Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hør på kongen av Kongsberg fra batong media. Der lages det er sterkt bilde av at politiet i Kongsberg ikke har helt rent mel i posen.  Så ikke overasket over at politiet ikke ville ta imot anmeldelse eller navn på betjenten.  Bla en ex politimann har fått 23 anmeldelser mot seg av ulik karakter med variert alvorlighet.  Alle anmeldelser er henlagt på kort varsel. 

• Liker 5
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var drøye saker og politimannen skulle ikke ha vært sladdet. Han får stå for det han gjør. :kjefte:

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Nå er det vanskelig når vi ikke vet hva som har blitt sagt og gjort på forhånd her.

Men det skal ikke være nødvendig å gå så drastisk til grep fra en profesjonell part som politiet. Jeg forstår at situasjoner kan eskalere fort, og som politi opplever man at svært mange blir voldelige, men her ser det mer ut som politimannen tok altfor drastiske grep, unødvendig.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (1 minutt siden):

Wow. Nå er det vanskelig når vi ikke vet hva som har blitt sagt og gjort på forhånd her.

Men det skal ikke være nødvendig å gå så drastisk til grep fra en profesjonell part som politiet. Jeg forstår at situasjoner kan eskalere fort, og som politi opplever man at svært mange blir voldelige, men her ser det mer ut som politimannen tok altfor drastiske grep, unødvendig.

Vold skal aldri brukes på denne måten.

• Liker 19
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er brutalt. :kjefte: Jeg har i forbindelse med psykiatrioppdrag opplevd de fleste betjentene som rolige, trygge og skånsomme, men jeg har også opplevd unødvendig, til dels, brutal bruk av makt. Det finnes råtne epler i alle yrker, men unødvendig bruk av makt i politibransjen er avskyelig. 

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Anonio said:

Hva mener du de sivile i denne videoen skal ha gjort? De står med hendene i lomma, blir angrepet bakfra og slått når de ligger nede. Når vitner kommer til for å få politiet til å slutte slår de en mann med batong som sitter i knestilling med hendene over hodet. Her bør samtlige betjenter på stedet får refs og de to som startet bør miste jobben og havne i fengsel. Hvordan kan 5 betjenter ikke gripe inn når noen går så langt over streken?

Kneet på halsen vet politiet er farlig, her gjøres det flere ganger, sammen med utstrakt voldsbruk mot folk uten våpen som ikke har gjort noe utover å være litt spydig.

De sivile i videoen kan ha kommet med trusler eller ord/uttrykk som skremmer politibetjentene. Vi vet ingenting om hva vakten har sagt til politiet, hvorfor vakten kastet ut guttene fra utestedet de var på osv. 

Også ønsker jeg å bemerke at jeg sier IKKE at guttene har gjort noe galt. Erfaringen til politiet er dessverre at svært mange plutselig klikker og tyr til vold mot politi. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, anon01 said:

De sivile i videoen kan ha kommet med trusler eller ord/uttrykk som skremmer politibetjentene. Vi vet ingenting om hva vakten har sagt til politiet, hvorfor vakten kastet ut guttene fra utestedet de var på osv. 

Også ønsker jeg å bemerke at jeg sier IKKE at guttene har gjort noe galt. Erfaringen til politiet er dessverre at svært mange plutselig klikker og tyr til vold mot politi. 

Og da er løsningen at politiet skal gå til angrep først? Herregud. En part i dette scenarioet skal være trent til å håndtere det, den andre parten er 3 fulle tenåringer uten våpen.

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonio said:

Og da er løsningen at politiet skal gå til angrep først? Herregud. En part i dette scenarioet skal være trent til å håndtere det, den andre parten er 3 fulle tenåringer uten våpen.

Jeg sier IKKE at løsningen er at politiet skal gå til angrep først nei. Du velger å lese noe annet enn hva jeg skriver.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, anon01 said:

Jeg sier IKKE at løsningen er at politiet skal gå til angrep først nei. Du velger å lese noe annet enn hva jeg skriver.

I denne saken virker det ikke som det er to sider (i følge spesialenheten), derfor må folk slutte å gi politiet unnskyldninger. "Svært mange klikker og tyr til vold mot politi!". 

Her går politiet regelrett til angrep bakfra med slagvåpen mot folk som ikke virker truende, som har forlatt stedet de ble bedt om å forlate. Om dette er nivået til politiet er det skremmende.

Politiet utviser også regelrett gjengmentalitet hvor flere står å ser på kollegaen sin begå kriminelle voldshandlinger uten å gjøre noe, og de griper først inn når et vitne prøve å stoppe dem, da går de heller til angrep på vitnet.

Endret av Anonio
  • Liker 20
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vanligvis at det må ha skjedd noe i forkant her, men det virker ikke som det har det i dette tilfellet? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (På 27.4.2023 den 9.12):

I denne saken virker det ikke som det er to sider (i følge spesialenheten), derfor må folk slutte å gi politiet unnskyldninger. "Svært mange klikker og tyr til vold mot politi!". 

Her går politiet regelrett til angrep bakfra med slagvåpen mot folk som ikke virker truende, som har forlatt stedet de ble bedt om å forlate. Om dette er nivået til politiet er det skremmende.

Jeg gir ingen unnskyldning på vegne av politiet. Jeg er helt enig i at politiet har tydd til unødvendig vold.

Ryddet for avsporing.

Endret av Leselusa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt unødig bruk av vold.

Dog, hvorfor flyttet ikke vennegjengen seg fra bensinstasjonen når vekteren ba dem om det?
Offeret sier at han ikke skjønte hva problemet var, og ikke oppfattet seg selv som særlig full..det er ikke alltid man er særlig klok og rasjonell når man er full. 
Jeg stusser også over at offeret ikke lystret politiet når han ble lagt i bakken..han gjorde motstand hele tiden. 
Man kan føle seg urettferdig behandlet - men polititet er loven, og skal respekteres.
Da gjør man som man får beskjed om - og klager eventuelt etterpå. 
Ville politiet brukt vold om han ikke gjorde motstand? Jeg vet ikke. 

En sak har alltid mer enn èn side.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vera said:

Dog, hvorfor flyttet ikke vennegjengen seg fra bensinstasjonen når vekteren ba dem om det?
Offeret sier at han ikke skjønte hva problemet var, og ikke oppfattet seg selv som særlig full..det er ikke alltid man er særlig klok og rasjonell når man er full. 
Jeg stusser også over at offeret ikke lystret politiet når han ble lagt i bakken..han gjorde motstand hele tiden. 
Man kan føle seg urettferdig behandlet - men polititet er loven, og skal respekteres.

Vekteren eier da ikke bensinstasjonen, det er ikke hans rett å bortvise noen derfra når de venter på å bli hentet der. Utestedet ligger flere 100 meter fra stasjonen.

Se også på hvordan politiet behandler vitnet som prøver å få dem til å slutte å ha kneet på halsen til gutten, de slår han også helt uprovosert mens han sitter nede med hendene over hodet. Dette må man slutte å forsvare.

Her oppfører politiet seg som en gjeng med hyener, alle ser at kollegaen begår lovbrudd og gjør NULL for å stoppe han, de bidrar heller med å slå vitner og dekke over for kollegaens vold.

Endret av Anonio
  • Liker 30
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sirisiri10
Vera skrev (4 minutter siden):

Han lystret ikke politiet når han blir lagt i bakken? Seriøst? Han stod med henda i lommene og ser ganske avslappet ut før politiet kommer bakfra å legger han i bakken. For hva? 

Så hvis du hadde blitt lagt i bakken og brukt vold mot, så skal du bare ligge der å ta imot? Politiet BRUKTE vold FØR han gjorde motstand. 

Nei, noen ganger har ikke en sak så himla mange sider. Det er en god grunn til at politimannen har blitt tatt ut av tjeneste, for han tråkket langt over streken.

Politiet er loven? De skal passe på at andre følger loven, det betyr ikke at de kan drive i loven selv. 

Slike politifolk vil vi ikke ha i samfunnet. Virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne politibetjenten ikke mister jobben og havner i fengsel for grov vold, så er politiet korrupt.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stonegiant said:

Dersom denne politibetjenten ikke mister jobben og havner i fengsel for grov vold, så er politiet korrupt.

Jeg tenker også man bør straffe de som stod å så på, på lik linje med de som så på kollegaen sin drepe George Floyd uten å gjøre noe. Man har faktisk ansvar til å gripe inn som politibetjent når det begås vold helt uberettiget rett foran øynene sine.

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonio said:

Jeg tenker også man bør straffe de som stod å så på, på lik linje med de som så på kollegaen sin drepe George Floyd uten å gjøre noe. Man har faktisk ansvar til å gripe inn som politibetjent når det begås vold helt uberettiget rett foran øynene sine.

Helt enig. Denne hendelsen er fra over 6 måneder siden, og det har ikke kommet ut før nå.

Kollegene burde ha anmeldt denne personen for vold. Politiet fremstår i slike eksempler mer som en kriminell mafiagjeng enn som lovhåndterere.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...