluttet ikke ekteskapet før jeg var myndig. 

Det var helt sikkert et mareritt for de å bo sammen når de ikke likte hverandre. Jeg regner med de var bevisste på at med å sette barn til verden tok de på seg et ansvar. 

Jeg tenker at alt for mange lager barn uten å helt forstå at de også har ansvar for at barnet får gode oppvekstvilkår. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tøffenbøffen
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 11.19):

Forskjellen er at etter samlivsbrudd så får de ikke like mange arenaer til å gjøre dette, som når de bor under samme tak. 

Anonymkode: 48ffd...f89

.

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel det er ikke mitt inntrykk, aldri vært på et forum hvor så mange ber folk forlate partneren 

Anonymkode: f6931...9d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blir helt oppgitt.
Her er det folk som har forsøkt og forsøkt og forsøkt i åresvis uten bedring, uten kjærlighet, uten nærhet, uten et liv annet enn for barna, funnet seg i år være hushjelp og tømmestasjon for gubben, og 90% her inne på forumet messer om at «Man må holde sammen for barna.» «Tenk deg nøye om.» «Det blir ikke bedre enn du har det nå.» «Du er en egoist!» 

Jeg blir helt matt! Akkurat som om alle som går ifra hverandre er noen egoistiske tapere som ikke tenker på barna? Vi har ett liv. Lev det! 

Skjerpings.

Det er ingen som hevder at man skal holde sammen uansett hva. 

Men man skal gå bort fra den holdningen at det som er det beste for  mor eller far er det beste for barnet.. 

Det er ikke nødvendigvis slik, og det viser de siste studiene. Derfor skal man gjøre sitt ytterste for holde familien samlet, for barnas beste. 

Gode grunner for å skille lag er vold, eller at konfliktnivået mellom foreldrene til daglig går utover barna. 

Tåpelige grunner for å forlate partneren med barn i bildet er føler meg ikke sett, føler meg ikke lykkelig, kjedelig sexliv.. Alle disse tingene bør man gjøre en innsats for å få ordnet. 

Det snodigste etter min mening er likevel kvinner som velger å få barn med en person de vet ikke egner seg som far og senere klage over han.. 

Anonymkode: 93461...915

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man er voksen, og har valgt å bringe barn til verden, så kommer barna først. Gresset er sjelden grønnere på andre siden. Livet er ikke en romantisk Hollywood film. Har man det kjipt i forholdet, ta voksen buksene på og gjør noe med det. Man kan ikke gå rundt å vente på at den andre skal fikse følelsene dine. Snakk sammen. Syns folk gir opp for lett. Det blir hverdag fort nok med en ny partner også. 

(Dette gjelder selvfølgelig ikke de som er i forhold med rus og psykisk/fysisk mishandling.)

Ønsker man et liv med masse egentid og evige romatiske forhold...IKKE få barn, eller vent til de er blitt voksne. 

Anonymkode: c29b8...c7a

Kanskje du skulle tatt en titt ut av fuglekasse di. Min store barndomsdrøm,  var at mamma tok meg med og flyttet fra pappa,  det er faktisk sånn at ofte så er det best for barna å flytte fra hverandre. Jeg har sett pappaer som ikke tar seg av barna, som plutselig gjør det når foreldrene ikke bor med hverandre. 

Jeg var sikker på det som liten og nå som voksen, så hadde vi kommet til å nesten aldri se faren vår. Og det hadde gjort meg ingenting,  å kun se han et par ganger i året. Han var forøvrig hjemme annenhver helg, pga pendler jobb landet rundt. Men hadde vært bedre å høre ha kjefte på meg enn å sitte å høre mor og far krangle.  

Et føleses løst forhold er ikke bra for barna.  Da er det bedre å ha mer normale følser på hver sin kant.

Anonymkode: cb0cc...21d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cthulhu'lhu skrev (39 minutter siden):

Man må kunne tåle å høre at det er best for barna om man holder sammen i et forhold uten noen form for vold eller rusmisbruk. 

Om det er det valget som gir mest lykke i øyeblikket for foreldrene er en annen sak. Kanskje vil noen foreldre like og foretrekke friheten ved samlivsbrudd og delt bosted for barn. Det betyr ikke at dette er det beste for barna. 

Det er ikke enten vold eller et ok forhold der alle har det bra, noen forhold er såpass ødelagte selv om det er fravær av vold og rusmisbruk, at det er best om samlivet oppløses. 

Anonymkode: 69f9f...0a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jo, fordi forskning viser at barn får det verre ETTER skilsmissen, og det øker  i årevis etter bruddet. Forverringen øket på så lenge forskere har målt, som er ti år.

Anonymkode: a1c02...8ae

Kan. Det er jo ingen autimatikk i det. Og mye avhenger av foreldrenes evne til å samarbeide og støtte barna sine, både under bruddet og i årene etterpå. 

Anonymkode: 02b7e...62f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan. Det er jo ingen autimatikk i det. Og mye avhenger av foreldrenes evne til å samarbeide og støtte barna sine, både under bruddet og i årene etterpå. 

Dette er jo statistikk, og jo, på gruppenivå så får barn det verre etter skilsmissen. Sånn er det, det er dokumentert.

Men selvsagt sier statistikk ingenting om enkelttilfeller. Jeg trodde alle visste det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det snodigste etter min mening er likevel kvinner som velger å få barn med en person de vet ikke egner seg som far og senere klage over han.. 

Det snodigste er at du ikke har reflektert noe over at mennesker endrer seg. En person kan i mange år ha vært en utmerket partner/forelder, men over tid utvikle seg i negativ retning.

Anonymkode: ba4ec...687

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo statistikk, og jo, på gruppenivå så får barn det verre etter skilsmissen. Sånn er det, det er dokumentert.

Men selvsagt sier statistikk ingenting om enkelttilfeller. Jeg trodde alle visste det.

Men IGJEN. Hvordan hadde disse barna fått det på sikt dersom de hadde fortsatt å bo med foreldrene samlet, i et hjem der begge mest sannsynlig ville ut, men «holdt sammen for barna?» Eller i verre tilfeller, dysfunksjonelle hjem? Det sier statistikken ingenting om. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det snodigste er at du ikke har reflektert noe over at mennesker endrer seg. En person kan i mange år ha vært en utmerket partner/forelder, men over tid utvikle seg i negativ retning.

Anonymkode: ba4ec...687

Det er også tilfelle, men det er fortsatt for mange som velger å beholde barn fordi de ønsker det så inderlig selv, så de ser bort fra at personen de har fått barn med ikke duger til noe.. 

Politisk ukorrekt, men det burde vært en sjekkliste for om de egner seg som foreldre, og fastlegene burde vært mer direkte å fraråde de som ikke oppfyller minstekravet til å få barn. 

Stat, kommune og nær familie hadde satt umåtelig stor pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nettopp, derfor formulerer man seg deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Politisk ukorrekt, men det burde vært en sjekkliste for om de egner seg som foreldre, og fastlegene burde vært mer direkte å fraråde de som ikke oppfyller minstekravet til å få barn. 

Jeg er nysgjerrig. Hvilke sjekkpunkter skulle det ha vært? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. En kvinne som finner seg i kjefting, nedlatende prat og utroskap fra mannen gjør sine barn ingen nytte, for de ser at det er slik en kvinne skal oppføre seg. Sønner vil ha motivasjon til å oppføre seg like dårlig, mens døtre vil gjerne gjenta morens adferdsmønster og bli hos slike drittmenn.

Anonymkode: 48ffd...f89

Men dette er jo psykisk mishandling. Det er klart man skal forlate forholdet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke enten vold eller et ok forhold der alle har det bra, noen forhold er såpass ødelagte selv om det er fravær av vold og rusmisbruk, at det er best om samlivet oppløses. 

Jeg er enig i at det ikke enten er vold eller et ok forhold. Og kanskje er det best at noen samliv oppløses, men for hvem er det best? Her tror jeg vi bør være ærlige om at det som her og nå føles best for foreldrene ikke alltid er det beste for barna. Når det er sagt, så vil det alltid finnes unntak. 

Syns likevel vi lever i et samfunn som glorifiserer singellivet og det å leve med lite ansvar. Vi bør anerkjenne det viktige arbeidet foreldre gjør når de oppdrar barn. Det er beintøft, og for de fleste, den mest meningsfulle delen av livet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man er voksen, og har valgt å bringe barn til verden, så kommer barna først. Gresset er sjelden grønnere på andre siden. Livet er ikke en romantisk Hollywood film. Har man det kjipt i forholdet, ta voksen buksene på og gjør noe med det. Man kan ikke gå rundt å vente på at den andre skal fikse følelsene dine. Snakk sammen. Syns folk gir opp for lett. Det blir hverdag fort nok med en ny partner også. 

(Dette gjelder selvfølgelig ikke de som er i forhold med rus og psykisk/fysisk mishandling.)

Ønsker man et liv med masse egentid og evige romatiske forhold...IKKE få barn, eller vent til de er blitt voksne. 

Det er vel ikke det det er snakk om. Det er snakk om forhold der man ikke har det bra eller ikke blir behandlet bra, derav det å bli utnyttet som gratis hushjelp og tømmestasjon som ts snakker om. I slike forhold er jo utnytteren uinteressert i å jobbe for forholdet, da den personen da selv har det som plommen i egget

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje du skulle tatt en titt ut av fuglekasse di. Min store barndomsdrøm,  var at mamma tok meg med og flyttet fra pappa,  det er faktisk sånn at ofte så er det best for barna å flytte fra hverandre. Jeg har sett pappaer som ikke tar seg av barna, som plutselig gjør det når foreldrene ikke bor med hverandre. 

Jeg var sikker på det som liten og nå som voksen, så hadde vi kommet til å nesten aldri se faren vår. Og det hadde gjort meg ingenting,  å kun se han et par ganger i året. Han var forøvrig hjemme annenhver helg, pga pendler jobb landet rundt. Men hadde vært bedre å høre ha kjefte på meg enn å sitte å høre mor og far krangle.  

Et føleses løst forhold er ikke bra for barna.  Da er det bedre å ha mer normale følser på hver sin kant.

Anonymkode: cb0cc...21d

Igjen. Ved psykisk misshandling forlater man selvfølgelig forholdet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke det det er snakk om. Det er snakk om forhold der man ikke har det bra eller ikke blir behandlet bra, derav det å bli utnyttet som gratis hushjelp og tømmestasjon som ts snakker om. I slike forhold er jo utnytteren uinteressert i å jobbe for forholdet, da den personen da selv har det som plommen i egget

Det gjelder ikke de som er i forhold med psykisk mishandling. Det er jo det du beskriver her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cthulhu'lhu skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke enten er vold eller et ok forhold. Og kanskje er det best at noen samliv oppløses, men for hvem er det best? Her tror jeg vi bør være ærlige om at det som her og nå føles best for foreldrene ikke alltid er det beste for barna. Når det er sagt, så vil det alltid finnes unntak. 

Syns likevel vi lever i et samfunn som glorifiserer singellivet og det å leve med lite ansvar. Vi bør anerkjenne det viktige arbeidet foreldre gjør når de oppdrar barn. Det er beintøft, og for de fleste, den mest meningsfulle delen av livet. 

Ja, jeg er absolutt enig i at det i mange tilfeller er verre for barna å løse opp et samliv enn at foreldre holder sammen. I mange tilfeller tenker de voksne bare på seg selv, og ikke hvordan det er for barnet å flytte hit og dit og aldri kunne slå rot noe sted. 

Jeg er også enig i at singellivet glorifiseres til en viss grad. Jeg skulle ønske jeg klarte å holde sammen med eksen, men etter noen år med alkoholmisbruk, sinneproblematikk og utroskap så greide jeg rett og slett ikke psykisk å stå i det. Jeg synes ikke det er gøy å være singel, jeg savner familielivet. Hadde jeg kunne valgt mellom perioder med barnefri og familie -selv med alt stresset det medfører - så hadde jeg klart valgt det sistnevnte. 

Jeg prøvde mest å nyansere debatten litt, for det blir ofte veldig polarisert. Enten/eller-tankegang, og sånn er det ikke. Vold og rus er en selvsagt grunn til å bryte opp, men det finnes andre grunner også. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...