Gå til innhold

I bil bruker du bilbelte men ikke i buss, hvorfor?!

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Fjompen skrev (29 minutter siden):

Nei, det er jeg klar over. Du kan jo, i teorien, unngå bot ved manglende setebelte i kontroll ved å si at du sto, men satt deg med en gang bussen stanset. Det er dog, uavhengig av ståplasser påbudt med bruk av setebelte i buss der slike er montert. I tillegg er det jo ganske så smart. 

Du lurer bare deg selv. Ditt liv ditt ansvar, dessuten lovpålagt å bruke belte i buss. Alle forstår vel at det er lurt å bruke belte. Buss kjører i 80-60 -50-40 km i timen….

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, Rødstrupa said:

Du lurer bare deg selv. Ditt liv ditt ansvar, dessuten lovpålagt å bruke belte i buss. Alle forstår vel at det er lurt å bruke belte. Buss kjører i 80-60 -50-40 km i timen….

Men hva når man man må stå? Da er buss plutselig ikke farlig lenger da eller?

Anonymkode: 2cd37...d3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det alltid, hvis bussen har belter. Fysikk er fysikk.

Anonymkode: cfd6f...c43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bussene jeg tar ved behov har ikke belter (bybuss eller hva de nå enn kalles). Ser også utfordringen når man reiser vinterstid for de beltene jeg har sett på busser med belter er ikke akkurat designet for å rekke rundt voksen person med dunjakke/vinterjakke. Hvorfor i all verden kunne de ikke lagt på en halvmeter ekstra lengde eller noe når de ble montert ? Det er jo tross alt et vinterland de brukes i og selv om man estimerer en "normal" gjennomsnittsvekt på de reisende så er det store deler av året tykke vinterklær i bruk (Joda, i teorien skal man ta av tykke ytterklær før sele for at den skal sitte korrekt men la oss være ærlige, ingen ville gjort det ombord i buss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det ikke fordi det A; ikke finnes, eller B; jeg står ombord. Får bot for sånt i bil, men på buss er det helt innafor 🙄

Anonymkode: 7d243...c3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva når man man må stå? Da er buss plutselig ikke farlig lenger da eller?

Anonymkode: 2cd37...d3c

Jo, men bruk belte når du kan! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 23.04):

Jeg kan ikke huske å ha sett "bilbelte" i buss - ihvertfall ikke i vanlig rutebuss.
Men nå er det noen år siden sist jeg reiste kollektivt..

Anonymkode: 97d50...754

Det er stort sett i alle busser nå

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...