Gå til innhold

Psykolog med traumekompetanse i Agder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har gått mange år i psykodynamisk terapi. Veltet meg i min egen sorg og smerte i mange år, men vi jobbet aldri med å komme videre, se på uhensiktsmessige mønstre, lære nye strategier. Så jeg ble aldri bedre. 

Anonymkode: c9b63...1ae

Jeg tror ikke psykodynamisk terapi var spesielt bra evidens på komplekse traumer, så jeg synes det er fryktelig rart at denne metoden brukes så ofte. Den eneste grunnen jeg kommer på er at man mangler alternativer eller at man tror at det ikke er så viktig hvilken metode man bruker. 

Forskning viser jo at støttesamtaler har veldig liten effekt på kptsd, og dynamisk terapi har mye til felles med slike samtaler. Lite konkret, ingen hensyn til regulering, ingen fokus på tankemønstre. Rart. 

Anonymkode: 7c9a5...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke psykodynamisk terapi var spesielt bra evidens på komplekse traumer, så jeg synes det er fryktelig rart at denne metoden brukes så ofte. Den eneste grunnen jeg kommer på er at man mangler alternativer eller at man tror at det ikke er så viktig hvilken metode man bruker. 

Forskning viser jo at støttesamtaler har veldig liten effekt på kptsd, og dynamisk terapi har mye til felles med slike samtaler. Lite konkret, ingen hensyn til regulering, ingen fokus på tankemønstre. Rart. 

Det skal jo egentlig benytte den metoden som forskningsbasert kunnskap viser at er nyttig for pasientens vansker. Men noen av avtalespesialistene kjører sitt eget løp uavhengig av lovverk, pasientens vansker, ønsker og behov. 

Anonymkode: 8624b...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det skal jo egentlig benytte den metoden som forskningsbasert kunnskap viser at er nyttig for pasientens vansker. Men noen av avtalespesialistene kjører sitt eget løp uavhengig av lovverk, pasientens vansker, ønsker og behov. 

Men avtalespesialistene kan jo bare psykodynamisk metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men avtalespesialistene kan jo bare psykodynamisk metode?

Flere av de kan kognitiv terapi som er anbefalt ved depresjon f.eks. Likevel kjører noen av avtalespesialistene psykodynamisk/psykoanalytisk på disse og. Noe som strider blant annet mot de nasjonale behandlingsveilederne. Ingen følger opp avtalespesialistene for å se om de forholder seg til nasjonale regelverk og setter pasientsikkerheten først. 

Anbefaler denne serien om terapi, virkning av terapi og mangel på evidens:

https://www.forskning.no/helse-psykologi/hvorfor-finnes-det-500-ulike-typer-psykoterapi/2236331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykodynamisk terapi bekreftet bare for meg at jeg var et offer, og vi jobbet bare med hva som hadde ført meg dit, og aldri med veien ut og videre. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykodynamisk terapi bekreftet bare for meg at jeg var et offer, og vi jobbet bare med hva som hadde ført meg dit, og aldri med veien ut og videre. 

Ja! Så bra beskrevet! Det er akkurat dette jeg også har kjent på! Ok, så forstår jeg hvorfor jeg reagerer og kjenner igjen følelsene fra barndommen og det var helt forferdelig det som skjedde med meg og det burde ikke skjedd. Men so?! 

Det er jo begrenset hvor lenge ethvert menneske orker å bare gå og kjenne på all dritten uten noen metode for å bevege seg videre! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Flere av de kan kognitiv terapi som er anbefalt ved depresjon f.eks. Likevel kjører noen av avtalespesialistene psykodynamisk/psykoanalytisk på disse og. Noe som strider blant annet mot de nasjonale behandlingsveilederne. Ingen følger opp avtalespesialistene for å se om de forholder seg til nasjonale regelverk og setter pasientsikkerheten først. 

Anbefaler denne serien om terapi, virkning av terapi og mangel på evidens:

https://www.forskning.no/helse-psykologi/hvorfor-finnes-det-500-ulike-typer-psykoterapi/2236331

Veldig interessant og tankevekkende artikkel. Nøyaktig det samme jeg har sagt hele tiden. Pasientene fordeles tilfeldig, ingen krav til metode, ingen kunnskap om hva som virker eller hvorfor, terapeutene kan nærmest gjøre som de vil etter de har fått autorisasjon. 

Men det verste ved det synes jeg er at de likevel er frekke nok til å stemple pasienter som ikke blir bedre med diagnose «behandlingsresistent» og bare dytte dem ut av systemet. For DPS kan ikke gjøre noe feil, det kan ikke være metoden, det må være pasienten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig interessant og tankevekkende artikkel. Nøyaktig det samme jeg har sagt hele tiden. Pasientene fordeles tilfeldig, ingen krav til metode, ingen kunnskap om hva som virker eller hvorfor, terapeutene kan nærmest gjøre som de vil etter de har fått autorisasjon. 

Men det verste ved det synes jeg er at de likevel er frekke nok til å stemple pasienter som ikke blir bedre med diagnose «behandlingsresistent» og bare dytte dem ut av systemet. For DPS kan ikke gjøre noe feil, det kan ikke være metoden, det må være pasienten. 

Artikkelen er del av en lengre artikkelserie hvor forskning.no belyser veldig relevante temaer, som skadelig terapi, manglende evidens ol.

Ja, det er ille når skylden for den manglende fremgangen plasseres i pasienten når det like gjerne kan dreie seg om mangler i den terapeutiske behandlingen, som mangler ved terapeuten, metoden eller manglende terapeutisk allianse.

Har du opplevd dette- fikk veldig lyst til å nevne intialene på de to mannlige avtalespesialistene i Kristiansand som er kjent for blant annet dette. Men ble i tvil om jeg våger🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du opplevd dette- fikk veldig lyst til å nevne intialene på de to mannlige avtalespesialistene i Kristiansand som er kjent for blant annet dette. Men ble i tvil om jeg våger🙈

Tror det er lurt å ikke gjøre det, lett for at tråden blir stengt. Personlig går jeg uansett aldri til mannlige behandlere om jeg kan unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror det er lurt å ikke gjøre det, lett for at tråden blir stengt. Personlig går jeg uansett aldri til mannlige behandlere om jeg kan unngå det. 

Ja, du har rett. Var mest aktuelt om du muligens ble utsatt for uhensiktsmessig terapi fra en av disse. Men om du går til en kvinne så er jo ikke det en mulighet🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal til psykodynamisk tilnærming, må jeg regne med å bli dårligere? Vil jeg klarer jobbe samme dag? Individuelt, men av erfaring?

Anonymkode: 56436...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal til psykodynamisk tilnærming, må jeg regne med å bli dårligere? Vil jeg klarer jobbe samme dag? Individuelt, men av erfaring?

Anonymkode: 56436...bbd

Forskning viser at den viktigste faktoren for bedring er terapeuten- den terapeutiske alliansen, og da spesielt relasjonen mellom behandler og pasient.

Forhåpentligvis kommer du til en dyktig terapeut som er god på relasjonsbygging og ivaretar deg og dine behov. 

Ingen her kan svare deg på om du blir dårligere, bedre eller om dine vansker forblir uendret.

Men det kan være nyttig å sette seg litt inn i egne rettigheter og hva du kan forvente og hva du absolutt ikke skal godta.

Det finnes mye rart der ute fordekt som helsehjelp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
AnonymBruker

Ønsker å ta opp igjen denne tråden. Noen som kan anbefale en psykolog med traumekompetanse i Agder (eventuelt på nett) som ikke bruker psykodynamisk metode? Og som kan hjelpe med bedring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ønsker å ta opp igjen denne tråden. Noen som kan anbefale en psykolog med traumekompetanse i Agder (eventuelt på nett) som ikke bruker psykodynamisk metode? Og som kan hjelpe med bedring? 

Jeg er innenfor dps-systemet på en av dem i Kristiansand, og det er få som driver med traumebehandling av noe slag. Jeg har ikke lyst til å dele så mange detaljer, men jeg har veldig alvorlig kompleks PTSD, med tilhørende diagnoser. En del type behandling utgår, men til meg sier de det er vanskelig å oppdrive noen som driver med traumebehandling både generelt og mer spisset. Skulle gå til en psykolog, men vedkommende sluttet før vi fikk kommet i gang. Usikkert hva som skjer videre. 

Anonymkode: 57ae2...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse har mest kompetanse i Agder på traumebehandling. https://www.sshf.no/avdelinger/klinikk-for-psykisk-helse/psykosomatikk-og-traumer/

hvis du vil gå privat har jeg hørt at Anders Dovran i Grimstad har traumekompetanse. 

Anonymkode: 25399...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er innenfor dps-systemet på en av dem i Kristiansand, og det er få som driver med traumebehandling av noe slag. Jeg har ikke lyst til å dele så mange detaljer, men jeg har veldig alvorlig kompleks PTSD, med tilhørende diagnoser. En del type behandling utgår, men til meg sier de det er vanskelig å oppdrive noen som driver med traumebehandling både generelt og mer spisset. Skulle gå til en psykolog, men vedkommende sluttet før vi fikk kommet i gang. Usikkert hva som skjer videre. 

Går du til avtalespesialist i Kristiansand? På DPS, eller hos privat med driftsavtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Går du til avtalespesialist i Kristiansand? På DPS, eller hos privat med driftsavtale?

Jeg går til psykolog uten spisskompetanse på traumer på dps, men det forsøkes å finne noen som kan overta, og det har vært forsøk i flere år. Kjempevanskelig å finne noen som er gode på traumer som har anledning til å overta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går til psykolog uten spisskompetanse på traumer på dps, men det forsøkes å finne noen som kan overta, og det har vært forsøk i flere år. Kjempevanskelig å finne noen som er gode på traumer som har anledning til å overta. 

Skulle altså få en annen, men den sluttet og det har skjedd ved flere anledninger. Beholdt psykologen uten spisskompetanse underveis da. Håper du er mer heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt morsomt, nesten, men kanskje mest tragisk: I lokalavisen i dag står det at DPS østre Agder startet å lære opp ansatte i traumebehandling mot slutten av 2024. Nå skal de lære seg EMDR og kognitiv terapi mot traumer. 

Så da kan de kanskje noe om traumebehandling om et par år! Hvis ikke disse ansatte slutter først! Herlighet. Det viser i alle fall relevansen og riktigheten av denne tråden. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...