Gå til innhold

Jehovas vitner tapte første runde mot staten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

La meg gjette. Du er et Jehovas vitne. Kanskje du skal forlate denne tråden nå?

«Moral people do what is right no matter what they are told. Religious people do what they are told, no matter what is right.»

Anonymkode: 0559d...886

Nei, les hva jeg skreiv tidligere. Men respekterer deres og alles trosfrihet og menneskerettigheter, de skal staten aldri bryte.

Anonymkode: 36ae2...f46

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, les hva jeg skreiv tidligere. Men respekterer deres og alles trosfrihet og menneskerettigheter, de skal staten aldri bryte.

Hele rettsakten er tuftet på at at JV bryter barn og unges trosfrihet og menneskerettigheter. Forstår du det ikke?

Bryr du deg mer om at barne- og familiedepartementet snakker til voksne menn, enn at disse mennene ødelegger livet til barn og unge?

Forstår du ikke at deres hersketeknikker og maktmisbruk kan ende med isolasjon og selvmord hos unge mennesker?

Samtlige svar som støtter JV er fra deg …f46. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hele rettsakten er tuftet på at at JV bryter barn og unges trosfrihet og menneskerettigheter. Forstår du det ikke?

De gjør ikke det, det er ingen menneskerett å kunne sosialisere med enkeltpersoner

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samtlige svar som støtter JV er fra deg

Har ikke støttet JV, bare menneskerettighetene og den norske grunnloven. Skjønner du ikke er så opptatt av slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisert religion bør ikke være skattefinansiert. Dermed hadde man også unngått problemet med at politikere skal bestemme hvilke religiøse organisasjoner som skal få statlig støtte 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo fortsette som trossamfunn, bare uten statsstøtte. Vil en ikke at staten skal ha en mening om hva de gir penger til, kan en velge å ikke motta penger. Jeg vet om flere trossamfunn som har valgt å ikke være registrert, og heller ikke motta støtte.
Det er både positive og negative sider ved og velge og stå utenfor (som jeg ikke går inn på nå), men mottar en penger så bør en akseptere at det følger noen betingelser med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (1 time siden):

De kan jo fortsette som trossamfunn, bare uten statsstøtte. Vil en ikke at staten skal ha en mening om hva de gir penger til, kan en velge å ikke motta penger. Jeg vet om flere trossamfunn som har valgt å ikke være registrert, og heller ikke motta støtte.
Det er både positive og negative sider ved og velge og stå utenfor (som jeg ikke går inn på nå), men mottar en penger så bør en akseptere at det følger noen betingelser med. 

Det handler ikke bare om pengene, men også om andre sanksjoner som tap av vigselsrett som den "liberale" norske staten påfører dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Staten skal ikke blande seg inn i styringen og teologien til trossamfunnene og forskjellsbehandle for å få de til å gjøre det staten ønsker. Det er brudd på menneskerettighetene. At de ikke vil ha noe med tidligere medlemmer å gjøre er ikke brudd på det, staten kan ikke tvinge noen til å sosialalisere om de ikke vil.

Staten prøver da ikke å tvangssosialisere noen i det hele tatt. Det er ikke tvang inne i bildet er fra statens side på noen måte.

Å si "jeg liker ikke det dere gjør, så jeg vil ikke gi dere penger" har da ingenting med tvang å gjøre. :paff:

Anonymkode: 65044...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting at staten skal finansiere trossamfunn, og dermed også ha en mening om hva som forkynnes, jfr at folk kan miste jobben som prest hvis staten ikke liker hva de står for. Egentlig bør det finansieres av den enkelte medlm, men skattefradrag for gaver inntil en viss sum som er høyere enn det som er idag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det handler ikke bare om pengene, men også om andre sanksjoner som tap av vigselsrett som den "liberale" norske staten påfører dem.

Og hvem har de fått denne vigselretten av? Jepp, staten. Jeg og mine venninners syklubb har ikke fått vigselrett, oi så slemt av staten. Det er fordi vi ikke oppfyller kriteriene.

De kan fremdeles holde ekteskapsseremonier så mye de vil, de har bare ikke automatisk krav på at eksteskapsseremoniene deres skal ha kraften til den norske stat bak seg og at de skal kunne agere som statens agent i ekteskapsinngåelse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Staten prøver da ikke å tvangssosialisere noen i det hele tatt. Det er ikke tvang inne i bildet er fra statens side på noen måte.

Å si "jeg liker ikke det dere gjør, så jeg vil ikke gi dere penger" har da ingenting med tvang å gjøre. :paff:

Jo, det er en form for indirekte tvang når de straffer dem som ikke følger det Staten ønsker og driver ulovlig forskjellsbehandling som går i mot menneskerettighetene og grunnloven. Etter loven skal alle trossamfunn få støtte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og hvem har de fått denne vigselretten av? Jepp, staten. Jeg og mine venninners syklubb har ikke fått vigselrett, oi så slemt av staten. Det er fordi vi ikke oppfyller kriteriene.

Trossamfunn oppfyller kravene, men JV forskjellsbehandles og det er bekymringsfult. Staten skal ikke blande seg inn i teologi og indre styring. Får de først begynne med det er det ikke lenge før trosfriheten og demokratiet vårt er borte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De kan fremdeles holde ekteskapsseremonier så mye de vil, de har bare ikke automatisk krav på at eksteskapsseremoniene deres skal ha kraften til den norske stat bak seg og at de skal kunne agere som statens agent i ekteskapsinngåelse.

Jeg er til og med der at jeg tenker at det bør være staten som vier folk, også kan en selv velge hvor og hvordan en eventuelt vil bli velsignet eller annet i den gaten. Igjen noe jeg kjenner flere menigheter som gjør, og det er blant annet en vanlig praksis i Frankrike. Ekteskap er mer enn bryllup, og velsignelse, det er en kontrakt som påvirker blant annet skatt, forsørgeransvar, og påvirker f.eks utbetaling av uføretrygd for å ta noe ( Edit: samboerskap påvirker også noe av dette, men JV som det her snakkes om er imot samboerskap, så derfor jeg sier det sånn). 

Jeg har selv vært med på tinghuset med et par som hadde to bryllupsdatoer. En offentlig, og den religiøse som for dem var den datoen de satt for seg selv. «Det ordentlige bryllupet», altså med brudekjole, ringer, pastor som «viet» (les velsignet), og den store festen var på dagen de ble velsignet. Vi var 4 stykker på tinghuset, pluss dommerfullmektig eller hva vedkommende var, og paret var kledd pent, men det var det. 

Det finnes andre måter og gjøre dette på som jo ikke er sånn som en klassisk har gjort det i Norge, men jeg tror det vil løse en del utfordringer, og åpne opp flere muligheter for folk. Litt ekstra bry er det jo, men JV må jo forholde seg til dette i andre land der det er sånn, så hvorfor ikke i Norge også? JV er kjent for å ønske og følge lovene i landet de er i, innenfor deres religiøse praksis selvsagt, men de er normalt lovlydige folk. Kjenner en god del JV, og har interessert meg for trossamfunnet, og f.eks under pandemien har de vært ekstremt nøye, og fulgt alle anbefalinger, noe som er mer enn mange andre mer «lukkede» trossamfunn. 

For meg må folk få tro det de vil, men en kan ikke få penger for hva som helst, da må en faktisk innfinne seg med at det kan følge med betingelser som en må velge om er viktigere og stå fast på at en ikke ønsker, eller og innrette seg for og få statsstøtte.  

Jeg er for trosfrihet, og jeg synes lite om at det går hardt ut mot et trossamfunn, mens det er så mange som en ikke ser på, og jeg håper staten følger opp og tar for seg andre, men et sted må de vel begynne og det begynte her. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/27/2023 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Staten skal ikke blande seg inn i styringen og teologien til trossamfunnene og forskjellsbehandle for å få de til å gjøre det staten ønsker. Det er brudd på menneskerettighetene. At de ikke vil ha noe med tidligere medlemmer å gjøre er ikke brudd på det, staten kan ikke tvinge noen til å sosialalisere om de ikke vil.

Det er brudd på menneskerettigheten å drive med sosial kontroll og emosjonell mishandling også.

Anonymkode: 0c215...c63

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Staten skal ikke blande seg inn i teologi og indre styring. Får de først begynne med det er det ikke lenge før trosfriheten og demokratiet vårt er borte.

Når liv og helse er i fare må de det.

Det er ikke første saken staten må ta grep mot denne culten. Det er for lengst avgjort å fjerne midlertidig foreldrerett til barn av JV når det er nødvendig med livreddende behandling med blod.

Ikke alle land gjør det. JV nekter barnet blodoverføring konsekvent hvis de får lov.

Jeg er så glad vi bor i et land som klarer å se på to lover samtidig og bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er brudd på menneskerettigheten å drive med sosial kontroll og emosjonell mishandling også.

Anonymkode: 0c215...c63

Nei, det er det heller ikke å holde seg unna folk som har tatt avstand fra det en tror på. Tvangssosialiseringen staten prøver på bryter grunnloven og menneskerettighetene

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når liv og helse er i fare må de det.

Ingens liv og helse er i fare ved at noen velger å ikke sosialisere. Staten kan ikke tvangssosialisere slik de prøver på her, det bryter menneskerettighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...