Gå til innhold

Hva ER det med dette forumet og dolk som mener man må holde sammen for barna uansett hva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er best for barna at foreldrene holder sammen. Barn vil heller ha foreldre som er sure på hverandre enn å ha to hjem og flere sett med steforeldre og stesøsken. Det synes jeg en kan være ærlig om. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tøffenbøffen
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 10.53):

Bare tull

Anonymkode: 57b6f...6fa

.

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
Tøffenbøffen skrev (På 28.4.2023 den 10.57):

FHI sier noe annet. Kilder?

.

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at noen velger å fortsette livet til AS Familien selv om samliv er døde, dersom man har en grei relasjon til hverandre likevel. At man nærmest blir boende som kompiser i et kollektiv uten konflikter.

At folk misbruker barna sine som påskudd til å ikke bryte ut av forhold med trakassering, vold og utnyttelse derimot; det trenger jeg ikke å forstå, og kan på ingen måte forsvare. Det er ikke det beste for barna, og det å bli er feigt. 

Der man blir behandlet jævlig skylder man ungene sine å vise at man ikke skal finne seg i undertrykkelse, kontroll og aggresjon, men ta ansvar for sitt og deres liv ved å bryte opp og skape en bedre tilværelse.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
Andro skrev (På 28.4.2023 den 11.02):

Jeg kan skjønne at noen velger å fortsette livet til AS Familien selv om samliv er døde, dersom man har en grei relasjon til hverandre likevel. At man nærmest blir boende som kompiser i et kollektiv uten konflikter.

At folk misbruker barna sine som påskudd til å ikke bryte ut av forhold med trakassering, vold og utnyttelse derimot; det trenger jeg ikke å forstå, og kan på ingen måte forsvare. Det er ikke det beste for barna, og det å bli er feigt. 

Der man blir behandlet jævlig skylder man ungene sine å vise at man ikke skal finne seg i undertrykkelse, kontroll og aggresjon, men ta ansvar for sitt og deres liv ved å bryte opp og skape en bedre tilværelse.

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffenbøffen skrev (1 minutt siden):

Stort sett enig, men de som er så nedrige at de bruker barna som våpen, vil også gjøre det etter et samlivsbrudd tenker jeg. 

Ja, da kreves det faktisk særlig kompetanse for den som bryter og de som skal hjelpe til, så de ikke blir lurt av den som vil manipulere eks-partneren ved å misbruke barna.
Som en psykolog sa: Narcissists do not co-parent, they counter-parent. Det gjelder nok ikke bare narsissister.

Endret av Andro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tøffenbøffen skrev (9 minutter siden):

FHI sier noe annet. Kilder?

Min egen erfaring er mer verdt for meg enn FHI "statistikk" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 11.07):

Min egen erfaring er mer verdt for meg enn FHI "statistikk" 

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum tuberosum skrev (23 minutter siden):

Det er best for barna at foreldrene holder sammen. Barn vil heller ha foreldre som er sure på hverandre enn å ha to hjem og flere sett med steforeldre og stesøsken. Det synes jeg en kan være ærlig om. 

Nei. Jeg syntes det var grusomt å vokse opp med foreldre som kranglet. I mine to første forhold tidlig i 20-årene gjentok jeg min mors oppførsel og fyrte opp til konflikter med kjærestene hele tiden. For jeg trodde at det var slik man skulle te seg i et forhold.

Anonymkode: 48ffd...f89

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tøffenbøffen skrev (14 minutter siden):

Stort sett enig, men de som er så nedrige at de bruker barna som våpen, vil også gjøre det etter et samlivsbrudd tenker jeg. 

Forskjellen er at etter samlivsbrudd så får de ikke like mange arenaer til å gjøre dette, som når de bor under samme tak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (17 minutter siden):

Nettopp. En kvinne som finner seg i kjefting, nedlatende prat og utroskap fra mannen gjør sine barn ingen nytte, for de ser at det er slik en kvinne skal oppføre seg. Sønner vil ha motivasjon til å oppføre seg like dårlig, mens døtre vil gjerne gjenta morens adferdsmønster og bli hos slike drittmenn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum tuberosum skrev (25 minutter siden):

Veldig rar påstand. Ville du hatt det sånn selv som barn?
Jeg vet at jeg IKKE ville hatt det sånn.

Anonymkode: 2196a...f11

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum tuberosum skrev (24 minutter siden):

Barn kan ha det best med foreldre som holder sammen, dersom relasjonen er bra. Ingen går ut av forhold fordi de ikke tåler å være sure på hverandre innimellom. 

Å bo med foreldre som ikke har et bra forhold, ødela mye for meg og mine søsken. Vi har ikke sett det selv før etter at vi ble voksne. Vi er tre søstre, og det var i mange år et gjennomgående mønster at vi var i forhold som minnet om det vi hadde sett hjemme. Selv om foreldrene våre ikke kranglet (noen sinne), så var det heller ikke noe nærhet, omsorg eller godhet. De samarbeidet godt, så vi barna lærte at så lenge man samarbeider så er det et bra forhold. Sånn det skal være. 
Litt etter litt har vi alle tre innsett at vi kan få så mye mer. Vi kan ha partnere som vi oppriktig elsker, og som elsker oss. Vi kan ha en hverdag full av kjærtegn, og en partner som bygger oss opp. Vi kan le og gråte sammen, vi gleder oss til å komme hjem, vi verdsetter å være sammen med partneren. 

Konklusjonen er at det trenger ikke å være vold eller andre sånne ting for at foreldrenes forhold har en negativ innvirkning på barna. Jeg sitter som voksen med en følelse av å både ha blitt lurt/løyet til, fordi et iskaldt forhold ble normalisert, og jeg har på et vis fått ansvaret for at mine foreldre ikke fant andre og ble lykkelige. Å "forbli sammen for barnas skyld" legger en belastning og et ansvar på barna som de ikke skal ha. 

Anonymkode: 72de2...8c6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men ingen forskning sier noe om helsa til de barna som lever med foreldre som misliker hverandre og som føler seg fanget i situasjonen. 

Anonymkode: 69f9f...0a4

Jo, fordi forskning viser at barn får det verre ETTER skilsmissen, og det øker  i årevis etter bruddet. Forverringen øket på så lenge forskere har målt, som er ti år.

Anonymkode: a1c02...8ae

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at det svares i tråden at det bare er tull at folk skriver at man skal holde sammen samma hva etterfulgt av mange svar om at rus eller mishandling er det eneste som rettferdiggjør et samlivsbrudd om man har barn 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nettopp! Forskningen sier ingenting hvordan det er å leve sammen med to foreldre som hater hverandre kontra en forelder som har et rolig, lykkelig og harmonisk samliv med en deltakende steforelder.

He he, nå fantaserer du veldig. Man enten lever sammen og hatet hverandre eller så er alternativet et rolig, lykkelig og harmonisk samliv med en steforelder?? Du tror altså i fullt alvor at stefamilier alltid er harmoniske? Da har du fulgt dårlig med. Disse ekteskapene ryker jo langt oftere enn det første, så det er nok en del «hat» inne i bildet der også.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn kan ha det best med foreldre som holder sammen, dersom relasjonen er bra. Ingen går ut av forhold fordi de ikke tåler å være sure på hverandre innimellom. 

Å bo med foreldre som ikke har et bra forhold, ødela mye for meg og mine søsken. Vi har ikke sett det selv før etter at vi ble voksne. Vi er tre søstre, og det var i mange år et gjennomgående mønster at vi var i forhold som minnet om det vi hadde sett hjemme. Selv om foreldrene våre ikke kranglet (noen sinne), så var det heller ikke noe nærhet, omsorg eller godhet. De samarbeidet godt, så vi barna lærte at så lenge man samarbeider så er det et bra forhold. Sånn det skal være. 
Litt etter litt har vi alle tre innsett at vi kan få så mye mer. Vi kan ha partnere som vi oppriktig elsker, og som elsker oss. Vi kan ha en hverdag full av kjærtegn, og en partner som bygger oss opp. Vi kan le og gråte sammen, vi gleder oss til å komme hjem, vi verdsetter å være sammen med partneren. 

Konklusjonen er at det trenger ikke å være vold eller andre sånne ting for at foreldrenes forhold har en negativ innvirkning på barna. Jeg sitter som voksen med en følelse av å både ha blitt lurt/løyet til, fordi et iskaldt forhold ble normalisert, og jeg har på et vis fått ansvaret for at mine foreldre ikke fant andre og ble lykkelige. Å "forbli sammen for barnas skyld" legger en belastning og et ansvar på barna som de ikke skal ha. 

Anonymkode: 72de2...8c6

Kanskje noe av det mest reflekterte jeg har lest her inne noen gang. 🏆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (32 minutter siden):

Det kan du si, men for mange vil det også innebære at man må overlate barna til en voldelig eks uten mulighet til å beskytte dem. Jeg kan forstå at det virker umulig for noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne tåle å høre at det er best for barna om man holder sammen i et forhold uten noen form for vold eller rusmisbruk. 

Om det er det valget som gir mest lykke i øyeblikket for foreldrene er en annen sak. Kanskje vil noen foreldre like og foretrekke friheten ved samlivsbrudd og delt bosted for barn. Det betyr ikke at dette er det beste for barna. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frøkna skrev (15 minutter siden):

Litt morsomt at det svares i tråden at det bare er tull at folk skriver at man skal holde sammen samma hva etterfulgt av mange svar om at rus eller mishandling er det eneste som rettferdiggjør et samlivsbrudd om man har barn 😂

Hahaha, enig. 🤣

«Nei, nei, nei, ts. Du tar feil, ingen mener det! …forresten så er eneste gyldig grunn til samlivsbrudd vold og rus. Bastabom.»

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...