Gå til innhold

Trening og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at mat er kilo og trening er gram. 
Jeg går mye, gjerne rundt ti km om dagen. Snittfart på rundt 6 km/ t. 

Har dette virkelig ikke noe å si? Pulsklokka viser at jeg bruker 500-600 kcal. Det er vel reelt? Eller?  

 

Anonymkode: 4c396...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det har noe å si, men ikke så mye som klokka du sier. Du ville jo forbrent noe om du ikke trente også. De sier dette fordi det er mye enklere å kutte kalorier enn å trene mer og det er få som faktisk klarer å bevege seg så mye som du gjør. 🙂

Anonymkode: 33483...bea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokker er ikke til å stole på når det gjelder kaloribruk, de viser alltid for mye.
Selv om det kan være svært vanskelig å holde seg unna usunn mat, er det i teorien lettere å la være å spise 500 kcal enn å forbrenne 500 kcal som allerede er inntatt. Det er bare å lese deg opp på hvor mye og hardt man faktisk må trene for å forbrenne 500 kcal.

Anonymkode: 7dad0...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har trening en del å si for at jeg holder vekten lav, men det skal mye til å forbrenne 500 kalorier. I dag har jeg løpt 5 km og gått 10 000 skritt i tillegg til det jeg løp, og har forbrent 400. 

Anonymkode: 615a4...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo det har noe å si, men ikke så mye som klokka du sier. Du ville jo forbrent noe om du ikke trente også. De sier dette fordi det er mye enklere å kutte kalorier enn å trene mer og det er få som faktisk klarer å bevege seg så mye som du gjør. 🙂

Anonymkode: 33483...bea

Ja, jeg vet jo at jeg ville forbrent kalorien på sofaen og😅

Tenker bare at å gå rundt 1,5 time om dagen må vel gjøre en forskjell🥲 Ellers blir jeg veldig demotivert kjenner jeg😂

Anonymkode: 4c396...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For min del har trening en del å si for at jeg holder vekten lav, men det skal mye til å forbrenne 500 kalorier. I dag har jeg løpt 5 km og gått 10 000 skritt i tillegg til det jeg løp, og har forbrent 400. 

Anonymkode: 615a4...6f9

Oi, løpt så langt😅

Hvordan vet du at du bare har forbrendt 400? 😊

Anonymkode: 4c396...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pulsklokker er ikke til å stole på når det gjelder kaloribruk, de viser alltid for mye.
Selv om det kan være svært vanskelig å holde seg unna usunn mat, er det i teorien lettere å la være å spise 500 kcal enn å forbrenne 500 kcal som allerede er inntatt. Det er bare å lese deg opp på hvor mye og hardt man faktisk må trene for å forbrenne 500 kcal.

Anonymkode: 7dad0...394

Ja, jeg skjønner jo at den tar godt i, for den mener jeg forbrenner rundt 3000 kcal om dagen, på en aktiv dag, med rundt 16 000-20 000 skritt🤣 Kunne jo bare drømt om å spise så mange kalorier uten å gå opp i vekt😂

Anonymkode: 4c396...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg leser at mat er kilo og trening er gram. 
Jeg går mye, gjerne rundt ti km om dagen. Snittfart på rundt 6 km/ t. 

Har dette virkelig ikke noe å si? Pulsklokka viser at jeg bruker 500-600 kcal. Det er vel reelt? Eller?  

 

Anonymkode: 4c396...fdb

Klokka di overdriver veldig.

Og det har noe å si. :) Enklere å være flink med maten når man beveger seg ig kroppen blir generelt sunnere. Pluss at tiden man går så har man ikke tilgang på mat å spise. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Klokka di overdriver veldig.

Og det har noe å si. :) Enklere å være flink med maten når man beveger seg ig kroppen blir generelt sunnere. Pluss at tiden man går så har man ikke tilgang på mat å spise. 🤣

Haha, det er sant, da kan jeg jo spare mange kcal😂😂

Anonymkode: 4c396...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, det er sant, da kan jeg jo spare mange kcal😂😂

Anonymkode: 4c396...fdb

😁 Sånn tenker jeg når jeg går tur og jeg egentlig vil hjem, at nei, jeg må gå lenger slik at jeg har mindre tid å spise på hjemme den dagen.

Det var et større problem før at jeg spiste "hele tiden", men likevel har det blitt en greie. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leser at mat er kilo og trening er gram. 
Jeg går mye, gjerne rundt ti km om dagen. Snittfart på rundt 6 km/ t. 

Har dette virkelig ikke noe å si? Pulsklokka viser at jeg bruker 500-600 kcal. Det er vel reelt? Eller?  

 

Anonymkode: 4c396...fdb

Jeg har ikke finregnet på dette, men jeg har liksom ekstraforbrenning pga trening  på 500-1000 kcal pr dag og har gått ned minst 3 kg den siste måneden. Uten trim hadde jeg muligens gått opp en kilo med samme mat. Hvis 750 kcal tilsvarer 100 gram slanking så stemmer det pulsklokka sier veldig bra. Men resultatet er faktisk enda bedre fordi jeg kan anta at det også har blitt byttet ut litt fett med muskler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er å vite hvor mye man skal spise når man trener. Lett å spise for mye og feilberegne hvor mye man faktisk forbrenner. 

Sier ikke at man ikke skal trene, for all del, men det er faktisk lettere å telle kalorier og gå ned i vekt når man ikke trener så mye.

Anonymkode: 39236...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i den påstanden, og vil derimot påstå at trening som regel er avgjørende for en livsstilsendring;

- man kan ikke bare regne inn kaloriene som blir brukt når man trener. Med økt muskelmasse og en bedre trent kropp vil man forbrenne mer gjennom hele døgnet. 

- trening gir endorfiner og lykkefølelse, og øker selvfølelsen og selvtilliten. 

- trening gir en strammere kropp, og vises ofte på magen først. (mange slanke som ikke trener har jo denne lille puta på magen), det øker igjen følelsen av å lykkes og. se bedre ut. 

- for meg virker treningen apetittregulerende, jeg får mindre grad av psykisk sult. Men jeg vet andre kan oppleve det motsatte, det må man være bevisst på. 

Anonymkode: ffb77...664

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening har som oftest lite å si, fordi man gjerne ikke gjør så mye av det. Men hverdagsaktivitet har mye å si, fordi man gjør det hver dag. Som daglige gåturer.

Si at du forbrenner 500 kcal/dag på gåturer, husarbeid, hagearbeid og jobb, så utgjør det en halv kilo vekttap i uka om du ikke kompenserer med mer mat. Trener du to-tre ganger i uka i tillegg kan du kanskje gå ned noen hundre gram til. Og kutter du i tillegg på mat kan vekttapet fort komme opp i en kilo i uka.

Alle monner drar!

Anonymkode: 52f37...3e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 12.49):

Trening har som oftest lite å si, fordi man gjerne ikke gjør så mye av det. Men hverdagsaktivitet har mye å si, fordi man gjør det hver dag. Som daglige gåturer.

Si at du forbrenner 500 kcal/dag på gåturer, husarbeid, hagearbeid og jobb, så utgjør det en halv kilo vekttap i uka om du ikke kompenserer med mer mat. Trener du to-tre ganger i uka i tillegg kan du kanskje gå ned noen hundre gram til. Og kutter du i tillegg på mat kan vekttapet fort komme opp i en kilo i uka.

Alle monner drar!

Anonymkode: 52f37...3e1

Men jeg kaller jo gåturer for trening, og mener at å gå, særlig det å gå i skogen, gir god treningseffekt og kaloriforbrenning. Jeg har også inntrykk av at folk med hund gjerne er tynnere enn folk uten, fordi de går mye tur med hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes trening er viktigere enn "mat er kilo, trening er gram" gir det æren for. Uttrykket er sikkert velment og for å vise at det er lettere å ikke spise en sjokoladeplate enn å "trene vekk" en sjokoladeplate. Men jeg synes det blir så isolert, og alt er ikke isolert. En godt regulert kropp legger ikke på seg hele sjokoladeplatens kalorier i form av fett. Ikke på langt nær. En godt regulert kropp kompenserer med mer bevegelse og mindre energiinntak etter denne sjokoladeplatens inntak.

Nå er kanskje sjokoladeplate et dårlig eksempel siden rent sukker og fett gjerne ikke utløser de regulatoriske mekanismene på en god måte. Men erstatt den med "et ekstra stort måltid" da, om du vil.

Og hvordan får man en slik godt regulert kropp? Jo, man er i aktivitet og bevegelse, er på beina og unngår lange perioder med stillesitting.

Å trene har ekstremt mange gunstige effekter. Det ene er de direkte helsemessige effektene som kan gi 5 ekstra leveår med god kvalitet og 20 % reduksjon i risiko for hjertesykdom.

Men trening, spesielt styrketrening, har noen energipartisjonerende effekter som gjør at mat du spiser brukes til å bygge muskler. Altså mer energi inn i muskler, mer energi ut av fettceller.

Og jo mer muskelmasse du har, jo mer energi forbrenner du bare av å eksistere.

Videre vil man etterhvert som man blir bedre utholdenhetstrent også forbrenne flere kalorier på samme intensitet. I dag forbrenner du kanskje 250 kalorier på en times gåtur i snakketempo, mens du om to år med prestasjonsfokusert trening kanskje forbrenner 500 kalorier på den samme timen, fortsatt i snakketempo. Det er bare at snakketempoet ditt har blitt høyere.

Trening er ekstremt undervurdert for å gå ned i vekt. Det er en av de største fellene du kan gå i etter min mening. At trening er gram og kosthold er kilo, og at du ikke kan trene bort et dårlig kosthold, og at studier viser at de som trener bare spiser mer, og at studier viser at de som trener uten å gjøre noe med kosten ikke går ned...

Alt det der har sine forklaringer, og det er IKKE at trening ikke er fantastisk for å gå ned i vekt. Eller rettere sagt fettmasse.

Du må bare trene nok og komme i god nok form. Det er der utfordringen ligger. Og jo bedre form du kommer i, jo mindre har du behov for å trene i minutter for å oppnå samme kaloriforbrenning. Det er en knallgod sirkel!

Det er også en mye mer behagelig tilnærming å være prestasjonsfokusert i treningsarbeidet enn å fokusere på å redusere matinntaket og holde seg unna ting og tang man helst vil ha. Mentalt er det en ekstrem forskjell.

Du får også automatisk mer rom i kaloribudsjettet når trening er fokuset 😊

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sandum.PT skrev (1 time siden):

 

Trening er ekstremt undervurdert for å gå ned i vekt. Det er en av de største fellene du kan gå i etter min mening. At trening er gram og kosthold er kilo, og at du ikke kan trene bort et dårlig kosthold, og at studier viser at de som trener bare spiser mer, og at studier viser at de som trener uten å gjøre noe med kosten ikke går ned...

 

Nyttig og bra innlegg.

For å illustrere  feilen i at "trening er gram og kosthold er kilo." Dersom du har hvileforbrenning på 2250 kcal pr døgn så kan du i det mest ekstreme tilfelle gå ned 300 gram hvis du faster og bare drikker vann. Hvis du slanker deg normalt og spiser 1500 kcal kan du gå ned 100  gram  (750 kcal). Hvis jeg sykler hardt en time så sier Strava at jeg bruker 750 kcal. Altså, denne ene  treningsturen pr døgn er like effektiv som slankekosthold. I tillegg får jeg en fysisk form som i seg selv er morsomt å oppleve. Slanking er ikke moro. Trening er moro.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (18 timer siden):

Nyttig og bra innlegg.

For å illustrere  feilen i at "trening er gram og kosthold er kilo." Dersom du har hvileforbrenning på 2250 kcal pr døgn så kan du i det mest ekstreme tilfelle gå ned 300 gram hvis du faster og bare drikker vann. Hvis du slanker deg normalt og spiser 1500 kcal kan du gå ned 100  gram  (750 kcal). Hvis jeg sykler hardt en time så sier Strava at jeg bruker 750 kcal. Altså, denne ene  treningsturen pr døgn er like effektiv som slankekosthold. I tillegg får jeg en fysisk form som i seg selv er morsomt å oppleve. Slanking er ikke moro. Trening er moro.

 

Det kan diskuteres 😄

Anonymkode: 4b32a...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan diskuteres 😄

Anonymkode: 4b32a...780

For noen er det enkelt å finne morsomme fysiske aktiviteter, men ikke for alle. Det finnes også aktiviteter som isolert sett er kjedelige men kan bli sosialt gledelig med venner. Tenk over hva du liker. Jeg vet hva jeg synes er kjedelig, og det er styrketrening. Dumt, for det er nyttig. Så jeg presser meg gjennom noen minutter hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (21 timer siden):

Jeg synes trening er viktigere enn "mat er kilo, trening er gram" gir det æren for. Uttrykket er sikkert velment og for å vise at det er lettere å ikke spise en sjokoladeplate enn å "trene vekk" en sjokoladeplate. Men jeg synes det blir så isolert, og alt er ikke isolert. En godt regulert kropp legger ikke på seg hele sjokoladeplatens kalorier i form av fett. Ikke på langt nær. En godt regulert kropp kompenserer med mer bevegelse og mindre energiinntak etter denne sjokoladeplatens inntak.

Nå er kanskje sjokoladeplate et dårlig eksempel siden rent sukker og fett gjerne ikke utløser de regulatoriske mekanismene på en god måte. Men erstatt den med "et ekstra stort måltid" da, om du vil.

Og hvordan får man en slik godt regulert kropp? Jo, man er i aktivitet og bevegelse, er på beina og unngår lange perioder med stillesitting.

Å trene har ekstremt mange gunstige effekter. Det ene er de direkte helsemessige effektene som kan gi 5 ekstra leveår med god kvalitet og 20 % reduksjon i risiko for hjertesykdom.

Men trening, spesielt styrketrening, har noen energipartisjonerende effekter som gjør at mat du spiser brukes til å bygge muskler. Altså mer energi inn i muskler, mer energi ut av fettceller.

Og jo mer muskelmasse du har, jo mer energi forbrenner du bare av å eksistere.

Videre vil man etterhvert som man blir bedre utholdenhetstrent også forbrenne flere kalorier på samme intensitet. I dag forbrenner du kanskje 250 kalorier på en times gåtur i snakketempo, mens du om to år med prestasjonsfokusert trening kanskje forbrenner 500 kalorier på den samme timen, fortsatt i snakketempo. Det er bare at snakketempoet ditt har blitt høyere.

Trening er ekstremt undervurdert for å gå ned i vekt. Det er en av de største fellene du kan gå i etter min mening. At trening er gram og kosthold er kilo, og at du ikke kan trene bort et dårlig kosthold, og at studier viser at de som trener bare spiser mer, og at studier viser at de som trener uten å gjøre noe med kosten ikke går ned...

Alt det der har sine forklaringer, og det er IKKE at trening ikke er fantastisk for å gå ned i vekt. Eller rettere sagt fettmasse.

Du må bare trene nok og komme i god nok form. Det er der utfordringen ligger. Og jo bedre form du kommer i, jo mindre har du behov for å trene i minutter for å oppnå samme kaloriforbrenning. Det er en knallgod sirkel!

Det er også en mye mer behagelig tilnærming å være prestasjonsfokusert i treningsarbeidet enn å fokusere på å redusere matinntaket og holde seg unna ting og tang man helst vil ha. Mentalt er det en ekstrem forskjell.

Du får også automatisk mer rom i kaloribudsjettet når trening er fokuset 😊

Fint innlegg å lese for en som har begynt å trene på senter for en bedre livsstil (og vekt nedgang på sikt). :)

Anonymkode: ec118...837

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...