Gå til innhold

Støttetråd for oss med mentale plager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med å begynne i feil ende? 

Lita

Anonymkode: 01c85...746

At de ber en syk person om å bli stabil før personen får poliklinisk hjelp. Det må jo være omvendt, at en får poliklinisk hjelp og så blir stabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

At de ber en syk person om å bli stabil før personen får poliklinisk hjelp. Det må jo være omvendt, at en får poliklinisk hjelp og så blir stabil. 

Det er så bakvendt at det går ikke ann 🤯

Anonymkode: 1a2ae...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fin tråd. Mitt problem er at jeg plages med panikkangst. Den dukker opp hele tiden. Jeg får panikkepisoder av småting. Det er så flaut og pinlig. Ikke minst trist for jeg vil ikke ha det sånn. Legen mener at det ikke er ille nok til å medisineres. At jeg må prøve meditasjon, samtaleterapi mindfullness osv. 

Anonymkode: cd983...602

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, du er jo ikke i målgruppen for rask psykisk helsehjelp hvis du har helseangst - og har slitt med det i lang tid.

Rask psykisk helse er et kortvarig behandlingstilbud, for de med lettere psykiske plager. Tilbudet er ikke egnet for dem som har alvorlige symptomer som fører til flere utfordringer i livet.

Du må nesten få fastlegen din til å henvise deg til kommunen, altså enhet for psykisk helse og rus (som det heter her i byen). Her var det psykologen min på DPS som sendte henvisning. Men her måtte man ha et konkret mål å jobbe mot. Kommunen her har blitt mer som DPS, der fokuset er behandling. Ikke støttesamtaler som det var før, og da var det ingen vits i at jeg gikk i kommunen. Jeg ble prioritert, men vi ble enige om at tilbudet ikke var riktig for meg. Dette fikk jeg vite når jeg hadde fått plass i kommunen, og var på den første samtalen. De tilbydde ikke ventileringssamtaler som var mitt ønske. Jeg får jo behandling på DPS uansett. Målet var å få til en overgang fra DPS til kommunen. Men nå er det slik at jeg går fra DPS til ingenting, men da får jeg gå der til jeg er klar for å avslutte.

Du kan også undersøke om kommunen din har kurs. Det er gratis, men du må melde deg på. Tror ikke det nytter å sende en klage eller en ny henvisning til DPS, da du mest sannsynligvis ikke er i målgruppen der heller. Det er en grunn for at de sier at du må benytte deg av lavterskeltilbud i kommunen. Jeg har vært inn og ut av DPS i mange år, men er ikke en av de som er sykest. Jeg har gode prognoser til å bli bra. Når jeg har kommet inn på DPS før har jeg bare ikke vært klar for traumebehandling, men har fått gå der likevel. Nå har jeg jobbet med traumer i 1 års tid, og jeg har kommet lenger enn jeg noen gang kom til å tro. Går på et stabiliseringskurs/behandling for traumer, i tillegg til individuelle samtaler med psykologen. Jeg har blant annet PTSD (fikk diagnosen for nesten 2 år siden, selv om jeg har hatt symptomer siden ungdomsalderen).

Jeg har en viss arbeidsevne i perioder, og har klart å studere og fungere bra i hverdagen på mine premisser - men jeg har aldri klart å ha en jobb. Det er søkt om uføretrygd, men det er for at jeg kan få jobbe med mine vansker i mitt tempo - og når jeg er klar for det kan jeg begynne å søke jobb. Tror aldri at jeg kommer til å klare 100%, men 50%. Jeg hadde bare vært i et arbeidstiltak, før NAV veilederen min begynte å hente inn dokumentasjon for uføresøknad. Skal sies at jeg har sammensatte vansker, som gjør at jeg fungerer dårlig i perioder. Men jeg kan være stabil og symptomfri i flere uker.

DPS prioriterer nok de som har gode utsikter eller prognoser, for å kunne klare seg i hverdagen/komme seg ut i jobb på langssikt. Men så er det enkelte plager som angst som ikke blir prioritert, da andelen med de som har andre plager som suicidalitet, PTSD, autismespekterforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, ADHD er skyhøy. Og deres funksjonsnivå er lavt p.d. Men det betyr ikke nødvendigvis at de er alvorlig syke, bare at de har et funksjonsfall som har gode utsikter. De aller sykeste, eller de som er behandlingsresistent blir overført til kommunen.

Anonymkode: 71055...0d0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Er stabil i perioder. Forstår ikke hva du mener, at jeg ikke skal gå til psykolog og ta ketaminbehandling, i hvilken rekkefølge? 

Lita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men TS, du er jo ikke i målgruppen for rask psykisk helsehjelp hvis du har helseangst - og har slitt med det i lang tid.

Rask psykisk helse er et kortvarig behandlingstilbud, for de med lettere psykiske plager. Tilbudet er ikke egnet for dem som har alvorlige symptomer som fører til flere utfordringer i livet.

Du må nesten få fastlegen din til å henvise deg til kommunen, altså enhet for psykisk helse og rus (som det heter her i byen). Her var det psykologen min på DPS som sendte henvisning. Men her måtte man ha et konkret mål å jobbe mot. Kommunen her har blitt mer som DPS, der fokuset er behandling. Ikke støttesamtaler som det var før, og da var det ingen vits i at jeg gikk i kommunen. Jeg ble prioritert, men vi ble enige om at tilbudet ikke var riktig for meg. Dette fikk jeg vite når jeg hadde fått plass i kommunen, og var på den første samtalen. De tilbydde ikke ventileringssamtaler som var mitt ønske. Jeg får jo behandling på DPS uansett. Målet var å få til en overgang fra DPS til kommunen. Men nå er det slik at jeg går fra DPS til ingenting, men da får jeg gå der til jeg er klar for å avslutte.

Du kan også undersøke om kommunen din har kurs. Det er gratis, men du må melde deg på. Tror ikke det nytter å sende en klage eller en ny henvisning til DPS, da du mest sannsynligvis ikke er i målgruppen der heller. Det er en grunn for at de sier at du må benytte deg av lavterskeltilbud i kommunen. Jeg har vært inn og ut av DPS i mange år, men er ikke en av de som er sykest. Jeg har gode prognoser til å bli bra. Når jeg har kommet inn på DPS før har jeg bare ikke vært klar for traumebehandling, men har fått gå der likevel. Nå har jeg jobbet med traumer i 1 års tid, og jeg har kommet lenger enn jeg noen gang kom til å tro. Går på et stabiliseringskurs/behandling for traumer, i tillegg til individuelle samtaler med psykologen. Jeg har blant annet PTSD (fikk diagnosen for nesten 2 år siden, selv om jeg har hatt symptomer siden ungdomsalderen).

Jeg har en viss arbeidsevne i perioder, og har klart å studere og fungere bra i hverdagen på mine premisser - men jeg har aldri klart å ha en jobb. Det er søkt om uføretrygd, men det er for at jeg kan få jobbe med mine vansker i mitt tempo - og når jeg er klar for det kan jeg begynne å søke jobb. Tror aldri at jeg kommer til å klare 100%, men 50%. Jeg hadde bare vært i et arbeidstiltak, før NAV veilederen min begynte å hente inn dokumentasjon for uføresøknad. Skal sies at jeg har sammensatte vansker, som gjør at jeg fungerer dårlig i perioder. Men jeg kan være stabil og symptomfri i flere uker.

DPS prioriterer nok de som har gode utsikter eller prognoser, for å kunne klare seg i hverdagen/komme seg ut i jobb på langssikt. Men så er det enkelte plager som angst som ikke blir prioritert, da andelen med de som har andre plager som suicidalitet, PTSD, autismespekterforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, ADHD er skyhøy. Og deres funksjonsnivå er lavt p.d. Men det betyr ikke nødvendigvis at de er alvorlig syke, bare at de har et funksjonsfall som har gode utsikter. De aller sykeste, eller de som er behandlingsresistent blir overført til kommunen.

Anonymkode: 71055...0d0

Ja, jeg vet. Er jo ikke i målgruppen for rask psykisk helsehjelp men, jeg er åpenbart ikke syk nok for dps heller så sånn sett så faller jeg gjennom to stoler. Dps sier at rask psykisk helsehjelp eller psykolog i kommunen har plikt til å hjelpe meg. Så jeg må bare prøve å få en fot innenfor der jeg kan mens jeg venter på å få en fast "huspsykolog" som jeg kaller det, en fast avtale spesialist som jeg kan ha over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var en fin tråd. Mitt problem er at jeg plages med panikkangst. Den dukker opp hele tiden. Jeg får panikkepisoder av småting. Det er så flaut og pinlig. Ikke minst trist for jeg vil ikke ha det sånn. Legen mener at det ikke er ille nok til å medisineres. At jeg må prøve meditasjon, samtaleterapi mindfullness osv. 

Anonymkode: cd983...602

Panikkangst er skikkelig grusomt ♥️. Jeg har hørt om mange med panikkangst som har god nytte av cipralex. Syntes det er rart at ikke legen din tenker at det kan være verdt å prøve i det minste 🤔, når du åpenbart plages så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som opplever kroppslige symptomer av typen rykninger i fingre, smerter i hendene og støle armer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som er våkne ut i natten? 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er våken. Huekjør/tankespinn. Skal prøve podcast.

Anonymkode: 73733...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er våken. Huekjør/tankespinn. Skal prøve podcast.

Uff. Har du noen podcaster å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det forresten noen her som opplever kroppslige symptomer av typen rykninger i fingre, smerter i hendene og støle armer?

Jeg får smerter i hender og ankler. 

Merkelig hvordan hode fungerer.

Anonymkode: 8ca61...d08

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Uff. Har du noen podcaster å anbefale?

Jeg hørte på Wolfgang Wee. Sovna momentant. Han er så rolig og blodfattig.  Smitta på meg.  Hatt mareritt og forsov meg med 2t.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 18.00):

Da ville jeg gått for en lavterskel konfirmasjon i egen stue. Mulig kun kaker og kaffe. Mine nærmeste ville hatt forståelse.

Jeg ville ikke hoppet fra slektning til slektning og ventet at de stilte opp med penger og mat. 

Anonymkode: 47663...e8f

beklager, feil tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er stabil i perioder. Forstår ikke hva du mener, at jeg ikke skal gå til psykolog og ta ketaminbehandling, i hvilken rekkefølge? 

Lita

Nei. Forstår ikke hvordan du tolket det slik? Jeg sa ikke noe om deg. Jeg skrev om meg selv. At jeg som relativt syk får avslag med beskjed om å søke på nytt når jeg er mer stabil. Hvordan skal jeg bli mer stabil uten hjelp?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har et tips til en privat psykolog i Oslo området, som er god på helseangst så mottas tips med stor takk 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen her som opplever muskelspenninger? Kan dere isåfall prøve å forklare hvordan det kjennes ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 20.50):

Er det noen av dere andre her som har ekstremt kort lunte? Sånn at man nesten eksploderer bare noen spør om et helt vanlig spørsmål? Eller som plutselig bare kan begynne å gråte helt ukontrollert?

Åjada. Men går ikke mest på folk og ektefelle, selv om det ikke er helt fritt. Her går det mer på mestringsfølelse(reneste Atle Antonsen)-`ting som irriterer`, samt det å ikke finne igjen ting. Det kan gå helt i svart når dette skjer. Det er etterhvert mye av gjenstander som har gått i veggen eller rett ut av vinduet fordi jeg ikke får til ting.  

Eneste resepten jeg har i dag er å resignere og gi faen. Har gått på sinnemestringskurs, det var litt for banalt synes jeg. 

Anonymkode: bf157...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Åjada. Men går ikke mest på folk og ektefelle, selv om det ikke er helt fritt. Her går det mer på mestringsfølelse(reneste Atle Antonsen)-`ting som irriterer`, samt det å ikke finne igjen ting. Det kan gå helt i svart når dette skjer. Det er etterhvert mye av gjenstander som har gått i veggen eller rett ut av vinduet fordi jeg ikke får til ting.  

Eneste resepten jeg har i dag er å resignere og gi faen. Har gått på sinnemestringskurs, det var litt for banalt synes jeg. 

Godt at det ikke bare er meg da 😅. Har du generelt alltid vært hissig eller har det kommet i takt med annen sykdom? For min del så kom det sammen med angsten. Det er jo nesten som at man kan føle man har en hjernesykdom noen ganger. Uansett hvor mye jeg har lest om angst tidligere så hadde jeg aldri trodd at det gikk ann å ha så store humørsvingninger av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Godt at det ikke bare er meg da 😅. Har du generelt alltid vært hissig eller har det kommet i takt med annen sykdom? For min del så kom det sammen med angsten. Det er jo nesten som at man kan føle man har en hjernesykdom noen ganger. Uansett hvor mye jeg har lest om angst tidligere så hadde jeg aldri trodd at det gikk ann å ha så store humørsvingninger av det.

Nei, ikke noe angst i forbindelse med dette egentlig. Jeg er diagnostisert bipolar, og svært dårlig impulskontroll. Dette er nok ikke nødvendigvis en del av et bipolart bilde. Så det er vel også en del ballast fra oppvekst mener man.

Hos deg med angst, gråt og alt. Synes ikke det høres så hyggelig ut nei. Ikke lett i hverdagen sikkert. Du er kanskje flink til å bedømme hjelp som du forhåpentligvis får, ikke alt har en god nytteverdi. Medisinert? 

Jeg er litt heldig, min livsledsager er utdannet innen psykiatri. Hun vet å takle meg. Tipper 99.9% av kvinner hadde flyktet fra forhold med meg, før eller siden. Har forøvrig hatt flere forhold, mye støy fra meg da også, men aldri noe fysisk. Jeg får meg ikke til å gjøre noe slikt mot en kvinne, heldigvis.😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...