Wilma89 Skrevet 28. april 2023 #81 Del Skrevet 28. april 2023 Vera skrev (21 timer siden): Definitivt unødig bruk av vold. Dog, hvorfor flyttet ikke vennegjengen seg fra bensinstasjonen når vekteren ba dem om det? Offeret sier at han ikke skjønte hva problemet var, og ikke oppfattet seg selv som særlig full..det er ikke alltid man er særlig klok og rasjonell når man er full. Jeg stusser også over at offeret ikke lystret politiet når han ble lagt i bakken..han gjorde motstand hele tiden. Man kan føle seg urettferdig behandlet - men polititet er loven, og skal respekteres. Da gjør man som man får beskjed om - og klager eventuelt etterpå. Ville politiet brukt vold om han ikke gjorde motstand? Jeg vet ikke. En sak har alltid mer enn èn side. Vekteren bortviste dem fra utestedet, ikke bensinstasjonen. De forlot utestedet etter å ha blitt bedt om å gå. Hva vekteren gjorde på bensinstasjonen, som skal være et lite stykke fra utestedet er fremdeles uklart. Guttene oppsøkte bensinstasjonen ettersom det var der de skulle bli hentet. Jeg tror vell også jeg helt instinktivt hadde gjort motstand hvis jeg sto helt rolig med hendene i lomma og noen brøyt meg i bakken og slo helt ukontrollert løs på meg. Politi eller ei. Han opplyste flere ganger om at han ikke fikk puste. Da er det vell noe som kalles overlevelsesinstinkt som ville slått inn hos de aller fleste. En av guttene blir jo slått mens han setter seg ned med hendene opp. I tillegg velger en an politimennene å slette bevismateriale fra en av de andre sine telefoner. Det tenker jeg i stor grad peker mot at dette var relativt uprovosert maktbruk av politet. At de videre skriver politirapporter som ikke samsvarer med det hendelsesforløpet kameraovervåkningen viser, vitner om at de langt på vei var klar over og ville dekke over egen oppførsel. 14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno19 Skrevet 28. april 2023 #82 Del Skrevet 28. april 2023 Dette er en så alvorlig sak så jeg håper at den får mye mediedekning fremover. Personer i tjeneste skal være bevisst hvilken makt de har, også når situasjoner hardner til. Politiet er noe vi trenger å ha tillit til, og vi må kunne stole på at de er egnet til yrket. Desse representerer ikke alle politifolk i Norge, men det er selvsagt en fare for at det er en ukultur blant noen i yrket. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 28. april 2023 #83 Del Skrevet 28. april 2023 6 hours ago, jabx said: Det stemmer ikke. Man kan bruke så mye vold som er nødvendig. Hvis noen for eksempel prøver å drepe deg, så kan du forsvare deg med svært grov vold for å hindre dette. Husk at det er noe som heter nødverge. Det gjelder politiet også. De kan skyte og drepe noen hvis det er nødvendig for å hindre dem fra å skade eller drepe noen andre. Ikke at dette var tilfelle i denne saken. Dette er nok ikke likt for loven. Hvis politiet bruker grov vold så har du, slik det er i dag, ikke lov til å bruke enda grovere vold, for å stoppe politiet. Det er også slik at hvis politiet føler seg truet av at du bærer våpen så har det utviklet seg en større aksept for at de skyter først enn motsatt. Et annet problem er at du som privatperson ikke kan gå til straffesak mot politiet slik man kan mot alle andre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. april 2023 #84 Del Skrevet 28. april 2023 (endret) 6 hours ago, jabx said: Det stemmer ikke. Man kan bruke så mye vold som er nødvendig. Hvis noen for eksempel prøver å drepe deg, så kan du forsvare deg med svært grov vold for å hindre dette. Husk at det er noe som heter nødverge. Det gjelder politiet også. De kan skyte og drepe noen hvis det er nødvendig for å hindre dem fra å skade eller drepe noen andre. Ikke at dette var tilfelle i denne saken. Jeg er enig i dette, men mener du hvordan politiet her har opptrådt er ok? Det er jo som jeg registrerer ingen slag tilbake, og i hvertfall ikke fra vitnet som blir slått med batong med hendene over hodet. Når man i tillegg har på film at en annen politimann tvinger seg inn på en mobil, sletter bevis to ganger (video og slettefil), og knuser et vitnes mobil, mener du ikke at dette politikammeret ødelegger for andre redelige politibetjenter? Nå kommer det i tillegg frem at samme kammer sliter enormt med at deres betjenter og ledere jobber som vektere på fritiden (ulovlig), og at de har fått vite dette flere ganger uten å agere. Det blir da litt merkelig at en vekter løper flere hundre meter og klarer å pusse hele det aktive skiftet i Kongsberg den kvelden på noen fulle spydige ungdommer som står med hendene i lomma, og at ingen andre politi (det var 5 på stedet) reagerer når kollegaen deres slår folk bakfra, folk med hendene over hodet mens andre ulovlig bryter seg inn på mobiler og sletter bevis\knuser de. Det stinker. Endret 28. april 2023 av Anonio 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 28. april 2023 #85 Del Skrevet 28. april 2023 anno19 skrev (24 minutter siden): Dette er en så alvorlig sak så jeg håper at den får mye mediedekning fremover. Personer i tjeneste skal være bevisst hvilken makt de har, også når situasjoner hardner til. Politiet er noe vi trenger å ha tillit til, og vi må kunne stole på at de er egnet til yrket. Desse representerer ikke alle politifolk i Norge, men det er selvsagt en fare for at det er en ukultur blant noen i yrket. Dette er så mørkt, uetisk, og moralt galt, at det sitter garantert mange dyktige journalister som kommer til å gå i dybden på dette. Slik kan vi ikke ha det i Norge. Null tillit til politiet vil føre mye negativt med seg. Nå sliter allerede militæret og regjeringen med tilliten fra befolkningen etter at sannheten har sett dagens lys. Vi har ikke råd til å la slike saker gå uten en real oppvask. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 28. april 2023 #86 Del Skrevet 28. april 2023 Dette var sjokkerende brutalt. I Amerika så slipper politifolk ofte unna med slikt, norsk politi må vise at det ikke er tilfelle her. Denne politimannen må straffes og aldri mer jobbe som politi. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 28. april 2023 #87 Del Skrevet 28. april 2023 Kågebruker skrev (1 minutt siden): Dette var sjokkerende brutalt. I Amerika så slipper politifolk ofte unna med slikt, norsk politi må vise at det ikke er tilfelle her. Denne politimannen må straffes og aldri mer jobbe som politi. Dette bør også gjelde for kollegene som avga falsk forklaring og som tok mobiltelefon og slettet bevis ulovlig. 21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 28. april 2023 #88 Del Skrevet 28. april 2023 iliah skrev (2 minutter siden): Dette bør også gjelde for kollegene som avga falsk forklaring og som tok mobiltelefon og slettet bevis ulovlig. Ja selvfølgelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 28. april 2023 #89 Del Skrevet 28. april 2023 (endret) Dette er nok et bevis på at den eneste måte å få stilt politi og annen øvrighet til ansvar er videobevis. Heldigvis er det mye lettere i dag enn for 20 år siden å skaffe nettopp dette, men dette må være en påminnelse om at alle må sørge fro videoopptak av situasjoner der politiet utøver maktmisbruk. For øvrig mistenker jeg gjerningsmannen er avslørt i kommentarfeltet til den opprinnelige twitter-meldinga fra politiet i oktober når de tweetet om at "To personer er pågrepet for ordensforstyrrelser og for å blande seg inn i politiet arbeid i sentrum." Endret 28. april 2023 av Urias Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. april 2023 #90 Del Skrevet 28. april 2023 5 minutter siden, Urias said: Dette er nok et bevis på at den eneste måte å få stilt politi og annen øvrighet til ansvar er videobevis. Heldigvis er det mye lettere i dag enn for 20 år siden å skaffe nettopp dette, men dette må være en påminnelse om at alle må sørge fro videoopptak av situasjoner der politiet utøver maktmisbruk. For øvrig mistenker jeg gjerningsmannen er avslørt i kommentarfeltet til den opprinnelige twitter-meldinga fra politiet i oktober når de tweetet om at "To personer er pågrepet for ordensforstyrrelser og for å blande seg inn i politiet arbeid i sentrum." https://twitter.com/politietsorost/status1586511854712528896?s=20 Stemmer det ja, og kollegaen hans også. Men det er jo ikke bare de 2 dette handler om, det handler om hele kulturen hvor politimenn mener det er ok at man holder på sånn og står å ser på at kollegaen deres bruker vold helt uten grunn, stjeler folks mobiler, knuser de og sletter bevis, og så fører løgn inn i rapporter. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 28. april 2023 #91 Del Skrevet 28. april 2023 Anonio skrev (1 minutt siden): Stemmer det ja, og kollegaen hans også. Men det er jo ikke bare de 2 dette handler om, det handler om hele kulturen hvor politimenn mener det er ok at man holder på sånn og står å ser på at kollegaen deres bruker vold helt uten grunn, stjeler folks mobiler, knuser de og sletter bevis, og så fører løgn inn i rapporter. Vil si at den kvinnelige politibetjenten som lyver i rapporten for å dekke over forbrytelsen er like ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordbæra Skrevet 28. april 2023 #92 Del Skrevet 28. april 2023 kraftwerk skrev (18 timer siden): Hvis det hadde vært disse unge mennene sin feil og de hadde provosert frem dette, da hadde ikke disse politibetjentene blitt tiltalt for det dem har gjort. Spesialenheten har en rekord i å henlegge saker, du kan jo gå inn på SE sin nettside og lese. Alt dette er tillatt for offentligheten så det er jo bare å slå seg løs. Syntes videoen var helt brutal å se på. Det er ikke bare unødig bruk av vold, gutten sto der med hendene i lomma og politiet dytter han ned i bakken og banker han opp. Og vekteren jobbet ikke på bensinstasjonen, vekteren jobbet på et utested hvor vekter ba dem dra - guttene gikk uten noe bråk. Vekter må ha fulgt etter, eventuelt sett politiet og kommet i prat med dem. Dette er en liten bygd så Esso er nok like ovenfor det utestedet. Leste du ikke artikkelen eller så på videoen? Dette blir jo gjentatt flere ganger. Ja, det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig, men tenker det er like sunt å faktisk ha et kritisk blikk. Det er ikke noe nytt at det er mange i politiet som absolutt aldri skulle ha jobbet der. https://www.spesialenheten.no/avgjorelser/ Det er 4 min å gå fra privat bar til Esso. Jeg syns det er merkelig å følge etter disse når de har forlatt stedet de fikk beskjed om å forlate. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. april 2023 #93 Del Skrevet 28. april 2023 Brutex skrev (59 minutter siden): Dette er nok ikke likt for loven. Hvis politiet bruker grov vold så har du, slik det er i dag, ikke lov til å bruke enda grovere vold, for å stoppe politiet. Det er også slik at hvis politiet føler seg truet av at du bærer våpen så har det utviklet seg en større aksept for at de skyter først enn motsatt. Et annet problem er at du som privatperson ikke kan gå til straffesak mot politiet slik man kan mot alle andre. Nødverge gjelder for alle. Det er ingenting som tilsier at norsk politi skyter for tidlig. Jo, du kan anmelde politifolk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 28. april 2023 #94 Del Skrevet 28. april 2023 (endret) Utrolig skremmende både volden og at politiet destruerte videobevis av volden for å beskytte seg selv og legge ansvaret på offeret. Om disse går straffefritt og får fortsette i politiet er det vanskelig å ha tillit til politiet. Da sier man jo at dette ikke kun er noen råtne epler, men akseptert praksis i politiet. Endret 28. april 2023 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. april 2023 #95 Del Skrevet 28. april 2023 Anonio skrev (57 minutter siden): Jeg er enig i dette, men mener du hvordan politiet her har opptrådt er ok? Det er jo som jeg registrerer ingen slag tilbake, og i hvertfall ikke fra vitnet som blir slått med batong med hendene over hodet. Når man i tillegg har på film at en annen politimann tvinger seg inn på en mobil, sletter bevis to ganger (video og slettefil), og knuser et vitnes mobil, mener du ikke at dette politikammeret ødelegger for andre redelige politibetjenter? Nå kommer det i tillegg frem at samme kammer sliter enormt med at deres betjenter og ledere jobber som vektere på fritiden (ulovlig), og at de har fått vite dette flere ganger uten å agere. Det blir da litt merkelig at en vekter løper flere hundre meter og klarer å pusse hele det aktive skiftet i Kongsberg den kvelden på noen fulle spydige ungdommer som står med hendene i lomma, og at ingen andre politi (det var 5 på stedet) reagerer når kollegaen deres slår folk bakfra, folk med hendene over hodet mens andre ulovlig bryter seg inn på mobiler og sletter bevis\knuser de. Det stinker. Nei, denne saken fremstår som overdreven voldsbruk, ut ifra det vi vet i dag. Å slette bevis er også uakseptabelt. Og dette med politifolk som jobber som vektere i tillegg er også uakseptabelt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. april 2023 #96 Del Skrevet 28. april 2023 iliah skrev (50 minutter siden): Dette er så mørkt, uetisk, og moralt galt, at det sitter garantert mange dyktige journalister som kommer til å gå i dybden på dette. Slik kan vi ikke ha det i Norge. Null tillit til politiet vil føre mye negativt med seg. Nå sliter allerede militæret og regjeringen med tilliten fra befolkningen etter at sannheten har sett dagens lys. Vi har ikke råd til å la slike saker gå uten en real oppvask. Militæret og regjeringen sliter med tilliten fra befolkningen? Sannheten om hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 28. april 2023 #97 Del Skrevet 28. april 2023 Dette er jo helt hinsides: "Overvåkningsbildene fra Esso-stasjonen i Kongsberg sentrum viser at Marius ble holdt fast av en uniformert politimann, og telefonen ble tatt ut av hånda hans. - Etter at han kastet den i bakken, tok han mobilen opp foran ansiktet mitt, slik at det ble åpnet. Da slettet politimannen først videoen, før han også slettet slettefila på mobilen min, sier Stormo til Dagbladet." https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-slettet-bevis/79109005 Et lite tips dersom man ønsker å trygge bevismateriale i fremtiden: kodelås, ikke ansiktsgjenkjenning. 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 28. april 2023 #98 Del Skrevet 28. april 2023 Skremmende å tenke på at ingen hadde trodd på dem om det ikke hadde vært for overvåkingskameraene.. 20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 28. april 2023 #99 Del Skrevet 28. april 2023 Det er viktig at Spesialenheten , ikke beskytter politibetjntene her i denne saken, noe som i tilfelle også vil svekke tillitten ytligere til politiet, Det må tas ut tiltale både for vold og for å forklart seg uriktig. Det er svært alvorlig når politeit lyver og forfalsker rapporter, Politiet har stor tillitt i retten, og hadde det ikke vært for disse bildene, hadde utfalllet blitt et helt annet. § 221.Uriktig forklaring Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som skriftlig eller muntlig gir uriktig opplysning til a. retten, b. notarius publicus, jf. lov 26. april 2002 nr. 12, c. offentlig myndighet under forklaringsplikt, d. offentlig myndighet når forklaringen er bestemt til å avgi bevis, e. EFTA-domstolen, eller f. Den internasjonale straffedomstole https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§221 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. april 2023 #100 Del Skrevet 28. april 2023 11 minutter siden, Nostradamus said: Dette er jo helt hinsides: "Overvåkningsbildene fra Esso-stasjonen i Kongsberg sentrum viser at Marius ble holdt fast av en uniformert politimann, og telefonen ble tatt ut av hånda hans. - Etter at han kastet den i bakken, tok han mobilen opp foran ansiktet mitt, slik at det ble åpnet. Da slettet politimannen først videoen, før han også slettet slettefila på mobilen min, sier Stormo til Dagbladet." https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-slettet-bevis/79109005 Et lite tips dersom man ønsker å trygge bevismateriale i fremtiden: kodelås, ikke ansiktsgjenkjenning. Facebook/IG live, uslettbart. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå