Gå til innhold

Korrekt, norsk uttale av lasagne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

CatPerson123 skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal lasagne uttales da??

Her hører du korrekt uttale fra en italiener 2 sek inn 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sier vel lasanj selv om jeg vet at lasanje er mer riktig. Føles av en eller annen grunn så tilgjort ut å uttale e’ en til slutt når vi er her i Norge. I Italia ville jeg nok sagt lasanje.

Anonymkode: 41574...86d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lasanje sier alle i min familiemor svigerfamilien. 

Å si lasanja høres ut som et forsøk på å prøve å være fancy. Litt som folka fra Bærum som kom til bakeriet i bygda som skulle ha soft-ais. Altså jeg vet det strengt tatt er riktig men hæ?

Anonymkode: fd2d6...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lasanje sier alle i min familiemor svigerfamilien. 

Å si lasanja høres ut som et forsøk på å prøve å være fancy. Litt som folka fra Bærum som kom til bakeriet i bygda som skulle ha soft-ais. Altså jeg vet det strengt tatt er riktig men hæ?

I min familie og*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si lasanj. Å uttale en j på slutten av et ord blir veldig rart på norsk. Det flyter ikke. Jeg klarer ikke å kutte ordet der :ler: Når jeg prøver å si lasanj høres det ut som lasanji eller, som jeg faktisk sier, lasanje.

Anonymkode: 5bc12...f8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sier lasanje. I italia - og på engelsk - sier man vel lasanja, men det blir unaturlig for meg. 

Lasanj blir rart og litt sånn misforstått utenlandsk dvs fransk uttale av et italiensk ord (men jeg skjønner hvorfor, det er et vanskelig ord for oss nordmenn). Men når noen sier lasang må jeg fnise litt, altså. :fnise: 

Men igjen, det illustrerer vel at lasagne kanskje er at de vanskeligste ordene å uttale på norsk? 

Anonymkode: 19223...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arild37 skrev (2 timer siden):

Jeg er litt pirkete på sånne ting, så uttaler forskjellige matretter slik det skal uttales, så jeg er nok han litt irriterende typen som retter på folk som uttaler feks entrecôte, lasagne eller baguette feil. Jeg drar ikke med utenlandsk uttale, men uttaler ordet tilnærmet korrekt, som er noe sånt som la-sanja

Hurra! Jeg har alltid sagt lasanja, men nå var jeg begynt å tro at det var helt feil. 

Anonymkode: 101de...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier lasanja. Som barn oppvokst i Innlandet, på et sted hvor språkkompetansen generelt er lav, ble jeg egentlig indoktorinert med at det het "lassa(n)gn". :hoho:

Anonymkode: 48fb5...e7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Lasanje.

Men det er jo noen som tror absolutt alle utenlandske ord har engelsk opphav, så da uttaler de vel deretter også.

Anonymkode: 544ba...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier lasanje al forno, er fra Trondheim. Men har hørt ganske mange av mine med-trøndere si lass-anj, med mest trykk på første stavelse og tydelig dobbel-S.

Anonymkode: 5d3c8...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg sier lasanje som de fleste i denne tråden - men rundt meg hører jeg MANGE rare varianter ute. Mannen min og hans familie (fra Østfold) sier for eksempel "lasang" :D

Anonymkode: 0ce4f...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Hva som er korrekt, har ikke peiling, men jeg sier lasanje og kommer alltid til å si lasanje. Det er det korrekte for meg. Alt annet høres bare feil ut.

Å nå fikk jeg skikkelig lyst på lasanje😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...