AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #81 Del Skrevet 23. april 2023 Kokeplate skrev (6 minutter siden): Grupper nå lære seg å tåle at de diskuteres. Sajlig diskusjonen på gruppenivå er ikke hets. Men som sagt, hadde det vært saklig diskusjon hadde det vært noe annet. De fleste innlegg i uføretråder er noe helt annet enn saklig. Med mindre du finner dette saklig: Uføre er bare late og unnasluntrere. Jeg kjenner en som snylter på uføretrygd, så da er det sånn at alle gjør det. Det er super enkelt å få uføretrygd, bare å fare sykdom. Fåtall av uføre er syke, bare se på andre land. Psykisk syke kan bare skjerpe seg, bedre å jobbe. Jeg jobber ræva av meg, mens uføre kan bare ligge på sofaen å slappe av og snylte på staten. Uføretrygd burde ikke klare å gjøre annet enn å ligge i senga - tenk å være ufør å gå en tur, dra på kafe, trene, det er langt mer enn jeg klarer. Uføretrygdede burde få mindre inntekt. Vi burde avskaffe uføretrygd, bare se på andre land hvor de ikke har uføretrygdede engang. Uføre burde ikke ha rett på et greit liv. Uføretrygdede er tapere. Uføretrygdede lever det gode liv. Etc etc. Dette går igjen og igjen og igjen......ikke mye saklig diskusjon nei. Anonymkode: 18e06...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 23. april 2023 #82 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men som sagt, hadde det vært saklig diskusjon hadde det vært noe annet. De fleste innlegg i uføretråder er noe helt annet enn saklig. Med mindre du finner dette saklig: Uføre er bare late og unnasluntrere. Jeg kjenner en som snylter på uføretrygd, så da er det sånn at alle gjør det. Det er super enkelt å få uføretrygd, bare å fare sykdom. Fåtall av uføre er syke, bare se på andre land. Psykisk syke kan bare skjerpe seg, bedre å jobbe. Jeg jobber ræva av meg, mens uføre kan bare ligge på sofaen å slappe av og snylte på staten. Uføretrygd burde ikke klare å gjøre annet enn å ligge i senga - tenk å være ufør å gå en tur, dra på kafe, trene, det er langt mer enn jeg klarer. Uføretrygdede burde få mindre inntekt. Vi burde avskaffe uføretrygd, bare se på andre land hvor de ikke har uføretrygdede engang. Uføre burde ikke ha rett på et greit liv. Uføretrygdede er tapere. Uføretrygdede lever det gode liv. Etc etc. Dette går igjen og igjen og igjen......ikke mye saklig diskusjon nei. Anonymkode: 18e06...a3a Dette er ikke saklig, og heller ikke et eksempel på 99% av innleggene i de diskusjonene som angår dette. Det vet du egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. april 2023 #83 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et annet statistisk faktum: Det er kun en potensiell pitteliten andel av de på AAP/ufør NAV ser kan tape på å jobbe. Og den er så marginal at man antar det trolig kan være bare datarusk. Du kommer med utrolig mye påstander uten kilder. Les deg litt opp 🤷♀️ Anonymkode: abb5f...a46 Hva mener du med dette? Jeg skriver at folk taper mye på å bli ufør. Tapet blir større jo mer man tjener. Hva er feil? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #84 Del Skrevet 23. april 2023 Kokeplate skrev (51 minutter siden): Dette er ikke saklig, og heller ikke et eksempel på 99% av innleggene i de diskusjonene som angår dette. Det vet du egentlig. Nei, dette er ikke saklig og går igjen og igjen. Uføretråder er fult av sånt. Da må du nok lese om igjen 😅 Anonymkode: 18e06...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #85 Del Skrevet 23. april 2023 Kokeplate skrev (54 minutter siden): Dette er ikke saklig, og heller ikke et eksempel på 99% av innleggene i de diskusjonene som angår dette. Det vet du egentlig. Her har du et eksempel på en tråd med mye rart Man finner slike holdninger i denne tråden her også. At folk skal blande seg oppi andres liv på den måten er langt ifra saklig. Eller folk som legger skyld og skam på de uføre. Skal man diskutere uføretrygd er det mer hensiktsmessig å diskutere helsevesenet/tilgang på hjelp, politikere og hva de gjør/gir til helsevesenet for å forebygge sykdom, uskrevne regler/normer hvor Norge ligger på andreplass etter Japan som gjør oss alt annet enn friske, psykisk helse, arbeidsplasser, press og stress etc. Det har lite for seg å diskutere enkelt personer eller uføre som en gruppe. Mennesker og samfunnet er sammensatt. Å fyre løs med at man "kjenner en som...." er bare meningsløst og kunnskapsløst. Anonymkode: 18e06...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 23. april 2023 #86 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, dette er ikke saklig og går igjen og igjen. Uføretråder er fult av sånt. Da må du nok lese om igjen 😅 Anonymkode: 18e06...a3a Nei, det er faktisk svært lite av dette. Det er imidlertid svært mange påstander om at mange skriver dette. Påstander uten hold er som vi vet idiotisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #87 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hele premisset ditt blir feil da du ikke nevner de regionale og kommunale forskjellene. Hvorfor tror du enkelte regioner og kommuner har flere uføre enn andre kommuner? I Oslo er det kun 6% mens i Nordland er det 14%. Tror du virkelig det er så mange fler som er ufør i Nordland enn Oslo? Anonymkode: 5c67f...6e3 Skal vel godt gjøres for en arbeidssliten fisker å være like myk i leddene ved fylte 50 år som en akademiker som aldri har frosset på hendene. Primærnæringen har aldri kunne skryte på seg å ha arbeidsstokk som klarer å jobbe til 67 år. Det var vel derfor AFP ordningen kom i sin tid. Ufør blir utelukkende vurdert etter arbeidsevne og ikke medisinsk, så ja, det er en logisk forklaring på forskjeller mellom landsdelene og andel uføre. Anonymkode: 4f798...bae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #88 Del Skrevet 23. april 2023 Kokeplate skrev (7 minutter siden): Nei, det er faktisk svært lite av dette. Det er imidlertid svært mange påstander om at mange skriver dette. Påstander uten hold er som vi vet idiotisk. Ahh, du har ikke tenkt at det er en grunn til at flere påpeker det? Bare løgn da? Når selv folk som ikke er uføre sier det samme og de som kommer med slikt sier at det er mye hets pga.........🤔 Anonymkode: 18e06...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #89 Del Skrevet 23. april 2023 Brunello skrev (1 time siden): Hva mener du med dette? Jeg skriver at folk taper mye på å bli ufør. Tapet blir større jo mer man tjener. Hva er feil? Jeg mistet i såfall 34% av min inntekt. Så vidt meg bekjent gjør alle uføre det. Man merker godt den nedgangen. Anonymkode: abec7...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot123 Skrevet 23. april 2023 #90 Del Skrevet 23. april 2023 (endret) 19 hours ago, Rosa Sløyfe said: jeg tror virkelig ikke dere som har så mye imot folk som er uføre vet ikke halvparten om det og være det og ikke i nærheten av hvor strenge krav det er for og får det invilget er fatisk ikke bare og gå på nav og si at man vil bli det, hvis du tror det da tar du veldig feil di fleste som er uføre har måtte gåt gjennom en prosses på( masvo ) for og se om man i det hele tatt kan jobbe evn hvor mye Jeg syns uføre for så mye ufortjente kommentarer og negative holdninger kastet etter seg ❤️ jeg er ikke ufør selv, men en av mine nærmeste venninner er det. Hun er et høyt utdannet "stå på menneske", som dessverre har en medfødt lidelse som til slutt gjorde henne ufør (såpass alvorlig lidelse at det nesten tok livet av henne for noen år siden etter en operasjon, og lidelsen er dessverre ikke noe gjøre noe med annet enn å holde stabil). Ingen kan se at denne fantastiske dama er syk, og de fleste blir overrasket når hun forteller at hun er ufør (hun skammer seg overhodet ikke over det, og er ikke redd for å si det høyt - til tross for at dette har vært en stor sorg og en sorgprosess hun måtte gå gjennom da hun den gang ble ufør). Jeg syns mennesker som aldri har vært syke (les: syke nok til å trenge behandling, rehabilitering, sykemeldinger, aap, osv - lista er lang), har problemer med å se hvordan uføre faktisk har det, og hva slags liv de lever. Venninnna min er sprek som få (så sprek ho kan bli i hvert fall, sett utifra utgangspunktet hennes, men hadde ho prøvd å jobbe i dag, hadde ho etter kort tid i arbeid hatt såpass redusert livskvalitet at livet hadde blitt for vanskelig og smertefult å leve (ho har mye store smerter pga lidelsen og operasjoner ho har vært gjennom). Syns folk dømmer for fort, og tror de leser litt for mye om saker i aviser og generelt i media om de (veldig få) som faktisk klarer å "lure" systemet. Dette er så vanskelig, men likevell er det slike inntrykk mange har når de hører ufør, og de er ikke redd for å lire av seg det ene eller det andre av kommentarer og nedverdigende ordlag. Folk må faktisk tenke seg om og sette seg inn i situasjonen til uføre. Det er vanskelig å i det hele tatt bli hørt av legen når man er syk, og nesten umulig å få hjelp av systemet når kroppen svikter under en og man egentlig burde blitt ufør (snakker nå om de som virkelig ikke kan jobbe eller være på tiltak eller omskolering av forskjellige slag). Det er jo ikke rart at mange uføre føler skam og ikke ønsker å være ærlige om situasjonen sin; det har jo nesten blitt en samfunnsnorm å antyde at uføre er "late", "giddaløse" eller "bør se å komme seg opp om morran, så blir alt bra" 😥 Endret 23. april 2023 av Carrot123 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #91 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mistet i såfall 34% av min inntekt. Så vidt meg bekjent gjør alle uføre det. Man merker godt den nedgangen. Anonymkode: abec7...9a0 De som tjener over 6 G mister enda mer enn de 34 %. Anonymkode: 655fa...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 23. april 2023 #92 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Her har du et eksempel på en tråd med mye rart Man finner slike holdninger i denne tråden her også. At folk skal blande seg oppi andres liv på den måten er langt ifra saklig. Eller folk som legger skyld og skam på de uføre. Skal man diskutere uføretrygd er det mer hensiktsmessig å diskutere helsevesenet/tilgang på hjelp, politikere og hva de gjør/gir til helsevesenet for å forebygge sykdom, uskrevne regler/normer hvor Norge ligger på andreplass etter Japan som gjør oss alt annet enn friske, psykisk helse, arbeidsplasser, press og stress etc. Det har lite for seg å diskutere enkelt personer eller uføre som en gruppe. Mennesker og samfunnet er sammensatt. Å fyre løs med at man "kjenner en som...." er bare meningsløst og kunnskapsløst. Anonymkode: 18e06...a3a Ingen har dagt det ikke eksisterer, men set er foravinnende lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 23. april 2023 #93 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg mistet i såfall 34% av min inntekt. Så vidt meg bekjent gjør alle uføre det. Man merker godt den nedgangen. Anonymkode: abec7...9a0 Og hva er det som motstrider det Brunello sier angående dette da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 23. april 2023 #94 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ahh, du har ikke tenkt at det er en grunn til at flere påpeker det? Bare løgn da? Når selv folk som ikke er uføre sier det samme og de som kommer med slikt sier at det er mye hets pga.........🤔 Anonymkode: 18e06...a3a Det handler vel om de som ser seg blind på 1/100 kommentarer. Å være idiot kalles det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #95 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De som tjener over 6 G mister enda mer enn de 34 %. Anonymkode: 655fa...014 Hvor mye mister de? Anonymkode: 05d82...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #96 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor mye mister de? Anonymkode: 05d82...a4b Kommer jo helt an på hvor høy inntekten var i utgangspunktet. Det meste man kan få i uføretrygd ligger vel på cirka 440 000 per nå, så hvis man har tjent rundt millionen mister man over halve inntekten sin. Anonymkode: 655fa...014 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #97 Del Skrevet 23. april 2023 Kokeplate skrev (14 minutter siden): Det handler vel om de som ser seg blind på 1/100 kommentarer. Å være idiot kalles det. Ja, nok engang saklig kommentar 🫡 Anonymkode: 18e06...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. april 2023 #98 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg mistet i såfall 34% av min inntekt. Så vidt meg bekjent gjør alle uføre det. Man merker godt den nedgangen. Anonymkode: abec7...9a0 Nei, det gjør de ikke. Mange mister mye mer. Tjener du en million, mister du alt over 6 G og får 66% av 6 G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #99 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det gir helt sikkert et prosentpoeng eller to ekstra ja, men det forsvarer ikke den doblingen eller tredoblingen mellom to kommuner. Iveland kommune og Bykle kommune er to nabokommuner i Agder, Iveland har over 20 % uføre mens Bykle har 5%. Hvordan tror du dette har seg? Som sagt, hele dette våset om at det er "så" vanskelig å bli ufør blir fordummede når du ser slike eksempler som ovenfor. Hadde du tatt deg tid til å lese litt om kulturen enkelte kommuner har med å heller anbefale ufør fremfor å gjøre noe for å få de arbeid så ville man ikke uttalt seg. Anonymkode: 5c67f...6e3 Her prøver du deg på premisset at to nabokommuner må ha like forhold, så det må liksom ligge noe suspekt bak forskjeller. Men sånn er det jo ikke. Nå vet jeg ikke noe om arbeidsmarked og flyttemønster i regionen. Men det er ganske vanlig at ung, frisk arbeidskraft flytter dit jobbene er, også mellom nabokommuner. Ser en på statistikken over befolkningen for de to kommunene hos SSB, så er det tydelig at Iveland har flere eldre og kvinnelige innbyggere, noe som begge deler vil påvirke uføretall i seg selv. Bykle derimot, ser ut til å ha flere menn i arbeidsfør alder, noe som vil senke uføretall der. Går en inn i detaljene vil en stort sett alltid finne naturlige forklaringer. https://www.ssb.no/kommunefakta/bykle https://www.ssb.no/kommunefakta/iveland Anonymkode: e733c...2a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #100 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kommer jo helt an på hvor høy inntekten var i utgangspunktet. Det meste man kan få i uføretrygd ligger vel på cirka 440 000 per nå, så hvis man har tjent rundt millionen mister man over halve inntekten sin. Anonymkode: 655fa...014 Då må de leve på det samme fagarbeidere i full jobb må. Ikke fett, men det må gå. Blir verre om de blir ufør og taper 34% av sin inntekt på 440 000 året. Anonymkode: 2a22f...878 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå