AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Del Skrevet 26. april 2023 Så nettopp et program på tv der de sa at kvinnen hadde god tid til å få barn og at normalt for hennes alder var å ha 12-15 egg igjen. Jeg trodde ett egg ble sluppet ut hver menstruasjon, så at man mister 12 egg hvert år? Har jeg trodd feil eller hva mente legen på tv programmet med at hun hadde god tid igjen til å bli mor om hun bare hadde 12-15 måneder igjen? Anonymkode: f2cd1...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Del Skrevet 26. april 2023 ingen svar, men følger Anonymkode: 624cf...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månestråla Skrevet 27. april 2023 #3 Del Skrevet 27. april 2023 Kanskje var hun til gynekologisk undersøkelse og telte antall follikler i hver eggstokk og så kom de frem til tallet 15? Hver måned har man en del follikler i hver eggstokk hvorav bare 1 blir moden, resten går til grunne. Så kommer det igjen frem en del nye egg hvorav bare 1 blir moden neste måned og kommer ut ved eggløsningen. Så hun har ikke bare 12 -15 egg igjen resten av livet og man mister ikke bare 12 egg per år. Med alderen så har man færre egg igjen og etterhvert har man kanskje bare ett egg igjen i hver eggstokk. Det gjør at sjansene til å bli gravid minsker betraktelig siden kvaliteten på dette egget ofte kan være dårlig. Da trenger man mange flere måneder før man kanskje blir gravid og treffer et godt egg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 27. april 2023 #4 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så nettopp et program på tv der de sa at kvinnen hadde god tid til å få barn og at normalt for hennes alder var å ha 12-15 egg igjen. Jeg trodde ett egg ble sluppet ut hver menstruasjon, så at man mister 12 egg hvert år? Har jeg trodd feil eller hva mente legen på tv programmet med at hun hadde god tid igjen til å bli mor om hun bare hadde 12-15 måneder igjen? Anonymkode: f2cd1...5fb Nei dette er egg for hver gang. Jeg hadde også en ul hvor jeg og hadde ca 8 egg på hver side og det var veldig bra sa hun. Et av disse modnet og ble eggløsning. Man har således sånn 15 nye egg klar hver mnd.(men ett slippes) Etter hvert vil man få ferre. Ved ivf er det en fordel man pleier ha noen egg klar hver gang, lettere å Få modnet fler da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Del Skrevet 29. april 2023 Laura80 skrev (På 27.4.2023 den 8.16): Nei dette er egg for hver gang. Jeg hadde også en ul hvor jeg og hadde ca 8 egg på hver side og det var veldig bra sa hun. Et av disse modnet og ble eggløsning. Man har således sånn 15 nye egg klar hver mnd.(men ett slippes) Etter hvert vil man få ferre. Ved ivf er det en fordel man pleier ha noen egg klar hver gang, lettere å Få modnet fler da. Men jeg trodde antall egg var et konkret tall fra fødsel, og at et slippes hver måned. Hvis du da hadde 8 egg betyr det resten av livet altså 8 måneder på deg å bli gravid før det er tomt siden man ikke produserer nye egg eller har jeg misforstått dette med egg og eggproduksjon? Anonymkode: f2cd1...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men jeg trodde antall egg var et konkret tall fra fødsel, og at et slippes hver måned. Hvis du da hadde 8 egg betyr det resten av livet altså 8 måneder på deg å bli gravid før det er tomt siden man ikke produserer nye egg eller har jeg misforstått dette med egg og eggproduksjon? Anonymkode: f2cd1...5fb Du har misforstått, ja. Det er som de over har forklart. Det er rett at man har et visst antall fra fødsel, og at bare ett egg slippes hver måned, men hver måned er det også mange egg som starter modningsprosessen uten å bli modne eller å slippes. Anonymkode: 1b5cc...5c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men jeg trodde antall egg var et konkret tall fra fødsel, og at et slippes hver måned. Hvis du da hadde 8 egg betyr det resten av livet altså 8 måneder på deg å bli gravid før det er tomt siden man ikke produserer nye egg eller har jeg misforstått dette med egg og eggproduksjon? Anonymkode: f2cd1...5fb Det stemmes at man har et visst antall egg, og bare ett, eller noen ganger to hos noen, slippes hver måned. Men det er flere enn ett egg som går til grunne hver måned. Allerede får en kommer til puberteten og får mensen for første gang, har en mistet et stor del av eggbeholdningen sin. Ved fødsel har en rundt en million egg, og i løpet av livet har en mensen 300-400 ganger. Men alle eggene blir til slutt borte med alderen, selv om de aller fleste aldri modnes fullt ut og slipper ved eggløsning. Som flere sier, at legen ser 12 "egg" vil si at det er 12 eggposer med egg som modnes den syklusen. Bare ett av dem "vinner" og modnes helt. Eller i noen sjeldne tilfeller to. Eller alle hvis en er heldig ved IVF-behandling. Har man stor eggbeholdning, vil det være flere egg som begynner på modningen hver syklus. Anonymkode: c20c1...218 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Del Skrevet 29. april 2023 Nei det er ikke sånn det funker. Anonymkode: 687dc...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 29. april 2023 #9 Del Skrevet 29. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg trodde antall egg var et konkret tall fra fødsel, og at et slippes hver måned. Hvis du da hadde 8 egg betyr det resten av livet altså 8 måneder på deg å bli gravid før det er tomt siden man ikke produserer nye egg eller har jeg misforstått dette med egg og eggproduksjon? Anonymkode: f2cd1...5fb Jojo eggene er jo der allerede fra du fødes men dette er jo da snakk om flere millioner. Disse ser du IKKE på ultralyd i eggposen din. Og du bruker heller ikke opp alle millionene dine i ditt fruktbare liv, så vi blir ikke bare nødvendigvis ufruktbare fordi eggene våre går slutt, vi blir også ufruktbare fordi kvaliteten synker betraktelig etter normalt 40 år. De eggene du ser på ul er folikkelene som er i ferd med å Kunnne bli en potensiell eggløsning. At man har 8 folikkeler i en eggstokk i en syklus før el er veldig bra. hvis du hadde 8 egg totalt igjen inni deg ville det vært usedvanlig dårlig altså. Samtidig er det ikke bra om de ser massevis av små follikler, det kan være pco, så alt med måte. Endret 29. april 2023 av Laura80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #10 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 17.56): Det stemmes at man har et visst antall egg, og bare ett, eller noen ganger to hos noen, slippes hver måned. Men det er flere enn ett egg som går til grunne hver måned. Allerede får en kommer til puberteten og får mensen for første gang, har en mistet et stor del av eggbeholdningen sin. Ved fødsel har en rundt en million egg, og i løpet av livet har en mensen 300-400 ganger. Men alle eggene blir til slutt borte med alderen, selv om de aller fleste aldri modnes fullt ut og slipper ved eggløsning. Som flere sier, at legen ser 12 "egg" vil si at det er 12 eggposer med egg som modnes den syklusen. Bare ett av dem "vinner" og modnes helt. Eller i noen sjeldne tilfeller to. Eller alle hvis en er heldig ved IVF-behandling. Har man stor eggbeholdning, vil det være flere egg som begynner på modningen hver syklus. Anonymkode: c20c1...218 Laura80 skrev (På 29.4.2023 den 22.54): Jojo eggene er jo der allerede fra du fødes men dette er jo da snakk om flere millioner. Disse ser du IKKE på ultralyd i eggposen din. Og du bruker heller ikke opp alle millionene dine i ditt fruktbare liv, så vi blir ikke bare nødvendigvis ufruktbare fordi eggene våre går slutt, vi blir også ufruktbare fordi kvaliteten synker betraktelig etter normalt 40 år. De eggene du ser på ul er folikkelene som er i ferd med å Kunnne bli en potensiell eggløsning. At man har 8 folikkeler i en eggstokk i en syklus før el er veldig bra. hvis du hadde 8 egg totalt igjen inni deg ville det vært usedvanlig dårlig altså. Samtidig er det ikke bra om de ser massevis av små follikler, det kan være pco, så alt med måte. Takk dere, da forstår jeg litt mer! I reality serien (Extreme sisters, en som vil være surrogatmor for sin søster) så sa gynekologen 12 EGG og ikke eggposer, samtidig sa hun til kvinnen på 35 at hun hadde god tid. Derfor ble jeg usikker på hva hun mente med god tid (12 egg, 12 måneder). Men for å spørre om noe relatert til dette jeg ble nysgjerrig på nå når dere nevner disse eggposene. Jeg husker at min gynekolog ved to anledninger har sagt at "det ser bra ut, du har to poser her". Jeg er selv 35 år og uten partner. Er to poser bra eller dårlig, og får man nye poser hver måned og varierende antall poser, eller er det da kun de to posene man har igjen og eggene som ligger inni der er eneste man har til rådighet før det er for sent? Anonymkode: f2cd1...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Del Skrevet 1. mai 2023 Kan legge til at det gynekologen i serien sa var at "Women your age(35) usually have 12-15 eggs so this shouldnt be a problem". Hvis det mentes eggposer er vel mine to poser veldig lite? Anonymkode: f2cd1...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk dere, da forstår jeg litt mer! I reality serien (Extreme sisters, en som vil være surrogatmor for sin søster) så sa gynekologen 12 EGG og ikke eggposer, samtidig sa hun til kvinnen på 35 at hun hadde god tid. Derfor ble jeg usikker på hva hun mente med god tid (12 egg, 12 måneder). Men for å spørre om noe relatert til dette jeg ble nysgjerrig på nå når dere nevner disse eggposene. Jeg husker at min gynekolog ved to anledninger har sagt at "det ser bra ut, du har to poser her". Jeg er selv 35 år og uten partner. Er to poser bra eller dårlig, og får man nye poser hver måned og varierende antall poser, eller er det da kun de to posene man har igjen og eggene som ligger inni der er eneste man har til rådighet før det er for sent? Anonymkode: f2cd1...5fb Han mener nok to modne poser. Du hadde garantert fler enn bare to på ul men sannsynligvis to som var i ferd med å modnes godt. Dette varierer også fra måned til måned så en ul gir ikke nødvendigvis en fasit. Anonymkode: b0c26...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk dere, da forstår jeg litt mer! I reality serien (Extreme sisters, en som vil være surrogatmor for sin søster) så sa gynekologen 12 EGG og ikke eggposer, samtidig sa hun til kvinnen på 35 at hun hadde god tid. Derfor ble jeg usikker på hva hun mente med god tid (12 egg, 12 måneder). Men for å spørre om noe relatert til dette jeg ble nysgjerrig på nå når dere nevner disse eggposene. Jeg husker at min gynekolog ved to anledninger har sagt at "det ser bra ut, du har to poser her". Jeg er selv 35 år og uten partner. Er to poser bra eller dårlig, og får man nye poser hver måned og varierende antall poser, eller er det da kun de to posene man har igjen og eggene som ligger inni der er eneste man har til rådighet før det er for sent? Anonymkode: f2cd1...5fb Om de sier egg eller eggposer er ikke så nøye, det er egg i alle posene så man kan like gjerne si egg. Du får nye eggposer hver måned i eggstokkene ja. Du hadde nok fler enn to men sikkert to som var nesten modne. Ikke alltid de bryr seg om å se på totalt antall. For mange er heller ikke bra. Ofte ser se jo bare etter egg som er nesten modne. Det er tall fra blodprøver som sier mest om fruktbarhet. Det er de du må gå etter. Men etter 35 -40 års alder vil jo ofte kvaliteten på eggene synke og det kan uansett bli vanskeligere å bli gravid jo eldre man blir. Selv om man har egg. Også blodprøver kan si noe om kvaliteten. Anonymkode: b0c26...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kan legge til at det gynekologen i serien sa var at "Women your age(35) usually have 12-15 eggs so this shouldnt be a problem". Hvis det mentes eggposer er vel mine to poser veldig lite? Anonymkode: f2cd1...5fb Hos deg så han etter all sannsynlighet på de eggposene som var i ferd med å modnes, og at gynekologen kunne se at de var på vei mot eggløsning. Ting så ut til å fungere Når de teller antall eggposer, kalles de "antrale follikler", og det er eggposer som er hvilende/ikke i modning. Ved IVF forsøker en å få flest mulig at disse folliklene til å modnes, og å hente ut alle eggene. Men til vanlig er det 1 av dem som vinner og modnes frem til eggløsning. Av de to han så hos deg, var det sannsynligvis 1 som slapp "vinneregget" den syklusen. Anonymkode: c20c1...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå