Kokeplate Skrevet 23. april 2023 #101 Del Skrevet 23. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her prøver du deg på premisset at to nabokommuner må ha like forhold, så det må liksom ligge noe suspekt bak forskjeller. Men sånn er det jo ikke. Nå vet jeg ikke noe om arbeidsmarked og flyttemønster i regionen. Men det er ganske vanlig at ung, frisk arbeidskraft flytter dit jobbene er, også mellom nabokommuner. Ser en på statistikken over befolkningen for de to kommunene hos SSB, så er det tydelig at Iveland har flere eldre og kvinnelige innbyggere, noe som begge deler vil påvirke uføretall i seg selv. Bykle derimot, ser ut til å ha flere menn i arbeidsfør alder, noe som vil senke uføretall der. Går en inn i detaljene vil en stort sett alltid finne naturlige forklaringer. https://www.ssb.no/kommunefakta/bykle https://www.ssb.no/kommunefakta/iveland Anonymkode: e733c...2a0 Nei, du vil ikke finne naturlige forklaringer på i nærheten av hele differansen. For helt grunnleggende innsikt i problematikken kan man begynne med å se denne: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11001115/avspiller Den er riktignok fra 2015, men det har ikke skjedd vesentlige endringer siden den gang. Endret 23. april 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 23. april 2023 #102 Del Skrevet 23. april 2023 Folk frykter å bli uføre. De som ikke vil vedkjenne seg sin egen frykt projiserer den på de som er så uheldige å ha blitt uføre, som om det skulle ha vært noe galt ved å ha blitt rammet av skade eller sykdom. Noen må innbille seg selv at det er noe nobelt å ha den flaks å være frisk, for å oppebære et svakt selvbilde. Man har lite å være stolt av i livet om man er stolt av å være frisk, noe man ikke har oppnådd selv. Man har lite å være stolt av i livet om man synes at det er greit å angripe folk for å ha hatt uflaks, og blitt skadet, syke eller ha en medfødt tilstand som stenger dem ute fra det ordinære arbeidslivet. Det jeg er mest stolt av ved samfunnet vårt er at alle blir anerkjent og tatt vare på økonomisk, så man kan ha et verdig liv også om man ikke er av dem som kan stå i full jobb livet ut. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #103 Del Skrevet 23. april 2023 Kokeplate skrev (41 minutter siden): Og hva er det som motstrider det Brunello sier angående dette da? Skulle det være motstridende? Kan man ikke si seg enig i at man taper, og fortelle hvor mye man taper? Anonymkode: abec7...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #104 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Då må de leve på det samme fagarbeidere i full jobb må. Ikke fett, men det må gå. Blir verre om de blir ufør og taper 34% av sin inntekt på 440 000 året. Anonymkode: 2a22f...878 Det er ikke sikkert at det er verre å gå fra 440 000 til 290 000 enn å gå fra millionen til 440 000. Man har gjerne huslån og et forbruk som tilsvarer den inntekten man hadde. Jeg tror det kan være verre å miste over halve inntekten sin enn å gå ned fra 440 000 til 290 000. Anonymkode: 655fa...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #105 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke sikkert at det er verre å gå fra 440 000 til 290 000 enn å gå fra millionen til 440 000. Man har gjerne huslån og et forbruk som tilsvarer den inntekten man hadde. Jeg tror det kan være verre å miste over halve inntekten sin enn å gå ned fra 440 000 til 290 000. Anonymkode: 655fa...014 Jeg er i utgangspunktet enig. Men samtidig har man ofte flere muligheter hvis man har hatt høy inntekt før. Når jeg gikk over på aap samtidig som prisøkningen i samfunnet måtte vi se oss nødt til å selge huset vårt og gå ned i forbruk/være mer forsiktig. Vi bodde virkelig flott på en beliggenhet som var helt fantastisk. Etter vi flyttet bor vi likevel et stykke over normal standard, sparer, reise og kjøpe det vi trenger. Selvfølgelig skulle vi ønske at jeg klarte å fortsette å jobbe samt bo der vi bodde, men vi kan jo ikke akkurat klage 😊 Er du lavtlønnet fra før av og får enda lavere lønn har man ikke mye å hente inn på og man går fra litt penger til lite. Uansett, det kjipeste er å være syk og ikke kunne bidra slik man ønsker og vil. Anonymkode: 18e06...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #106 Del Skrevet 23. april 2023 Andro skrev (26 minutter siden): Folk frykter å bli uføre. De som ikke vil vedkjenne seg sin egen frykt projiserer den på de som er så uheldige å ha blitt uføre, som om det skulle ha vært noe galt ved å ha blitt rammet av skade eller sykdom. Noen må innbille seg selv at det er noe nobelt å ha den flaks å være frisk, for å oppebære et svakt selvbilde. Man har lite å være stolt av i livet om man er stolt av å være frisk, noe man ikke har oppnådd selv. Man har lite å være stolt av i livet om man synes at det er greit å angripe folk for å ha hatt uflaks, og blitt skadet, syke eller ha en medfødt tilstand som stenger dem ute fra det ordinære arbeidslivet. Det jeg er mest stolt av ved samfunnet vårt er at alle blir anerkjent og tatt vare på økonomisk, så man kan ha et verdig liv også om man ikke er av dem som kan stå i full jobb livet ut. 🙏❤ et godt og empatisk innlegg. Takk! Anonymkode: 18e06...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #107 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er i utgangspunktet enig. Men samtidig har man ofte flere muligheter hvis man har hatt høy inntekt før. Når jeg gikk over på aap samtidig som prisøkningen i samfunnet måtte vi se oss nødt til å selge huset vårt og gå ned i forbruk/være mer forsiktig. Vi bodde virkelig flott på en beliggenhet som var helt fantastisk. Etter vi flyttet bor vi likevel et stykke over normal standard, sparer, reise og kjøpe det vi trenger. Selvfølgelig skulle vi ønske at jeg klarte å fortsette å jobbe samt bo der vi bodde, men vi kan jo ikke akkurat klage 😊 Er du lavtlønnet fra før av og får enda lavere lønn har man ikke mye å hente inn på og man går fra litt penger til lite. Uansett, det kjipeste er å være syk og ikke kunne bidra slik man ønsker og vil. Anonymkode: 18e06...a3a Ja jeg er enig med deg der. Man har større handlingsrom hvis man hadde høy inntekt og eiendeler å selge. Og det verste er å være syk ja 😢 Anonymkode: 655fa...014 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #108 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja jeg er enig med deg der. Man har større handlingsrom hvis man hadde høy inntekt og eiendeler å selge. Og det verste er å være syk ja 😢 Anonymkode: 655fa...014 Ja, de fleste har det med høy inntekt tidligere. Men forstår inderlig godt at det er tøft for det og føles urettferdig. I utgangspunktet fortjener jo ingen å miste mye av sin inntekt for noe de ikke kan noe for, samtidig så forstår jeg jo at det må være sånn. ❤ Ja, helt klart det verste uansett inntekt. Jeg tror en del ikke forstår dette. Det er en stor sorg, et stort tap. God helse er det desidert viktigste man har. Jeg ville helt klart byttet livet mitt med de sykdommene jeg har til et liv med lav inntekt, men god helse. Samtidig har jeg ikke gitt opp kampen med å komme tilbake til arbeidslivet. Anonymkode: 18e06...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #109 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, de fleste har det med høy inntekt tidligere. Men forstår inderlig godt at det er tøft for det og føles urettferdig. I utgangspunktet fortjener jo ingen å miste mye av sin inntekt for noe de ikke kan noe for, samtidig så forstår jeg jo at det må være sånn. ❤ Ja, helt klart det verste uansett inntekt. Jeg tror en del ikke forstår dette. Det er en stor sorg, et stort tap. God helse er det desidert viktigste man har. Jeg ville helt klart byttet livet mitt med de sykdommene jeg har til et liv med lav inntekt, men god helse. Samtidig har jeg ikke gitt opp kampen med å komme tilbake til arbeidslivet. Anonymkode: 18e06...a3a Håper du finner veien tilbake til arbeidslivet. 🩷 Anonymkode: 655fa...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #110 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, de fleste har det med høy inntekt tidligere. Men forstår inderlig godt at det er tøft for det og føles urettferdig. I utgangspunktet fortjener jo ingen å miste mye av sin inntekt for noe de ikke kan noe for, samtidig så forstår jeg jo at det må være sånn. ❤ Ja, helt klart det verste uansett inntekt. Jeg tror en del ikke forstår dette. Det er en stor sorg, et stort tap. God helse er det desidert viktigste man har. Jeg ville helt klart byttet livet mitt med de sykdommene jeg har til et liv med lav inntekt, men god helse. Samtidig har jeg ikke gitt opp kampen med å komme tilbake til arbeidslivet. Anonymkode: 18e06...a3a Samme her. Målet er å komme seg tilbake til jobb. Elsket jobben min. Savnet er stort 💔 Anonymkode: 09ce0...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #111 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Håper du finner veien tilbake til arbeidslivet. 🩷 Anonymkode: 655fa...014 Tusen takk ❤ AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samme her. Målet er å komme seg tilbake til jobb. Elsket jobben min. Savnet er stort 💔 Anonymkode: 09ce0...d53 Det skjønner jeg ❤ Håper du kommer deg tilbake til jobben. Anonymkode: 18e06...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #112 Del Skrevet 23. april 2023 Det er jo et enormt stigma å være ufør framfor å gjøre noe nyttig for seg i samfunnet. Skjønner ikke at noen kan trakte etter det. Anonymkode: ba95a...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #113 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo et enormt stigma å være ufør framfor å gjøre noe nyttig for seg i samfunnet. Skjønner ikke at noen kan trakte etter det. Anonymkode: ba95a...0bf Man har mulig annet å sysle med. Anonymkode: b8828...0de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #114 Del Skrevet 23. april 2023 On 4/22/2023 at 9:13 PM, Rosa Sløyfe said: jeg tror virkelig ikke dere som har så mye imot folk som er uføre vet ikke halvparten om det og være det og ikke i nærheten av hvor strenge krav det er for og får det invilget er fatisk ikke bare og gå på nav og si at man vil bli det, hvis du tror det da tar du veldig feil di fleste som er uføre har måtte gåt gjennom en prosses på( masvo ) for og se om man i det hele tatt kan jobbe evn hvor mye Jeg tror noe av grunnen til hetsen av uføre her på KG er fordi det mases så fryktelig mye fra uføre her at folk går lei Anonymkode: 36a01...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #115 Del Skrevet 23. april 2023 Regner med det er alle utalandske som står på tronen av uføre her i Norge. Anonymkode: 5b342...c78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 24. april 2023 #116 Del Skrevet 24. april 2023 MyMichelle skrev (På 22.4.2023 den 21.45): Du spør hvorfor i tittelen. Jeg tror det er mer hets på KG enn i samfunnet generelt. Du har nok rett i at de ikke vet mye, men jeg tror også at de ikke er interessert i å vite sannheten. De vil at virkeligheten skal være slik de «vet» den er. Noen liker dessverre å være stygge mot andre, og de er lettere for dem å gjøre det på nett enn i virkeligheten. Noen som skriver dritt her, gjør det nok også i håp om å provosere. Dette. Det er nok den samme klanen som spyr ut dritt om uføre her inne. I det virkelige liv er det svært få som bryr seg. De fleste har nok med seg selv og legger seg ikke opp i andres liv slik man kan få inntrykk av her inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #117 Del Skrevet 24. april 2023 Er nok en KG greie det med hetsen,merker ingen hets ellers i sammfunnet ang hets mot uføre.Så det er tydligvis et Kvinneguideproblem. Anonymkode: 1ff82...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #118 Del Skrevet 24. april 2023 Er godt man ikke kan bli ufør pga sjalusi og hating. Da hadde de fleste her endt opp som ufør Anonymkode: 0a2dd...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #119 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er nok en KG greie det med hetsen,merker ingen hets ellers i sammfunnet ang hets mot uføre.Så det er tydligvis et Kvinneguideproblem. Anonymkode: 1ff82...433 Er du syk eller ikke? Jeg har opplevd det mange ganger. Og har hørt det meste andre blir utsatt for av sine omgivelser. Anonymkode: 0a2dd...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #120 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er nok en KG greie det med hetsen,merker ingen hets ellers i sammfunnet ang hets mot uføre.Så det er tydligvis et Kvinneguideproblem. Anonymkode: 1ff82...433 Jo, det er en god del uhørehets utenfor KG også. Jeg er selv ufør og har hatt noen virkelig virkelig vonde erfaringer. Enda jeg er nå også en av de som er virkelig syk (stort sett sengeliggende, veldig mye sykehus osv). Det har vært flere år hvor jeg kun har vært ute av leiligheten 1-5 ganger for å dra på sykehus/til tannlege/lege. I tillegg har jeg minste utbetaling, og høye utgifter på grunn av helsen min. De verste årene har jeg hatt 10 ganger så høye i utgifter enn i utbetalinger fra NAV. Det er drøyt å kunne gå nesten 1,8 mill i minus når man har utbetalt ca 200k i året, men det er altså fullt mulig dessverre. Jeg er også døende fordi jeg ikke har hatt råd til medisinene jeg skal ha, og jeg har så og si ikke spist noe de siste årene fordi jeg har ikke hatt råd til mat, rett og slett. Anonymkode: 770db...ee7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå