Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Anonio skrev (19 minutter siden):

Vekteren eier da ikke bensinstasjonen, det er ikke hans rett å bortvise noen derfra når de venter på å bli hentet der. Utestedet ligger flere 100 meter fra stasjonen.

Se også på hvordan politiet behandler vitnet som prøver å få dem til å slutte å ha kneet på halsen til gutten, de slår han også helt uprovosert mens han sitter nede med hendene over hodet. Dette må man slutte å forsvare.

Her oppfører politiet seg som en gjeng med hyener, alle ser at kollegaen begår lovbrudd og gjør NULL for å stoppe han, de bidrar heller med å slå vitner og dekke over for kollegaens vold.

1. Hvordan oppførte vennegjengen seg FØR vekteren ba dem om å fjerne seg fra bensinstasjonen?

2. Kan det tenkes at ansatte på bensinstasjonen har bedt dem om å gå? 

3. Kan det tenkes at vennegjengen ikke hørte på de ansatte - og dermed måtte de ansatte tilkalle vekter for hjelp? 

4. Kan det tenkes at den fulle vennegjengen fremsto skremmende for andre kunder? 

5. Hvorfor lystret de ikke vekter som ba dem om å fjerne seg fra bensinstasjonen? 

6. Hvorfor måtte vekter tilkalle politiet? 

Slik jeg ser det har vennegjengen misbrukt ressurser - de burde ha fjernet seg fra stedet første gang de fikk beskjed om det. 

Og som jeg startet forrige innlegg med - unødig bruk av vold. 

Før du tar stilling til en sak, bør du høre flere sider av saken. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirisiri10 skrev (23 minutter siden):

Han lystret ikke politiet når han blir lagt i bakken? Seriøst? Han stod med henda i lommene og ser ganske avslappet ut før politiet kommer bakfra å legger han i bakken. For hva? 

Så hvis du hadde blitt lagt i bakken og brukt vold mot, så skal du bare ligge der å ta imot? Politiet BRUKTE vold FØR han gjorde motstand. 

Nei, noen ganger har ikke en sak så himla mange sider. Det er en god grunn til at politimannen har blitt tatt ut av tjeneste, for han tråkket langt over streken.

Politiet er loven? De skal passe på at andre følger loven, det betyr ikke at de kan drive i loven selv. 

Slike politifolk vil vi ikke ha i samfunnet. Virkelig ikke. 

Leste du innlegget mitt..? Som jeg sier; definitivt unødig bruk av vold. 

Hvordan ville du løst saken om en gjeng fulle folk nekter å flytte seg fra et sted? Vekteren hadde allerede prøvd å få dem fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (44 minutter siden):

Definitivt unødig bruk av vold.

Dog, hvorfor flyttet ikke vennegjengen seg fra bensinstasjonen når vekteren ba dem om det?
Offeret sier at han ikke skjønte hva problemet var, og ikke oppfattet seg selv som særlig full..det er ikke alltid man er særlig klok og rasjonell når man er full. 
Jeg stusser også over at offeret ikke lystret politiet når han ble lagt i bakken..han gjorde motstand hele tiden. 
Man kan føle seg urettferdig behandlet - men polititet er loven, og skal respekteres.
Da gjør man som man får beskjed om - og klager eventuelt etterpå. 
Ville politiet brukt vold om han ikke gjorde motstand? Jeg vet ikke. 

En sak har alltid mer enn èn side.

Det er vanskelig å bare ligge der å ta i mot slag. De fleste ville gjort motstand for å prøve å komme unna fysisk vold. Man vil jo ikke ha smerter. Det ligger i oss. På videoen ser det ut som han prøver å komme seg unna slag og smerter. Han er i en utrygg posisjon og kan ikke vite om politiet slipper opp om han tar i mot. Det er slik jeg oppfatter situasjonen. 

• Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Mange i Norge klager på USA og den korte utdanningen for å bli politi:

I Norge har vi bedre moral og etikk?, 3-års høyere utdanning og er betydelig i mindre fare på jobb enn omtrent alle andre land. På tross av dette klarer ikke politibetjenter å håndtere skytevåpen (viser til alle vådeskudd og drap mot psykisk syke) eller beherske seg (spinnvill vold i Kongsberg).

Dette gjenspeiler ikke i nærheten av normen, men det er viktig det blir belyst. Som mann vet jeg jo at man ønsker å utøve makt som politi og ta kriminelle. De som sier de blir politi for å forbedre samfunnet, den må lenger ut på landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (4 minutter siden):

Det er vanskelig å bare ligge der å ta i mot slag. De fleste ville gjort motstand for å prøve å komme unna fysisk vold. Man vil jo ikke ha smerter. Det ligger i oss. På videoen ser det ut som han prøver å komme seg unna slag og smerter. Han er i en utrygg posisjon og kan ikke vite om politiet slipper opp om han tar i mot. Det er slik jeg oppfatter situasjonen. 

Ja kanskje? Jeg tror jeg ville ha ligget musestille om jeg eskalerte en situasjon så mye at politiet måtte komme for å få meg fjernet. 
Jeg henger meg opp i forhistorien til hendelsen - som vi ikke får høre. 
At den ene politimannen er tatt ut av tjeneste (det var en annen bruker som skrev det) syns jeg er helt riktig.  
Om man ikke klarer å utføre jobben sin uten unødig vold - har man ingenting i den jobben å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Vera said:

1. Hvordan oppførte vennegjengen seg FØR vekteren ba dem om å fjerne seg fra bensinstasjonen?

3. Kan det tenkes at vennegjengen ikke hørte på de ansatte - og dermed måtte de ansatte tilkalle vekter for hjelp? 

4. Kan det tenkes at den fulle vennegjengen fremsto skremmende for andre kunder? 

5. Hvorfor lystret de ikke vekter som ba dem om å fjerne seg fra bensinstasjonen? 

Slik jeg ser det har vennegjengen misbrukt ressurser - de burde ha fjernet seg fra stedet første gang de fikk beskjed om det. 

Og som jeg startet forrige innlegg med - unødig bruk av vold. 

Før du tar stilling til en sak, bør du høre flere sider av saken. 

Spesialenheten har konkludert i det meste du spør om, og jeg kontrer.

1) Hvordan vet du at vekteren ikke var ute etter å lage trøbbel og liker vold (mange vektere skulle gjerne vært politi, men har ikke fått lov av diverse årsaker).

2) Hvordan vet du at de ansatte på bensinstasjonen har bedt dem om å gå når de står der med hendene i lomma å venter på skyss?

3) Kan det tenkes at de ansatte på stasjonen hadde uttalt seg om dette om det så var tilfelle?

4) Kan det tenkes at dette er noe du finner på?

5) Har vekteren makt til å be noen fjerne seg fra en eiendom han ikke har rådighet over?

6) Vektere gjør dette hele tiden, om du snakker om misbruk av ressurser.

Spesialenheten er for øvrig helt uenig med deg, her er det bare en side, det er siden hvor politiet utøver grov maktmisbruk og vold mot en passiv vennegjeng som kanskje er litt spydige. Etter hendelsen har de to betjentene som først var der skrevet løgnaktige rapporter fordi de ikke visste at de ble filmet.

Endret av Anonio
  • Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom en sivil person hadde gått løs på en annen sivil person (eller mot politifolk) på denne måten, så ville denne personen sannsynligvis havnet i varetektsfengsel frem mot en rettssak. Varetekt er vel for at den ansvarlige skal få mindre mulighet til å for eksempel påvirke vitner, eller forsøke å finne noen som kan påstå at man er alibi.

Men ettersom det er snakk om politifolk, så skjer vel ikke dette. I tillegg ville det selvfølgelig vært snakk om bøter / samfunnsstraff / fengsel som straff, men dette skjer vel neppe i denne situasjonen. Kommer disse politifolkene i det hele tatt til å få sparken fra jobbene deres? De burde egentlig fått sparken umiddelbart. Hvorfor ønsker politiet sånne folk til å representere denne etaten?

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vera said:

Ja kanskje? Jeg tror jeg ville ha ligget musestille om jeg eskalerte en situasjon så mye at politiet måtte komme for å få meg fjernet. 
At den ene politimannen er tatt ut av tjeneste (det var en annen bruker som skrev det) syns jeg er helt riktig.  
Om man ikke klarer å utføre jobben sin uten unødig vold - har man ingenting i den jobben å gjøre. 

Har du noen gang blitt angrepet mens du ligger nede? 

Om du ser på videoen agerer personen med å holde hendene over hodet og forsvare seg mot slag bakfra, han slår ikke tilbake. Jeg skjønner at du synes det er merkelig at man ikke vil bli slått av en voldskåt politimann, men det er faktisk instinkter som slår inn når man er i slik fare. Man vil vekk, man holder hender foran ansikt og man prøver å flykte. Det vet politiet fra opplæringen sin. Tolker du bevegelsene til gutten som truende eller voldelig? Tolker du vitnet som også blir slått mens han er helt passiv som truende?

Endret av Anonio
  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (3 minutter siden):

Har du noen gang blitt angrepet mens du ligger nede? 

Om du ser på videoen agerer personen med å holde hendene over hodet og forsvare seg mot slag bakfra, han slår ikke tilbake. Jeg skjønner at du synes det er merkelig at man ikke vil bli slått av en voldskåt politimann, men det er faktisk instinkter som slår inn når man er i slik fare. Man vil vekk, man holder hender foran ansikt og man prøver å flykte. Det vet politiet fra opplæringen sin. Tolker du bevegelsene til gutten som truende eller voldelig? Tolker du vitnet som også blir slått mens han er helt passiv som truende?

Det har jeg faktisk - mange ganger. 

Det eneste som sto i mitt hode var at jeg måtte være så stille jeg kunne - slik at det stoppet. 

Ut fra videoen ser det ut som offeret prøver å reise seg opp flere ganger, mens han sparker med beina? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vera said:

Det har jeg faktisk - mange ganger. 

Det eneste som sto i mitt hode var at jeg måtte være så stille jeg kunne - slik at det stoppet. 

Ut fra videoen ser det ut som offeret prøver å reise seg opp flere ganger, mens han sparker med beina? 

Han prøver å rømme fra en politimann som har slått han 16 (!) ganger bakfra mot bakhodet med knyttet neve mens kollegene hans står og ser på. Han sparker for å få dyttet voldsmannen vekk. Mener du dette er urimelig?

Det stoppet ikke, det stoppet heller ikke politimannen i å slå noen med batong som satt på kne med hendene over hodet. Er du helt naiv?

Politimannen er heldig at han ikke påførte denne gutten mye verre skader. Han kunne fort endt med en drapstiltale. At man som profesjonell politimann ikke klarer å bedømme at å slå noen 16 ganger med knyttet neve bakfra mens de ligger med ansiktet ned mot asfalten ikke er riktig løsning, og at kollegene hans ikke griper inn er ikke noe annet en enorme tjenestefeil. Alle som var der den natten bør straffes, når man ikke griper inn i en slik situasjon er man så og si medvirkende.

Endret av Anonio
  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Vera said:

Da får du spørre de fornærmede i saken, for politiet har beviselig løyet fra første sekund av.

• Liker 21
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 minutter siden):

Han prøver å rømme fra en politimann som har slått han 16 (!) ganger bakfra mot bakhodet med knyttet neve mens kollegene hans står og ser på. Han sparker for å få dyttet voldsmannen vekk. Mener du dette er urimelig?

Det stoppet ikke, det stoppet heller ikke politimannen i å slå noen med batong som satt på kne med hendene over hodet. Er du helt naiv?

Ingen mennesker har lyst til å bli slått ihjel og det ligger en lang evolusjon bak forsvarssystemene våre som slår inn. Bare ekkelt å høre kveruleringer mot at den stakkars unge mannen prøvde å verge seg og livet sitt. 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bare vold fra politiet, det er overvold. Jeg forstår ikke hvorfor ikke de andre politibetjentene blir holdt ansvarlige også, de skulle ha stanset kollegaen! De har en plikt til å hindre vold og redde liv.  Bare flaks at ikke liv gikk tapt. 

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Vera skrev (1 time siden):

Leste du innlegget mitt..? Som jeg sier; definitivt unødig bruk av vold. 

Hvordan ville du løst saken om en gjeng fulle folk nekter å flytte seg fra et sted? Vekteren hadde allerede prøvd å få dem fjernet. 

Men likevel forsvarer du det. 

Det man ihvertfall IKKE skal gjøre er det politiet gjorde her. 

Ellers kan dette løses ved at man kommuniserer, passer på til de ble hentet så de ikke plager andre, ta de med i politibilen/håndjern eller andre ting politiet er trent på å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekteren var altså utstasjonert på utestedet Privaten i Kongsberg, ikke på bensinstasjonen.

Nei, det kan ikke tenkes, siden kameratgjengen ikke var inne på bensinstasjonen, de sto der for å bli henta.

Sitat

Igjen, vekteren var altså ikke stasjonert på bensinstasjonen, han var vekter på utestedet.

Sitat

Det virker ikke som om vekteren har fortalt dette til gjengen isåfall.

Sitat

Vekteren ba de aldri om å fjerne seg fra bensinstasjonen, de fikk beskjed om å fjerne seg fra utestedet og dette gjorde de.

Sitat

Hvorfor vekteren dukka opp på bensinstasjonen, det må nesten vekteren svare på. Han tilkalte ikke politiet til utestedet, men møtte de på stasjonen, et godt stykke unna der han var stasjonert for kvelden.

Vennegjengen fjerna seg faktisk fra stedet de fikk beskjed om å fjerne seg fra, som altså var utestedet vekteren jobba på den kvelden.

Jeg anbefaler deg å lese saken, fordi det virker som om du ikke har satt deg inn i hva som skjedde, link her: https://www.dagbladet.no/nyheter/trodde-politimannen-skulle-kvele-meg/79105827

Sitat fra artikkelen under:

Sitat

Sammen med kameratene Marius Stormo (28), Kristian Teigen (26) hadde Kevin Simensen (26) vært på utestedet «Privaten» på Kongsberg, lørdag kveld og natt til søndag 30. oktober i fjor høst.

Sitat

- Jeg ble bedt om å forlate utestedet. Vakta sa bare at han ikke ville ha meg der. Vi forlot stedet, uten at det ble noe bråk. Vi hadde avtale om at vi skulle bli hentet ved Esso-stasjonen, og skulle deretter bli kjørt hjem. Da vi kom ned til stasjonen, var vakta fra «Privaten» der, og stod og snakket med politiet, forteller Kevin Simensen til Dagbladet.

Sitat

- Da jeg var ved politibilen, ble jeg plutselig angrepet bakfra av politimannen. Overvåkningsvideoene viser at jeg hadde hendene i lomma, da jeg ble kastet i bakken, forteller Kevin Simensen.

Sitat

Spesialenheten konstaterer at forklaringen til politibetjenten og hans kvinnelige kollega åpenbart ikke er riktig ut fra videobevisene.

I påtalevedtaket fra Spesialenheten heter det:

«Det vises til at politibetjentens anmeldelse av Simensen og rapport skrevet av av politibetjent NN, på flere punkter avviker fra det som faktisk skjedde».

Og videre:

«Det bemerkes videre at politibetjent og hans kollega (Dagbladets anonymisering, red.anm.) beskrevet handlinger utført av Simensen og Stormo, som det ut fra foreliggende videoopptak vanskelig kan sies å være bevismessig dekning for».

Her har altså Spesialenhetene konstantert at forklaringen til politibetjenten og hans kvinnelige kollega ikke er riktig ut fra hva videoen viser også.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (3 timer siden):

De sivile i videoen kan ha kommet med trusler eller ord/uttrykk som skremmer politibetjentene. Vi vet ingenting om hva vakten har sagt til politiet, hvorfor vakten kastet ut guttene fra utestedet de var på osv. 

Også ønsker jeg å bemerke at jeg sier IKKE at guttene har gjort noe galt. Erfaringen til politiet er dessverre at svært mange plutselig klikker og tyr til vold mot politi. 

Man ser at han som blir slått når han står på knærne og med hendene i været ikke kommer med trusler. 

Han som ble slått da han lå nede kan ha sagt hva som helst, han var uansett ikke en trussel der han lå kneblet.

Vekteren som kastet ut guttene kan ha gjort en riktig vurdering, guttene kan ha vært voldelige apekatter inne på utestedet, men det som skjer etterpå fra politiets side er bare pur vold og skal ikke skje uansett. Man ser at politiet ikke var i fare. Og var de i fare så klarte de å sette seg i den situasjonen selv, for man ser at guttene bare prøver å beskytte hverandre ved å gripe ikke-voldelig inn når kompisen blir angrepet. Hvis jeg hadde sett en venninne bli banket opp av politiet hadde jeg ikke klart å bare stå å se på, jeg hadde rykket inn. Og jeg skjønner at politiet føler det som utrygt når folk går mot dem, men det skulle de tenkt på før de slo hjelpeløse folk.

Jeg ble uvel av å se videoen. Å bli banket opp i hjelpeløs tilstand må være så grusomt! Spesielt når det er politiet, men uansett.

Endret av Blåttvann
  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins vel "utskudd" i politiet som i andre offentlige tjenester, disse burde lukes ut ikke skjermes og vernes - bra slikt løftes frem, deles og jeg tenker at det blir spennende å se utfallet nå som media har fått tak i dette... 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke bra! Det fremkommer tydelig av videoopptaket at dette er unødvendig bruk av vold, og svært mye slag både med knyttneve og batong. 
At politibetjentene i etterkant av hendelsen gav uriktige opplysninger i rapporten burde få mer konsekvenser for de begge. Håper virkelig at desse politibetjentene blir tatt ut av tjeneste for alltid. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...