Gå til innhold

Solkrem kjøpt i fjor, brukes i år også eller?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Spurte på apoteket, faktor 30 . eller 20. Fikk svar, etter ett år er det som å  bruke lavere faktor, men jeg sitter mest i skyggen.  Når det er varmt takler jeg lite sol, joda kan bade og da er solkrem viktig. Men bader jo aldri  en hel dag, kan være på stranda men da i skyggen under et tre. 

Tror eller mener at vi er litt for fanatiske. Hvorfor skal vi bli så brune...Er  sol deilig når det er 34 pluss og null vind...Hvorfor har vi ikke siesta midt på dagen, vi er noen amøber i dette landet. Ikke rart statistikken er høy ad. kreft. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boot apotek er ikke enige.

Anonymkode: b6922...d88

Fordi de skal selge mer.

Kreftforeningen sier man kan bruke fjorårets solkrem så lenge den lukter som den skal.

Anonymkode: e21b8...8a0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (19 timer siden):

Sjanser du på at solkremen fra i fjor er ok i år også? Så lenge lukt og konsistens er uendret?

Jeg bruker gjerne solkrem fra fjordåret, men vær obs på at solfaktoren ikke kommer til å stemme.

Jeg kjøper som oftest faktor 50, jeg antar da at den nok har halvert seg og ikke er mer enn 25, og er flinkere på å smøre på mer.

Solkrem er for dyrt til å ikke bruke opp det man har 😅 Men veldig viktig å huske på at solfaktoren vil være redusert.

Anonymkode: 71b49...ec5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, bruker til den er tom. Den kan bli svakere. Men som alltid med solkrem er jeg veldig forsiktig når det er sol, særlig når sola tar ekstra, som i påsken. Så følger med, og smører på nytt. Da vil den uansett være sterk nok. 

Anonymkode: bd3af...542

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker opp både fjorårets og enda eldre solkrem! Men den eldste går gjerne på beina, der toler eg mykje meir enn i ansiktet. 

Det er heldigvis tilbakevist grundig at solkrem misser så mykje av effekten på eit år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker opp den eldste men tar høyde for lavere effekt, så jeg bruker den på dager det ikke er så sterk sol eller jeg bare er kort tid utendørs.

Anonymkode: 87bff...4e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer solkrem i kjøleskap, så jeg bruker fjorårets om jeg bare skal ut en liten tur. Tør jeg ikke bruke fjorårets som solkrem, bruker jeg den som håndkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Solkrem er det eneste jeg er veldig nøye på å kjøpe nytt hver år. Kjøper mindre flasker så det går mest mulig tomt, og skriver ned når jeg åpnet en flaske.

Anonymkode: 51ef8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 10.11):

Med hva?

De selger solkrem. Selvfølgelig anbefaler de ny hvert år. 

Da vi testet på laboratoriet fant vi omtrent ingen reduksjon i uv-reduksjon på selv 10 år gammel solkrem..

Anonymkode: f4cd5...56e

Hva testet dere? UVA eller UVB, eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 12.33):

Takk for grei lenke.

Som sykepleier overraska dette meg: "Solkrem kan beskytte oss mot å bli solbrent, men det er ikke påvist at det beskytter mot føflekkreft."

Det betyr vel egentlig at det ikke fins forskning, så man kan ikke være sikker om det er noen sammenheng eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...