AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Del Skrevet 26. april 2023 Hei! Jeg er usikker på når vi burde kontakte lege. Jeg vet at man skal ha «prøvd» ett år før man har rett på hjelp.. men hvor «hardt» må man ha prøvd? Jeg sluttet på prevensjon juni 21, og vi brukte hoppe av i svingen metoden et år. Juni 22 bestemte vi oss for å ikke lenger hoppe av i svingen, og tenkte graviditet ville komme naturlig, vi ønsket ikke noe stress. Jeg har logget syklus hele veien, og har svært varierende sykluser, alt fra 77 dager, til 20… men somregel 30-35 dager. I november 22 starter jeg med EL tester og får positive tester rundt tiden jeg føler jeg har EL, med påfølgende menstruasjon ca 14-20 dager etter. Negative EL tester utenom. Jeg er lite plaget med menstruasjonssmerter, men har ganske heftige EL smerter/kvalme/ubehag rundt denne tiden. Jeg var to runder hos gynekolog i 2021 ettersom syklusene var så lange, normale funn der.. har noen små cyster, men ikke nok til en pcos diagnose. Normale hormonprøver. Når bør jeg engasjere fastlege med ny henvisning igjen? Er det innafor å kontakte nå før sommeren? Jeg er i slutten av 20 årene, så føler jo vi har god tid. Samtidig føler jeg det har tatt litt tid og flere bekjente annonserer graviditet.. Anonymkode: 6e11e...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 26. april 2023 #2 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er usikker på når vi burde kontakte lege. Jeg vet at man skal ha «prøvd» ett år før man har rett på hjelp.. men hvor «hardt» må man ha prøvd? Jeg sluttet på prevensjon juni 21, og vi brukte hoppe av i svingen metoden et år. Juni 22 bestemte vi oss for å ikke lenger hoppe av i svingen, og tenkte graviditet ville komme naturlig, vi ønsket ikke noe stress. Jeg har logget syklus hele veien, og har svært varierende sykluser, alt fra 77 dager, til 20… men somregel 30-35 dager. I november 22 starter jeg med EL tester og får positive tester rundt tiden jeg føler jeg har EL, med påfølgende menstruasjon ca 14-20 dager etter. Negative EL tester utenom. Jeg er lite plaget med menstruasjonssmerter, men har ganske heftige EL smerter/kvalme/ubehag rundt denne tiden. Jeg var to runder hos gynekolog i 2021 ettersom syklusene var så lange, normale funn der.. har noen små cyster, men ikke nok til en pcos diagnose. Normale hormonprøver. Når bør jeg engasjere fastlege med ny henvisning igjen? Er det innafor å kontakte nå før sommeren? Jeg er i slutten av 20 årene, så føler jo vi har god tid. Samtidig føler jeg det har tatt litt tid og flere bekjente annonserer graviditet.. Anonymkode: 6e11e...52e Jeg ville ha tatt kontakt så snart som mulig sett i betraktning hvor lenge dere har vært prøvere. Det er ofte lang ventetid og den biologiske klokken venter ikke 🤷🏻♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladekosmos Skrevet 26. april 2023 #3 Del Skrevet 26. april 2023 Man må ikke ha prøvd i ett år hvis ting ikke er som de skal! Jeg har selv lange og uregelmessige sykluser og har fått hjelp fra det offentlige før det har gått et år. Vi begynte også å prøve juni -22, og hadde konsultasjon med utredning februar i år og prøver nå tablettene Letrozol 😊 (Jeg har forresten PCOS uten syster) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Del Skrevet 26. april 2023 Har ganske identisk foreløp, sluttet i 2020, brukte annen prevensjon et års tid, hoppet av i svingen et år for deretter å begynne å «prøve» i Juli 2022. Jeg skriver «prøve» som i ikke unngå, holde øye med når jeg kan forvente å ha eggløsning etc, men ingen eggløsningstester eller lignende + Syklusen min har fjusket de siste 6 mnd, noen 46 dagers sykluser, spotting etc. har vanligvis hatt 31-32 dagers slavisk, veldig forutsigbar. Ble litt urolig opp i det hele så tenkte «jaja» og bestilte meg en privat time hos gynokolog igår bare for å «sjekke under panseret» og få en statusoppdatering. Kjenner det hadde vært kjedelig dersom jeg kaster bort dyrebar tid også skulle, mot formodning, noe være galt. Spesielt da jeg aldri har sjekket dette før. Det er bedre med djevelen du kjenner enn den du ikke gjør, om enn bare for å få litt sjelefred Anonymkode: 83681...77b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg sluttet i mai 2022, og har prøvd i snart 1 år. Hatt ganske stabile sykluser, men de siste mnd har det vært alt fra 13 dager til 50 dager. Har fått time hos offentlig gynekolog i oktober 🤪 Jeg ville absolutt ha bestilt time hos fastlege, eventuelt gått privat! Vurderer selv å bestille privat, men usikker på om jeg skal bestille how fertilitetsklinikk eller bare sjekke først hos gyn? Hva er lurt? Anonymkode: d3e4f...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 27. april 2023 #6 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sluttet i mai 2022, og har prøvd i snart 1 år. Hatt ganske stabile sykluser, men de siste mnd har det vært alt fra 13 dager til 50 dager. Har fått time hos offentlig gynekolog i oktober 🤪 Jeg ville absolutt ha bestilt time hos fastlege, eventuelt gått privat! Vurderer selv å bestille privat, men usikker på om jeg skal bestille how fertilitetsklinikk eller bare sjekke først hos gyn? Hva er lurt? Anonymkode: d3e4f...3bc Det er vanskelig å svare på hva som er lurt men generelt er privat dyrt og offentlig tar tid, så en må nesten kjenne selv på hva som vekter mest for deg/dere. Det er aldri garanti for at det ene er et bedre valg enn det andre, jeg kjenner i grunn på at det å bli gravid og kunne bære fram et barn er som et lotteri. Hva med å lage en for/mot liste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg sluttet i mai 2022, og har prøvd i snart 1 år. Hatt ganske stabile sykluser, men de siste mnd har det vært alt fra 13 dager til 50 dager. Har fått time hos offentlig gynekolog i oktober 🤪 Jeg ville absolutt ha bestilt time hos fastlege, eventuelt gått privat! Vurderer selv å bestille privat, men usikker på om jeg skal bestille how fertilitetsklinikk eller bare sjekke først hos gyn? Hva er lurt? Anonymkode: d3e4f...3bc Har du ringt gynekolog med spørsmål om å stå på avbestillingsliste? Hvis du er fleksibel så kan det være lurt. Anonymkode: 6e11e...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Del Skrevet 28. april 2023 Det er en lang rekke livsstilstiltak du kan prøve i mellomtiden. Du skriver at hormonprøver er normale, men det er jo noe som ikke er helt på stell når syklus er lang og varierer så mye. Hvordan er kostholdet? Måltidsrytmen? Stress, søvn? Koffein, D-vitamin? Fysisk aktivitet? Anonymkode: c586d...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Del Skrevet 28. april 2023 Har du prøvd Myo-inositol? Anonymkode: 18567...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er en lang rekke livsstilstiltak du kan prøve i mellomtiden. Du skriver at hormonprøver er normale, men det er jo noe som ikke er helt på stell når syklus er lang og varierer så mye. Hvordan er kostholdet? Måltidsrytmen? Stress, søvn? Koffein, D-vitamin? Fysisk aktivitet? Anonymkode: c586d...f5a Spiser variert, prøver å kutte prosessert mat. Har vurdert lavkarbo, men dette har tidligere ikke fungert så godt for meg i hverdagen. Men villig til å prøve alt nå.. Hørte det var bra med periodisk faste og har gjort dette litt av og på ca ett år, gått ned ca 10 kg. Prøver å ha minst 16 timers faste et par dager i uken og en dag i helgen. Jeg er fremdeles i kategorien overvekt, og har tenkt mye på om dette er årsaken til at det ikke går vår vei.. Drikker ca 1-3 kopper kaffe eller brus med koffein daglig. Går litt på gruppetimer som pilates og svømming. Kanskje ikke ofte nok, men har en ganske aktiv jobb. Men også ganske stressende til tider. Jobber turnus så døgnrytmen er jo litt variert pga nattarbeid. sjekket vitaminer o.l hos fastlege ca 6 mnd siden, alt normalt. Tar også multivitamin m d og folat daglig. Anonymkode: 6e11e...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du prøvd Myo-inositol? Anonymkode: 18567...6df Nei. Har du god erfaring med dette? Anonymkode: 6e11e...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå