Gå til innhold

Blir bilens data brukt ved ulykker?

Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier

Hvis jeg blir involvert i en ulykke, og trenger å bruke forsikringen, vil forsikringsselskapet bruke data i bilen ved beregning? Et aktuell problemstilling vil være at jeg kjører i 87 i 80-sone, kræsjer med en elg, og så vil forsikringsselskapet avkorte forsikring fordi jeg kjørte over fartsgrensen. Eller er det politiet som vil bruke dataen når de undersøker ulykken, og så vil forsikringsselskapet få den informasjonen fra politiet?

Noen som vet hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollisjon med vilt blir neppe etterforsket. Det du må gjøre er varsle politiet, så de får varslet viltnemda, og de tar hånd om resten. Det er viktig å gjøre det slik, så du får dekket skade på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg blir involvert i en ulykke, og trenger å bruke forsikringen, vil forsikringsselskapet bruke data i bilen ved beregning? Et aktuell problemstilling vil være at jeg kjører i 87 i 80-sone, kræsjer med en elg, og så vil forsikringsselskapet avkorte forsikring fordi jeg kjørte over fartsgrensen. Eller er det politiet som vil bruke dataen når de undersøker ulykken, og så vil forsikringsselskapet få den informasjonen fra politiet?

Noen som vet hvordan det fungerer?

Får ikke straff av å kjøre over fartsgrensen, det skal isåfall være veldig mye over fartsgrensen før det blir aktuelt. Men ved mistanke om forsukringssvindel osv kan de sjekke om bilen har kamera osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
tdm900 skrev (5 minutter siden):

Kollisjon med vilt blir neppe etterforsket. Det du må gjøre er varsle politiet, så de får varslet viltnemda, og de tar hånd om resten. Det er viktig å gjøre det slik, så du får dekket skade på forsikringen.

Takk.

Hvis det hadde vært en møteulykke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
.Fjellmannen skrev (2 minutter siden):

Får ikke straff av å kjøre over fartsgrensen, det skal isåfall være veldig mye over fartsgrensen før det blir aktuelt. Men ved mistanke om forsukringssvindel osv kan de sjekke om bilen har kamera osv

Vil å kjøre i 87 (eller 92 eller noe lignende) i 80-sone klassifiseres som forsikringssvindel? Man gjør jo noe ulovlig, man bryter fartsgrensen.

Spørsmålet mitt er for øvrig helt hypotetisk, det er sånt jeg sitter og tenker på når jeg er ute og kjører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden):

Vil å kjøre i 87 (eller 92 eller noe lignende) i 80-sone klassifiseres som forsikringssvindel? Man gjør jo noe ulovlig, man bryter fartsgrensen.

Spørsmålet mitt er for øvrig helt hypotetisk, det er sånt jeg sitter og tenker på når jeg er ute og kjører!

Nei absolutt ikke, må mye høyere hastighet til, blir da heller ikke under kategori forsikringssvindel men uaktsom kjøring. Hvis du kjører i 92 km/t på speedometeret til bilen kjører du i ca 85-87 i reell fart (varierer litt fra bil til bil) og ved lasermåling feks vil det bli enda lavere enn det igjen pga laseren trekker fra litt. 

du trenger på ingen måte å tenke på dette, den eneste risikoen du har ved for høy fart er en bot.

hvis du feks kjører i 115 i 80 sonen på forkjørsvei og en kjører ut fra en sidevei og det blir kollisjon er det kun han som blir straffet for brudd på vikeplikt og får all skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
.Fjellmannen skrev (5 minutter siden):

Nei absolutt ikke, må mye høyere hastighet til, blir da heller ikke under kategori forsikringssvindel men uaktsom kjøring. Hvis du kjører i 92 km/t på speedometeret til bilen kjører du i ca 85-87 i reell fart (varierer litt fra bil til bil) og ved lasermåling feks vil det bli enda lavere enn det igjen pga laseren trekker fra litt. 

du trenger på ingen måte å tenke på dette, den eneste risikoen du har ved for høy fart er en bot.

hvis du feks kjører i 115 i 80 sonen på forkjørsvei og en kjører ut fra en sidevei og det blir kollisjon er det kun han som blir straffet for brudd på vikeplikt og får all skyld. 

Interessant, og takk for utfyllende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvor ny og fancy bil du har, og hva som er vanlig å registrere av data på nye biler, men fartsskriver var det kun i lastebiler tidligere ihvertfall. På personbil måtte de måle bremsespor osv for å regne ut fart ved en alvorlig ulykke. 

Anonymkode: 4f353...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Alvorlig ulykker der hele bilen ink speedometer blir knust  vil de levere styreenhet til Simco for utlesning av data  (Jeg jobber  også som bilberger og kjenner prosessen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...