Gå til innhold

Synes du det er trist at barn idag ikke lærer seg å spille blokkfløyte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber på barneskole, og her lærer de blokkfløyte :)

Musikklærer står fri til å velge hvilke instrumenter han vil bruke i undervisningen. Noen skoler bruker blokkfløyte, noen bruker ikke. Noen skoler har faktiske musikklærere, noen har ikke, så det blir bare sang og dans.

Anonymkode: aff38...e86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lærte både blokkfløyte og gitar på barne og ungdomsskolen. Synd om ikke barn i dag får sånne muligheter. Å kunne noter og litt om instrumenter er gull verdt som voksen.

Anonymkode: d4964...a9e

Er det? Jeg har aldri hatt bruk for denne kunnskapen.

Anonymkode: e68af...7ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barn idag? Jeg er født i 97 og har aldri lært blokkfløyte 🤔

Anonymkode: 94b02...159

Du er ung.... i mitt perspektiv iallefall 😉

Anonymkode: 720cd...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blokkfløyte er et av de verste instrumentene som finnes. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting er at blokkfløyte-opplæring har blitt valgfritt, men det er et større problem at det ikke er obligatorisk med opplæring på ett instrument.

Gitar og piano er nevnt, melodica er et annet alternativ.

Anonymkode: 3fc36...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn skal da lære seg blokkfløyte? Om det ikke læres i skolen lenger så viser jeg her hjemme☺️

Anonymkode: 98844...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Haha, nei jeg er sjeleglad for det😂Stakkars foreldre før i tiden🙈

Anonymkode: 4702b...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en musikklærer som lærte oss så mye annet, blandet annet spilte vi p afrikanske trommer, og fikk opptre i Oslo konserthus, det var stor sats og kjempe gøy,

med tidligere klasser bidro hun til Abba konsert så musikktimene på 90-tallet var morsomme,

og jeg tror vi lærte mye, musikals men også om oss selv, musikk er og skal være gøy, 

men min datter spiller blokkfløyte den har hun tuta på i tre/fire år, synes synd i ungen, piano eller gitar timer hadde jo vært mye bedre

så joda de lærer blokkfløyte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både blokkfløyte, ukulele og gitar i musikkundervisningen min :) dette på barneskole. 
Velger ofte ikke blokkfløyte før 5-7, da de ofte ikke har store nok fingre før den tid :) 

og blokkfløyteundervisningen kan varieres mye mer nå enn før! Finnes utrolig mye fint i innspilt komp, slik at elevene selv merker at de bidrar i en helhet av en låt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Steinerskolen bruker de en type blokkfløyte som lager en veldig myk lyd, dermed blir faktisk spillingen vakker. Det betyr utrolig mye. De burde gjøre det samme på offentlig skole.

Det er selvfølgelig viktig å kunne noter og det å kunne spille et instrument er en gave. Akkurat som det er fantastisk å kunne sy, snekre, lage mat, kunne menneskehetens historie, grunnleggende kunnskap om naturen, litteraturen, universet og så videre.

Det handler om allmenndannelse, og noen blir komponister, sangere og musikere. For en sanger er det også viktig å kunne spille fløyte eller piano, særlig hvis man skal lære seg en veldig vanskelig sang, for da kan man bruke blokkfløyte til å spille gjennom sangen. 

Altså argumentet om at "det har jeg aldri fått bruk for i ettertid" er det dårligste argumentet ever. Da kan jeg like godt si at jeg ikke har fått bruk for det jeg lærte om fysikk eller kjemi, men det handler faktisk om å være et (ut)dannet menneske, og om å lære seg det grunnleggende på de viktigste områder i livet. Musikk er ett av dem.

Anonymkode: 7e78b...ff0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn, født 2009, hadde blokkfløyte i 6. eller 7.klasse. Nå i 8.klasse lærer de å spille gitar og trommer. Helt vanlig skole i Oslo.

Anonymkode: 3a454...755

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nope, det savner jeg ikke. Er visse ting jeg hadde på skolen som jeg da som nå synes var fullstendig bortkasta å lære om. Blokkfløyte, gitar og notelære var blant dem. Har jo absolutt ingen bruk for den lærdommen. 

Anonymkode: ba8c2...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine har fått blokkfløyte på skolen.  Tror de lærer litt på skolen, men ikke sånn at de har øvd noe hjemme. H E L D I G V I S 😅

Anonymkode: 6296a...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 91, og vi fikk blokkfløyte. Kan ikke huske at vi faktisk hadde noen skikkelige timer med opplæring, men husker at alle sprang rundt å blåste alt de kunne i de fløytene.

Tror det er helt greit at den tid er forbi 😅 

Anonymkode: 2ba67...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare spør denne jenta om "den slags kunnskap" likevel kan være til nytte:

Anonymkode: 7aa3f...a83

🤣 Denne jenta har altså lært seg å spille et instrument, noe hvem som helst har anledning til på kulturskole etc.  Det er en liten forskjell på det og det å «kunne noter og litt om instrumenter» som i utgangspunktet ble sitert.

Å «kunne noter og litt om instrumenter» generelt er absolutt ikke kunnskap mannen i gata behøver i livet eller noe skolehverdagen skal brukes til.

Anonymkode: 28a86...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei fordi min dårlige koordinasjon ble avslørt på blokkfløyte og  piano,og maskinskriving på vgs.

Anonymkode: ac76e...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for nedsettende innhold,gjengivelse av tekst,samt avsporing.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige foreldre som slipper det forferdelige rabalderet :ler: Den blokkfløyta er vel noe av det mest meningsløse skolen har bydd på :knegg: 

Man burde fått betalt for å bære den dumme blokkfløyta i sekken.. 🙉

Triangel er mer passende :fnise:

Endret av Tradegy
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spilte i korps i 7 år, lærte meg blokkfløyte før de andre på skolen, og vet jo hva alle noter betyr osv, men jeg har likevel aldri alene kunnet spille etter noter på noe jeg aldri har hørt før.  Kunne sjelden øve alene. 

Det er mye med musikk man kan gjøre uten å bli tvunget til å beherske instrument.  For min eldste gjorde covid at det ble lite gitarøving, istedet ble det mye fokus på lyttetrening og musikkhistorie og det har vært veldig fint for å bli kjent med ny og gammel musikk.  Musikk ble mye gøyere.   De hadde så klart notelære også, men den ble på samme måte som man lærer ting i andre fag og ikke gjennom praktisk terping.   

De fleste som får interesse for instrumenter får det heeelt uavhengig av musikktimer. Jeg elsket å synge og spille i korps, men hatet musikktimer fordi det var så meningsløst. Litt det samme er gymtimer,  men der hadde de fleste i det minste grunnleggende ferdigheter i form av evnen til å løpe noen meter. Alt var lettere for oss som drev idrett på fritiden. Men norsktimer ble også enklere for oss som leste mye på fritiden, samfunnsfag enklere for oss som leste aviser, engelsk enklere for de som reiste mye osv.  Det er sjelden nok tid til å lære ting PÅ skolen bare og musikk er ikke alltid lett alene.

Anonymkode: d86d0...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...