Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Gugglo skrev (10 minutter siden):

Ifølge TV 2s opplysninger har ikke politimannen forklart i avhør at han var klar over at Simensen bar våpen.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/rettssaken-er-i-gang-kan-ikke-fortsette-som-politi/15853630/

Det skal være trygt å komme i kontakt med politi.

Han så våpen da han slo og i dagens samfunn må man gå ut fra at folk har våpen når man skal arrestere. Mannen prøvde å komme seg ut av politiet sitt grep. Hadde han bare gjort som han fikk beskjed om hadde ikke politimannen slått. Det er åpenbart at politimannen slo for å få kontroll og ikke for å banke han. De få gangene jeg har slått noen har det holdt med ett slag og det er fordi jeg tok i. Det gjorde ikke denne politimannen. Han slo heller flere ganger sånn at Simonsen skulle ha mulighet til å gi seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (3 minutter siden):

Han så våpen da han slo og i dagens samfunn må man gå ut fra at folk har våpen når man skal arrestere. Mannen prøvde å komme seg ut av politiet sitt grep. Hadde han bare gjort som han fikk beskjed om hadde ikke politimannen slått. Det er åpenbart at politimannen slo for å få kontroll og ikke for å banke han. De få gangene jeg har slått noen har det holdt med ett slag og det er fordi jeg tok i. Det gjorde ikke denne politimannen. Han slo heller flere ganger sånn at Simonsen skulle ha mulighet til å gi seg.

Dette vet du ikke

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (1 minutt siden):

Dette vet du ikke

Man ser i videoen at han beveger seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 minutter siden):

Man ser i videoen at han beveger seg.

Ikke normalt å bevege seg når man blir slått sånn? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (9 minutter siden):

Ikke normalt å bevege seg når man blir slått sånn? 

Blir jo litt som at en person som blir siktet på med våpen i USA og får beskjed om å ta hendene i været heller begynner å fikle. Ikke heldig nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (20 minutter siden):

Nei, man kan ikke gå ut fra at folk har våpen når de skal arresteres i Norge. Med mindre det er snakk om et belastet område typ nesten no-go sone. 

Selvfølgelig prøvde han å komme seg ut av politibetjentens grep. Han ble jo slått ihjel. Skal du bare ligge der og la en politibetjent som er helt ute av kontroll banke deg livløs?

Hvis du har sett videoen, så er det åpenbare at politimannen ikke trengte å slå for å få kontroll på ham. Ihvertfall ikke slå ham 13 ganger på 14 sekunder eller hva noen hadde klart å telle.

Måten du forsvarer politibetjentens handlinger her på er noe det bør tas avstand fra.

Endret av Drizzt
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Majer said:

Hva med når kameraten hans sto på kne med hendene over hodet og ble slått to ganger med batong, da? Kvalifiserer det som politivold, eller er det kanskje et eller annet usynlig våpen man ser?

Politiet er opplært i å håndtere dette på en måte som ikke forvolder skader og mord. Om denne politimannen hadde fått lov til å fortsette som han gjorde uten at det ble gjort små grep til å forsvare seg (hender foran hodet, albuer) så ville nok fornærmede vært enten sterkt skadet eller død.

Man slår simpelthen ikke folk med batong som er helt passive. Det kan du ikke forsvare.

Endret av Anonio
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er skremmende at noen forsvarer bruken av vold men det er mer skremmende at utøveren av denne volden i sin rolle som en som skal deeskalere ikke eskalere situasjoner påberoper seg å være et offer, spesielt med tanke på at det er tatt ut tiltale og suspendering som følge av etterforskningen, da har man mulignes ikke helt forstått alvåret i situasjonen man selv har skapt i rollen man har hatt og det ansvaret som følger med. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også interessant når/om man får inn litt bakgrunnshistorie om hvorfor denne politimannen er så glad i kampsport, og da særlig boksemiljøet på Notodden. Et miljø kjent av alle i Telemark og omegn som et miljø som har hatt store problemer med anabole steroider og testosteron.

For alle som ikke er opptatt av å forsvare denne politimannen med nebb og klør kan man ganske lett se en politimann som følte for å endelig denge løs på noen, selv om de satt med hendene over hodet.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Simensen kan ha hatt kniv eller batong i en lomme betyr  null og niks, han ville jo fremdeles blitt banket opp av politiet uansett. Disse tingene ble ikke en gang påvist før Simensen havnet på glattcella, ergo visste ikke politiet at våpenet var der i løpet av arrestasjonen. Men det blir selvfølgelig ett ufattelig lykketreff for politiet, når det i ettertid viste seg å kunne være grunnlag for å se på Simensen som en potensiell trussel.

Men politifolkene nekter jo fremdeles for at de hadde gjort noe som helst feil, og de forsøkte aktivt å skjule deres egen voldelige oppførsel og feilvurderinger ved å begå enda mer makt-misbruk. Video-bevis fra noen andres telefoner ble jo slettet, politifolkenes rapporter var ren løgn. I tillegg ble Simensen uskyldig anmeldt på grunn av "vold mot politiet" noe som kunne ha ødelagt resten av livet hans, ved å få noe sånn på rullebladet hans.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (4 minutter siden):

At Simensen kan ha hatt kniv eller batong i en lomme betyr  null og niks, han ville jo fremdeles blitt banket opp av politiet uansett. Disse tingene ble ikke en gang påvist før Simensen havnet på glattcella, ergo visste ikke politiet at våpenet var der i løpet av arrestasjonen. Men det blir selvfølgelig ett ufattelig lykketreff for politiet, når det i ettertid viste seg å kunne være grunnlag for å se på Simensen som en potensiell trussel.

Men politifolkene nekter jo fremdeles for at de hadde gjort noe som helst feil, og de forsøkte aktivt å skjule deres egen voldelige oppførsel og feilvurderinger ved å begå enda mer makt-misbruk. Video-bevis fra noen andres telefoner ble jo slettet, politifolkenes rapporter var ren løgn. I tillegg ble Simensen uskyldig anmeldt på grunn av "vold mot politiet" noe som kunne ha ødelagt resten av livet hans, ved å få noe sånn på rullebladet hans.

Har de eller forsvareren forklart dette i retten? 

Endret av Bringebærsyltetøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (19 minutter siden):

Hva med når kameraten hans sto på kne med hendene over hodet og ble slått to ganger med batong, da? Kvalifiserer det som politivold, eller er det kanskje et eller annet usynlig våpen man ser?

Politiet er opplært i å håndtere dette på en måte som ikke forvolder skader og mord. Om denne politimannen hadde fått lov til å fortsette som han gjorde uten at det ble gjort små grep til å forsvare seg (hender foran hodet, albuer) så ville nok fornærmede vært enten sterkt skadet eller død.

Man slår simpelthen ikke folk med batong som er helt passive. Det kan du ikke forsvare.

Enig i at batong ikke burde bli brukt for å slå den som ligger nede. Han burde absolutt straffes for det, men ikke på langt nær like mye som den som på forhånd har valgt å være kriminell ved å gå ut med våpen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (6 minutter siden):

Det blir også interessant når/om man får inn litt bakgrunnshistorie om hvorfor denne politimannen er så glad i kampsport, og da særlig boksemiljøet på Notodden. Et miljø kjent av alle i Telemark og omegn som et miljø som har hatt store problemer med anabole steroider og testosteron.

For alle som ikke er opptatt av å forsvare denne politimannen med nebb og klør kan man ganske lett se en politimann som følte for å endelig denge løs på noen, selv om de satt med hendene over hodet.

Jeg håper alt dette blir avslørt i rettssaken.

StinkySocks skrev (4 minutter siden):

Det er ikke flaks for politiet så lenge ingen visste at han hadde kniv og batong i jakkens innerlomme FØR han ble arrestert og kroppsvisitert. Men det var uflaks for politiet at hendelsen ble fanget av kamera.

Dette med hva han hadde i lomma er en helt irrelevant informasjon i vurderingen av politibetjentenes handlinger i denne saken. Med samme logikk kan man angripe hvilken som helst tilfeldig person på gata og når det avsløres i etterkant at vedkommende for eksempel har stjålet noe eller har gjort noe annet kriminelt, så er det formidlende omstendighet. Det er den ikke.

Selvfølgelig forsøkte politibetjentene å skjule det hele med falske rapporter og sletting av bevis. Det er fordi de vet de gjorde noe galt som ikke tåler dagens lys. At kun 1 av dem er på tiltalebenken er en skam. Samtlige burde vært der straffeforfulgt for hver sin forbrytelse. Som du skriver kunne den falske anmeldelsen potensielt ødelegge mye for ham i fremtiden. Spesielt uten bevis. 

Vi må ha omfattende kameraovervåkning i det offentlige rom pluss bodycam på alle politibetjente døgnet rundt. Bare slik kan vi avsløre 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (56 minutter siden):

Dette med hva han hadde i lomma er en helt irrelevant informasjon i vurderingen av politibetjentenes handlinger i denne saken.

StinkySocks skrev (1 time siden):

At Simensen kan ha hatt kniv eller batong i en lomme betyr  null og niks, han ville jo fremdeles blitt banket opp av politiet uansett.

I en sak hvor det er uenighet mellom hva som faktisk har skjedd, vil troverdigheten spille inn. Problemet for denne fyren er at historien (sann eller ei) høres EKSTREMT lite troverdig ut, for nøytrale tredjeparter, med knivfunn og batongfunn på toppen (som han ikke visste..) så blir det vanskelig for han å bli trodd i retten.

Visste ikke at jeg hadde kniv og batong på meg 😂

ble kastet ut av utested uten grunn

ble anklaget for å drapstrue vekter uten grunn

ble kalt politiet på uten grunn

ble forsøkt arrestert uten grunn

ble slått av politiet uten grunn

var ikke veldig ruset

+

ble funnet med kniv og batong på kropp

motsatte seg arrest

=

??????????????????????????????????

Dette er enten verdens mest uheldige mann. Eller, så er det mer til fortellingen enn det han sier. Ingen av oss vet, men personlig er jeg skeptisk. Og sliter med å tro på dette, dessverre/heldigvis . Men bra for han at 99% av KG og mediene tror på hans fortelling, så får dere håpe han ikke utnytter deres godtroenhet :) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FaktabasertTroll skrev (13 minutter siden):

I en sak hvor det er uenighet mellom hva som faktisk har skjedd, vil troverdigheten spille inn. Problemet for denne fyren er at historien (sann eller ei) høres EKSTREMT lite troverdig ut, for nøytrale tredjeparter, med knivfunn og batongfunn på toppen (som han ikke visste..) så blir det vanskelig for han å bli trodd i retten.

var ikke veldig ruset

+

motsatte seg arrest

=

Dette er enten verdens mest uheldige mann. Eller, så er det mer til fortellingen enn det han sier. Ingen av oss vet, men personlig er jeg skeptisk. Og sliter med å tro på dette, dessverre/heldigvis . Men bra for han at 99% av KG og mediene tror på hans fortelling, så får dere håpe han ikke utnytter deres godtroenhet :) 

Det er fult mulig i teorien at han hadde glemt at han hadde batong og kniv i innelommen på denne jakken. 

Det 99% av KG og mediene tror på er det videoen viser. Nemlig at han ble utsatt for uforholdsmessig grov vold av politiet. Uten grunn.

Uten videoen ville det vært ord mot ord og da ville han ha tapt med tanke på de falske rapportene politibetjentene skrev og som ville vært et sentralt bevis i saken mot ham. Han ble anmeldt for vold mot politiet mens videoen viser at det var han som ble utsatt for vold.

Heldigvis for ham og uheldigvis for politibetjentene, så finnes det videoopptak.

Så uansett hvorfor han ble kastet ut av utested, uansett om han har truet vekter og uansett hva vekteren fortalte politiet ved bensinstasjonen, så er det INGEN grunn for å bli utsatt for det han ble utsatt for. Han ble slengt i bakken og slått ihjel og faktum at han prøvde å komme seg løs (det alle ville gjort i dette tilfelle for å unngå å bli utsatt for flere slag) brukes mot ham av politibetjenten? 

Hvis denne saken ikke ender med fengselsstraff for politibetjenten og at han blir sparket fra politiet, så legitimerer vi politivold på det groveste og kommer ett skritt nærmere amerikanske tilstander.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
FaktabasertTroll skrev (26 minutter siden):

var ikke veldig ruset

+

motsatte seg arrest

=

Bortsett fra "visste ikke at jeg ikke kniv og batong på meg" så er det ingen av disse som er spesielt usannsynlige - i utgangspunktet.. Så har vi jo videobilder og feks uttalelser fra eierne av utestedet. 

Om han var ruset eller ikke kunne sikkert alkoprøver på stasjonen belyst. Hva viser disse?

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 timer siden):

Han hadde fremdeles våpen. Er det en sjanse du mener det er rimelig å forvente at man skal ta? Nei takk. Det skal være trygt å være politi.

Vi lever allerede i et samfunn hvor ofrene blir straffet og gjerningsmennene slipper unna. Voldtektsmenn går fri mens ofrene opplever belastninger i møte med politiet, folk som kjører for fort og kjører ut av veien får behandling i millionklassen mens folk som har traumer etter bilulykker ikke får hjelp i det hele tatt +++. 

Hvordan kunne politiet vite han hadde våpen? Han tok ikke frem kniven og truet politiet før basketaket. Politiet slengt han i bakken og utøvde vold lenge før de visste han hadde våpen på seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, FaktabasertTroll said:

var ikke veldig ruset

+

motsatte seg arrest

=

Du bør se videoen en gang til. Han blir slengt i bakken bakfra uten at han i det hele tatt vet at politimannen er der. Hvordan mener du han har truet noe med kniv eller batong om politiet rundhjuler deg før du i det hele tatt har sjangsen.

I min jobb har jeg ofte tapetkniv i bilen og på meg, tenk om politiet skulle banket meg opp og så brukt dette som påskudd når de kokte sammen rapporter etterpå?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (10 minutter siden):

Hvordan kunne politiet vite han hadde våpen? Han tok ikke frem kniven og truet politiet før basketaket. Politiet slengt han i bakken og utøvde vold lenge før de visste han hadde våpen på seg.

Det blir veldig interessant å høre dørvakter sin versjon.

Om han truet vakten med kniv, så kan det på en måte forstås at politiet vil avvæpne han under pågripelsen...saken har flere lag som til nå er veldig uklare...

Men om han var uheldig å ha dratt med seg våpen på byen uten å være klar over det for så å bli kastet ut og slått ned av politiet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...