Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Politimannen som er tiltalt jobber visst fortsatt daglig ved stasjonen, i følge vg. Han jobber med avhør og etterforskningsarbeid.

Hva skal man si? Er det så pill råttent i distriktet at man må ha denne personen og hans kamerater på jobb når man ser hva de har gjort?

Hadde jeg gjort noe sånt på jobb så hadde jeg ikke fått kommet tilbake igjen.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
winscp skrev (På 2.5.2023 den 10.32):

Dog kommer det jo fram at han hadde kniv i jakkelomma.

- Det er riktig at jeg hadde en kniv i lomma. Den var aldri framme, og lå hele tiden i lomma mi. Påstanden om at jeg skulle ha hatt en batong, er bare tull og fullstendig uforståelig, sier Kevin Simensen.

Dette påvirker litt min oppfatning av om det er sannsynlig at han drapstruet folk. (På samme måte som at politiets sletting av bevis og feil i rapporter også gjør det, i motsatt retning.) Jeg kjenner ingen som går med kniv på byen, men det lukter kanskje at han er vant til å havne i diverse bråk?

Hadde kniven vært sentral og politiet hadde handlet ut fra at kniven utgjorde noen trusler og dermed handlet riktig, ville de ikke trengt å forklare seg falskt eller ødelegge bevis. Her visste politiet at de gjorde noe ulovlig og prøvde å skjule det. 

Jeg kan ikke forstå at ikke politimennene bare legger seg flate. De har virkelig driti på draget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Drizzt skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor navnene deres holdes skjult?

Med en så lav terskel for å lyve bør alle andre mulige fremtidige arbeidsgivere bli advart mot dem?

Jeg skriver fremtidige fordi etter min mening bør de kastes ut fra politiet for alltid. 

De blir nok desverre bare sparket oppover 🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (10 timer siden):

Da bør de jo ha beslaglagt dette beltet og ha bevis? 

Kjenner jeg blir så provosert og oppgitt. 

jeg tror dette er et krampaktig forsøk på å beholde jobben fordi de involverte skjønner NÅ når saken får så mye oppmerksomhet at dette vil få konsekvenser de til nå har unngått.. Og hvis det ikke får det vil det for alltid skade politiets omdømme tror jeg. 

Sel jeg som ser meg selv som en relativt lovlydig person med respekt for autoriteter som politiet tar meg i å tenke at jeg nok ikke uten videre vil rette meg etter deres pålegg fremover fordi min egen fornuft vil veie tyngre.. Respekten er liksom veldig frysnete og utvannet, og det er selvsagt ikke en bra ting! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet har fått svekket tilitt hos folket, og nå nekter de altså å utlevere loggen , selv om medienes rett til informasjon om denne type hendelser har sterk rettslig beskyttelse

Sør-Øst politidistrikt nekter å gi ut loggen fra kvelden Kevin Simensen og Kristian Teigen ble slått av en politibetjent. Presseforbundet reagerer.

Etter en etterforskning konkluderte Spesialenheten med at politirapportene var både mangelfulle og inneholdt feilaktige beskrivelser av det som skjedde.

- Dette ligger helt i kjernen av hva mediene skal kontrollere på vegne av samfunnet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-gi-ut-logg-fra-politivold-kvelden/79174527

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at mange flytter fra Kongsberg-området, boligprisene raser. Lokalsamfunnet flykter, jeg hadde hvertfall flyttet.

Men vold fra politi er mer vanlig enn vi kjenner til, dette skjer ofte i Norge også selv om det ikke kommer frem i media. Mange av de som utsettes for vold er blant de svakeste i samfunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (38 minutter siden):

Ser for meg at mange flytter fra Kongsberg-området, boligprisene raser. Lokalsamfunnet flykter, jeg hadde hvertfall flyttet.

Men vold fra politi er mer vanlig enn vi kjenner til, dette skjer ofte i Norge også selv om det ikke kommer frem i media. Mange av de som utsettes for vold er blant de svakeste i samfunnet.

Det tviler jeg sterkt på, med tanke på teknologiparken og arbeidsmarkedet der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (47 minutter siden):

Hæ? Hvorfor i all verden skulle de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Politimannens forsvarer, John Christian Elden, har tidligere sagt til VG at den kommende rettsaken vil gi flere svar..." 

Når er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 3.5.2023 den 22.28):

Politimannen som er tiltalt jobber visst fortsatt daglig ved stasjonen, i følge vg. Han jobber med avhør og etterforskningsarbeid.

Hva skal man si? Er det så pill råttent i distriktet at man må ha denne personen og hans kamerater på jobb når man ser hva de har gjort?

Ja her kan man se. Sjefen for stasjonen (?) uttalte til samtlige medier at denne betjenten har vært og er, ute av tjeneste. Det burde innebære alt politiarbeid og det var jeg av inntrykk av. Her graver de seg ned og steller seg i et usedvanlig dårlig lys. Pil råttent og gjennomsyret av korrupsjon. Politiet er en etat som skal tjene og beskytte samfunnet og befolkningen, ikke seg selv. Kjenner det koker inni meg. Og jeg syntes denne saken får altfor lite oppmerksomhet og mediene stiller altfor lite kritiske spørsmål. 

Hvor er Justisdepartementet i denne saken? Det har ikke bare vært denne saken i mediene for tiden, det er flere - det er helt taust fra departementet. Justisministeren bevitner politiledere regelrett bedrive kameraderi (korrupsjon). Dette burde blitt slått hardt ned på. Amerikanske tilstander, det er det dette er. Takket vært video og sosiale medier så får også den norske befolkningen se hva politiet i Norge driver med. Jeg har alltid hørt masse historier om rasshøl-oppførsel av politiet, men det har ikke vært før SoMe gjorde sitt utspring og skandalen med NNPF skjedde, at disse tingene har kommet mer frem. 

Vi burde kreve bodycam på politiet. Og hvis de presenterer å si «da føler vi oss veldig mistenkeliggjort» så er det jo åpenbart en grunn til at den holdningen ligger der. Politiet burde med glede bære bodycam, det er jo kun en stor fordel til alle saker og situasjoner. 

Lana01 skrev (På 5.5.2023 den 17.19):

Politiet har fått svekket tilitt hos folket, og nå nekter de altså å utlevere loggen , selv om medienes rett til informasjon om denne type hendelser har sterk rettslig beskyttelse

Sør-Øst politidistrikt nekter å gi ut loggen fra kvelden Kevin Simensen og Kristian Teigen ble slått av en politibetjent. Presseforbundet reagerer.

Etter en etterforskning konkluderte Spesialenheten med at politirapportene var både mangelfulle og inneholdt feilaktige beskrivelser av det som skjedde.

- Dette ligger helt i kjernen av hva mediene skal kontrollere på vegne av samfunnet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-gi-ut-logg-fra-politivold-kvelden/79174527

Mediene/avisene er den fjerde statsmakt og politiet har vel ingen rett til å nekte utlevering av dette. Her syntes jeg mediet det gjelder skal stevne denne politistasjonen til retten. Helt uhørt! 

Det eneste inntrykket dette gir til samfunnet er at denne stasjonen og sjefen, beskytter sine ansatte uavhengig hva de gjør av ulovligheter. #kameraderi #korrupsjon

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/6/2023 at 8:49 PM, kraftwerk said:

Mediene/avisene er den fjerde statsmakt og politiet har vel ingen rett til å nekte utlevering av dette. Her syntes jeg mediet det gjelder skal stevne denne politistasjonen til retten. Helt uhørt! 

Det eneste inntrykket dette gir til samfunnet er at denne stasjonen og sjefen, beskytter sine ansatte uavhengig hva de gjør av ulovligheter. #kameraderi #korrupsjon

Enig i dette. Det har over tid utviklet seg en kultur hvor politiet i særlig grad undrar seg uavhengig og nøytral ikke-offentlig kontroll og i liten grad vil stille opp og forklare/forsvare sine handlinger. Det virker som om politiet har en forestilling om at staten kan være nøytral i vurdering av staten og at man ikke ser poenget og tillitten som gis av gransning av et uavhengig media. Det begynner å bli en del episoder nå hvor politiet nekter å eksponere sine medarbeidere for uavhengig granskning fra media og hvor politifolk driver samkjøring av vitnemål. Politiet ville neppe vært særlig begreistet hvis andre opptrådde på samme måte ovenfor politiet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Knq87X/politibetjent-paa-stedet-kjempeuheldig-situasjon

Ny artikkel i VG nå, hvor man kan se diverse uttalelser fra betjenter på stedet inkl voldsutøver.

Syntes det er rimelig spesielt at politibetjenten uttaler at han brukte batong mot hodet, som han vet er livsfarlig - fordi han var livredd for en ung mann som lå "kneblet" på bakken. Hvis ikke denne mannen blir dømt så mister jeg oppriktig tro på rettssystemet og Spesialenheten. Selvfølgelig motstår Kevin seg "arrestasjon" når han ligger nesten kneblet på bakken å får grise-juling. Jeg reagerer også på den kvinnelige betjenten som også hjalp denne mannen med å holde Kevin i bakken, imens han slo mange ganger. Hun sier det var «ekkelt» å se at ikke batong og pepperspray «bet på» - altså hva faen?. Jeg hadde vært så redd og hysterisk hvis det der skjedde meg.

ekkel opplevelse å se at maktmidlene de har fått utlevert (pepperspray og batong) ikke bet på, men det var først i ettertid hun hadde reflektert over hvor lite kontroll de hadde

Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis

Endret av kraftwerk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Knq87X/politibetjent-paa-stedet-kjempeuheldig-situasjon

Ny artikkel i VG nå, hvor man kan se diverse uttalelser fra betjenter på stedet inkl voldsutøver.

Syntes det er rimelig spesielt at politibetjenten uttaler at han brukte batong mot hodet, som han vet er livsfarlig - fordi han var livredd for en ung mann som lå "kneblet" på bakken. Hvis ikke denne mannen blir dømt så mister jeg oppriktig tro på rettssystemet og Spesialenheten. Selvfølgelig motstår Kevin seg "arrestasjon" når han ligger nesten kneblet på bakken å får grise-juling. Jeg reagerer også på den kvinnelige betjenten som også hjalp denne mannen med å holde Kevin i bakken, imens han slo mange ganger. Hun sier det var «ekkelt» å se at ikke batong og pepperspray «bet på» - altså hva faen?. Jeg hadde vært så redd og hysterisk hvis det der skjedde meg.

ekkel opplevelse å se at maktmidlene de har fått utlevert (pepperspray og batong) ikke bet på, men det var først i ettertid hun hadde reflektert over hvor lite kontroll de hadde

Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis

Ja, noen merkelige uttalelser. 

De burde grepet inn da de så at kollegaen deres åpenbart gjorde noe feil.

Istedet jattet de med og ble med for å tilrettelegge for at han skulle fortsette. For så å lyve i rapportene for å dekke over sine egne tabber også.

Men det er den siste delen i artikkelen, voldsutøveren sin forklaring jeg reagerer mest på. Det er åpenbart et desperat forsøk fra hans side å sette seg selv i offerposisjonen for å slippe unna straff:

«Grunnen til at han slo mot hodet, var at slagene mot lår og overarm ikke hadde virkning og at han var livredd for kraften fra Simensen».

«Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis».

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
elskermenn skrev (På 4.5.2023 den 21.42):

Hvorfor snakkes ikke dette om i debatten på nrk?

Veldig godt spørsmål. Har lurt på det samme. Tør de ikke? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livredd??  Nødverge ? Fra første sekund  tyr politimannen til et voldsom maktbruk. Politimannene akselerete fra 0-100 ,Simensen ble kastet  i bakken og iført  håndjern,  uten noen som helst form for, forsøk på komminikasjon.  

Kun tre sekunder gikk fra den nå tiltalte politimannen henvendte seg til Simensen til han vred Simensen ned i bakken for å sette på ham håndjern, ifølge påtegningen. Ingen forsøk på mindre inngripende tiltak ble gjort.

Da Simensen gjorde motstand, slo politimannen 26-åringen med knyttneve minst 13 ganger i løpet av de neste 14 sekundene, slår Spesialenheten fast. ( hentet fra avisartikkel over)

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 timer siden):

Livredd??  Nødverge ? Fra første sekund  tyr politimannen til et voldsom maktbruk. Politimannene akselerete fra 0-100 ,Simensen ble kastet  i bakken og iført  håndjern,  uten noen som helst form for, forsøk på komminikasjon.  

Kun tre sekunder gikk fra den nå tiltalte politimannen henvendte seg til Simensen til han vred Simensen ned i bakken for å sette på ham håndjern, ifølge påtegningen. Ingen forsøk på mindre inngripende tiltak ble gjort.

Da Simensen gjorde motstand, slo politimannen 26-åringen med knyttneve minst 13 ganger i løpet av de neste 14 sekundene, slår Spesialenheten fast. ( hentet fra avisartikkel over)

Jeg er ikke noen slåsskjempe og kan telle på ei hånd hvor mange slåsskamper jeg har vært i, som oftest har handla om nettopp nødverge, men om jeg det ene øyeblikket hadde stått å prata med noen, det seg være "vanlig" person eller politi og i det andre lå på bakken og mottok flere slag mot ansikt og nyrer, hadde jeg faen meg tatt igjen med samme makt.

Det at noen hadde slått med knytta knyttneve mot ansikt og kropp hadde, for meg, blitt tolka som at det _IKKE_ var politi jeg sto ovenfor......

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 3.5.2023 den 22.28):

Kanskje det er fordi ingen på jobben din liker deg og prøver å finne noe å ta deg på? Det kan jo hende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...