Gå til innhold

Tjukkis klar til kamp


Tjukkis

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg at jeg skal lage meg en dagbok her. Det er litt mer forpliktende. 
Jeg har vært på forumet her i mange år under et annet nick, men innrømmer at jeg ikke ønsker å knytte dette problemet til min hovedbruker - som flere også kjenner i virkeligheten. 
For dette er ganske tøft og slitsomt; 
Å ha så lite impulskontroll og selvbeherskelse at jeg ikke klarer å få vekta ned. Selv ikke med hjelpemidler har jeg klart det. 
Har tidligere prøvd Mysimba og Saxenda, uten at disse har gjort det det spor enklere. Ingen metthetsfølelse overhodet, og lysten på noe… Ja dere forstår sikkert.

I går satte jeg første dose med Wegovy 0,25. Og i 2 dager nå har jeg ‘nesten’ klart å ha kontroll på det jeg har putta i munnen (litt impuls på jobb i dag hvor det ble litt større lunch enn planlagt, men ikke for ille)

Jeg håper dette hjelpemidlet hjelper meg til å stenge munnen. 
Jeg har en kropp som ikke spiller helt på lag heller, så det blir lite aktivitet og mye tid i sofaen. 
Så det er kostholdet det må gjøres på. 
Neste alternativ blir operasjon, og det vil jeg unngå for alt i verden. 

Så kampen står mellom viljestyrke og impulskontroll. Vi vet hvem som må vinne!   
Kjøkkenvekta har fått nye batterier, og jeg er klar til kamp (igjen)

Startvekt 17/4-23: 96,6

Det blir nok fredager som blir min veiedag fremover, da dette passer best med jobbtider osv. 
Så jobber jeg nå med å legge gode måltidsplaner. Planlegging er viktig.

810799-Janet-Morris-Quote-This-fight-com

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit 😊

For meg har dagboka her vært veldig viktig. Her kunne jeg skrive av meg ting  når jeg sleit litt og få støtte fra de andre. Det var også mer forpliktende når jeg skrev de faktisk tallene her.

Heier på deg 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så bra at du har tatt tak og opprettet dagbok 👍 Vi er flere her inne som er i en prosess om å få et lettere liv, og det er bare fint med flere! 

Jeg veier det samme som deg nå, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Utrolig at det skal være så vanskelig å få resultater når man egentlig har kunnskapen ja... Jeg tror vi blir veldig styrt av vanene våre, og at vi ikke har lært oss ordentlig nok verktøy til å ta de riktige valgene når det gjelder. Men jeg tror vi skal klare dette! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer. Dere er gode 💐

I dag var jeg på vekta, og den stoppa på 95,4.  
Litt kjedelig, for jeg hadde håpa på å se 94 (for i går var den 95,1).  
Men det går da opp og ned. Mye som spiller inn. Fornøyd med nedgang uansett. 
 

Hvilken dag har dere veiedag, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mandag som veiedag hele livet. Som ung var det nok bare fordi det var starten på en ny uke. Fikk resultatet fra forrige uke da. Så deltok jeg på et par Grete Roede-kurs og var med i Vektklubben, de hadde også mandager. Siden har det bare satt seg hos meg, og jeg trives med det. Jeg vet mange liker fredag som veiedag, slik at helgen ikke ødelegger for vekttallet. Men jeg tenker at det er forebyggende. Når jeg har veiedag mandag så tenker jeg litt ekstra over det jeg spiser nettopp fordi jeg skal veie meg på mandag... Jeg har veldig ofte lyst å utvide helgen med snacks o.l på søndag, men når jeg kommer på at jeg skal veie meg neste morgen så er det mye lettere å la være. 

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

95,4 i går også. 
Ikke fornøyd, men jeg tror jeg vet hvorfor. Vekta var endel lavere tidligere i uka.    

Jeg venter ellers utålmodig mot å få gå opp i dose. Håper neste dose hjelper meg med å få metthetsfølelse. For det har jeg lite av nå - og jeg har lyst til å være METT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannssjåvinistisk skrev (2 minutter siden):

Må huske at vannvekt kan endre seg med optil 1-2kg hver dag.

Ja det er dette jeg tenker på. Og på torsdag spiste jeg en salt suppe, så jeg regner med det er vann som har samla seg. 
Takk for trøstende kommentar 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid skuffende når vekten ikke er der man ønsker seg på veiedag. Kanskje du kan prøve å bare veie deg max èn gang i uka? Høres kanskje vanskelig ut når man ikke er vant til det, men virker det ikke fristende å slippe den skuffelsen du fikk mellom to veiinger? Jeg har nå en pause med å ikke gå på vekten i 3 uker (lengste jeg har klart i hele mitt voksne liv), og det er såå befriende.

Når det gjelder metthetsfølelsen så er det lurt å gå litt nærmere inn på det. Den handler bl.a om smak, tekstur, hva du har lyst på, , hva som vil tilfredsstille smaksløkene dine mest, om du egentlig er sulten og hva du har behov for. Øv deg på å spise når det romler litt i magen, men fortsatt er lett å ta gode valg - og stoppe når du er behagelig mett og kjenner på en god energi (ikke så mye at du når vondt mett, tung energi o.l). Bruk TID når du spiser, tygg maten godt, bruk sansene godt og være tilstede i måltider. Ved å bruke disse verktøyene vil man ofte føle seg mer mett og tilfreds. Men selvsagt også viktig å spise gode sammensatte måltider. Viktig å få inn proteiner og sunt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stoppa vekta på 94,6. 

Det går riktig vei.   
Ingen nevneverdige bivirkninger enda heller, så det er jo flott.

Tror jeg må legge vektutviklinga inn i en liste for å lettere se hvordan det utvikler seg. 


Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)
12/5: 94,4 (-0,2)

Med pms og ulvehunger de siste dagene, så er jeg veldig fornøyd med -0,2 den siste uka. 
Jeg har det alltid slik 3-4 dager før mens, så det kjenner jeg og det stresser meg ikke. Det blir normalt igjen når mensen kommer.    

I dag har jeg henta ut 0,5-sprøyter. 
Etter opptrappingsplanen skal jeg starte med disse på mandag, men jeg fikk tips på apoteket i dag om at sprøytene kan inneholde både 5 og 6 doser, så jeg sjekker dette på mandag. Er det en dose igjen, så tar jeg 0,25 da også. Vi får se.

Jeg har jo ikke hatt noen voldsom vektnedgang på disse 4 ukene, bare 2,2 kg. Men nedgang er nedgang. Og Wegovy er et godt hjelpemiddel for å klare å stå i de bedre valgene jeg prøver å ta. Jeg er veldig flink frem til etter barne-TV-tid (18-19-tida). Men da forsvinner all viljestyrke. Det er fortvilende.
Og jeg spiser nok i løpet av dagen også, så det ligger ikke der. Og da blir jo totalen høyere enn hva jeg har som mål. Hadde jo vært bedre å spise lite på formiddagen, for da blir jo totalen mindre også. Men dette fungerer jo ikke i lengden, så jeg gjør det selvfølgelig ikke. 
Men wegovy fungerer litt, så jeg har forhåpninger til neste dose.

Jaja, dette ble mine tanker på fredagskvelden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)
12/5: 94,4 (-0,2)
19/5: xx    
26/5: 95,1 (+0,7)

Det ble ikke noe veiing på meg i forrige fredag, grunnet ferie. 
Jeg hadde ikke så store forhåpninger ang i dag heller, men regna med det var økning igjen. Frem og tilbake er like langt. 

Det gikk egentlig greit med maten på ferie, men overskuddet av kalorier kommer fra drikke. Så det er der synderen er. 
For å si det sånn, det var jeg klar over, og regnet med. Ferie er ferie. 

Nå er det langhelg og hyttetur som står Gor tur. Det blir nok noen flytende kalorier denne helga også.

Man Jan jo på sett og vis si at jeg saboterer for meg selv også, men det er en prioritering jeg gjør med viten og vilje. Da får dette ta lengre tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)
12/5: 94,4 (-0,2)
19/5: xx    
26/5: 95,1 (+0,7)
2/6: 93,7 (-1,4)

Da ser det ut som om både ferie og hyttetur er på tur ut av kroppen igjen. 
Nesten 3 kg på nesten 7 uker er jo ikke noe å juble for, egentlig - men jeg jubler litt tiltross, for det går nedover. Og det er fint for hodet. 
Har fremdeles litt å hente når det gjelder dette hodet. Og det verste er vanen/ønsket om å putte noe i munnen. Ofte vanskelig å stå imot; det kan være en fiskepinne, en skive salami, etc. Og dette vet jeg jo ikke er bra. 
Det som ER positivt, er at jeg ofte klarer å kjenne en metthetsfølelse når jeg har måltider. Jobber med at jeg ikke må spise opp når jeg er mett - denne sitter lengre inne. En baguette, f.eks. Jeg spiste hele i går, for ‘det gjør man jo’. Men jeg var mett etter 2/3. Så dette må jeg jobbe med tenker jeg. 
Men jeg kjenner metthetsfølelse 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg har lært så er det at man absolutt skal juble for all nedgang! Alternativet kan faktisk være ganske annerledes... Jeg blir irritabel og "deprimert" dersom jeg føler jeg har lagt inn en innsats, men så sier vekten bare noen usle gram ned. Men så innser jeg at alternativet er verre - stillstans eller oppgang. Noe som er meget reellt dersom jeg ikke hadde lagt inn innsatsen. Så da er det bare å fortsette. Noen uker går man ned, andre ikke. Er så mye som spiller inn! Det viktige er helt klart at man går ned jevnt over på sikt - selv om det kan gå sakte. Kilo som går sakte av har mindre sjans til å komme på igjen! 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)
12/5: 94,4 (-0,2)
19/5: xx    
26/5: 95,1 (+0,7)
2/6: 93,7 (-1,4)
10/6: 93,5 (-0,2)

Takk for fine ord @Amatariel
Jeg er helt enig der, selv om jeg er utålmodig også. Men jeg kan ikke tillate meg å kjenne på de følelsene. Jeg kunne sikkert klart å gå ned raskere om jeg gikk mer dramatisk til verks, men jeg ønsker ikke det. Jeg fokuserer på å spise normal mat i normale mengder. Og ikke så mye utenfor måltidene. For jeg tror det er dette jeg må lære.    

Jeg glemte å gå på vekta i går, så da ble det vekt i dag i stedet. 
Nedgang er nedgang 👍🏼

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)
12/5: 94,4 (-0,2)
19/5: xx    
26/5: 95,1 (+0,7)
2/6: 93,7 (-1,4)
10/6: 93,5 (-0,2)
16/6: 93,1 (-0,4)

Denne uka hadde jeg liten tro på nedgang, for kroppen er stappfull av vann. Trøndere er jo ikke SÅ vant til disse temperaturene. Gifteringen måtte av for et par dager siden, da den var for trang. Og alt av klær lager merker i huden. 
Så derfor var det gledelig å få noen gram ned denne uka også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin nedgang! Gratulerer så mye med den :D Og riktig god helg her i trøndervarmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 17/4-23: 96,6

21/4: 95,4 (-1,2)
28/4: 95,4 (-)
5/5: 94,6 (-0,8)
12/5: 94,4 (-0,2)
19/5: xx    
26/5: 95,1 (+0,7)
2/6: 93,7 (-1,4)
10/6: 93,5 (-0,2)
16/6: 93,1 (-0,4)   
23/6: 92,8 (-0,3)

Det snegler seg riktig vei. 
Nå nærmer det seg ferie, og det pleier ikke å være en enkel sak å håndtere matmessig. Men jeg prøver å holde fokus med maten. Den største utfordringen er kanskje flytende kalorier. Men jeg prøver å holde hodet på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...