Gå til innhold

Til dere som har IP-telefoni


Gjest Rogalinn

Anbefalte innlegg

Gjest Rogalinn

Jeg vurderer å gå over til det (og avslutte fasttelefonen), men er usikker.

Kan jeg beholde fasttelefonnummeret mitt?

Jeg har mobiltelefon, så om nettet er nede kan jeg fortsatt ringe nødtelefoner osv med mobilen.

Er det bare billigere å ringe andre som har IP-telefoni, eller er det også billigere til fasttelefon og mobil?

Jeg ringer mest til mobil...Håper jeg kan få noen råd eller synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Jeg bruker televoip og er fornøyd med det. 9/14 øre å ringe fasttelefoner og 99 øre å ringe mobil til Norge, heller ingen månedsavgift. Eneste minuset er at man må åpne porter, noe som kan være litt vanskelig for de som ikke har kjennskap til NAT og forwarding.

Man kan beholde gamle nummeret med televoip, og helt sikkert med andre. Man må betale en liten engangsavgift for det, men det er ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har Telio. Veldig fornøyd. Kunne beholdt mitt gamle nummer, men måtte i en overgangsperiode så måtte jeg uansett ha et annet nummer, så jeg byttet. Det ville kostet meg kr 100,- å beholde det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Telio. Veldig fornøyd. Kunne beholdt mitt gamle nummer, men måtte i en overgangsperiode så måtte jeg uansett ha et annet nummer, så jeg byttet. Det ville kostet meg kr 100,- å beholde det gamle.

Er nysgjerrig på Telio. Var det vanskelig å installere? Er ikke veeeeldig god på data ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har TeleVoIP og det var da ikke det minste vanskelig å installere! Beholdt også det gamle nummeret - uten noen opphold eller "annet nr i overgangsperiode".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Telio og har ikke hatt noe problemer. Betaler mnd.pris på ca 150 kr og da ringer du gratis til fasttelefoner hele landet, nordiske land og nord Amerika bla. Du finner mere info på www.telio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også TelevoIP. Veldig fornøyde med det. Ikke vanskelig å innstalere heller. Telio lønner seg bare hvis du ringer veldig mye. Det koster like mye som vanlig Telenor abonnement i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Har hjulpet en bekjent med å installere Ip-telefoni fra Telio nå i julen. Det skal jammen bli lenge til jeg skal ha meg noe IP-telefon.

Bredbåndslinjen og ADSL-modem er fra Telenor, telefonibiten fra Telio, ruter fra Draytec.

Folk fra Draytec, Telio og Telenor kan/vil ikke snakke sammen. Det er hele tiden en annens problem.

Det er ikke måte på hvor mye nyinstallering av programvare som må til for å få dette til å spille sammen. Meget viktig er at dette var en "gjør-det-selv"-pakke. Den hadde min venn kjøpt - uten å skjønne mye av dette. Han er ikke datakyndig i det hele tatt.

Så bestilte min venn en fyr fra Teleavia – tror jeg firmaet het, anbefalt av Telio til å installere. Han gav opp og dro på juleferie.

Så kom jeg inn i bildet ettersom jeg jobber med pc’er og kommunikasjon mellom industripc’er. Disse er ikke satt opp med Windows og slike programmer, men jobber likevel mye likt. Har jo også jobbet mye med nettverk og pc’er for meg selv og venner. Har testutstyr fra jobben for både ADSL, kabling, nettverk og telefoni.

Satte i gang – og det første som slo meg var at alle instruksjonsbrosjyrer/info neppe var for amatører. Måtte igjennom support fra både Telio og Telenor for å få greie på linjekvaliteter, oppsett på ruter, det stemte ikke det som sto i brosjyrene. Var så glad da alt virket – i ca 6 timer, men bare for folk som ringte ut, ikke inn.

Ny melding via mobiltelefon og tilbake på åstedet viste det seg at ruteren var resatt til noe annet enn det jeg satte den opp med. Satte opp den på nytt – og det hele virket i ca 48 timer – vekslende mellom om folk kunne ringe inn eller ut. Det var heftig ringing fordi mange var engasjert nå for å teste om det virket.

Tilbake igjen, ny supporttelefon til Telio – som foreslo at jeg i stedet for ruter skulle bruke det innebygde i Telio sitt adapter. Ved Telenor-ADSL så trenger man ruter/”noe” for å tildele IP-adresser lokalt. Oppsettet i Telio’s bruksanvisning virket selvfølgelig ikke nå heller – og selvfølgelig hadde Telio kundeservice gått hjem. Klokken var jo over 19.00. Tilbake til mitt opprinnelige oppsett, knotet i timer – noen ganger virket det, andre ganger ikke. Telio klaget(og mente tidligere årsaken til feil var) på Telenor’s linje, men jeg var på nett hele tiden med pc’n – så så dårlig kunne ikke linjen være.

Nå har det virket i hele 36 timer – og må si jeg er spent på hvor lenge det virker nå.

Skal bli lenge til jeg skaffer meg IP-telefoni. Fikk tilbud om IP-telefoni gjennom Telenor rett før jul. Det var ikke måte på hva jeg skulle spare, men der blir du lurt. Det er samme pris enten du ringer med IP-telefon som fasttelefon ved Telenor. Det eneste du sparer er litt lavere abonnementsavgift.

Uten at jeg vet det sikkert så synes flere andre aktører på markedet billigere enn Telenor, bl a Telio. Skjønner også i hvert fall meget godt hvorfor kundesupport på alskens internettleverandører, kabeltv, telefoni osv er på klagetoppen hos Forbrukerrådet. Finnes kundesupport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå ble jeg glad, gitt...... :forvirret: Får være så optimist at jeg troooor... det går.

Har en nabo som eventuelt kan hjelpe meg. Jeg har bredbånd fra Canal Digital.

Jeg krysser fingre og bein for at jeg får kobla det sammen.Bestilte nemlig Telio i går....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Nei nå ble jeg glad, gitt...... :forvirret:  Får  være så optimist at jeg troooor... det går.

Har en nabo som eventuelt  kan hjelpe meg. Jeg har bredbånd fra Canal Digital.

Jeg krysser fingre og bein for at jeg får kobla det sammen.Bestilte nemlig Telio i går....

Ikke ta sorgene på forskudd. Kjenner ei som ikke har så god peiling. Hun fulgte manualen, puttet ting i riktig sted og var på nett med en gang hun fikk portert nummeret. ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta sorgene på forskudd. Kjenner ei som ikke har så god peiling. Hun fulgte manualen, puttet ting i riktig sted og var på nett med en gang hun fikk portert nummeret. ;).

Tusen takk. Du er en engel i nøden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Fikk akkurat boksen fra Telio. Må jeg bytte strømadapter på bredbåndsmodemet mitt med det som lå i esken fra Telio? setter det uansett ikke opp før i morgen. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Fikk akkurat boksen fra Telio. Må jeg bytte strømadapter på bredbåndsmodemet mitt med det som lå i esken fra Telio? setter det uansett ikke opp før i morgen. Noen som vet?

Du må vel bruke det adapteret du fikk på boksen du fikk fra Telio?

Du må ikke finne på å bytte strømadapter før du er helt sikker på hva du gjør. Det kan begynne å brenne. Jeg snakker av egen erfaring. :rodme:

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde allerede ADSL fra Telenor da jeg gjorde om telefonabonnementet mitt til bredbåndstelefon/IP-telefon. Jeg valgte og ha alt gjennom Telenor, selv om andre var billigere, p.g.a. support.

En eller annen lenger oppe i denne tråden sier det ikke er noe å spare, men det avhenger av ringemønster. Mens jeg tidligere hadde 22 øre/pr. telleskritt på dagen og 15 øre/pr.telleskritt på kveld/natt, har jeg nå 15 øre/pr.telleskritt hele døgnet . I tillegg er abonnementsprisen lavere. Jeg sparer ca. 200 kr i måneden, hadde før rundt 400 kr, har nå ca. 200 kr i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Spørsmål: Fikk akkurat boksen fra Telio. Må jeg bytte strømadapter på bredbåndsmodemet mitt med det som lå i esken fra Telio? setter det uansett ikke opp før i morgen. Noen som vet?

Les manualen ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt flau :forvirret:

Det sto ikke noe i manualen som fulgte med boksen, men på nettet sto det utførlig bruksanvisning og klar beskjed om at jeg måtte bruke adapteret til Telio.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Nita skriver:

Jeg hadde allerede ADSL fra Telenor da jeg gjorde om telefonabonnementet mitt til bredbåndstelefon/IP-telefon. Jeg valgte og ha alt gjennom Telenor, selv om andre var billigere, p.g.a. support.

En eller annen lenger oppe i denne tråden sier det ikke er noe å spare, men det avhenger av ringemønster..................

Det prisene kommer an på er hvilket abonnement du har. Du må ha endret ditt abonnement samtidig som du fikk IP-telefoni fra Telenor - eller så stemmer ikke Telenors egne prisopplysninger. Dette er tatt direkte fra Telenors side:
Mer informasjon

Foruten minuttprisene er alle samtalepriser de samme som for Basis-abonnement.

Telenor og priser og Telenor basispriser

I følge Telenor selv er det eneste du sparer abonnementsavgiften for fasttelefon, i tillegg får du fastavgift for IP-telefon + 60 kr i påslag på ditt ADSL-abonnement. Da er ikke besparelsene dine særlig store for Telenor - og i tillegg får du en dårligere linje enn med fasttelefon. Jeg venter............

Jeg hadde et tidligere innlegg om IP-telefoni og fortredeligheter. Jeg har satt opp flere enn dette ene, og flere har virket en smule bedre, men slett ikke alle. Svært ofte har det vært noe krøll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...