Carrot Skrevet 29. juni 2023 #381 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) Krokenguri skrev (41 minutter siden): Man ringer politi ved trusler fra gjengangere. Vi har hatt kjenninger av oss og politi som er utestengt på livstid på vårt utested. Fordi de utøver grov vold mot folk. Avslag på inngang, medfører at de står ute og venter på gjester som skal hjem og utfører blind vold. Bla min bror ble utsatt for det. Ikke alltid politiet kommer. Men det er nesten hver gang de dukker opp og det skjer grov vold. Det er jo kommet frem at disse guttene er kjenninger av politiet. Så med nye opplysninger så ser jeg jo videoen i et litt annet lys. Dog fortsatt klønete håndtert. Men han som ble tatt har en selektiv hukommelse. Noe som er rart. I tillegg står han med hendene i lommene. Så jeg vet ikke om det var det de kranglet om, at han skulle ta hender ut av lommene. For hender må politiet ha kontroll på. Noe også vi på et utested må være obs på, ang aggressive gjester. Selv om politiet ikke visste om våpen i lemmene, så skal de gå ut fra at de kan ha skarpe gjenstander i lommene. er det slik å forstå at du mener at "kjenninger" av ploitiet har mindre rett på en skikkelig behandling enn andre? At det er "fritt frem" for politiet om man er en "kjenning" til å behandle vedkommende på en annen måte osv? Burde det ikke tvert imot være slik at om politiet kjenner til vedkommende sine problemer (som oftest psykiske) så skal de opptrå med forsiktig og vise hensyn? Alle mennesker bærer på bagasje, politiet skal i enhver situasjon opptrå etter gjeldende regler uavhengig av om de kjenner vedkommende eller ikke, man er ikke mindre utsatt om politiet kjenner det - denne saken viser i allefall det, her ble det brukt unødvendig vold uansett hvordan man snur det. Spesielt om man legger til at politiet kjente til vedkommende, da er det mer graverende å velge vold som konflikthåndtering. At et utseted nekter noen adgang på bakgrunn av tidligere hendelser er noe helt annet enn at politiet skal behandle dem som kriminelle for all fremtid fordi de har en fortid. Endret 29. juni 2023 av Carrot 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FaktabasertTroll Skrevet 29. juni 2023 #382 Del Skrevet 29. juni 2023 Krokenguri skrev (22 minutter siden): Det er jo kommet frem at disse guttene er kjenninger av politiet. Har du noen kilde på det, virker logisk når en så utstyret han gikk med og forklaringen han , men mediene skrev aldri noe om det når jeg leste dem, som jo ikke er overraskende det heller.. Og til de som er sure på meg, alt jeg mener er, ikke provoser frem feil hos andre, så slipper en det meste av feil/"feil". Det er en enkel, gå i seg selv, løsning, som ikke er like kult som å dyrke offer-rollen og starte en kommunist revolusjon fordi ACAB og blabla, men ser en på utfallene er det den beste løsningen på problemet. Minner om frøkena på Grønland som viftet kniv nær ungen sin og ble skutt. I ettertid klaget tusenvis, for hun hadde jo ikke tenkt å stikke ungen som jeg faktisk tror er riktig, så en kan selvsagt si at det var "feil", men provoserer du frem "feil" på den måten hvor du setter andre i en umulig situasjon må du faktisk leve med konsekvensene om feil skjer, sånn er livet. Ikke forvent så mye fra de rundt deg om du ikke oppfyller absolutte minimumskrav selv. Politiet er ikke roboter, de må subjektivt vurdere situasjonen der og da basert på inntrykket de får, som kan være feil. Og jeg tror mange av forumbrukerne her også ville begått feil i stressende farlige situasjoner, sånn er mennesker. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 29. juni 2023 #383 Del Skrevet 29. juni 2023 FaktabasertTroll skrev (37 minutter siden): Har du noen kilde på det, virker logisk når en så utstyret han gikk med og forklaringen han , men mediene skrev aldri noe om det når jeg leste dem, som jo ikke er overraskende det heller.. Og til de som er sure på meg, alt jeg mener er, ikke provoser frem feil hos andre, så slipper en det meste av feil/"feil". Det er en enkel, gå i seg selv, løsning, som ikke er like kult som å dyrke offer-rollen og starte en kommunist revolusjon fordi ACAB og blabla, men ser en på utfallene er det den beste løsningen på problemet. Minner om frøkena på Grønland som viftet kniv nær ungen sin og ble skutt. I ettertid klaget tusenvis, for hun hadde jo ikke tenkt å stikke ungen som jeg faktisk tror er riktig, så en kan selvsagt si at det var "feil", men provoserer du frem "feil" på den måten hvor du setter andre i en umulig situasjon må du faktisk leve med konsekvensene om feil skjer, sånn er livet. Ikke forvent så mye fra de rundt deg om du ikke oppfyller absolutte minimumskrav selv. Politiet er ikke roboter, de må subjektivt vurdere situasjonen der og da basert på inntrykket de får, som kan være feil. Og jeg tror mange av forumbrukerne her også ville begått feil i stressende farlige situasjoner, sånn er mennesker. Der ble nevnt i krimpodden i går. At de vistnok var kjenninger av politiet. Nå vet jeg ikke hvordan. Men noe her er der som ligger til grunn for at både vaktene og politiet har agert. Uten at jeg har sett noe steder forklaring på det. Utover at vaktene hevder de ble utsatt for draps trusler og guttene nekter for det 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. juni 2023 #384 Del Skrevet 29. juni 2023 Krokenguri skrev (2 timer siden): Det er jo kommet frem at disse guttene er kjenninger av politiet. Hvor kom det frem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 29. juni 2023 #385 Del Skrevet 29. juni 2023 Majer skrev (2 timer siden): Den galt ut under basketaket. Igjen så må.man gå ut fra at folk er bevæpnet. Politiet tok en avgjørelse og fikk bekreftet at det var et våpen. Kjenner jeg er lei av angrep på enkelte yrkesgrupper. Folk som aldri har havnet i slåsskamp med noen med våpen har ingenting å si. Seriøst, slutt med dette med at man må gå ut fra at folk er bevæpnet. Går du ut fra at den eldre dama med stokk som går ut fra Rema med en pose med mat er bevæpnet? Eller at småbarnsmoren som triller en barnevogn og har en 3-åring som går ved siden av er bevæpnet? Norge er ikke et sånt samfunn ennå bortsett fra noen belastede områder her og der. Politiet tok ingen avgjørelse og fikk ikke bekreftet noe. Hva med å forholde deg til fakta i saken? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 29. juni 2023 #386 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) Mange her som bryr seg altfor lite om vektere og politi. Vekteren kom bort til politiet og fortalte at han hadde blitt drapstruet. Hvordan hadde dere som jobber på kontor reagert om noen drapstruet dere på jobb? Kongsberg er et sted med relativt få innbyggere og da er det fort gjort at vekteren måtte møte på de igjen. I 2023 går "alle" med våpen. Det må politiet ta høyde for- noe de gjorde. Under basketaket ble det funnet våpen som bekreftet at man som politi må passe på under arrestasjoner. Dere må ha litt respekt for andre mennesker. Sett dere inn i deres situasjon. Tydelig at mange her er priviligerte og hverken har mottatt dødstrusler eller vært redde for å bli stukket ned. Minner meg litt om rikfolk som ikke forstår seg på fattige. Endret 29. juni 2023 av Majer 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FaktabasertTroll Skrevet 29. juni 2023 #387 Del Skrevet 29. juni 2023 Hank Amarillo skrev (40 minutter siden): Hvor kom det frem? På krimpodden 240 https://www.radio-norge.org/podcasts/krimpodden-vg Gadd ikke høre hele 20 minuttene men det sies i det minste : "Noen pågripelser som kevin har vært utsatt for" "Kevin sa fra vitneboksen at han har blitt frikjent for de tingene har har vært anklaget for" Så, denne fyren har tydeligvis også tidligere hatt uflaks og blitt anklaget for ting, som vi får anta at han var uskyldig i, veldig uflaks for den fyren , verden virker være ute etter han. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 29. juni 2023 #388 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) 33 minutter siden, Majer said: Mange her som bryr seg altfor lite om vektere og politi. Vekteren kom bort til politiet og fortalte at han hadde blitt drapstruet. Hvordan hadde dere som jobber på kontor reagert om noen drapstruet dere på jobb? Kongsberg er et sted med relativt få innbyggere og da er det fort gjort at vekteren måtte møte på de igjen. I 2023 går "alle" med våpen. Det må politiet ta høyde for- noe de gjorde. Under basketaket ble det funnet våpen som bekreftet at man som politi må passe på under arrestasjoner. Dere må ha litt respekt for andre mennesker. Sett dere inn i deres situasjon. Tydelig at mange her er priviligerte og hverken har mottatt dødstrusler eller vært redde for å bli stukket ned. Minner meg litt om rikfolk som ikke forstår seg på fattige. Så var det dette med generalisering da. Her er det tydelige klare overtramp fra politiet, at folk reagerer på bevissletting, melding av dette urettiget til utdanningsstedet til vedkomne og at de koker i hop rapporter har ingenting med at du synes politiet ikke får kred nok. Det er masse politifolk som ville håndtert dette på en ordentlig måte. Det starter ikke med at man går til fullt angrep på folk, for så å slette bevis og lyve om det sammen med kolleger. Hvorfor grep ikke kollegene inn når man så dette utspille seg? Hvorfor klager politimannen på å være forhåndsdømt når de har nektet vitner å vitne, ikke ville ta i mot anmeldelser av egene og har løyet i rapporter? Er det noen som har forhåndsdømt her, så er det jo Kongsbergspolitiet. Og nei, 'alle' går ikke med våpen. Her synes jeg politiet bør utvise mer respekt, istedenfor at du skal drive med victimshaming. Hva med kammeraten til vedkomne som ble slått med hendene over hodet? Hvorfor er han anmeldt av samme gjengen for vold mot politiet når man ser at han er helt passiv og blir banket med kølle? Som sagt, det er ikke sånn på de fleste politikammer, men Kongsberg virker som de har en massiv ukultur som må lukes ut med rot. Da behøver ikke du og andre og forsvare uforsvarlige ting. Man sletter ikke bevis i kampens hete, man ringer ikke utdanningsplassen til offeret i kampens hete. Mye er gjort her som er helt utenfor det du prøver å forsvare. Ja, politiet har en vanskelig jobb. Men det rettferdiggjør ikke denne voldsomme eskaleringen fordi en vekter føler seg redd. Det hele virker som en betjent som endelig skulle slippe løs litt og få ut litt roid-rage, og kollegene hans (selv han som slettet bevis) bekrefter at de synes han burde kommunisert først istedenfor å hoppe på og dælje løs. Maktpyramiden er det første man lærer om på politihøyskolen, her hoppet den tiltalte over 3-4 steg og gikk rett på bank og knyttnever. Endret 29. juni 2023 av Anonio 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 29. juni 2023 #389 Del Skrevet 29. juni 2023 Politiets vitner i denne saken er jo som plukket fra en dårlig Diktator-film. De skryter av tiltaltes voldsbruk. Herregud. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 29. juni 2023 #390 Del Skrevet 29. juni 2023 Krokenguri skrev (5 timer siden): Der ble nevnt i krimpodden i går. At de vistnok var kjenninger av politiet. Nå vet jeg ikke hvordan. Men noe her er der som ligger til grunn for at både vaktene og politiet har agert. Uten at jeg har sett noe steder forklaring på det. Utover at vaktene hevder de ble utsatt for draps trusler og guttene nekter for det De har vel ingen dom på seg? Syntes dette ligner småby justis på samme måte som en ser på dårlige amerikanske filmer, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 29. juni 2023 #391 Del Skrevet 29. juni 2023 Refreng skrev (6 timer siden): Det spiller ingen rolle om hvem vi har sympati med eller ikke. Dette handler om politivold og overgrep. Noe som er uakseptabelt. Om personen hadde skjulte våpen, bøller andre på fritiden eller banner foran bestemor spiller ingen rolle. Det handler om prinsipp, det handler om at folk skal være trygge på at politiet ikke misbruker sin makt. Poilitimannen visste ikke at våpenet er der- helt irrelevant for saken. Dessverre blir det sånn at når det dukker opp masse detaljer, så kan folk bli ganske forvirret og glemme det veldig enkle prinsippet i saken- politimannen brukte unødvendig og uprovosert vold. Det er alt. Situasjonen var ikke slik at det var nødvendig med vold. Hadde det vært åpenbare grunner for voldsbruken, så hadde ikke dette blitt en så langvarig og stor sak som det ble. Forklaringene hadde kommet før, ikke nå i ettertid når man planlegger forsvar i saken. (Og selv når man leser uttalelsene til politimannen nå, så er det ganske åpenbart at han ikke tenkte på disse våpenene m.m) Man ser på videoen at mannen politiet dytter bakover, ikke planla å være aggressiv. Den andre konstabelen som står der, er åpenbart uforberedt på at situasjonen skulle eskalere. Hadde den trodd dette var en potensiell farlig situasjon, hadde de ikke stått på den måten. Prøv å absorbere det du leser, for jeg skriver at jo at volden som politiet utfører må sees uavhengig av om han hadde våpen på seg eller ikke, siden dette ikke var kjent på det tidspunktet. Men uavhengig av det igjen så er min personlige sympati til offeret sterkt svekket. Folk som går rundt med drapsvåpen på seg når de er på byen, har jeg ikke så mye til overs for. Alt tyder på at vedkommende har volds kapital, eller er fasinert av vold. Forhåpentligvis ble denne saken så stor og ubehagelig at fornærmede i fremtiden selv tar avstand fra vold. Rent pragmatisk så kan jeg konkludere med at det er kommet noe godt ut av saken, at vi har en mann mindre i fremtiden som går rundt i gatene med våpen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. juni 2023 #392 Del Skrevet 29. juni 2023 Kapt.Chat skrev (3 minutter siden): Prøv å absorbere det du leser, for jeg skriver at jo at volden som politiet utfører må sees uavhengig av om han hadde våpen på seg eller ikke, siden dette ikke var kjent på det tidspunktet. Men uavhengig av det igjen så er min personlige sympati til offeret sterkt svekket. Folk som går rundt med drapsvåpen på seg når de er på byen, har jeg ikke så mye til overs for. Alt tyder på at vedkommende har volds kapital, eller er fasinert av vold. Forhåpentligvis ble denne saken så stor og ubehagelig at fornærmede i fremtiden selv tar avstand fra vold. Rent pragmatisk så kan jeg konkludere med at det er kommet noe godt ut av saken, at vi har en mann mindre i fremtiden som går rundt i gatene med våpen. Hvorfor er man avhengig av sympati med offeret? Saken handler om hvordan politiet forvalter sitt voldsmonopol - ikke om Kevin Simonsen 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 29. juni 2023 #393 Del Skrevet 29. juni 2023 Apis skrev (1 time siden): De har vel ingen dom på seg? Syntes dette ligner småby justis på samme måte som en ser på dårlige amerikanske filmer, Man vurderer jo hvem man har med å gjøre fra tidligere oppførsel. Der gjør også vi på uteservering. Man griper selvsagt ikke inn om det ikke skjer noe. Men med visse folk er Man litt mer på allerten, fordi de lettere agerer på ting. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VXL100 Skrevet 29. juni 2023 #394 Del Skrevet 29. juni 2023 Det var helt påkrevd oppførsel fra politibetjenten når man ser hvem man hadde med å gjøre. Kevin Simensen strittet i mot arrestasjon, og han var bevæpnet ser vi i ettertid. Mannen var farlig, og måtte tas under kontroll. Men er Kevin Simensen tiltalt for å bære denne grufulle kniven? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 29. juni 2023 #395 Del Skrevet 29. juni 2023 Majer skrev (4 timer siden): Mange her som bryr seg altfor lite om vektere og politi. Vekteren kom bort til politiet og fortalte at han hadde blitt drapstruet. Hvordan hadde dere som jobber på kontor reagert om noen drapstruet dere på jobb? Kongsberg er et sted med relativt få innbyggere og da er det fort gjort at vekteren måtte møte på de igjen. I 2023 går "alle" med våpen. Det må politiet ta høyde for- noe de gjorde. Under basketaket ble det funnet våpen som bekreftet at man som politi må passe på under arrestasjoner. Dere må ha litt respekt for andre mennesker. Sett dere inn i deres situasjon. Tydelig at mange her er priviligerte og hverken har mottatt dødstrusler eller vært redde for å bli stukket ned. Minner meg litt om rikfolk som ikke forstår seg på fattige. La meg rette deg: I 2023 går nesten ingen med våpen. Der, nå kan du forsvare uprovosert politivold videre. Jeg har null respekt for en politibetjent som går løs helt uprovosert på en person, for en politibetjent som sletter bevis med vilje, for en politibetjent som ikke blander seg inn for å få slutt på sin kollegas voldsutøvelse og for en politibetjent som lyver i sin forklaring. Det er ikke politi jeg respekterer. P.S. Hvis noen drapstruer meg i fylla, så anmelder jeg vedkommende for drapstrusler. Det er sånn man håndterer det. Man kunne løst det lett med anmeldelse, politiet hadde ingen grunn å gå løs på denne mannen og banke ham opp. Han hadde ikke gjort noe, han ble lagt i bakken bakfra. Se videoen igjen. Her kunne den tiltalte kommet litt bedre ut hadde han bare beklaget og unnskyldt seg offentlig for den uprovoserte voldsbruken, men neida - fullstendig mangel på selvkritikk og rolleforståelse. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 29. juni 2023 #396 Del Skrevet 29. juni 2023 Refreng skrev (7 timer siden): Det spiller ingen rolle om hvem vi har sympati med eller ikke. Dette handler om politivold og overgrep. Noe som er uakseptabelt. Nemlig! For å ta et eksempel på dette: La oss si en mor er i godt lag med venner. Hun har en datter i slutten av tenårene som fortsatt bor hjemme, men klarer seg fint selv. Datteren er hos ei venninne i helgen, mens mor koser seg med venner og litt vin. Moren blir etter hvert ganske full. Så hun tar en taxi hjem. I det hun kommer inn døren ringer datteren hennes henne. Datteren er helt fortvilet, noe om at hennes venninne ble sur på henne og kastet ut henne, og det er tydelig ting er veldig galt. Moren, som ikke tenker klart selv på grunn av alkoholen, går ned og setter seg bak rattet på bilen, kjører for å hente datteren. Hun ser ned et øyeblikk, for å få skrudd av radieon. I det hun ser opp er hun i ferd med å kjøre ned en fyr og så krasjer hun rett i en lyktestolpe. Det er med en gang tydelig at hun har kjørt i hjel noen. Hun ringer politiet. Etter hvert viser det seg at mannen hun tilfeldigvis kjørte i hjel er en som har sittet inne lenge for overgrep på sine egne to barn når de ikke var blitt tosifret år gamle en gang. Sånn. Nå har vi et offer som ingen har sympati med. Var det derfor RIKTIG av moren å sette seg drita full bak rattet? Er det greit å slippe henne ut i trafikken igjen? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 29. juni 2023 #397 Del Skrevet 29. juni 2023 Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 29. juni 2023 #398 Del Skrevet 29. juni 2023 Klossmajor skrev (På 28.6.2023 den 16.17): Kniven og batongen det påstås at Simensen hadde på seg har bare relevans for saken hvis politiet visste, eller hadde sterk mistanke om, at han bar våpen. Så vidt meg bekjent har ikke politimannen som utøvet volden forklart noe i den retning. Kollegaen hans har da også forklart at han ikke så på Simensen som noen trussel. Hvis vi likevel fokuserer på kniven og batongen. Har det kommet fram hva slags kniv det er snakk om? For alt jeg vet kan det ha vært en ufarlig Victorinox sveitserkniv han hadde i lomma. Simensen vedgår å ha hatt en kniv i lomma. Den var aldri framme, og lå hele tiden i lomma hans. Politiet skriver da også at den først ble funnet i jakkelomma hans under inkvirering i sentralarresten i Drammen. I anmeldelsen hevder politibetjenten at det under basketak med Simensen, skal ha falt en batong fra Simensens jakke. Påstanden om at han skulle ha hatt en batong, hevder Simensen bare er bare tull og fullstendig uforståelig. Normalt ville politiet hatt større troverdighet, men så mye som disse politifolka har pyntet på rapporten sin, spørs det om man kan stole på denne politibetjentens forklaring. Kan også hende han har tatt feil. Kanskje tilhørte batongen hans egen kollega. Vær så god; svar på alle spørsmålene dine. Simonsen innrømmer at disse våpenene er hans. Og det er altså våpen, ikke en uskyldig fruktkniv eller et multiverktøy, ikke noe man bruker til annet enn å skremme, skade eller drepe. https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-kniv-og-batong-ikke-meningen/79692748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 29. juni 2023 #399 Del Skrevet 29. juni 2023 Hank Amarillo skrev (2 timer siden): Hvorfor er man avhengig av sympati med offeret? Saken handler om hvordan politiet forvalter sitt voldsmonopol - ikke om Kevin Simonsen Jeg ser på volden politiet utførte som et isolert forhold og det har ikke noen sammenheng med min personlige og manglende sympati med offeret. Og i samme slengen så kan jeg også tilføye at jeg ikke har sympati med politibetjenten heller. Og med det så sier jeg at jeg ikke er "avhengig" av sympati med offeret, for å forstå at rettsvesenet skal behandle saken utfra objektive kriterier og ikke blander inn sympati. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 29. juni 2023 #400 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) Selvfølgelig har politiet gjort et overtramp, men det er langt fra like alvorlig som at en person truer noen på livet og går mee våpen. Politiet hadde heller ikke tråkket over en grense om vedkommende var samarbeidsvillig. Media fremstiller mannen med våpen som en tilfeldig person. Til de av dere som mener politiet ikke må anta at folk går med våpen har jeg et ekstremt eksempel: de færreste I Afghanistan tilhørte Taliban og de færreste gikk rundt med våpen. Betyr det at norske soldater skulle latt være å anta at folk hadde våpen da de gikk fra dør til dør? Jeg mistenker dere bare misliker politimannen sine handlinger fordi dere misliker politiet generelt. Alltid yrkesgrupper som politi, lærere og sykepleiere som trekker det korte strået. PS. Det er bare ett offer i denne saken og det er vekteren. Endret 29. juni 2023 av Majer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå