Gå til innhold

Jente drama og foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg har store problemer med å forstå  eller møte dagens samfunn. 
Jeg har en datter på 11 år som jeg har 100%.  Jeg valgte å bytte skole da det var enormt mye mobbing mot henne og flere andre elever. 2 jenter som har skapt mye problemer som legge ut videoer på TikTok, filme jentene i dusjen, lager hat grupper på snap osv! 
Dråpen som fikk meg til å skifte skole var da min datter vant en bamse på lekeland og en av de jentene ikke vant. Da klikke hun og skrek ut at min datter skulle ta livet sitt og mye andre skjellsord. Men da foreldrene kom å ville kjøpe bamsen for å roe ned situasjonen ble jeg helt paff. Jeg sa NEI. Da var Vi var hjerteløs og utakknemlig som fikk gratis mat i bursdagen. De hadde vist barnevern på seg fra før. Men situasjonen ble verre så jeg MÅTTE bytte. Skolen har gjort sitt men hjalp ikke. Det bærer preg av situasjonen for min datter.
Nå som vi ha bytta, var det fint i starten. Nå har jentene begynt å himle med øya, dele ut godteri til alle unntatt henne, skal snakke alene med andre uten henne osv. Har snakket med noen av foreldrene men barnet dems nekter jo og de blir jo trodd på. Jeg prøvde å forklare at det er dette min datter opplever å jeg må ta hensyn til det og selvfølgelig høre flere sider av saken. Fortsatt så nekter de jentene. Foreldrene gjør ingenting. Jeg ble advart mot mye jente drama på forhånd.  Har snakket med skolen men de har ikke muligheten til å følge med annet enn i klasse rommet. Nå vil ikke min datter gå på skolen. En dag gikk hun fra skolen for hun orka ikke mer. Da fikk jeg kjeft av læreren. Prøvde å forklarer situasjonen men fikk bare til svar at sånn drama er det overalt og unga bare må finne seg i det. Jeg nekter å sitte å se på at min datter utvikler en form for angst av å å gå på skolen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette her lenger. Det suger livskvalitet ut av begge 2. 

Anonymkode: fb376...75a

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk skolens ansvar. De kan ikke avfeie det med at de bare kan følge med i klasserommet. De skal selvsagt ta opp problemer i klassen som de blir informert om uten at de har observert det selv. 

Ikke gi deg! Hvis lærer ikke gjør nok, gå til rektor. Hvis rektor ikke gjør nok, gå til kommunen. 

Fint at du står opp for jenta di! ❤️

Anonymkode: 93bcc...3a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel, ved å alltid fjerne jenta fra vanskelige situasjoner lærer hun aldri å stå opp for seg selv. Hun lærer å rømme, trekke seg unna. 

Si hun får begynne å ta igjen. Be henne si nei selv, lær henne å argumentere. 

Hvorfor gjør du dette for henne? Du gjør henne en enorm bjørnetjeneste.  

Anonymkode: 0eba3...9b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring fylkes kommunen og be om råd. Så får du litt gangen i det.  Her tenker jeg dry er innafor å opprette mobbesak på skolen, og da erde pliktig til å følge det opp.

Barn har rett på en trygg og god skolehverdag både psykisk og fysisk. Be om en prat med legen, bup kan være vrient å få plass på før det er skikkelig ille. Men hun kan ha god nytte av å snakke med helsesøster.  Ikke gjør noe iht de andre foreldre som hun ikke selv ønsker. Fordi det kan desverre føre til ting blir værre. Din datter har begynt å utvikle skole vegring. Pga skole situasjonen.  Klag til skolen hver gang det er noe, skriftlig.  Fordi det gir deg på sikt mye bevis iht om skolen nekter å gjøre noe med hennes situasjon. Her holdt det heldigvis å sende melding ang rett til trygg og god skolehverdag.  Da skjønte de at saken kunne slå tilbake på dem. Og tok grep

Anonymkode: 5ce15...77f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at din datter blir mobbet på en skole, og så bytter dere så blir det samme situasjonen der?

Har nissen flyttet med?

Anonymkode: a6700...50d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei. 
Jeg har store problemer med å forstå  eller møte dagens samfunn. 
Jeg har en datter på 11 år som jeg har 100%.  Jeg valgte å bytte skole da det var enormt mye mobbing mot henne og flere andre elever. 2 jenter som har skapt mye problemer som legge ut videoer på TikTok, filme jentene i dusjen, lager hat grupper på snap osv! 
Dråpen som fikk meg til å skifte skole var da min datter vant en bamse på lekeland og en av de jentene ikke vant. Da klikke hun og skrek ut at min datter skulle ta livet sitt og mye andre skjellsord. Men da foreldrene kom å ville kjøpe bamsen for å roe ned situasjonen ble jeg helt paff. Jeg sa NEI. Da var Vi var hjerteløs og utakknemlig som fikk gratis mat i bursdagen. De hadde vist barnevern på seg fra før. Men situasjonen ble verre så jeg MÅTTE bytte. Skolen har gjort sitt men hjalp ikke. Det bærer preg av situasjonen for min datter.
Nå som vi ha bytta, var det fint i starten. Nå har jentene begynt å himle med øya, dele ut godteri til alle unntatt henne, skal snakke alene med andre uten henne osv. Har snakket med noen av foreldrene men barnet dems nekter jo og de blir jo trodd på. Jeg prøvde å forklare at det er dette min datter opplever å jeg må ta hensyn til det og selvfølgelig høre flere sider av saken. Fortsatt så nekter de jentene. Foreldrene gjør ingenting. Jeg ble advart mot mye jente drama på forhånd.  Har snakket med skolen men de har ikke muligheten til å følge med annet enn i klasse rommet. Nå vil ikke min datter gå på skolen. En dag gikk hun fra skolen for hun orka ikke mer. Da fikk jeg kjeft av læreren. Prøvde å forklarer situasjonen men fikk bare til svar at sånn drama er det overalt og unga bare må finne seg i det. Jeg nekter å sitte å se på at min datter utvikler en form for angst av å å gå på skolen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette her lenger. Det suger livskvalitet ut av begge 2. 

Så 2 skoler som sviktet i sitt ansvar?

Er det kommet så langt at din datter ikke vil gå på skolen i det hele tatt, så bør du varsle skoleeier, statsforvalter, media, osv. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at din datter blir mobbet på en skole, og så bytter dere så blir det samme situasjonen der?

Har nissen flyttet med?

For eksempel at det er mye mobbing i alle skoler og at ''det nye jenta'' er et lett offer også på den nye skolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skolen må ta grep. Det skal skrives aktivitetsplan og den skal følges opp og evalueres over tid. Kontaktlæreren har ansvaret i første omgang, rektor blir også varslet når en slik plan settes i vekt. Tilhører paragraf 9A. De kan ikke si at de ikke kan følge med andre steder enn i klasserommet. Sammen med deg og datteren din kan de finne tiltak. Om dette ikke fører frem er det statsforvalteren som overtar. Da må skolen dokumentere sine tiltak. Kjipt for dere ar dere byttet skole og nå har det kjipt igjen. Samtidig må datteren din sammen med deg funne ut hvordan hun kan takle motgang og vanskelige situasjoner. Lykke til!

Anonymkode: bccf9...b10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett tenke nøye gjennom og snakke med din datter om hvorfor dette skjer for andre gang. Hva gjør hun som bidrar til at dette kan skje? Hvorfor opplever hun dette. Det er sjelden at det bare er den ene siden som har skylden. 

Anonymkode: 8738d...42c

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at barn som er litt sære, selvsentrerte og/eller ikke helt skjønner de sosiale kodene er de som faller utenfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er TO sider her. 
Hun som mente seg mobbet her var den som ikke klarte å innfinne seg og balansere hennes egne behov mot de andres. 

• Liker 1
Skrevet

Skolen har plikt til å dokumentere hvilke tiltak de har satt i verk for å sikre din datter en trygg skolehverdag, og dette skal du kreve å få innsyn i. Kan de ikke gi deg dette, så går du videre til administrasjonen i kommunen - nivået over rektor.
Om de truer med å kontakte barnevern når hun er hjemme; kontakt dem selv! Og få hjelp i dialog med skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min erfaring er at barn som er litt sære, selvsentrerte og/eller ikke helt skjønner de sosiale kodene er de som faller utenfor. 

Det spiller ingen rolle hvordan barnet er. Jenta har uansett krav på en trygg, mobbefri skolehverdag. Punktum. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har nissen flyttet med?

Mener du at et barn som opplever mobbing to ganger har skylda for det selv?

Gjelder det også barn som blir utsatt for seksuelle overgrep? Voldtekt? Vold i hjemmet?

Hvor går grensen din?

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mener du at et barn som opplever mobbing to ganger har skylda for det selv?

Gjelder det også barn som blir utsatt for seksuelle overgrep? Voldtekt? Vold i hjemmet?

Hvor går grensen din?

Eksemplene dine kan faktisk ikke sammenlignes.  Personen du siterer kommer med en påstand det finnes dekning for i forskning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eksemplene dine kan faktisk ikke sammenlignes.  Personen du siterer kommer med en påstand det finnes dekning for i forskning.

Da tror jeg du har misforstått.

Alle barn har rett til å ikke bli voldtatt. Alle barn har rett til ikke å bli utsatt for vold. Alle barn har rett på en skolehverdag uten mobbing. 

Dette dreier seg om barns rettigheter. Og at barn ikke skal oppleve victim blaming. Det spiller ingen rolle om barnet har opplevd mobbing tidligere. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da tror jeg du har misforstått.

Alle barn har rett til å ikke bli voldtatt. Alle barn har rett til ikke å bli utsatt for vold. Alle barn har rett på en skolehverdag uten mobbing. 

Dette dreier seg om barns rettigheter. Og at barn ikke skal oppleve victim blaming. Det spiller ingen rolle om barnet har opplevd mobbing tidligere. 

Alle barn fortjener også foreldre som lærer dem å fungere sosialt og følge sosiale normer og regler. 

Barn har også rett til å lære å stå opp for seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper lite om jeg følger opp barnet mitt 100%. Forklarer henne hva som er rett og galt når andre foreldre ikke gjør det. 
Det er ikke normalt å be venner om å ta livet sitt feks. At min datter ble mobbet på forrige skole har ingenting med henne å gjøre. Det var flere også som ble det. Jeg tok valget å bytte fordi det hadde holdt på siden 1 klasse uten bedring. Ble bare verre og verre. Den nye skolen er det en del klasseskille og personligheter. 
Jeg kan vel erfaring si at når jeg begynte i hjemmetjenesten var det svært vanskelig å komme inn i en gjeng som allerede hadde jobbet i lenger tid. De hilste ikke engang når jeg kom på jobb.  Men det løste seg det også med tiden. Så jenter er ikke enkle vesner. Så tror ikke det handler om enkelt personer på skolen heller

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom skolen ikke har ressurser til å passe på andre steder enn i klasserommet, så bør de kanskje begynne med det, for de har ansvar for elevenes psykososiale miljø mens de er der. 

Jeg reagerer også på at elever tydeligvis har med seg godteri på skolen og at de er vanlig. 

Ring mobbeombudet i fylket og snakk med dem. Be om et møte med skolen og snakk med dem om hva slags tiltak de planlegger å gjøre, mot at de bare klarer å ha kontroll på elevene, når de er i klasserommet. Foreslå at de blir flere vakter ute i friminuttet, det er ingen regel som sier at de fleste lærerne skal sitte på pauserommet i friminuttene - selv om det er slik de fleste steder.  Her jeg bor har de doblet antall voksen ute, for å oppnå mer inkludering og mindre mobbing. 

Anonymkode: 5a580...d16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Alle barn fortjener også foreldre som lærer dem å fungere sosialt og følge sosiale normer og regler. 

Barn har også rett til å lære å stå opp for seg selv. 

Alle barn fortjener også foreldre som oppdrar dem til å bli velfungerende, tolerante mennesker som ikke mobber og utestenger andre, om de så synes de er «rare» eller «annerledes».

Anonymkode: cc155...330

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange stygge mennesker, som skal gi et barn skylden for at det blir mobbet. Blir helt sjokkert jeg.

Du må opprette 9A sak med skolen. Og har du mulighet til å bytte til en liten privatskole, så hadde jeg gjort det.

Har selv et barn som ble mobbet, og vi byttet til en liten privatskole. Da ble alt mye bedre. Og mitt barn har alltid vært sosialt flink, lett for å få venner. Men ble mobbet fordi hun ble for godt likt, og da ble noen veldig misunnelige, og skulle ødelegge.

Og den verste mobberen, har jo fortsatt med å mobbe, og mobbe mange, gjort det i flere år nå. 

Anonymkode: d4c6b...4a1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...