AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Del Skrevet 26. april 2023 https://www.dagbladet.no/nyheter/sjaforen-jeg-skulle-sa-onske/79076019?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1682327911 Nå vet jeg ikke nøyaktig hva som har skjedd, hvilken fart sjåfør og syklist hadde osv. Selv har jeg opplevd flere farlige situasjoner, selvopplevd og observert. Overgangsfelt ligger ofte tett opptil kryss. Dvs at når man svinger, så vil man få en dødvinkel. Man bør jo selvsagt kjøre rolig og sjekke. Også har man vanlige veikryss, her er det jo enkelt å vite hvem som har forkjørsrett. Men i kryss ved overgangsfelt opplever jeg ofte at syklister raser i full fart over. Hvis man kjører og det kommer en syklist i full fart (noen veier har ikke god sikt, og en syklist kan plutselig komme kjørende), så er det faktisk vanskelig å få det med seg selv om man kjører sakte. Man skal se i dødvinkel, men man kan ikke snu seg hele tiden til man er over overgangsfeltet. Man skal også se at det ikke kommer noen fra andre siden. Det er denne tiden jeg syns er skummel. Hvorfor er ikke kryss med overgang utformet annerledes? Hvis overgangsfeltet hadde vært noen meter lengre inn i krysset, så vil man ha bedre tid å se. Syklistene som sykler raskt rett frem, må nå svinge litt og kommer i roligere fart. Hvis ikke syklist sjekker dødvinkel før overgangsfeltet, så kan den unngå å få med seg at en bil skal svinge inn. I noen saker er det opplagt hvem sin feil det er. Men jeg syns ofte bilistene stort sett får skylden. Akkurat som ikke syklister kan være uaktsom. Trodde f.eks at det var opplagt at man går av sykkelen/senker fart og sykler rolig over overgangsfelt, ikke stopper midt i et kryss, sjekker grundig om bil er i nærheten uten å bare sykle fordi man har "rett". Dette er ikke ment som diskusjon av saken jeg linket til. Men den viser kanskje litt av det jeg mener. Det er selvsagt stor forskjell på å kjøre 10km inn i et kryss og det å kjøre 60km, for det er jo selvsagt uaktsomt. Anonymkode: 554ea...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Del Skrevet 26. april 2023 Når det gjelder lastebiler så tror jeg det er mange som ikke er klar over hvor store dødsoner det er snakk om, hvis du ikke kan se lastebilsjåføren i øynene så kan han heller ikke se deg. Samme gjelder hvis man kjører bil og ligger så tett bak en lastebil at man ikke kan se speilene, da kan heller ikke sjåføren av lastebilen se bilen bak. Anonymkode: db365...994 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når det gjelder lastebiler så tror jeg det er mange som ikke er klar over hvor store dødsoner det er snakk om, hvis du ikke kan se lastebilsjåføren i øynene så kan han heller ikke se deg. Samme gjelder hvis man kjører bil og ligger så tett bak en lastebil at man ikke kan se speilene, da kan heller ikke sjåføren av lastebilen se bilen bak. Anonymkode: db365...994 Det var gode bilder. Jeg tenker vel egentlig at myke trafikanter/syklister burde hatt litt mer ansvar? Greit at det er sjåførens feil, men hvis man ligger under en bil fordi man tenkte "bilen har jo vikeplikt", så får man ikke på mirakuløst livet tilbake. Anonymkode: 554ea...a89 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg mener det her er snakk om en syklist som skulle rett frem der lastebilen tok til høyre. Det er ikke noe snakk om overgangsfelt men at syklisten fortsetter videre fremover i veibanen i sykkelfeltet. Jeg er selv syklist i Oslo, og man kan faktisk ikke sykle forbi hver vei som går til høyre og sakke farten og sjekke at bilen som ligger ved siden av / bak deg har sett deg. Da hadde man aldri kunnet komme noe sted i Oslo. Men jeg er klar over dødvinklene til lastebiler, og er derfor veldig påpasselig om jeg har en slik på venstre side. Anonymkode: facb5...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå