Gå til innhold

Jeg blir ALDRI brun i huden! Hva skal jeg gjøre?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merkelig at de fleste svar jeg får innpå her ikke er et svar og kun negativitet. Det må jo være andre innpå her som og sliter med å få brunfarge? Jeg er ikke interessert i å høre om dråper for å få farge. Jeg snakker om å få farge ifra sola. 

Anonymkode: ef5a2...f04

Jeg er lys i huden og blir ikke brun uansett hvor mye jeg soler meg. Jeg blir mer rosarød og får masse fregner, og bruker jeg ikke høy solfaktor så blir jeg solbrent tvert, og den "fargen" forsvinner rett etterpå. Den lille fargen jeg får i løpet av sommeren forsvinner omtrent før september er over. Selvbruning fungerer forsåvidt da jeg jo blir mørkere, men siden jeg ikke blir gyldenbrun naturlig, ser fargen direkte falsk ut på meg. Istedet for en farge med rosa undertone blir jeg mer gulbrun, selv med selvbruning av god kvalitet, og jeg får heller ikke fregner av selvbruning.
I tillegg kommer alt styret med å smøre seg inn jevnlig, passe på å skrubbe/eksfoliere huden jevnlig, passe på å få passe mengde på knær og albuer så man ikke ser skitten ut, og generelt bare klare å smøre så jevnt at man ikke får skjolder og flekker. På toppen av det hele lukter generelt selvbruning rart, så man får en veldig distinkt lukt når man bruker selvbruning. Det nytter ikke at produktene kamuflerer lukten med parfyme heller.
Så jeg har faktisk bare akseptert at jeg har lys hud som blir rosa og fregnete om sommeren istedet for skikkelig brunfarge, og har bestemt meg for å eie hudfargen min. Hvorfor skal det være så feil eller stygt å være lys i huden? Det er jo like naturlig som å ha en mørkere hudfarge. Vi er jo forskjellige.

Jeg synes ikke svarene du får er negative i det hele tatt. Tvert imot er de jo positive til din naturlige hudfarge, og sier at du burde akseptere hudfargen din istedet for å hige etter mørkere hudfarge. Betakaroten fungerer bra for mange, men er ikke helt problemfritt og trygt å bruke for alle. Spesielt ikke i for store doser. Hvis man røyker eller har lungesykdom frarådes det at man bruker betakaroten-tilskudd.
Rådene om å beskytte mot solen for å unngå rynker, pigmentflekker og hudkreft er jo absolutt gitt i beste mening, for lys hud betyr at man er ekstra utsatt.

Anonymkode: 0b4b8...637

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som overskriften sier: dette er et stort problem for meg. Bruker solfaktor 30 i ansiktet, kan det hjelpe å bare bruke faktor 15? Vil gjerne unngå pigmentflekker da... er 32 år. Og går på pillen. Dette gir risk for pigmenter, vil ikke ha det heller... setter pris på svar!

Som barn og ungdom var jeg alltid solbrun hver sommer, selv om jeg var helt blond i håret. Det skjedde et eller annet med meg i slutten av 20-årene som gjorde at jeg ble blek og fikk masse flekker og skjolder i huden om jeg solte meg. 

Nå unngår jeg sola og da er huden min fin og blek, men med en gang jeg er i sola får jeg flekker på huden. Dette forsvinner når jeg holder meg unna sola.

Anonymkode: 38662...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

gener

Jeg blir heller ikke brun lenger. Ble nøttebrun som barn og tenåring, nå går jeg fra blåhvit til kremhvit 😆 Det er slik min hud og mine gener er. Om jeg vil se brun ut må jeg bruke selvbruning, men det gidder jeg ikke. Det viktige for meg er at huden min har det bra, ikke om jeg ser «solkysset» ut for andre. 
Faktor 50 for life 🧡 Heller bleik enn hudkreft :D 

Anonymkode: 92e01...2a7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har en hud- og hårtype med naturlig lite pigment som naturlig ikke får særlig farge, da tenker jeg at du bare må akseptere at det er slik det er og beskytte deg etter hva din hud trenger av beskyttelse. Hvor høy den beskyttelsen da bør være, det kan ikke noen av oss si så mye om, for ingen av oss kjenner din hud, hudtype og hvordan den reagerer på solen.

Hvis du derimot har hud- og hårtype som skulle tilsi at du "burde" få mer farge enn du gjør, da tenker jeg at du, neste gang du er hos legen din og likevel skal ta blodprøver, ber om å også få sjekket dine nivå av sink, kobber og ceruloplasmin.

Jeg har et kobberproblem i kroppen, som gjorde at jeg i mange år ikke fikk noen som helst farge uansett, selv om jeg opprinnelig har en hud- og hårtype som gjorde at jeg før fikk bra farge. Det som er veldig viktig, det er at du IKKE tar tilskudd av kobber uten i samråd med legen din etter blodprøver. Skulle du ha et et problem som ligner mitt kan du risikere alvorlig forgiftning om du tar tilskudd!

Tror kanskje du kan få bedre råd om du sier litt om hvilke farger du har naturlig i hud og hår og om du tidligere i livet har fått brunfarge eller ikke. Men er det du opplever naturlig for din hud- og hårtype, da ville jeg bare akseptert det om jeg var deg :)

Anonymkode: 0d7e0...990

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lær å svar på spørsmålet eller ti still!

Unnskyld meg, unge dame, men jeg svarte faktisk på spørsmålet. Å lære å akseptere seg selv som man er, er mitt svar på hva du kan gjøre med "problemet" ditt. Hva er det du blir så sur for? 

Anonymkode: 3b103...9bd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forlengst konstatert at jeg er helt hvit uansett påvirkning av sol, og at huden tar seg bet ut uten soleksponering. Går lettkledd når det er varmt, men bruker høy faktor, og har helt slutta å sole meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikkje alle som kan bli brune. Eg har alltid vore bleik. To veker i sydensol gir bittelitt farge, men etter tre veker heime er mesteparten vekk. No har eg resignert. Betakaroten har muligens ørliten effekt, men det er minimalt. Så eg har prøvd å akseptere at eg er bleik. Og så bruker eg sjølvbruning, både fuktigheitskrem med litt sjølbruningseffekt og dråper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier: dette er et stort problem for meg. Bruker solfaktor 30 i ansiktet, kan det hjelpe å bare bruke faktor 15? Vil gjerne unngå pigmentflekker da... er 32 år. Og går på pillen. Dette gir risk for pigmenter, vil ikke ha det heller... setter pris på svar!

Jeg er dessverre alltid brun, det er mye verre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Traktor skrev (4 minutter siden):

Jeg er dessverre alltid brun, det er mye verre. 

Alt har sine fordeler og ulemper, så ingen grunn til å dra whataboutisme inn i diskusjonen.

Anonymkode: 0b4b8...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir heller ikke skikkelig brun i ansiktet om jeg bruker spf 30 i Norge, bruker jeg 50 blir får jeg ingen farge.  I sydligere strøk får jeg farge med 30 spf.

Anonymkode: 260db...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slet med å få farge på leggene i fjor. Årsaken til det tror jeg var at de var så tørre og at de dermed ikke «tok til seg» farge. Så mitt tips er å prøve å skrubbe seg jevnlig og smøre seg med fuktighetskrem og se om det kan hjelpe. 

Anonymkode: c4078...65b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville bare godtatt at slik er det, og heller brukt solpudder eller selvbruning for glød. Synes spf 15 er for lavt. Jeg har bikket 50 år og kjenner iallefall 3 stk som har vært nødt til å ha inngrep i ansiktet pga soling i tidligere år (hudkreft). Og ei som har fjernet på ryggen. Ville ikke risikert noe slikt og med høy faktor redusere du også solskader. Ble litt paff da jeg så ei jeg kjenner på sitt blekeste vinterstid, dette er ei som har nisolt seg i alle år, blir nøttebrun så det holder. Det var ikke det at hun var blek jeg reagerte på, men solskadene kom godt frem da hun var vinterblek. Så ikke særlig bra ut må jeg innrømme,

Anonymkode: 33c40...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...