Gå til innhold

Gruer så vannvittig til EU kontrollen 🫣

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Redd jeg ikke skal ha nok penger til den. Har 30 - 35 tusen på sparing tilgjengelig til den.

Har lån på bilen  - derfor jeg gruer...

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor dårlig stand er bilen din i når du sparer opp til kontrollen? 

Anonymkode: 9df7b...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting galt med den så vidt jeg vet. Den er 6 år gammel og gikk gjennom kontrollen forrige gang uten feil. Evt så kan den trenge nye bremser, er usikker. Årsaken til at jeg stresser er at den er kjørt mye lenger enn det som regnes som "vanlig" for en 6 år gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting galt med den så vidt jeg vet. Den er 6 år gammel og gikk gjennom kontrollen forrige gang uten feil. Evt så kan den trenge nye bremser, er usikker. Årsaken til at jeg stresser er at den er kjørt mye lenger enn det som regnes som "vanlig" for en 6 år gammel bil.

Burde ikke være et problem så lenge du passer på den litt ekstra og følger serviceintervallene, spesielt viktig å vaske understellet ofte på vinteren hvis du kjører på saltede veier.

Det er alt for mange som ikke gidder sånt eller tror de sparer penger, er i så fall en fin måte å spare seg til fant på.

Anonymkode: 0fe23...264

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor dårlig stand er bilen din i når du sparer opp til kontrollen? 

Anonymkode: 9df7b...3d2

Teit kommentar/spørsmål. Bil er dyrt og det kan lett bli en regning på over 20 tusen uavhengig av alderen på bilen eller hvilken stand den fremstår før eu kontrollen. Jeg hadde feks en rundt 6 år gammel fin ‘plettfri bil og fikk en retning på 27 tusen pga rust/skraper under bilen jeg ikke hadde merket meg. 

Anonymkode: c1cde...c89

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du uheldig så smører mekanikerne på mye feil for at du skal bli ekstra belastet av dem. 

Husker før i tiden da man kunne ta en nøytral NAF test, men sist jeg tok hos NAF hadde de sitt eget verksted og plutselig fant de masse feil som de mente jeg skulle bruke deres verksted til å ordne bilen på. Vet ikke om det var litt tilfeldig, for jeg kan ikke mye om biler. 

I Norge kaster man fullt brukbare biler pga EU-kontrollen blir for dyr, når bremser og alt med bilen skal være helt nye for å få den gjennom. Tenker jeg kaster bilen min før EU kontrollen i september. Så får jeg se om jeg kjøper en ny bil.. I Norge er de så pirkete på små tullefeil at man kaster fullt brukbare biler.

Anonymkode: 9e0c4...513

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er du uheldig så smører mekanikerne på mye feil for at du skal bli ekstra belastet av dem. 

Husker før i tiden da man kunne ta en nøytral NAF test, men sist jeg tok hos NAF hadde de sitt eget verksted og plutselig fant de masse feil som de mente jeg skulle bruke deres verksted til å ordne bilen på. Vet ikke om det var litt tilfeldig, for jeg kan ikke mye om biler. 

I Norge kaster man fullt brukbare biler pga EU-kontrollen blir for dyr, når bremser og alt med bilen skal være helt nye for å få den gjennom. Tenker jeg kaster bilen min før EU kontrollen i september. Så får jeg se om jeg kjøper en ny bil.. I Norge er de så pirkete på små tullefeil at man kaster fullt brukbare biler.

Men mekanikerne har jo ingen garanti for at man tar reperasjoner og etterkontroll hos dem. Det er frivillig hvor man skal ta etterkontrollen. Jeg bruker ikke merkeverkstedet, for de har flere ganger prøvd å lure meg.

Som sagt,  forrige gang gikk den gjennom uten feil, så håper det går bra denne gangen også, men greier ikke helt å slappe av før kontrollen er gjort.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags bil er det, og hvor langt er den kjørt?

Anonymkode: 8212d...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags bil er det, og hvor langt er den kjørt?

Anonymkode: 8212d...81e

Golf, 207 000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså. Jeg hadde min v50, 05mod på EU kontroll og fikk bare en feil. Delene kostet 200,- og det var alt. Den bilen har gått 324000km. Det jeg har gjort er å følge opp all service og tatt jobbene når de har dukket opp.

Anonymkode: b19fb...47f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både -99 modellen og 07-modellen her sklir rett igjennom med null feil hvert år, men følger begge opp mer årlige servicer og skifter det som eventuelt ryker underveis. Tar man ikke vare på bilen skal den selvsagt ikke gjennom noen EU-kontroll, da er den trafikkfarlig.

Anonymkode: 06673...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger du virkelig bil når du har så dårlig råd? Det er jo bare et pengesluk, på alle måter. Og når det gir angst i tillegg.... 

Anonymkode: 08070...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en volvo s40 2007 som sklei rett gjennom kontrollen i år, i fjor hadde jeg rep på 8000. Følger servicer og fikser på den når det trengs. Hadde nesten forventet at jeg måtte fikse bremser, men det eneste jeg fikk merknad på var en lyspære. 

Anonymkode: 085d0...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Trenger du virkelig bil når du har så dårlig råd? Det er jo bare et pengesluk, på alle måter. Og når det gir angst i tillegg.... 

Er ikke alle som har kollektiv utenfor døra som går når man trenger det 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke alle som har kollektiv utenfor døra som går når man trenger det 

Da må man faktisk ha råd til å vedlike holde bilen, ellers får man kjøpe seg en sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Når en person har kjørt en 6 år gammel bil mer enn 200 000km så er vel det streng tatt et unødvendig spørsmål? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 4/19/2023 at 1:39 AM, AnonymBruker said:

...og plutselig fant de masse feil som de mente jeg skulle bruke deres verksted til å ordne bilen på. Vet ikke om det var litt tilfeldig, for jeg kan ikke mye om biler.

Det er fullt mulig å ta kontrollen ett sted og eventuelle reparasjoner et annet! Jeg gjorde det en gang. Man kan til og med opplyse om det på forhånd f eks at eventuelle reparasjoner vil bli tatt hos konkurrenten. Hvis man vil dra en hvit løgn sier du at du trenger bilen med en gang og vil reparere den "nærmere jobben" eller noe.

Anonymkode: c0fd7...f8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja jeg trenger virkelig bil siden jeg ikke kan ta kollektivt pga allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 14.03):

Både -99 modellen og 07-modellen her sklir rett igjennom med null feil hvert år, men følger begge opp mer årlige servicer og skifter det som eventuelt ryker underveis. Tar man ikke vare på bilen skal den selvsagt ikke gjennom noen EU-kontroll, da er den trafikkfarlig.

Jeg har fulgt alle servicer, og som sagt så gikk den gjennom forrige gang uten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fulgt alle servicer, og som sagt så gikk den gjennom forrige gang uten feil.

Men hvorfor er du redd for at det skal være så mye feil på den da? En bil som vedlikeholdes drar ikke plutselig på seg voldsomme regninger med mindre det er noe dyrt som ryker, og det ville jeg ikke vært redd for på en 6 år gammel bil selv om du kjører mye. Biler er skapt for å brukes..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...