Gå til innhold

Synes du det er trist at barn idag ikke lærer seg å spille blokkfløyte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvem i all verden lærer det på skolen? Kulturskolen, kanskje.

Anonymkode: 94b02...159

Vi lærte det på skolen. Helt vanlig skole, ikke kulturskole

Anonymkode: dc0f6...d24

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hva mener du? Ungen min har da blokkfløyte på skolen…

Anonymkode: 22842...535

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

På hvilken måte gull verdt? Kan ikke huske en eneste episode der jeg har hatt bruk for den slags kunnskap.

Anonymkode: 28a86...e2e

Bare spør denne jenta om "den slags kunnskap" likevel kan være til nytte:

Anonymkode: 7aa3f...a83

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn idag? Jeg er født i 97 og har aldri lært blokkfløyte 🤔

Anonymkode: 94b02...159

Både jeg 94 og søster 98 lærte blokkfløyte, husker jeg ble sjalu fordi hun fikk sort og jeg en sånn gulhvit en.

Men 02 og 07 søsken lærte det ikke.

Jeg syns det er greit, trenger ikke lære å spille noe så ubrukelig som blokkfløyte 😖 Men greit om de kunne få en basis note forståelse.  

Jeg vet ikke hvordan det er med skolekorps nå for tiden.  Men vi tø i søskenflokken som lærte blokkfløyte gikk senere i korps i mange år, men ikke de som ikke lærte det.

Anonymkode: 0d497...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg synes faktisk det er litt trist. Ikke at jeg savner akkurat blokkfløyta, men barna lærer omtrent ikke noter i det hele tatt. Eller bruk av instrumenter. Og det er veldig synd.

Anonymkode: bb643...437

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her lærer de blokkfløyte, men får den heldigvis ikke med deg hjem. Helt grusomt.

Anonymkode: 3614c...31d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker som syns det er trist bør bli fratatt Internett. 

Anonymkode: 9ede8...646

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærte både blokkfløyte og gitar på barne og ungdomsskolen. Synd om ikke barn i dag får sånne muligheter. Å kunne noter og litt om instrumenter er gull verdt som voksen.

Anonymkode: d4964...a9e

... Nei? 

Anonymkode: 9ede8...646

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at blokkfløyte ikke er pensum lengre! Jøss. Men kanskje like greit, husker best den ekle pussingen inni fløyten som var helt våt av spytt haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var RÅ på blokkfløyte husker jeg, «morgenstemning» av Grieg var min flex 😆😆😆

Synes det er viktig å videreføre enkle instrumenter slik at alle barn har sjans til å føle mestring på noe, ikke alle er faglig sterke.

Anonymkode: 315ee...91b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blokkfløyte var ganske jævlig. 20-30 barn som spiller surt, nei takk.
Å ha musikk som et fag er superviktig, det bryter i stor grad med de tørre fagene som består av pugging, musikk lar deg oppleve kreativitet, men det er ikke for alle og blokkfløyte er definitivt ikke det riktige instrumentet. 
Jeg tror piano er det instrumentet som lærer deg mest på den mest åpenbare måten. I dag med keyboards, så trenger det ikke engang være spesielt dyrt (men selvfølgelig mye dyrere en blokkfløyte..) 
Jeg er over gjennomsnittet interessert  musikk, men kan ikke synge om det hadde stått om livet, så musikk på skolen, stort sett basert på kor/synging og blokkfløyte var et helvete. Spilte trommer i mange år etter det da.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokkfløyte er jo et grusomt instrument. Hadde det på skolen jeg og, lærte aldri å spille noe som helst og lærte meg aldri noter via blokkfløyte.

Musikkinteressen ordnet jeg på fritiden ved å spille bassgitar.

Anonymkode: f71ec...e8e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Blokkfløyte er jo et grusomt instrument. Hadde det på skolen jeg og, lærte aldri å spille noe som helst og lærte meg aldri noter via blokkfløyte.

Musikkinteressen ordnet jeg på fritiden ved å spille bassgitar.

Anonymkode: f71ec...e8e

Sterkt.

Men så er kanskje bassgitaren et litt mer rocka instrument enn akkurat blokkfløyte, selv om man ikke kan nekte for at Jethro Tull og Ian Anderson spiller rock: :tunge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når sluttet dem med det? Jeg mener bestemt at datteren hadde blokkfløyte på skolen🙈 Hun går i dag første året på videregående. 

Anonymkode: 14535...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sterkt.

Men så er kanskje bassgitaren et litt mer rocka instrument enn akkurat blokkfløyte, selv om man ikke kan nekte for at Jethro Tull og Ian Anderson spiller rock: :tunge:

Kan jo legge til at blokkfløyteundervisningen på skolen kanskje hadde fått et annet preg om man lærte å spille fløyte stående på ett bein, og læreren først hadde introdusert klassen for Jethro Tull ...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når sluttet dem med det? Jeg mener bestemt at datteren hadde blokkfløyte på skolen🙈 Hun går i dag første året på videregående. 

Anonymkode: 14535...348

Så vidt jeg husker, leste jeg et sted at blokkfløyten hadde forsvunnet fordi den ikke lenger var nevnt i en ny læreplan, slik at den ikke lenger var et obligatorisk instrument.

Her er det en lærer som heller vil fokusere på gitaren:

Musikklærer Tore nekter elevene å bruke blokkfløyter

Vil heller lære elevene å bygge rockegitarer.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nekter-elevene-a-bruke-blokkfloyter-1.11090648

Sitat

– Blokkfløyte er det verste instrumentet i hele verden. Vis meg det mennesket som sier at de startet med musikk, og som spiller musikk i dag, fordi de begynte med blokkfløyte. Det er ingen, sier Tore Grøtte (42).

Musikklæreren fra Alta pusser taktfast med det fine sandpapiret på den nye bassgitaren han bygger. Innerst i garasjen er han omgitt av spesialverktøy og store og små gitardeler. Den rockeglade læreren kan stå i timevis foran arbeidsbenken med gitardrømmene sine.

– Det er jo sabla artig. Helsikes gøy. Det å kunne lage noe selv. For meg å stå på en scene med noe jeg har lagd selv, som låter bra og er slik jeg vil ha det, det er fantastisk. Jeg liker jo å lage ting. Modellfly har jeg holdt på med. Veteranmotorsykler. Jeg liker å gjøre noe med hendene, sier Grøtte.

Men til forsvar for blokkfløyten - Brian Jones spilte fløyte på "Ruby Tuesday":

brian-jones-recorder.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så vidt jeg husker, leste jeg et sted at blokkfløyten hadde forsvunnet fordi den ikke lenger var nevnt i en ny læreplan, slik at den ikke lenger var et obligatorisk instrument.

Her er kilden til dette:

Færre skular vel blokkfløyte, men Emilie (10) har tatt blokkfløytesertifikatet

https://www.nrk.no/rogaland/faerre-skular-vel-blokkfloyte_-men-emilie-_10_-har-tatt-blokkfloytesertifikatet-1.16353715

Sitat

I dag er det heilt valfritt å bruke blokkfløyte i musikkundervisninga. Men frå 1960 til 1985 var den obligatorisk i Noreg.

– Eg trur det var det som gjorde at det gjekk gale for mange. At lærarane måtte bruke blokkfløyte. Dei hadde dårlege kunnskapar, seier Titt.

Faktisk kom blokkfløyta til Noreg fordi nokre lærarar reiste til utlandet for å få inspirasjon.

I Noreg var både lærarar og elevar leie av sangfaget i skulen, og då det kom ny læreplan i 1960, blei sangfaget omgjort til musikk.

Blokkfløyta som hadde blitt kjempepopulær på femtitalet kom inn som obligatorisk opplæringsinstrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at det hadde vært fint å lære seg for barn idag.

Anonymkode: 23c5b...3f8

Hvorfor? Jeg måtte lære blokkfløyte på skolen. Til dags dato aldri hatt behov for det. Bortkasta tid for elever, samme som med å lære nynorsk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...