Gå til innhold

Støttemedisiner IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt tre spontanaborter (uten IVF) og 1 MA (med ivf). Har spurt om å få prednisolon og blodfortynnende ved neste graviditet noe jeg ikke får. Leser at mange får det ved gjentatte spontanaborter. Føles litt bortkasta å sette inn nytt egg uten å gjøre tiltak. Får selvfølgelig progesteron, og har mast meg til utredning for habituell abort til høsten. Holder til på riksen. 
Er det innafor å få støttemedisiner av privat gynekolog etc? 

Anonymkode: 12991...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt tre spontanaborter (uten IVF) og 1 MA (med ivf). Har spurt om å få prednisolon og blodfortynnende ved neste graviditet noe jeg ikke får. Leser at mange får det ved gjentatte spontanaborter. Føles litt bortkasta å sette inn nytt egg uten å gjøre tiltak. Får selvfølgelig progesteron, og har mast meg til utredning for habituell abort til høsten. Holder til på riksen. 

Det tror jeg ikke du vil få, for leger vil gjerne ikke blande seg i andre legers behandling. Jeg har selv spurt en annen lege om å få blodfortynnende da jeg ikke fikk det av Riksen, men den andre legen sa at hun ikke ville gi meg noe som ikke var avtalt med Riksen.

Men du kan jo prøve deg. Lykke til neste innsett uansett!! ❤️

Dessverre er Riksen ganske rigide og jeg opplever de som lite løsningsorienterte. De ønsker bare å gjennomføre et standradopplegg og dytte deg ut av systemet så fort som mulig ved å bruke opp forsøkene dine. Selv om jeg tror de vet bedre i mange tilfeller...

Anonymkode: 52617...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo kjøpe aspirin og ta 100 mg/dag, den fungerer også som en slags blodfortynnende. 

Anonymkode: 06ed3...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tror jeg ikke du vil få, for leger vil gjerne ikke blande seg i andre legers behandling. Jeg har selv spurt en annen lege om å få blodfortynnende da jeg ikke fikk det av Riksen, men den andre legen sa at hun ikke ville gi meg noe som ikke var avtalt med Riksen.

Men du kan jo prøve deg. Lykke til neste innsett uansett!! ❤️

Dessverre er Riksen ganske rigide og jeg opplever de som lite løsningsorienterte. De ønsker bare å gjennomføre et standradopplegg og dytte deg ut av systemet så fort som mulig ved å bruke opp forsøkene dine. Selv om jeg tror de vet bedre i mange tilfeller...

Anonymkode: 52617...864

Tusen takk for svar! 
veldig synd at de ikke lar meg prøve medikamentene. Ville jo lønt seg for de om jeg fikk fullført et svangerskap istedenfor å gjøre utredninger og utallige forsøk som ikke vil lykkes.. frustrerende 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helsevesenet i Norge er bra det altså, vi er heldig i motsetning til mange! Men! Jeg lærte noe for ikke lenge siden.. Vi som pasienter tenker at det koster sykehusene med all utredning, alle behandlinger osv.. MEN! Sykehusene får også "betalt" for hver behandlings kode de kan føre på en pasient. I mange tilfeller både innen Ivf og alle andre områder tjener faktisk sykehusene penger på å holde oss i behandling og komme løpende frem og tilbake i evigheter. 

F.eks hva sykehus får betalt ved fødsler:

Vanlig fødsel uten komplikasjoner: 13702,-
Vanlig fødsel med komplikasjoner : 20982,-
Keisersnitt uten komplikasjoner: 32584,-
Keisersnitt med komplikasjoner : 45283,-

Og sånn er det over hele linjen. De tjener mer for hver behandlingskode de kan sette på pasienten. Som å kalle deg inn til blodprøver en dag, som du betaler for, også igjen betaler du for konsultasjon når du kalles inn til det. De tjener rett og slett penger på å ikke være effektive og gjøre ting samme dag. Tragisk, men sant. 

Og samtidig ligger Norge langt bak på mange behandlingsområder og er rigide på annen behandling enn det enkelte sykehus fører. 

Anonymkode: b467f...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helsevesenet i Norge er bra det altså, vi er heldig i motsetning til mange! Men! Jeg lærte noe for ikke lenge siden.. Vi som pasienter tenker at det koster sykehusene med all utredning, alle behandlinger osv.. MEN! Sykehusene får også "betalt" for hver behandlings kode de kan føre på en pasient. I mange tilfeller både innen Ivf og alle andre områder tjener faktisk sykehusene penger på å holde oss i behandling og komme løpende frem og tilbake i evigheter. 

F.eks hva sykehus får betalt ved fødsler:

Vanlig fødsel uten komplikasjoner: 13702,-
Vanlig fødsel med komplikasjoner : 20982,-
Keisersnitt uten komplikasjoner: 32584,-
Keisersnitt med komplikasjoner : 45283,-

Og sånn er det over hele linjen. De tjener mer for hver behandlingskode de kan sette på pasienten. Som å kalle deg inn til blodprøver en dag, som du betaler for, også igjen betaler du for konsultasjon når du kalles inn til det. De tjener rett og slett penger på å ikke være effektive og gjøre ting samme dag. Tragisk, men sant. 

Og samtidig ligger Norge langt bak på mange behandlingsområder og er rigide på annen behandling enn det enkelte sykehus fører. 

Men selvom sykehusene i seg selv kanskje tjener på pasientene så vil ikke leger drøye behandlinger eller ty til keisersnitt framfor vaginal fødsel eller gi en pasient flere diagnosekoder enn den egentlig har. Tvert imot så må det hele tiden spares penger og jobbes så effektivt som mulig for å klare å komme seg gjennom alle pasientene som står på ventelistene til tider. Penger som tjenes ved keisersnitt havner ikke i lommene til legene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Månestråla skrev (1 time siden):

Men selvom sykehusene i seg selv kanskje tjener på pasientene så vil ikke leger drøye behandlinger eller ty til keisersnitt framfor vaginal fødsel eller gi en pasient flere diagnosekoder enn den egentlig har. Tvert imot så må det hele tiden spares penger og jobbes så effektivt som mulig for å klare å komme seg gjennom alle pasientene som står på ventelistene til tider. Penger som tjenes ved keisersnitt havner ikke i lommene til legene. 

Nei de havner ikke hos legene, de havner på toppen og går skjelden tilbake til driften av sykehusene. Og det gjør det faktumet at ventelistene er lange, leger overarbeidet og nedleggelser av avdelinger rundt over hele landet enda verre. Leger får sin lønn uavhengig av hva behandling de gjennomfører. 

Vi har ett godt helsevesen, men langt ifra optimalt. Det er store regionale forskjeller innen samme behandlingsfelt. Det burde jo være lik behandling der behandling tilbys. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 18.51):

Jeg fikk prednisolon og blodfortynnende ved forsøk hos spiren, men det gjorde desverre ingen forskjell. Hadde 3 ivf forsøk i forkant på riksen 

Anonymkode: 193bf...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...