Gå til innhold

Trening og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (4 timer siden):

For noen er det enkelt å finne morsomme fysiske aktiviteter, men ikke for alle. Det finnes også aktiviteter som isolert sett er kjedelige men kan bli sosialt gledelig med venner. Tenk over hva du liker. Jeg vet hva jeg synes er kjedelig, og det er styrketrening. Dumt, for det er nyttig. Så jeg presser meg gjennom noen minutter hver dag.

Jeg hater alt 😄🙈 Men det er vel sant for de fleste andre 😊

Anonymkode: 4b32a...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (18 timer siden):

For noen er det enkelt å finne morsomme fysiske aktiviteter, men ikke for alle. Det finnes også aktiviteter som isolert sett er kjedelige men kan bli sosialt gledelig med venner. Tenk over hva du liker. Jeg vet hva jeg synes er kjedelig, og det er styrketrening. Dumt, for det er nyttig. Så jeg presser meg gjennom noen minutter hver dag.

I tillegg kan ting bli gøyere også alene ved å tweake det på andre måter. 

Jeg syntes styrketrening var gørr for femten år siden. Så begynte jeg å følge et program, og logge fremgangen. Og nå synes jeg det er kjempegøy. Jeg er litt sånn som liker å terpe på teknikk, så jeg finner glede i å skikkelig jobbe med teknikken, og nå er det dritgøy å sette rekorder, se fremgang, osv. Nå er det sånn at jeg nesten gleder meg til trening. 

Samme med løping. Det var gørr når jeg løp uten "mål og mening". Det ble fryktelig mye gøyere når jeg begynte å logge, fikk en skikkelig løpeklokke, osv. Det er også langt gøyere å løpe når jeg løper med lydbok på øret, eller god musikk. Det er også gøy å løpe nye ruter, finne et nytt nabolag å myse rundt i, osv. 

Anonymkode: d90f7...c3f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 20.58):

Jeg leser at mat er kilo og trening er gram. 
Jeg går mye, gjerne rundt ti km om dagen. Snittfart på rundt 6 km/ t. 

Har dette virkelig ikke noe å si? Pulsklokka viser at jeg bruker 500-600 kcal. Det er vel reelt? Eller?  

 

Anonymkode: 4c396...fdb

Umulig å,vite HVOR mye det har å si. At du bruker 5-600 kcal kan stemme, men hadde du gjort noe annet disse 2 timene enn å gå, ville kroppen brukt energi på også,det, selv om du satt i ro, så det må,trekkes fra. La oss si at kroppen bruker omtrent 60 kcal i timen bare på å eksistere, da sitter du igjen med 500-120 = 380. I tillegg vil kroppen kompensere for økt energiforbruk ved å bruke mindre energi på andre ting, og det anslås at denne kompenseringen i snitt er 30%:(altså,at kroppen, etter fysisk trening kan bruke 30% mindre energi enn den ellers ville gjort.). 
 

380 - 30% = 266 

en siste ting verdt å merke er at dess mer du gjør en aktivitet, jo mindre energi krever det fordi kroppen blir mer og mer effektiv (=ergo du kommer i bedre form)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tur er godt for kroppen å sjel uansett, og såpass lav belastning at det er helt topp å gjøre! 

Men trening, som i trening som er krevende for deg og ikke automatisert i hverdagen din, kan hemme vektnedgang. Ikke pga kaloriregnskap eller liknende, men på grunn av at:

1. Kompensasjon. Hvis man har veldig høy vekt og skal mye ned, og man ikke er vant til hard trening, så vil det være lettere å gå ned uten å legge til trening. Vektnedgang er et faresignal for kroppen om at det ikke er nok mat tilgjengelig. Hvis du legger på tung trening også, så er det enda større faresignal. Kroppen kan da kompensere med å bruke mindre energi, som å redusere NEAT (non-exercise activity thermogenesis).

2. Det tapper viljestyrken. Viljestyrke er som et batteri, og vi har ca 15 min viljestyrke å gå på av gangen før det må lades. Alle valg, stress og oppgaver gjennom dagen tapper viljestyrken litt, og så lades den opp igjen. Trening, når det ikke er automatisert, tapper viljestyrken mye. Som gjerne følger at det blir vanskeligere å ta gode matvare etterpå.

2. Belønningseffekten. Går rett og slett ut på at når man har vært flink og trent har vi lett for å "belønne" oss selv med mer mat. Som typ å spise en mellombar etter trening, eller mer til måltidene. 

3. Mange opplever at de blir mye mer sulten når man trener. 

4. Når man har gått ned endel kilo, så vil kroppen etterhvert selv få lyst til å bevege seg mer. Da er det supert å øke treningen. Trening er kjempebra, og sunt, for alt annet enn vektnedgang. Det er også effektivt for å forhindre vektoppgang når man først har gått ned. Så når kroppen er klar for det så er det bare å kjøre på. Det er for øvrig mye lettere å bygge muskler enn å gå ned fett, og skrekken for å tape muskler ved vektnedgang er virkelig overdrevet. Muskler er verdifult for kroppen, den slutter ikke totalt å forbrenne fett og angriper alle musklene i steden bare fordi man ikke trener masse. Men litt muskeltap kan man naturligvis få. Det er dog mye mindre problematisk enn å ikke redusere fettmasse om man har fedme. 

Og husk at det ikke er kaloriene som er viktigst for om en matvare hjelper deg ned i vekt, men matkvaliteten. Ved å unngå ultraprosessert mat og spise seg mett på råvarer til måltidene spiller man på lag med kroppens fordøyelses og hormonsystemer. De fleste får bedre metthets- og sultregulering.

Anonymkode: 8fe95...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (27 minutter siden):

Umulig å,vite HVOR mye det har å si. At du bruker 5-600 kcal kan stemme, men hadde du gjort noe annet disse 2 timene enn å gå, ville kroppen brukt energi på også,det, selv om du satt i ro, så det må,trekkes fra. La oss si at kroppen bruker omtrent 60 kcal i timen bare på å eksistere, da sitter du igjen med 500-120 = 380. I tillegg vil kroppen kompensere for økt energiforbruk ved å bruke mindre energi på andre ting, og det anslås at denne kompenseringen i snitt er 30%:(altså,at kroppen, etter fysisk trening kan bruke 30% mindre energi enn den ellers ville gjort.). 
 

380 - 30% = 266 

en siste ting verdt å merke er at dess mer du gjør en aktivitet, jo mindre energi krever det fordi kroppen blir mer og mer effektiv (=ergo du kommer i bedre form)

Men når du er i bedre form vil du på samme subjektive intensitet kunne holde en høyere absolutt intensitet, så du bruker faktisk mer energi fordi du kan for eksempel løpe raskere uten å føle deg mer sliten. Du kommer lengre på den samme timen.

Kalkulasjonene dine mener jeg er en pessimistisk måtte å se trening på. Selv om de isolert sett kan stemme, så vil det i kontekst av et helt liv alltid være lettere å holde normalvekt om man er i jevnlig aktivitet.

Endret av Sandum.PT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Anonymkode: 8fe95...b60

Sitat

1. Kompensasjon. Hvis man har veldig høy vekt og skal mye ned, og man ikke er vant til hard trening, så vil det være lettere å gå ned uten å legge til trening. Vektnedgang er et faresignal for kroppen om at det ikke er nok mat tilgjengelig. Hvis du legger på tung trening også, så er det enda større faresignal. Kroppen kan da kompensere med å bruke mindre energi, som å redusere NEAT (non-exercise activity thermogenesis).

Hvis man har veldig høy vekt og skal mye ned, så er ikke kompensasjon noe å tenke på i det hele tatt. Kroppen begynner ikke å kompensere noe særlig før man er på en relativt lav fettprosent, og selv der er «starvation mode» en litt overdrevet greie.

Har du veldig høy vekt så har du nok ikke mye NEAT i utgangspunktet, og du burde uansett ikke legge på mye tung trening om du er utrent.

Sitat

2. Det tapper viljestyrken. Viljestyrke er som et batteri.

Dette er en hypotese som har blitt presentert, men det er ikke en ledende teori. Det finnes forskning som ikke har klart å bekrefte denne hypotesen.

Sitat

2. Belønningseffekten. Går rett og slett ut på at når man har vært flink og trent har vi lett for å "belønne" oss selv med mer mat. Som typ å spise en mellombar etter trening, eller mer til måltidene.

Dette går på mentalitet og innstilling, og er ikke noe som er et resultat av trening. Mange opplever det totalt motsatte: kostholdet blir lettere når man er i aktivitet og trener, fordi man er i en god flyt og ikke vil ødelegge innsatsen man har lagt inn.

Sitat

3. Mange opplever at de blir mye mer sulten når man trener.

Mange opplever å få mye bedre apetittregulering også.

Sitat

4. Det er for øvrig mye lettere å bygge muskler enn å gå ned fett

Denne skjønte jeg ikke helt, kan du forklare mekanismene du mener ligge bak her? Å bygge muskler er jo en veldig hard prosess som krever mye trening over lang tid. Å forbrenne fett gjør kroppen helt automatisk hele tiden, hver eneste dag, flere ganger om dagen.

Sitat

Og husk at det ikke er kaloriene som er viktigst for om en matvare hjelper deg ned i vekt, men matkvaliteten. Ved å unngå ultraprosessert mat og spise seg mett på råvarer til måltidene spiller man på lag med kroppens fordøyelses og hormonsystemer. De fleste får bedre metthets- og sultregulering.

Helt enig i dette, med unntak av at kaloriene ikke er viktigst. Å spise riktig mat er jo med på å autoregulere kaloriinntaket. Du kan ikke spise 5000 kalorier om dagen med «bra mat» og forvente å ikke legge på deg 😊

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strålende siste innlegg her Sandum. Jeg leste innlegget du siterer, og det bare strittet mot all erfaring og fornuft jeg har, så å få det dissekert og motsagt var flott. :) 

Anonymkode: 837f9...e05

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2023 at 8:58 PM, AnonymBruker said:

Jeg leser at mat er kilo og trening er gram. 
Jeg går mye, gjerne rundt ti km om dagen. Snittfart på rundt 6 km/ t. 

Har dette virkelig ikke noe å si? Pulsklokka viser at jeg bruker 500-600 kcal. Det er vel reelt? Eller?  

 

Anonymkode: 4c396...fdb

For 5 år siden var jeg 20 kg overvektig. Jeg forsøkte iherdig å gå det vekk (5-10 km/dag) i flere år. Måtte til slutt erkjenne at jeg ikke kom noen vei med det. Begynte å løpe, og hadde tapt 15 kg etter 6 måneder. 

Bare min erfaring. 

Anonymkode: cb7e5...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (11 timer siden):

Men når du er i bedre form vil du på samme subjektive intensitet kunne holde en høyere absolutt intensitet, så du bruker faktisk mer energi fordi du kan for eksempel løpe raskere uten å føle deg mer sliten. Du kommer lengre på den samme timen.

Kalkulasjonene dine mener jeg er en pessimistisk måtte å se trening på. Selv om de isolert sett kan stemme, så vil det i kontekst av et helt liv alltid være lettere å holde normalvekt om man er i jevnlig aktivitet.

Ja, dette var for å sette det litt på spissen, men også for å gi en liten oppvekker da svært mange overvurderer energiforbruket sitt når de er aktive.

Å være aktiv er EN av flere ting en kan gjøre for vekta, men enda viktigere; for helsa. Når man fjerner linken mellom kalorier og trening, vil de aller fleste oppleve treningen mer positivt (sammenlignet med når det er noe man gjør kun for å forbrenne / "kunne spise")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (10 timer siden):

Ja, dette var for å sette det litt på spissen, men også for å gi en liten oppvekker da svært mange overvurderer energiforbruket sitt når de er aktive.

Å være aktiv er EN av flere ting en kan gjøre for vekta, men enda viktigere; for helsa. Når man fjerner linken mellom kalorier og trening, vil de aller fleste oppleve treningen mer positivt (sammenlignet med når det er noe man gjør kun for å forbrenne / "kunne spise")

Absolutt helt enig her 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (På 26.4.2023 den 8.40):

Umulig å,vite HVOR mye det har å si. At du bruker 5-600 kcal kan stemme, men hadde du gjort noe annet disse 2 timene enn å gå, ville kroppen brukt energi på også,det, selv om du satt i ro, så det må,trekkes fra. La oss si at kroppen bruker omtrent 60 kcal i timen bare på å eksistere, da sitter du igjen med 500-120 = 380. I tillegg vil kroppen kompensere for økt energiforbruk ved å bruke mindre energi på andre ting, og det anslås at denne kompenseringen i snitt er 30%:(altså,at kroppen, etter fysisk trening kan bruke 30% mindre energi enn den ellers ville gjort.). 
 

380 - 30% = 266 

en siste ting verdt å merke er at dess mer du gjør en aktivitet, jo mindre energi krever det fordi kroppen blir mer og mer effektiv (=ergo du kommer i bedre form)

Mitt inntrykk er at jeg ikke trenger å trekke fra hvileforbrenning fra kaloriforbruket som Garmin eller Strava forteller om. Typisk daglig treningsøkt for meg har vært på rundt 750 kcal som tilsvarer 100 gram slanking, og det stemmer veldig bra med vektnedgangen  på 6 kg de  siste to månedene. Forbehold: Jeg har ikke telt kaloriene jeg har spist, bare vært litt forsiktig med spising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...