Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Han motsatte seg ikke arrest. At han skal ha drapstruet noen er en påstand. osv.

Han motsatte seg så absolutt arrest og kjempet i mot med voldsom kraft i lang tid. Dette er tydelig dokumentert.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym90059005 skrev (1 minutt siden):

Han motsatte seg så absolutt arrest og kjempet i mot med voldsom kraft i lang tid.

Han motsatte seg ikke arrest forut for at politiet begynner å utøve vold mot han - altså når de deiser han i bakken.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

En ganske skummel utvikling i samfunnet hvis denne dommen står.

Nå syns jeg alle skyteepisodene fra politiet er mye mer alvorlig en at en fyr som går bevæpnet på byen får hard medfart under pågripelsen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (Akkurat nå):

Nå syns jeg alle skyteepisodene fra politiet er mye mer alvorlig en at en fyr som går bevæpnet på byen får hard medfart under pågripelsen.

De visste ikke han var bevæpnet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym90059005 said:

Han motsatte seg så absolutt arrest og kjempet i mot med voldsom kraft i lang tid.

Dersom noen plutselig begynner å angripe deg med slag, og kne mot hode/hals som gjør at du ikke får puste feks. Tror du ikke at ditt naturlige innstinkt for å ikke kveles ellers skades kicker inn? Tror du virkelig du bare klarer å ligge der uten å beskytte deg selv eller prøve å komme deg bort fra situasjonen? Jeg tror det er lett å skrive, men når man opplever det tror jeg ikke man tenker rasjonelt og klarer å bare slappe av.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

De visste ikke han var bevæpnet

Hva slags folk er det som går rundt bevæpnet, og drapstruer dørvakter? Folk som bare er ute etter en koselig natt på byen? Det var nok ikke uten grunn at vekteren tilkalte politiet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradegy skrev (2 minutter siden):

Er media del i denne frikjennelsen, mon tro? Altså, at dekningen blir et argument som er med på å frikjenne?

Jeg må være latterlig naiv, for her trodde jeg at frikjennelse ville være fullstendig uaktuelt 🙈

Er nok mer at media har kjørt en ensidig versjon i forkant, jakten på en ny George Floyd, som har gitt et skjevt bilde. Samt at videoen ser voldsom og sjokkerende ut for menigmann. Samtidig har sakkyndig vitne sagt at det i en del situasjoner er nødvendig å vise stor kraft, også mot hodet, for å få kjapt kontroll på en situasjon som kan eskalere. Her er det også snakk om en kjenning, hatt massive styrker rundt seg før ved pågripelse, med farlige våpen (ja, vet det ikke var kjent da, men sier sitt), kjempet i mot med stor kraft, drapstrusler før på kvelden osv. Rett og slett en anspent og uoversiktlig situasjon. Ikke noe av dette kom fram i forkant i mediene, da var det kun en stakkarslig fyr som ble banket uten grunn av politiet, som kun hadde blitt bedt pent om å forlate et utested og var fullstendig uskyldig. Vel, slik var det altså ikke. 

Så kan det være at slagene fra politimannen allikevel var i overkant, hvem vet om det ankes, men hele saken var altså en helt annen enn hva mediene fremstilte det som i starten.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Slag mot hodet vil være langt innenfor lovlig maktbruk dersom personen ikke samarbeider ved pågripelsen» (politiforum.no)

At det fremkommer påstander om overdreven maktbruk fra politimannens side fremstår som selvmotsigende, da «offeret» faktisk kommer seg opp på beina, frigjør seg og angriper en politibetjent.

Samtidig som alt dette skjer forsøker de to kameratene til «offeret» å «befri» ham fra å bli pågrepet. Dette gjør de ved å fysisk angripe politiet.

Jeg ser ikke bort ifra at media har rapportert saken like ensidig og vinklet som i ambulansesaken. https://no.wikipedia.org/wiki/Ambulansesaken_(2007)

Nå blir sikkert denne politivoldsaken anket, så vi får se hva det ender opp med.

Men det er tydelig at det bildet av hendelsene som ble lagt fram i retten, ikke stemmer 100% med hva media har fortalt oss. Han ble frikjent med dissens nå, kanskje han blir dømt med dissens i en senere rettsak. Kanskje han blir frikjent, men dømt til å betale erstatning. Det er uansett ikke så enkelt og klart som media sa.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

Han motsatte seg ikke arrest forut for at politiet begynner å utøve vold mot han - altså når de deiser han i bakken.

Hva vet du om det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (2 minutter siden):

Hva vet du om det?

En video av hendelsen er offentliggjort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-Measure skrev (8 minutter siden):

Dersom noen plutselig begynner å angripe deg med slag, og kne mot hode/hals som gjør at du ikke får puste feks. Tror du ikke at ditt naturlige innstinkt for å ikke kveles ellers skades kicker inn? Tror du virkelig du bare klarer å ligge der uten å beskytte deg selv eller prøve å komme deg bort fra situasjonen? Jeg tror det er lett å skrive, men når man opplever det tror jeg ikke man tenker rasjonelt og klarer å bare slappe av.

Jeg tror at dersom politiet legger meg i bakken forholder jeg meg veldig rolig, eventuelt aldri gjør noe i forkant som gjør det nødvendig at de slenger meg i bakken. Ellers er refleksen ved slag å beskytte hodet vil jeg tenke, ikke rive meg løs, komme meg på beina og angripe en politibetjent. Med her er kanskje du og jeg forskjellige? 

Eventuelt kan vi høre på de som kjenner til slike situasjoner og uttaler seg som eksperter 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

En video av hendelsen er offentliggjort.

Med lyd? Det var nytt for meg... ingenting på videoen jeg har sett som gjør at vi kan vite at han ikke motsatte seg arrest. Har du hørt det som ble sagt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Morten Kjensli i at dette virker som en utvidelse av politiets adgang til å bruke makt i samfunnet. Dette er skremmende – nettopp fordi politiet har voldsmonopol må vi være ekstra på vakt overfor alt som smaker av maktmisbruk fra politiets side.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym90059005 skrev (32 minutter siden):

Med lyd? Det var nytt for meg... ingenting på videoen jeg har sett som gjør at vi kan vite at han ikke motsatte seg arrest. Har du hørt det som ble sagt?

Slettet

Endret av Bringebærsyltetøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym90059005 said:

Jeg tror at dersom politiet legger meg i bakken forholder jeg meg veldig rolig, eventuelt aldri gjør noe i forkant som gjør det nødvendig at de slenger meg i bakken. Ellers er refleksen ved slag å beskytte hodet vil jeg tenke, ikke rive meg løs, komme meg på beina og angripe en politibetjent. Med her er kanskje du og jeg forskjellige? 

Eventuelt kan vi høre på de som kjenner til slike situasjoner og uttaler seg som eksperter 

Å uten forvarsel bli slengt i bakken selvom det skulle vært min egen far, venn, bekjent eller politi for deretter å få slag mot kropp og hodet, uten å reagerer eller prøve å komme meg vekk fra situasjonen og samtidig forholde seg helt stille å rolig er for meg helt utenkelig, ja.

Men, jeg applauderer deg for dette hvis du mener det er tilfelle for deg. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (5 minutter siden):

ingenting på videoen jeg har sett som gjør at vi kan vite at han ikke motsatte seg arrest.

Ingenting på videoen tilsier at det som skjedde forut var et arrestforsøk, ei heller at han fikk tid til å i det hele tatt forholde seg til hva som ble sagt om det var det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste det måtte være noe mer i denne saken enn det "uskyldig stakkar som bare var på en kveldstur og ble angrepet av politiet"-narrativet. Fyren som ble slått er en kjenning av politiet som går ut i offentligheten med farlige våpen og drapstruer folk. Fatter ikke alle de idiotene i denne tråden som sitter og sutrer over at politimannen ikke ble dømt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (19 minutter siden):

Hva slags folk er det som går rundt bevæpnet, og drapstruer dørvakter? Folk som bare er ute etter en koselig natt på byen? Det var nok ikke uten grunn at vekteren tilkalte politiet.

Idioter som kan provosere på seg en gråstein. Men politiet skal holde hodet kaldt og følelsene i sjakk i enhver situasjon

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (4 minutter siden):

Fyren som ble slått er en kjenning av politiet som går ut i offentligheten med farlige våpen og drapstruer folk

Så visst de har kjennskap til han fra før så er det bare å dælje løs?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
19 minutter siden, Anonym90059005 said:

Er nok mer at media har kjørt en ensidig versjon i forkant, jakten på en ny George Floyd, som har gitt et skjevt bilde. Samt at videoen ser voldsom og sjokkerende ut for menigmann. Samtidig har sakkyndig vitne sagt at det i en del situasjoner er nødvendig å vise stor kraft, også mot hodet, for å få kjapt kontroll på en situasjon som kan eskalere. Her er det også snakk om en kjenning, hatt massive styrker rundt seg før ved pågripelse, med farlige våpen (ja, vet det ikke var kjent da, men sier sitt), kjempet i mot med stor kraft, drapstrusler før på kvelden osv. Rett og slett en anspent og uoversiktlig situasjon. Ikke noe av dette kom fram i forkant i mediene, da var det kun en stakkarslig fyr som ble banket uten grunn av politiet, som kun hadde blitt bedt pent om å forlate et utested og var fullstendig uskyldig. Vel, slik var det altså ikke. 

Så kan det være at slagene fra politimannen allikevel var i overkant, hvem vet om det ankes, men hele saken var altså en helt annen enn hva mediene fremstilte det som i starten.

Nei. Jeg reagerer på at mannen stod der, og politimannen plustelig la han i bakken. Videoen er der, alle kan se hva som skjedde. Det spiller ingen rolle hva mannen hadde sagt eller gjort- uprovosert vold er aldri ok. Spesielt ikke fra politiet. Man er ikke dommer og jury som politimann der man kan avgjøre at det er ok å angripe noen fordi de har en historie.

5 minutter siden, Purple Basil said:

Jeg visste det måtte være noe mer i denne saken enn det "uskyldig stakkar som bare var på en kveldstur og ble angrepet av politiet"-narrativet. Fyren som ble slått er en kjenning av politiet som går ut i offentligheten med farlige våpen og drapstruer folk. Fatter ikke alle de idiotene i denne tråden som sitter og sutrer over at politimannen ikke ble dømt. 

Hvordan rettferdiggjør du at de angriper noen som bare står der? Hvorfor ty til vold, når snakkingen går helt ok? Å ty til vold eskalerer en situasjon og gjør den farligere. Når mannen ikke har aggressiv kroppspråk eller ikke går nært og aggressivt mot noen, så er det faktisk ikke ok å angripe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...