Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Lana01 said:

Hvordan er det mulig?? nesten så en ikke tror det er sant. Veldig lite kvalitetssikkert, og masse rom for å dekke over hverandre ved tjenestefeil

Ja, og om sivile blir tatt i å samordne forklaringer så svekker jo det (med rette) troverdigheten deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

winscp skrev (1 time siden):

Heh. Frode Sulland tok så vidt opp dette i gårsdagens Dax18 (første innslag). Han snakket da ikke om denne saken konkret, men sa at det er standard prosedyre at politiansatte får samordne forklaringene sine slik at alt skal stemme overens.

Da har vi avdekket en stor svakhet i prosedyrene. 

Hvis alle involverte politibetjenter skal samordne forklaringene sine, så forsvinner sannheten som snø i vårsola i slutten av april. Da kommer lojalitet, kameratskap og vennskap sterkere frem og sannheten forsvinner. Spesielt detaljene. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (1 time siden):

Ja, og om sivile blir tatt i å samordne forklaringer så svekker jo det (med rette) troverdigheten deres. 

Tenk vitner i en rettssak som samordner versjonene på forhånd ... Det er ikke greit, men det er greit at politibetjenter gjør det samme?

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drizzt said:

Hvis alle involverte politibetjenter skal samordne forklaringene sine, så forsvinner sannheten som snø i vårsola i slutten av april. Da kommer lojalitet, kameratskap og vennskap sterkere frem og sannheten forsvinner. Spesielt detaljene. 

Nettopp. I tillegg fremstår forklaringen til politiet som sannheten når flere politbetjenter gir samme forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (Akkurat nå):

Nettopp. I tillegg fremstår forklaringen til politiet som sannheten når flere politbetjenter gir samme forklaring.

Og fordi rettsvesen, advokater og alle som bruker disse rapportene stoler på at det er sannheten som står der.

Vel ... Denne saken viser at det ikke alltid er tilfelle. Sikkert mange gode politibetjenter der ute som skriver ærlige rapporter, men nå vet vi at politirapportene også kan lyve. Når konsekvensen kan være ganske dramatisk og alvorlig for andre mennesker som risikerer straff de ikke burde fått, så er det bare en løsning. 

Body cam på alle politibetjente (og ambulansearbeidere) 24/7.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (11 timer siden):

Jeg egentlig ikke kalle det for "svakheter". Jeg tror oppriktig at dette er noe som er gjor thelt bevisst for å gi politiet særskilt beskyttelse. Vi har en lang vei å gå her dessverre.

Når det gjelder SEFO så er det første man må gjøre å endre hele sammensetningen. SEFO består i stor grad av eks-politifolk. Dette begrunnes gjerne med at de har den nødvendige kompetansen for å vurere handlingene. Men problemet er at lojaliteten i politiet er så sterk, og det er noe som ligger i ryggmargen, at de aller fleste saker blir henlagt. Sulland nevnte i Dagsnytt18 at mellom 95% og 100% av sakene mot politiet ikke endte i tiltale. Det sier seg selv at det er noe som ikke stemmer her. Og det er selvsagt helt uakseptabelt.

SEFO burde bestå av totalt uavhengige personer, uten tilhørighet til politiet. Hadde gjerne sett at de faktisk bestod av utenlandske, f.eks. svensker eller dansker. Det er nok ikke realistisk, men et minium må være at de er totalt uten bindinger til politiet.

Så må det åpenbart gjøres endringer i hvordan siktede får lov til å opptre. At de får samordne sine forklaringer her helt utrolig, og må jo bli gjort noe med asap. Jeg visste ikke dette, og ble svært overrasket da Sulland forklarte dette på dagsnytt 18.

Synes han forklarte det veldig godt hva som er hovedproblemet - og det er at politiet som bryter loven blir behandlet på en helt annen måte enn vanlige folk, og lista legges svært høyt for at de skal bli dømt for lovbrudd. Lojalitetn står særdeles sterkt innad i etaten, og når man attpåtil skal "etterforskes" av sine egne (SEFO), så blir majoriteten av disse sakene rene skinnprosesser der utfallet er bestemt på dag én. I denne saken ble det utrolig nok tiltale, men her så vel til og med SEFO at de ikke hadde noe valg. Så får vi se hva domstolen sier.

Hvis man virkelig ønsker å gjenopprette tilliten til politiet, så er dette et viktig sted å ta tak. Vis folket at det ikke er forskjell på politiet og mannen på gata - så er veldig mye gjort.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

winscp skrev (13 timer siden):

Heh. Frode Sulland tok så vidt opp dette i gårsdagens Dax18 (første innslag). Han snakket da ikke om denne saken konkret, men sa at det er standard prosedyre at politiansatte får samordne forklaringene sine slik at alt skal stemme overens.

Det reagerte jeg også på. Rart at aviser ikke skriver noe om det slik at folk som ikke så Dagsnytt 18 kan få det med seg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (4 timer siden):

Vis folket at det ikke er forskjell på politiet og mannen på gata - så er veldig mye gjort.

Veldig mye er gjort for å sørge for at de fleste gode politifolk ikke gidder å bli politi, og at de som blir det gjør en elendig jobb fordi de blir for passive og redde for å gjøre feil.

Du vil få betydelig mer kriminalitet. Sikkert gode intensjoner bak mange her, men det dere pusher er ikke en god ide, for noen bortsett fra kriminelle. Og kriminelle har allerede meget gode arbeidsforhold i Norge så det er kort vei til veldig problematisk kriminalitet og gjeng kontroll og over alle storbyer om KG folket får viljen sin angående politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2023 at 8:32 AM, Nostradamus said:

Dette er jo helt hinsides:

"Overvåkningsbildene fra Esso-stasjonen i Kongsberg sentrum viser at Marius ble holdt fast av en uniformert politimann, og telefonen ble tatt ut av hånda hans.

- Etter at han kastet den i bakken, tok han mobilen opp foran ansiktet mitt, slik at det ble åpnet. Da slettet politimannen først videoen, før han også slettet slettefila på mobilen min, sier Stormo til Dagbladet."

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-slettet-bevis/79109005

Et lite tips dersom man ønsker å trygge bevismateriale i fremtiden: kodelås, ikke ansiktsgjenkjenning.

Det beste er nok å livestreame videoene direkte til skyen. Da spiller det ingen rolle hva man gjør med telefonen etterpå.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 27.4.2023 den 11.24):

Jaha? Politiet har en stor og viktig rolle i samfunnet og de skal aldri gå over streken som denne politimannen gjør. Mye kan løses ved å snakke. Ingenting løses med brutalitet. Uansett hva noen kan ha sagt der og da, vold er ikke tingen å svare med.

Denne polititjenestemannen ser meget triggerhappy ut og denger løs med inderlig hengivenhet på et forsvarsløst menneske som attpåtil ligger nede på bakken. I tillegg roper underdog`en at han ikke får puste. Politimannen denger intenst videre. Slike ting kan fort ende med drap. 

Å starte med en rekke solide bokseslag mot kroppen og han finner så fram batongen. :fy: 

Jeg vil ikke ha gapestokk på torget, men de som gjør slike ting fortjener ikke å bli tatt på med silkehansker. 

Du har så rett, alt ved denne henvendelsen er totalt feil og kunne fort endt i drap eller hjerneskade. Alle vet at harde slag mot hode er livsfarlig og marginene er små før det går veldig gærent.

Å misbruke makten sin så til de grader og i tillegg skrive fast anmeldelser som kunne endt i lang dom for disse gutta. Slik skal vi ikke ha det.

Heldigvis ble hendelsen fanget opp på kamera. Tenk hvor mye slik som skjer som aldri kommer frem i lyset?

Vært litt for mange negative hendelser med politiet nå i nyere tid. Ingen ønsker amerikanske tilstander i lille Norge.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten fysiske beviser er folk fullstendig sjanseløse mot politiet. Sånn er det bare. I denne saken fra Kongsvinger ville det aldri blitt noen etterforskning, hvis det aldri hadde dukket opp overvåkningsvideo som beviser grove overtramp fra politiet. Man kan jo selvfølgelig lure på hvor mange sånne saker som egentlig skjer hvert eneste år, hvor det ikke finnes noen beviser eller vitner. Eller hva som faktisk foregår på glattceller rundt omkring i Norge.

Hvis jeg blir stoppet av politiet, og de påstår jeg har kjørt alt for fort, kjører uten bilbelte og har snakket i telefonen når jeg kjører (selv om jeg aldri har gjort noe av dette) så vil det uansett ikke fungere for meg å protestere. Forsøker noen å nekte og tar det til retten, så taper man så det suser. Bare fordi det er politiets ord mot mine ord, uten noen som helst beviser.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet har nå publisert betjentens 'side' av saken og rapporten fra natten. Det er så mye løgn at jeg knapt kan forstå at de andre betjentene som har vært med på å skrive like rapporter ikke kan få lov til å beholde jobben.

Bare dette her, er jo helt latterlig. Det oser Amerikansk politi hele veien.

I anmeldelsen hevder politibetjenten at det under det han beskriver som et basketak med Kevin Simensen, skal ha falt en batong fra Simensens jakke. Videre skriver han:

Det blir litt som når man slipper et våpen ved siden av en gjerningsmann som er i handjern, og så banker livskiten ut av han fordi han 'tok etter våpenet'.

Hele Kongsbergs aktive skift som var på stedet denne natten bør fjernes og sparkes. Det går ikke an.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

StinkySocks skrev (47 minutter siden):

Uten fysiske beviser er folk fullstendig sjanseløse mot politiet. Sånn er det bare. I denne saken fra Kongsvinger ville det aldri blitt noen etterforskning, hvis det aldri hadde dukket opp overvåkningsvideo som beviser grove overtramp fra politiet. Man kan jo selvfølgelig lure på hvor mange sånne saker som egentlig skjer hvert eneste år, hvor det ikke finnes noen beviser eller vitner. Eller hva som faktisk foregår på glattceller rundt omkring i Norge.

Hvis jeg blir stoppet av politiet, og de påstår jeg har kjørt alt for fort, kjører uten bilbelte og har snakket i telefonen når jeg kjører (selv om jeg aldri har gjort noe av dette) så vil det uansett ikke fungere for meg å protestere. Forsøker noen å nekte og tar det til retten, så taper man så det suser. Bare fordi det er politiets ord mot mine ord, uten noen som helst beviser.

Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Han føler seg forhåndsdømt uten at han har gitt sin versjon til noen, skriver Elden i en SMS til Dagbladet - og legger til at tiltalte vil forklare seg i retten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/forhandsdomt/79148528

Det er jo omvendt. Tiltalte fikk forklare seg først, også viste det seg at forklaringen ikke ble støttet av videobevisene. I tillegg til at kollegaen til tiltalte hadde destruert videobevis og gått med på å lyve for tiltalte. 

Kan selvsagt være mer til historien enn det som fremkommer av videobildene. Men her er det den tiltalte og kollegene som prøvde å få de virkelige ofrene forhåndsømt. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonio said:

Dagbladet har nå publisert betjentens 'side' av saken og rapporten fra natten. Det er så mye løgn at jeg knapt kan forstå at de andre betjentene som har vært med på å skrive like rapporter ikke kan få lov til å beholde jobben.

Bare dette her, er jo helt latterlig. Det oser Amerikansk politi hele veien.

Det blir litt som når man slipper et våpen ved siden av en gjerningsmann som er i handjern, og så banker livskiten ut av han fordi han 'tok etter våpenet'.

Hele Kongsbergs aktive skift som var på stedet denne natten bør fjernes og sparkes. Det går ikke an.

Dog kommer det jo fram at han hadde kniv i jakkelomma.

- Det er riktig at jeg hadde en kniv i lomma. Den var aldri framme, og lå hele tiden i lomma mi. Påstanden om at jeg skulle ha hatt en batong, er bare tull og fullstendig uforståelig, sier Kevin Simensen.

Dette påvirker litt min oppfatning av om det er sannsynlig at han drapstruet folk. (På samme måte som at politiets sletting av bevis og feil i rapporter også gjør det, i motsatt retning.) Jeg kjenner ingen som går med kniv på byen, men det lukter kanskje at han er vant til å havne i diverse bråk?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
StinkySocks skrev (1 time siden):

Det er egentlig to argumenter i et, for "body cam " både beskytte politiet og den politiet måtte hanskes med. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring, spekulasjon, personangrep, avsporinger og svar til slettet innhold.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, winscp said:

Dog kommer det jo fram at han hadde kniv i jakkelomma.

- Det er riktig at jeg hadde en kniv i lomma. Den var aldri framme, og lå hele tiden i lomma mi. Påstanden om at jeg skulle ha hatt en batong, er bare tull og fullstendig uforståelig, sier Kevin Simensen.

Dette påvirker litt min oppfatning av om det er sannsynlig at han drapstruet folk. (På samme måte som at politiets sletting av bevis og feil i rapporter også gjør det, i motsatt retning.) Jeg kjenner ingen som går med kniv på byen, men det lukter kanskje at han er vant til å havne i diverse bråk?

Ja, enig i at kniven ikke er noe pluss.

Men, denne ble aldri brukt i denne situasjonen, lå på innerlomma og ble ikke på noe punkt hintet til av verken politiet eller vekter før de fant den på stasjonen. Det med batongen er en fabel fra betjenten, og det er jo for så vidt spesialenheten helt klar på.

Også er vel det med kniv litt ullent i norsk lov, men om man har denne med på et utested er jo det helt klart et overtramp.

Politi\vekter må ha bevis for løgnene sine, noe det ikke virker som de har. De som ble angrepet av politiet har nå masse bevis, og det er i tilegg kommet ut plenty av rusk om kulturen i Kongsberg politikammer (jobbing som vekter på fritiden, ledere som driver med firmaer utenfor arbeidstid som tilbyr 'sikkerhet' osv).

Ja til bodycam, så kan man gå alt dette til livs.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-er-politifolkenes-egne-ord/79148423

Idag kommer Dagbladet altså ut med rapportene fra de 3 andre betjentene og førstebetjentene som var der, inkludert han som slettet beviset. Han sier han skal ha 'slettet beviset' fordi telefonen var 'ulåst og han ville forsvare personvernet til han som ble banket opp'. Fy fader. 

På bildene ser man klart at politimannen holder hodet til han med telefonen opp og åpner den med faceid. Disse folkene lyver så det renner av dem.

«Jeg fikk siktede (Marius Stormo, red.anm.) på beina og tok han med bort til en av bensinpumpene og satte han ned der. Jeg gikk raskt igjennom lommene til sikede for å se etter ID, og fant da bankkort med navn i kortmappen på telefonen hans. Telefonen var ulåst, slik at jeg samtidig slettet den filmen siktede Storma hadde tatt av siktede Simensen som lå på bakken med politiet oppå seg. Sett i ettertid var det dumt av meg å slette denne filmen, men tanken med å slette den var å opprettholde personvernet til siktede Simensen. 

Telefonen var ikke ulåst. Denne brøt han seg inn på ved å tvinge en person som var peppersprayet til å se på den. Hvordan er disse folkene fortsatt i tjeneste?

Endret av Anonio
  • Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...