Gå til innhold

.


Missunshine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aureka skrev (13 minutter siden):

Er naboens katt en ukastrert hannkatt? 

Ja, begge er hannkatter og naboen sin er kastrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er lov å slippe ut katter uten tilsyn er det ikke så mye du får gjort med andres katter. Du kan bygge kattegård til din egen, da er i alle fall den trygg.

Anonymkode: 72993...cab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så lenge det er lov å slippe ut katter uten tilsyn er det ikke så mye du får gjort med andres katter. Du kan bygge kattegård til din egen, da er i alle fall den trygg.

Anonymkode: 72993...cab

Ja selvfølgelig det forstår jeg. 

Kattegård, da må jo min nabo også gjøre dette og fremtidige katteeiere i nabolaget om dette skulle skje med dem også. Da er det jo mer forsvarlig at dem gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missunshine skrev (38 minutter siden):

Ja selvfølgelig det forstår jeg. 

Kattegård, da må jo min nabo også gjøre dette og fremtidige katteeiere i nabolaget om dette skulle skje med dem også. Da er det jo mer forsvarlig at dem gjør det. 

Du kan mene og synes hva du vil om hva du mener de bør gjøre, men du kan ikke pålegge dem å bygge kattegård eller holde katten inne eller i bånd - de bryter ingen lover eller regler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missunshine skrev (1 time siden):

Ja selvfølgelig det forstår jeg. 

Kattegård, da må jo min nabo også gjøre dette og fremtidige katteeiere i nabolaget om dette skulle skje med dem også. Da er det jo mer forsvarlig at dem gjør det. 

Andres katter er ikke ditt ansvar. Det er din katt som er ditt ansvar og det er den som blir skadet, sørg for at det ikke skjer, bygg kattegård. 

Anonymkode: 72993...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Andres katter er ikke ditt ansvar. Det er din katt som er ditt ansvar og det er den som blir skadet, sørg for at det ikke skjer, bygg kattegård. 

Anonymkode: 72993...cab

Det er det dummeste jeg har hørt. Hvis noen har en katt som angriper andre katter, da er det eieren som har ansvaret, ikke offeret. For eksempel: Hvis noen har unger som går rundt og sparker dyr i nabolaget, er det da offerene som har ansvaret? Nei, det er selvfølgelig ungene som gjør det og foreldrene til de ungene. Herregud, hvis jeg har en hund som biter unger i nabolaget, skal jeg klage på barna som blir bitt da, at de må beskytte seg selv bedre? Her er det tydelig at noen ikke har peiling på hva det vil si å ta ansvar.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Svisle said:

Du kan mene og synes hva du vil om hva du mener de bør gjøre, men du kan ikke pålegge dem å bygge kattegård eller holde katten inne eller i bånd - de bryter ingen lover eller regler. 

Jeg er temmelig sikker på at de bryter noen regler hvis OP kan bevise at katten blir angrepet av de sin katt. Det er akkurat som hvis en hund angriper andre hunder, dette er selvfølgelig ikke lovling i lengden. En katt er kanskje mindre, men som OP skriver, så har hun brukt 30000 på regninger. Et sted går grensen, og det er forskjellige kanaler man kan gå gjennom for å klage på ting som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlphaOmega900 skrev (3 minutter siden):

Jeg er temmelig sikker på at de bryter noen regler hvis OP kan bevise at katten blir angrepet av de sin katt. Det er akkurat som hvis en hund angriper andre hunder, dette er selvfølgelig ikke lovling i lengden. En katt er kanskje mindre, men som OP skriver, så har hun brukt 30000 på regninger. Et sted går grensen, og det er forskjellige kanaler man kan gå gjennom for å klage på ting som dette. 

Nei, de bryter ingen lov og det kan ikke sammenlignes med en hund. En hund er du forpliktet til å ha forsvarlig inngjerdet eller i bånd dersom den ikke lar seg kontrollere ihht. lovverk. Et slikt lovverk finnes ikke for katt. 

Endret av Svisle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Svisle said:

Nei, de bryter ingen lov og det kan ikke sammenlignes med en hund. En hund er du forpliktet til å ha forsvarlig inngjerdet eller i bånd dersom den ikke lar seg kontrollere ihht. lovverk. Et slikt lovverk finnes ikke for katt. 

Jo, dette gjelder alle dyr. Hvis du kan bevise at et dyr skader flere dyr gjentatte ganger, da er det noe som kan gjøres noe med. Dette går ikke under katteregler, men diverse dyreregler generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlphaOmega900 skrev (2 minutter siden):

Jo, dette gjelder alle dyr. Hvis du kan bevise at et dyr skader flere dyr gjentatte ganger, da er det noe som kan gjøres noe med. Dette går ikke under katteregler, men diverse dyreregler generelt. 

Da må du gjerne linke til denne loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent finnes det ingen slik lov angående katter. Det burde kanskje være det, men det er en annen samtale.

Eier er selv ansvarlig for at ens katt er trygg. Det betyr at har du en bøllekatt i gata som forsvarer sitt naturlige territoriet så er det opp til deg om DIN katt enten blir innekatt eller du ordner med kattegård. Katter har forøvrig ikke vondt av å ha kattegård. Anbefales ganske varmt.

Da også med tanke på at du har sikkert en nabo eller to som ikke liker katt, vil ikke ha noe med katt å gjøre, syntes det er irriterende at blomsterbed brukes som kattedo og tisser på putene til utemøblene, osv. Dette er alt du som eier ikke kan kontrollere når katten din er ute, som du selv også er godt klar over.

Hilsen tidligere katteeier. Med kattegård. Og bøllekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Emmelise skrev (26 minutter siden):

Meg bekjent finnes det ingen slik lov angående katter. Det burde kanskje være det, men det er en annen samtale.

Eier er selv ansvarlig for at ens katt er trygg. Det betyr at har du en bøllekatt i gata som forsvarer sitt naturlige territoriet så er det opp til deg om DIN katt enten blir innekatt eller du ordner med kattegård. Katter har forøvrig ikke vondt av å ha kattegård. Anbefales ganske varmt.

Da også med tanke på at du har sikkert en nabo eller to som ikke liker katt, vil ikke ha noe med katt å gjøre, syntes det er irriterende at blomsterbed brukes som kattedo og tisser på putene til utemøblene, osv. Dette er alt du som eier ikke kan kontrollere når katten din er ute, som du selv også er godt klar over.

Hilsen tidligere katteeier. Med kattegård. Og bøllekatt.

Katter beskytter sitt naturlige territorie det vet jeg. Men det er ikke hans territorie her nede i vår hage noe som er langt unna han sin plass også. Og når vår katt bare ligger på veranda i sola og den andre kommer for og angripe for ingen grunn da blir det ikke riktig. og når man bor i boretslag er det ikke store muligheter for en kattegård heller. 

Endret av Missunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missunshine skrev (1 minutt siden):

Katter beskytter sitt naturlige territorie det vet jeg. Men det er ikke hans territorie her nede i vår hage. Og når vår katt bare ligger på veranda i sola og den andre kommer for og angripe for ingen grunn da blir det ikke riktig. og når man bor i boretslag er det ikke store muligheter for en kattegård heller. 

Det er godt mulig det faktisk er hans territoriet. Jeg fant aldri ut av hvor langt min katts området faktisk strakte seg før vi fikk kattegård.
I tillegg er katten din nykommeren (selv om det har gått tre år, bølla var der først), det er ganske naturlig katteoppførsel som beskrives. Spesielt nå på våren hvor man skal fornye sitt krav på hva man anser som sitt, i tillegg til å svekke potensiell konkurrenter.

Bøllekatten er i det minste kastrert. Har dessverre hatt nabo som ikke har tenkt SÅ langt engang. Folk azz.
Men vi hadde en som kom spesifikt bort for å lage krøll. Når det blir varmere er det bare å stå klar med vannslangen. Som et minimum vil den hurtig lære å holde seg unna akkurat der. Noe særlig annet får du ikke gjort om du ikke har mulighet for kattegård.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (Akkurat nå):

Det er godt mulig det faktisk er hans territoriet. Jeg fant aldri ut av hvor langt min katts området faktisk strakte seg før vi fikk kattegård.
I tillegg er katten din nykommeren (selv om det har gått tre år, bølla var der først), det er ganske naturlig katteoppførsel som beskrives. Spesielt nå på våren hvor man skal fornye sitt krav på hva man anser som sitt, i tillegg til å svekke potensiell konkurrenter.

Bøllekatten er i det minste kastrert. Har dessverre hatt nabo som ikke har tenkt SÅ langt engang. Folk azz.
Men vi hadde en som kom spesifikt bort for å lage krøll. Når det blir varmere er det bare å stå klar med vannslangen. Som et minimum vil den hurtig lære å holde seg unna akkurat der. Noe særlig annet får du ikke gjort om du ikke har mulighet for kattegård.

Hva vet du om at den var her først? Jeg var her i 2 år før den kom til nabolaget. Så det er den som er ny.

Men og være klar med mye vann fremover er sikkert.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og nabokatten var venner, men nå uvenner av og til litt venner.  

Jeg jager nabokatten når den kommer på terrassen vår. Og da har det blitt bedre 

Anonymkode: 02d1d...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...