Gå til innhold

Hjelp til svømming

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt å svømme som trening. 

Men: jeg sliter noe helt forferdelig med spesielt pusten. 

Jeg er veldig godt trent fra før, så det er ikke kondisen det går på. Det er teknikken. 

Jeg har veldig lite erfaring med svømming, og har knapt svømt siden svømmingen på skolen for tredve år siden (hvor det var null teknikk-trening, kun basing omkring med vannpolo og tøys....) Så jeg har aldri lært meg skikkelig teknikk. 

Jeg svømmer brystsvømming. 

Men jeg føler jeg blir kvalt. Jeg føler ikke jeg får til å puste ut under vann. Jeg puster delvis ut, men får ikke all luften ut. Og så tar det så lang tid! Jeg svømmer ufattelig sakte, alle i bassenget suser forbi meg, inkludert de som svømmer sånn med hodet over vannet hele tiden og er i 80-årene. 

Jeg er vant til å puste sakte. Dype innpust. Og det er det ikke tid til, føler jeg, så jeg får for lite luft. Det er ikke tid til å puste inn, og det er iallefall ikke nok tid til å puste ut skikkelig under vann. Så ender jeg opp med å puste litt mer ut når jeg kommer over vann, og får ikke tid til å puste skikkelig inn igjen. 

Jeg tror jeg får alt for lang "glidefase", jeg har veldig lav frekvens på svømmetakene. 

Er det meningen at man bare såvidt skal ta luft inn i lungene, så man får tid til å puste den ut..? Jeg har prøvd å se på vidoer og lest om teknikk, men de sier ingenting om dette.. 

Er det noen som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 3b26c...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å ta et svømmekurs? I de større byene fins det i hvert fall kurs vår og høst for voksne. 

Jeg er på ingen måte noen ekspert, jeg svømmer bare av og til. Jeg syns pustingen er vanskeligst ved crawl. Har du sett på flere teknikkvideoer om brystsvømming og pusting? Det er svært mye på youtube. Puster du ut med både nese og munn? Tror ikke jeg tar dype innpust mellom vært tak, men dette er heller ikke noe jeg har tenkt over. 

Videoen under var ganske bra. Den viser øvelser du kan gjøre for å øve på pusteteknikk. Forteller at du bør puste ut med både nese og munn. Pust inn med munn. Det er det jeg gjør, og jeg opplever ikke følelse av å ikke få puste ved brystsvømming. 

Jeg er sikker på at dette går seg til med litt trening! Stå på :)

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for god video :) Skal definitivt prøve å bruke litt mer tid på å øve på pusting sånn om først i videoen, mens jeg bare står i ro i bassenget. 

Er dessverre dårlig med svømmefasiliteter her jeg bor, har bare tilgang til basseng to kvelder i måneden, så blir lenge mellom hver gang jeg får øvd, og ikke noe kurs.. 

Anonymkode: 3b26c...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara ikkje heilt å kjenne korleis eg pustar når eg symjer, men eg trur ikkje eg pustar ut under vatn då det berre vil vere vere ubehageleg eller forstyrrande med bobler? Anten ta raske inn og ut-pust kvar gong du er oppe, eller ta lengre pust der du annakvar gong pustar ut og inn når du er oppe. Eg symjer meir krål, då pustar eg annakvar eller kvar 4.gong(alt etter hurtighet) på undersida av eine armen medan eg krålar. Eg ville berre prøvd meg fram på ulike runder.

Og ikkje samanlikne deg med andre! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...