Gå til innhold

Etter fødselen...ekle ting som skjer da...

Gjest engstelig gjest

Anbefalte innlegg

Og hvorfor overrasker det folk at man blør etter fødselen? Det sier vel nærmest seg selv?

Jeg er tydeligvis dum, men jeg ante ikke det. Ble ikke overrasket da jeg fikk vite det, men hadde aldri tenkt på at man gjorde det! Jeg trodde man blødde ut under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varte i 6 uker på meg.. I begynnelsen veldig kraftig og det stinket guff.. gikk med store bleier osv.. så gikk det gradvis nedover til mindre og mindre blod..

men jeg tok keisersnitt og de hadde glemt en "stift" så jeg blødde ut av det operasjonssåret også i to uker og jeg tror det var det som stinket mest..

Kan man bruke tamponger etter fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at min renselse ga seg, for så å komme tilbake igjen etter noen uker! Først blødde jeg vel i 3-4 uker, og så begynte det på igjen etter 7-8 uker. Da trodde jeg at det var mensen som kom, men det var det ikke. Blødde bare en dag eller to, og fikk høre at det var pga. at skorpa etter morkaka hadde løsna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette summerer vel opp noe av det "ekle" som kan skje etter en keisesnittfødsel. I tillegg til renselse som allerede er nevnt, men som ofte varer kortere etter en operasjon, fordi de får normalt ryddet mer opp når de først er der inne.

Lengden/varigheten på renselsen har ingen sammenheng med hvor mye det er "ryddet opp" der inne. Alt som er der inne og som skal ut, kommer også ut med det samme etter at barnet er ute(innen max en time eller to ellers går de inn og fjerner det) ved en vaginal fødsel.

Renselsen er blødning fra såret som er igjen der hvor morkaka satt fast og et sår lar seg ikke "rydde" bort uansett om det er et keisersnitt, snarere tvert i mot, siden man da i tillegg får et sår i livmora etter selve inngrepet.

For min del varte renselsen i ca 2 uker ved første fødsel, og bare i underkant av ei uke med de andre. Jeg blør faktisk like lenge og større mengde enn det ved min vanlige mens... Jeg fødte vaginalt alle 8 gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane
Kan man bruke tamponger etter fødsel?

Tro meg, du har ikke lyst til å dytte noe som helst oppi der etter fødselen.

Renselsen har vart 3 - 4 uker for meg. Synes ikke det var noe særlig verre enn mens-lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødde "normalt" og måtte som alle andre sys.

Men det gikk betennelse i stingene, alle sammen, slik at jeg ikke kunne sitte i 6 uker etterpå, det var helt sinnsvakt vondt.

Vondere enn fødselen som varte i 4 timer.

Jeg dusjet meg hver gang jeg var på do og satt i grønnsåpeoppløsning 4 ganger om dagen, uten at det hjalp. Og dette varte i 6 uker !

Dette er 15 år siden, og jeg har bare ikke orket flere barn.

Aldri mer !

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden/varigheten på renselsen har ingen sammenheng med hvor mye det er "ryddet opp" der inne. Alt som er der inne og som skal ut, kommer også ut med det samme etter at barnet er ute(innen max en time eller to ellers går de inn og fjerner det) ved en vaginal fødsel.

Renselsen er blødning fra såret som er igjen der hvor morkaka satt fast og et sår lar seg ikke "rydde" bort uansett om det er et keisersnitt, snarere tvert i mot, siden man da i tillegg får et sår i livmora etter selve inngrepet.

For min del varte renselsen i ca 2 uker ved første fødsel, og bare i underkant av ei uke med de andre. Jeg blør faktisk like lenge og større mengde enn det ved min vanlige mens... Jeg fødte vaginalt alle 8 gangene.

Du har sikkert rett, jeg bare siterte hva jordmor og lege forklarte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...