Gå til innhold

Problemer med pust ved kondisjonstrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er glad i å løpe, og særlig i skogen. Men jeg får i perioder problemer med pusten. Jeg har ikke astma som jeg vet, og jeg tok også en test hos ØNH som visstnok utelukket det. Men jeg kjenner det spesielt godt nå som pollensesongen er i gang eller hvis jeg er litt forkjølet. Noen ganger holder det å ta det rolig, andre ganger må jeg stoppe for å få igjen pusten før jeg kan løpe videre. På noen turer er problemet lite, andre ganger stort. Jeg løper en del og mye i kupert terreng og er i relativt god form (er 40 år), men det er så demotiverende når pusten stopper opp når jeg kjenner at kroppen har mye mer å gi.

Jeg leste for en stund siden om Eilo (?), og kjente meg litt igjen. Det er som om pusterøret føles for trangt, på en måte. Men litt sånn til og fra og også i perioder verre enn andre. Er det noen som kjenner seg igjen, og har noen råd? Jeg har ikke vært hos lege med dette. Jeg har nok alltid hatt dette problemet, men trodd det var pga dårlig kondis. Men nå har jeg de siste årene trent løping tre ganger i uka helt fast, og jeg har det samme problemet fortsatt.

Anonymkode: 41bde...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om du er allergisk mot ett eller annet. Astma har du utelukket, og med din kondisjon er det neppe noe i veien med hjertefunksjonen din.

Bruker du antihistaminer mot pollenallergi i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (2 timer siden):

Det høres ut som om du er allergisk mot ett eller annet. Astma har du utelukket, og med din kondisjon er det neppe noe i veien med hjertefunksjonen din.

Bruker du antihistaminer mot pollenallergi i dag?

Ja, jeg glemte å si det, men jeg har pollenallergi og bruker Aerius mot det. Tar to tabletter store deler av sesongen, og bruker Avamys nesespray, men er fortsatt en god del allergiplaget.

Når jeg løper og får problemer med pusten kjennes det som det river i halsen, på en måte, og at det snevres inn i halsen.

Anonymkode: 41bde...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke jeg noen ekspert, men du ventilerer jo mye mer når du løper enn ellers gjennom dagen. Følgelig får du i deg mye mer pollen også. Kunne jo kanskje ha en sammenheng?

Kanskje også ta en CLE-test for å utelukke eller bekrefte EILO👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...