Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Skulle likt å vite hvordan f.eks Tommy Langaker og John-Olav Einemo vurderer politimannens handlinger. Har mye større tillit til deres forståelse av hva som er mest hensiktsmessig i situasjonen da slagene først falt enn ekspertvitnet Arne Guddal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (58 minutter siden):

Fordi du ikke finner det selv?

Det var vel din påstand, da er det ikke opp til andre å finne ut av hva du argumenterer med. Er vanlig debattkotyme å begrunne argumentene sine. 

Men jeg kan finne det for deg: "Meddommeren som utgjorde mindretallet, mener det burde vært forsøkt mindre inngripende tiltak først". 

Dvs, det var ikke uenighet om maktuttøvelsen var for voldsom eller utenfor rammene av hva politiet har lov til. 1 av 3 dommere mente at man burde ha forsøkt noe lavere først, men altså at slagene ikke er en straffbar handling. 

Jeg vet ikke hva du argumentere med, men du kan åpenbart ikke ha lest hva dissesen gikk ut på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (5 minutter siden):

Det var vel din påstand, da er det ikke opp til andre å finne ut av hva du argumenterer med. Er vanlig debattkotyme å begrunne argumentene sine. 

Men jeg kan finne det for deg: "Meddommeren som utgjorde mindretallet, mener det burde vært forsøkt mindre inngripende tiltak først". 

Dvs, det var ikke uenighet om maktuttøvelsen var for voldsom eller utenfor rammene av hva politiet har lov til. 1 av 3 dommere mente at man burde ha forsøkt noe lavere først, men altså at slagene ikke er en straffbar handling. 

Jeg vet ikke hva du argumentere med, men du kan åpenbart ikke ha lest hva dissesen gikk ut på. 

Det var ikke en påstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (14 timer siden):

Retten var ikke enig med seg selv, det var ikke en enstemmig avgjørelse dommstolen kom frem til.

Påstand. 

Apis skrev (Akkurat nå):

Det var ikke en påstand. 

Avgjørelsen og dommen var enstemmig, med unntak av et punkt hvor det var dissens. Som forsåvidt ikke er uvanlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (2 minutter siden):

Påstand. 

Avgjørelsen og dommen var enstemmig, med unntak av et punkt hvor det var dissens. Som forsåvidt ikke er uvanlig. 

Nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (3 minutter siden):

Nei 

Du har helt rett, jeg så kun det ene tiltalepunktet. Uansett, selve utøvelsen var det ikke uenighet om, kun at 1 av 3 mente man burde forsøkt noe annet først. 

En riktig dom og jeg regner egentlig ikke med at det blir en anke når dommen var så tydelig. 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (2 timer siden):

Hvem er det som strides om dette? Dommen fremstår ganske tydelig på hva som skjedde.

image.thumb.png.ce38ff1f13e7630257d5945f7172407b.png

____________________________________________________________________________________________________________

gjestvest skrev

image.png

____________________________________________________________________________________________________________

Rettskraft  betegner en avgjørelse som er endelig.

Jeg går ut fra at du vet betydningen av rettskraftig, og at det er grunnen til at du redigerte bort ( litt som redigerte politirapporter ) "Dommen er ikke rettskraftig" fra din sitering av meg.

Dommen er ikke rettskraftig: Det betyr at det strides om måten den tiltalte både tolket og håndterte situasjonen.

Endret av gjestvest
rettet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Du mener han som løy så det sprutet? Hvis Marius hadde vært overbevist om at han hadde rett, hadde han ikke vært nødt til å ty til løgn.

Hvor har Marius Dietrichson løyet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (20 minutter siden):

Påstand. 

Da leser vi dommen forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (4 minutter siden):

Da leser vi dommen forskjellig. 

Neida. Eller jo kanskje siden jeg kun kikket på det ene tiltalepunktet. Men dissens eller ikke. Frikjent er frikjent og bør være tilstrekkelig til å slå kaldt vann i blodet på de mest ivrige på domfellelse. For om man skal ilegge den tredje meddommere vekt og bruke det som argument, er det to andre hvor den ene er en erfaren jurist som mener noe annet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (58 minutter siden):

Hvor har Marius Dietrichson løyet?

På Dagsnytt 18 på fredag. Han sier for eksempel at Kevin blir lagt i bakken og tildelt slag uten foranledning. Men det stemmer jo ikke. Det var en foranledning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakman skrev (7 minutter siden):

På Dagsnytt 18 på fredag. Han sier for eksempel at Kevin blir lagt i bakken og tildelt slag uten foranledning. Men det stemmer jo ikke. Det var en foranledning.

Det er vel en del av diskusjonen om hvorvidt det var foranledning.

Å kalle det løgn fremstår en smule hysterisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 timer siden):

Det er relevant når man skal vurdere partenes troverdighet og sannsynligheten for at ulike påstander er riktige. Bakgrunnen hans bekrefter at han er en voldelig bølle som liker å slåss og true folk. Dermed øker sannsynligheten for at vekterne som anklaget ham for drapstrusler snakker sant.

Jeg kan ikke se hvordan det du skriver er relevant for det jeg påpeker:
"Hvem offeret er, hva slags bakgrunn han har er irrelevant ettersom den tiltalte ikke var kjent med den når han utøvde volden".

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (4 timer siden):

Han ble slått med knyttet neve fordi han var aggressiv, farlig og voldsom, og holdt på å rive seg løs.

Han ble sprayet med pepperspray fordi han angrep politiet.

Han ble slått i hodet med teleskopbatong fordi han gikk til angrep på politiet, og før han ble slått i hodet ble han forsøkt slått i armer og bein uten effekt. Det var altså en nødvergesituasjon.

Det er ekstremt uredelig av deg å utelate alt dette.

Den utelatte delen er første del riktignok av deg der Simensen blir angrepet av politimannen. 
Det du tar opp her kommer etter angrepet. 

Jeg ville vurdert å sette meg bedre inn i saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Det er vel en del av diskusjonen om hvorvidt det var foranledning.

Å kalle det løgn fremstår en smule hysterisk.

Kanskje jeg har misforstått, men før han ble lagt i bakken hadde vel Simensen oppført seg truende og aggressiv, og ropt "hold kjeft" til vekteren som stod og forklarte seg til politiet. Stemmer ikke det?

Dette tror jeg ikke er en del av diskusjonen, da det av retten er et faktum lagt til grunn som bevist ut over enhver rimelig og fornuftig tvil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjestvest skrev (58 minutter siden):

Jeg kan ikke se hvordan det du skriver er relevant for det jeg påpeker:
"Hvem offeret er, hva slags bakgrunn han har er irrelevant ettersom den tiltalte ikke var kjent med den når han utøvde volden".

Njajo. Ikke meg du siterte der. Men det er såpass relevant at det ble en del av vurderingen i saken. Samme med batongen og kniven han bar. Det ble ikke vist frem, men det at han tok det med sier noe om sinnstilstand og fremtoning. Om fornærmede hadde vært en fullstendig ukjent person uten noen historikk, hadde det vært et tema og. Det at Simonsen er den han er med den historikken han har, støtter jo forklaringen til politimannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Haakman skrev (40 minutter siden):

Kanskje jeg har misforstått, men før han ble lagt i bakken hadde vel Simensen oppført seg truende og aggressiv, og ropt "hold kjeft" til vekteren som stod og forklarte seg til politiet. Stemmer ikke det?

Dette tror jeg ikke er en del av diskusjonen, da det av retten er et faktum lagt til grunn som bevist ut over enhver rimelig og fornuftig tvil.

Joda, men spørsmålet blir om det gir han foranledning til å bare dunke han i bakken.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette: I dommen står det at hendelsen tok nærmere 17 minutter. Her er dommen som frikjente politimannen (politiforum.no)

Det ble hele tiden gjort motstand fra Simensen, og det måtte fire tjenestepersoner til for å få kontroll på ham. Etter hvert fikk de påført ham bodycuff og spyttemaske. Hendelsen tok om lag 17 minutter totalt.

Men jeg har bare sett  to klipp på 1-2 minutter. Og så sier folk : "Se videoen, se videoen". Retten har hatt mer enn videoen å forholde seg til.

Fortsatte slåssingen i 13-15 minutter til, utenfor det området kameraet på Esso dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt på dette: I dommen står det at hendelsen tok nærmere 17 minutter. Her er dommen som frikjente politimannen (politiforum.no)

Men jeg har bare sett  to klipp på 1-2 minutter. Og så sier folk : "Se videoen, se videoen". Retten har hatt mer enn videoen å forholde seg til.

Fortsatte slåssingen i 13-15 minutter til, utenfor det området kameraet på Esso dekket?

Mannen ga seg aldri. Han var truende og farlig fra start til slutt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...