Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sitat

Politibetjenten som slettet en video i forbindelse med politivoldsaken i Kongsberg, får et forelegg på 12 000 kroner.

Kjøre med mobilen i hånda vs slette essensielle bevis i en politisak... jadda.. det skaper tillit å lese slikt :P

Sitat

I sin vurdering framkommer det at Spesialenheten for politisaker finner det bevist utover enhver rimelig tvil at politibetjenten gikk inn på Stormos mobiltelefon og slettet minst ett videoopptak, både fra bildealbumet og fra nylig slettet-albumet på telefonen.

De skriver videre at slettingen var uhjemlet, og at handlingen representerte grovt brudd på tjenesteplikt. De mener videre at han opptrådte grovt uaktsomt.

Skal tro hvis en vanlig sivil opptrår grovt og uaktsomt hva straffen da er? 

Edit, glemte link: Nyhetsstudio - Politibetjent slettet video: Får bot (dagbladet.no)

Endret av Carrot
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Carrot said:

Kjøre med mobilen i hånda vs slette essensielle bevis i en politisak... jadda.. det skaper tillit å lese slikt :P

Skal tro hvis en vanlig sivil opptrår grovt og uaktsomt hva straffen da er? 

Edit, glemte link: Nyhetsstudio - Politibetjent slettet video: Får bot (dagbladet.no)

Det er rett og slett patetisk.

Jeg går ut for at denne betjenten mister jobben nå som vandelen hans ikke lenger er plettfri, slik som politiet krever når man søker om jobb i politiet?

Gjett om igjen. Man får altså mer bot for å ta på telefonen i bilen enn om man lyver, bryter seg inn på folks eiendom og sletter bevis som politibetjent.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med reaksjon, men straffen er alt for mild. Selvsagt skal ha straffes på lik linje, som med hvilken som helst annen borger. 

Spesialenheten ønsker ikke å utale seg videre om dette.  

Saken håndteres videre som en personalsak og det vil derfor ikke være naturlig at vi kommenterer dette forholdet ytterligere, legger han til.

https://www.nrk.no/osloogviken/polititjenesteperson-far-forelegg-for-videosletting-i-forbindelse-med-politivoldssaken-i-kongsberg-1.16403225

Videre burde flere  får straffe reaksjoner.

Politivold er alvorlig, men det er enda verre hvis systemet rundt dysser det ned, skriver falske rapporter og sletter bevis. Det er helt uakseptabelt at politikollegaen dekker det til, og sørger for at bevis blir slettet. Det er et angrep på rettsstaten, og med på å fjerne samfunnslivet, sier Dietrichson.

Endret av Lana01
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skuffet over "straffen". 

Ser ut som om de undervurderer hvor tynt tilliten ligger ann.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malebøtte skrev (3 minutter siden):

Jeg er skuffet over "straffen". 

Ser ut som om de undervurderer hvor tynt tilliten ligger ann.

Det driter dem nok i, Spesialenheten gjør som dem vil med velsignelse av både Storting  og Regjering. Kan ikke se at noen politikere reagerer på denne saken, det er relativt stille. Og alle kommer unna og lever lykkelige liv. Foruten voldsofferet og resten av befolkningen som mister all tillit, men det er ikke så viktig. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (22 minutter siden):

Det driter dem nok i, Spesialenheten gjør som dem vil med velsignelse av både Storting  og Regjering. Kan ikke se at noen politikere reagerer på denne saken, det er relativt stille. Og alle kommer unna og lever lykkelige liv. Foruten voldsofferet og resten av befolkningen som mister all tillit, men det er ikke så viktig. 

Nei tydeligvis ikke. Jeg er glad at slikt kommer frem fordi nordmenn er altfor naive. Fikk nesten hets da jeg prøvde å si at man ikke skal stole blindt på politiet bare fordi de er politiet. De er nesten på kanten av loven selv for å "beskytte" loven. Man må tenke som en kriminell for å fange en kriminell så potensialet er der fra før av.  Av personlig erfaringer var tilliten nærmest 0, nå er den garantert 0. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (5 minutter siden):

Vanlige folk:
Fjernet bevis i korrupsjonsak. Straff: 90 dagers fengsel.
https://www.nrk.no/osloogviken/ma-i-fengsel-for-bevisfjerning-1.13084947

Politi:
Slettet bevis i grov voldssak for å skjule forbrytelsen. Straff: 12000 i bot.

I tillegg   til sletting av bevis ,er han også skyldig i, slik jeg ser det

Forfalske politirapporten

Bryte seg inn på mobilen

sist nevnte bør kunne rammes av, §351 Skadeverk og eller §205 Krenkelse av retten til privat kommunikasjon

§ 351.Skadeverk

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som skader, ødelegger, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

For skadeverk straffes også den som uberettiget endrer, gjør tilføyelser til, ødelegger, sletter eller skjuler andres data.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-13#§354

§ 205. Krenkelse av retten til privat kommunikasjon

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget

1. bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-13#§354

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye forklaringen fra Elden og politibetjenten som slo er bare på grensen til latterlig og barnslig. 'Jeg vet at jeg slo mot hodet med batong men jeg var truet!'. 'Ja jeg slo kompisen hans med batong men han var verbalt aggressiv!' 

Hva fader er det som har foregått på Kongsberg politistasjon? Om politimenn ikke skal håndtere at de blir filmet uten å banke noen med batong, så er det dårlig stilt med kolleger, trening og politihøyskolen..

Hvor er justisdepartementet, justisministeren, opposisjonen, kriminalpolitiske talsmenn osv? 

https://www.dagbladet.no/nyheter/matte-ga-drastisk-til-verks/79237456

Politimannen definerer dette som 'helt ekstrem motstand', hva kaller han da en situasjon med en person som faktisk slår tilbake?

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at hvis en kollega av meg banker en politimann, noen filmer det, jeg river til meg mobilen og sletter filmen, så vil jeg få 12000 i bot? Eller vil jeg få en lavere bot siden politifolk vel har et større ansvar for å sikre bevis?

Endret av Bag
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting jeg ikke forstår: Noen sier at politiet har voldsmonopol i Norge i fredstid. Jeg forstår ikke hva det betyr og uansett hva jeg legger i det så får jeg det ikke til å rime med at politiet har monopol. Uberettiget og urimelig vold har ingen lov til, heller ikke politiet. Flykapteiner og kapteiner på skip kan beordre folk arrestert og også beordre bruk av vold hvis sikkerhet er truet. Berettiget og rimelig makt har alle lov til i selvforsvar. Gjelder det en forbrytelse med strafferamme over 6 måneder har alle lov til å bruke nødvendig makt for å anholde og sikre bevis. Er strafferammen under 6 måneder har alle lov til å bruke makt for å averge en kriminell handling. I helsesituasjoner kan man bruke makt eller påføre smerte i visse situasjoner f.eks. kan jordmødre slå eller klype nyfødte som ikke puster. Hva slags vold er det som står igjen som bare politiet har lov til å gjøre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det er linket til denne artikkelen tidligere, men det dreier seg altså om politimannens forklaring 1. desember i fjor:

https://www.dagbladet.no/nyheter/matte-ga-drastisk-til-verks/79237456

Det er et par sitater jeg gjerne vil trekke fram:

Årsaken til at han rev Simensen i bakken, er han fryktet han ville løpe fra stedet uten at han fikk tatt personalia på ham, forklarer han i avhøret. 

I avhøret med Spesialenheten forklarer politimannen at han «skjønte at Simensen ønsket en kamp med dem», ifølge Dagbladets opplysninger.

Hvordan kan politimannen mene at Simensen både ønsket å stikke av og å slåss? Til og med en tilbakestående voldsmann må skjønne at dette er selvmotsigende.

Om batongbruken har han dette å si:

Avhører spør om politimannen er kjent med skadepotensialet forbundet med batongslag mot hodet. Politimannen svarer han er kjent med at det kan være veldig farlig.

Og:

«Han har alltid sagt til seg selv at den dagen han faktisk må bruke batong, skal han slå med full kraft. Det skadepotensialet batongen har, uansett kraft, så tenker han at det er bedre å slå et godt slag enn å slå flere dårlige», framkommer det i avhøret - og videre:

«NN (politimannens navn, journ.anm.) har lyst til å si at han slo med full kraft, men samtidig kan han ikke si det, fordi Simensen ikke gikk ned. Det er mulig han trakk seg litt i slaget fordi han tenkte på Simensens ve og vel».

Simensens ve og vel? Det ser ikke akkurat slik ut. Her kan det være grunnlag for å utvide tiltalen til mordforsøk.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbldet har fått tak i deler av loggen. Vold fra politiet blir ikke nevnt, heller ikke sletting av bevis

«Pb. NN melder videre om at pb. NN gikk ut for å ta kontakt med Kevin. Kevin prøvde å trekke seg tilbake og satt seg opp da NN tok tak i han. Da ble det et basketak.»

«Div meldinger, blant annet om at tjenesteperson er truffet av batongslag, at hun må på legevakt for sjekk.»

«Pfb. NN melder at det startet med Simensen, at Stormo blandet seg inn og slo etter kollegaen hans, at det ble "full baluba" etter det.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiets-egen-logg-full-baluba/79249587

"morsom " at de nevner en politibetjent truffet av batongslag. 

Det er heltvtydelig at alle de innvoleret politibetjentene , hadde det som hensikt å skjule voldsepisoden og sletting av bevis. Ingen ting av dette ble verken loggført, innrappotert, eller skrevet ned i rapporten

To viktig poeng

- Først og fremst: Hvorfor griper ikke de andre politifolkene inn overfor det framstår som urettmessig og ulovlig vold mot en mann som skal pågripes, spør Dietrichson og fortsetter:

- Deretter kan det se ut som at politifolkene holder tilbake sannheten når de returnerer til politihuset for å skrive sine rapporter. Det får meg til å lure på om det er en kultur som muliggjør en slik atferd. Det gir grunn til å rope varsko, og det er i så fall et ledelsesansvar.'

https://www.dagbladet.no/nyheter/politivoldsaken-i-kongsberg/79183021

God jobb og oppfølging av Dagbladet i denne sakken! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimannen skulle selvfølgelig blitt suspendert for lenge siden. Eller varetektsfengsling på grunn av risiko for bevisforspillelse / påvirkning av offeret eller vitner. Politimesteren påstår at siktelsen har satt denne situasjonen i "et nytt lys" og at politimannen derfor ble permitert. Men det ble sannsynligvis en del snakk om saken i tiden etter at det skjedde, og når alle politifolkene samkjørte deres forklaringer med håp om å få offeret dømt for vold.

I tillegg er det jo flere uker siden siktelsen faktisk ble fremlagt. Enten er poltiet helt vanvittig treige til å handle. Eller kanskje de ga blanke pokker i at en av deres egne var så brutal, og så var det media-fokus over lengre tid som gjorde at politiet etter hvert følte seg tvunget til å faktisk gjøre noe.

https://www.nrk.no/osloogviken/tiltalt-politimann-tas-ut-av-tjeneste-1.16407817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken med politimannen som slettet videoen viser problemet med at man ikke kan gå til sak mot politiet. Hvis hvem som helst andre hadde slettet videoen kunne man gått til sak mot vedkommende og fått saken vurdert i en domstol. Fordi han  er politimann har man ikke lov til det og eventuell straff avgjøres internt uten andrss mulighet til å følge saken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Enkeltsaker burde ikke danne grunnlag for å miste tilliten til politiet, her i norge har vi et veldig godt politivesen som gjør en viktig og god jobb, enkeltsaker som dette endrer ikke det faktum.

Ja visst håndterte politimannen som tydde til vold situasjonen dårlig, at han får kritikk og at han lukes ut av politiets rekker, det føles riktig. Men politivold er ikke noe stort problem her i landet, snarere tvert imot, altså er ikke dette en sak å blåse ut av enhver proposjon slik mange her gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (8 minutter siden):

Enkeltsaker burde ikke danne grunnlag for å miste tilliten til politiet, her i norge har vi et veldig godt politivesen som gjør en viktig og god jobb, enkeltsaker som dette endrer ikke det faktum.

Ja visst håndterte politimannen som tydde til vold situasjonen dårlig, at han får kritikk og at han lukes ut av politiets rekker, det føles riktig. Men politivold er ikke noe stort problem her i landet, snarere tvert imot, altså er ikke dette en sak å blåse ut av enhver proposjon slik mange her gjør.

Det som nesten er mest graverende med denne saken , er at ingen av politibetjnene griper inn, og stopper han som utøver volden. Ikke bare lar de det skje, de sletter også bevis og forfalsker rapporten i etterkant. De bidrar også med å holde han nede mens politomannen slår løs

Det er ille når de som skal beskytte, tyr til vold, og også at man godtar at  det  skjer. Vitnene til hendelsen blir veldig makteløse. Normalt ville man ringt 112 i en slik situasjon. 

Det er ikke bare politimannen så utøvde volden som håndterer dette dårlig

Hun forteller at tre politibetjenter satt oppå kjæresten mens en fjerde holdt bena hans.

– Jeg gikk bort til politimannen og sa: «Hører dere ikke? Han får jo ikke puste! Han får ikke puste!». Kevin sa det mange ganger, men de gjorde ingenting.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l3b1ro/kongsberg-saken-saa-kjaeresten-bli-banket-opp-av-politiet

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Lana01 skrev (1 minutt siden):

Det som nesten er mest graverende med denne saken , er at ingen av politibetjnene griper inn, og stopper han som utøver volden. Ikke bare lar de det skje, de sletter også bevis og forfalsker rapporten i etterkant. De bidrar også med å holde han nede mens politomannen slår løs

Jeg synes som deg at det er ille, slikt skal ikke forekomme. At det derimot har forekommet, det viser at en som aldri skulle vært politi har blitt det (han som utøvde volden som virker å være helt unødvendig), det viser også en ukultur hos flere som jobber hos politiet i Kongsberg.

Lana01 skrev (6 minutter siden):

Det er ikke bare politimannen så utøvde volden som håndterer dette dårlig

Der er vi også på linje, det er åpenbart at i denne saken så har politiet håndtert dette dårlig, det tar seg dårlig ut at video blir slettet og at politirapportene ikke harmonerer med hva vi ser at skjedde på videoovervåkning. Klart at slik må man rydde opp i, men saken må uansett sees på som et lokalt problem (som for alt vi vet kan være et like stort problem andre steder), altså må politiet lære av denne saken og det både håper og tror jeg at de gjør.

---

De fleste politibetjenter hadde nok løst denne saken annerledes og mye bedre enn de som var involvert her, denne konkrete saken er det jo ingen som blir imponert over politiets håndtering...

Men igjen, generelt er politiet flinke og personlig har jeg stor tillit til det norske politivesenet, den tilliten er der i aller høyeste grad selv om det innimellom kommer saker også jeg synes at politiet håndterer dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...