Gå til innhold

Vennepar som barnevakt - gi gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en kinkig situasjon. Vi er invitert I noen gode venners bryllup som barnevakt. Da vi ble spurt ble jeg helt ærlig litt satt ut da vi hadde hatt dem som noen av de viktigste gjestene hvis vi giftet oss nå. I ettertid tenkte jeg at jeg kanskje tenkte på dem som viktigere venner enn de oss. Men vi er sammen nesten hver helg og store høytider. De behandler oss som noen av sine viktigste venner.

Vi har konkludert med at de ser på barnet sitt som så viktig at de vil ha barnevakt som kjenner det godt. Så en slags kulturforskjell. Men jeg kjenner meg fortsatt litt sår som kan påvirke hvordan jeg tenker om penger brukt på bryllupet. 

For vårt barn er brudepike og vi bruker dermed en del kroner på klær og tilbehør. Mann og jeg er invitert I utdrikningslag som blir noen tusenlapper. Vi skal bake en kake. Så er det gaven igjen. Jeg har gjerne lyst å gi noe personlig fra oss som familie(kort, bildebok, minnebok), men ikke bruke veldig mye penger fra ønskelisten deres. Vi er jo gratis arbeidskraft hele bryllupshelga, er det gave nok? Eller er det jeg som er litt bitter her?

Det må sies at vi ikke akkurat har overflod av penger i livet akkurat nå. Dette bryllupet er på bekostning av ferie i år. Samtidig er det jo tydelig at vi har ulik forståelse av bryllup med disse vennene våre og det er dumt å skape en rift på grunn av en gave. Vi vil fortsatt kunne betale mat og hus etter en tusenlapp i gave. 

Anonymkode: 9d4b6...e90

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er jo gratis arbeidskraft hele bryllupshelga, er det gave nok?

Ja, det er gave nok!

Merkelig at dere er invitert på alt annet, men ikke selve festen egentlig. Hvis det er invitert andre venner i tillegg, hadde jeg stusset veldig. 

Anonymkode: d58bf...4ab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere være barnevakt langt unna festen eller er tanken at dere er i nærheten med baby call og kanskje veksler på å komme på festen?

Anonymkode: 857fd...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det var gave du spurte om, må jeg ærlig talt si jeg hadde takket nei til å være barnevakt i det bryllupet. Er det sånn at dere ikke ville blitt invitert i det hele tatt om dere ikke var barnevakt? Men samtidig skal jo barnet deres være brudepike? Jeg ville sagt det blir litt mye å holde styr på og at dere heller vil være vanlige gjester. Hvis de da sier at da blir dere ikke invitert, så vet man hvor landet ligger. 

Anonymkode: ca20a...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skal dere være barnevakt langt unna festen eller er tanken at dere er i nærheten med baby call og kanskje veksler på å komme på festen?

Anonymkode: 857fd...e2f

Vi har hotellrom der festen holdes. Så ja. Vi kan veksle og har plan om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selv om det var gave du spurte om, må jeg ærlig talt si jeg hadde takket nei til å være barnevakt i det bryllupet. Er det sånn at dere ikke ville blitt invitert i det hele tatt om dere ikke var barnevakt? Men samtidig skal jo barnet deres være brudepike? Jeg ville sagt det blir litt mye å holde styr på og at dere heller vil være vanlige gjester. Hvis de da sier at da blir dere ikke invitert, så vet man hvor landet ligger. 

Anonymkode: ca20a...f5d

Jeg vet ikke om vi ville vært avinvitert, men det er nok ikke relevant nå. I ettertid skulle jeg ikke svart ja så raskt. Fikk ikke helt tenkt meg om og det var først etterpå jeg kjente på at dette ble feil. Vanskeligere å trekke seg i ettertid og nå tenker jeg at vi bare står i det. Er bare godt å lufte litt tanker anonymt fordi jeg vet følelsene mine er litt såre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er i en kinkig situasjon. Vi er invitert I noen gode venners bryllup som barnevakt. Da vi ble spurt ble jeg helt ærlig litt satt ut da vi hadde hatt dem som noen av de viktigste gjestene hvis vi giftet oss nå. I ettertid tenkte jeg at jeg kanskje tenkte på dem som viktigere venner enn de oss. Men vi er sammen nesten hver helg og store høytider. De behandler oss som noen av sine viktigste venner.

Vi har konkludert med at de ser på barnet sitt som så viktig at de vil ha barnevakt som kjenner det godt. Så en slags kulturforskjell. Men jeg kjenner meg fortsatt litt sår som kan påvirke hvordan jeg tenker om penger brukt på bryllupet. 

For vårt barn er brudepike og vi bruker dermed en del kroner på klær og tilbehør. Mann og jeg er invitert I utdrikningslag som blir noen tusenlapper. Vi skal bake en kake. Så er det gaven igjen. Jeg har gjerne lyst å gi noe personlig fra oss som familie(kort, bildebok, minnebok), men ikke bruke veldig mye penger fra ønskelisten deres. Vi er jo gratis arbeidskraft hele bryllupshelga, er det gave nok? Eller er det jeg som er litt bitter her?

Det må sies at vi ikke akkurat har overflod av penger i livet akkurat nå. Dette bryllupet er på bekostning av ferie i år. Samtidig er det jo tydelig at vi har ulik forståelse av bryllup med disse vennene våre og det er dumt å skape en rift på grunn av en gave. Vi vil fortsatt kunne betale mat og hus etter en tusenlapp i gave. 

Man gir ikke et kort i bryllupsgave …

Anonymkode: f4949...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, det er gave nok!

Merkelig at dere er invitert på alt annet, men ikke selve festen egentlig. Hvis det er invitert andre venner i tillegg, hadde jeg stusset veldig. 

Anonymkode: d58bf...4ab

Ja. Andre venner er invitert, men få. Tror nok det er at de tenkte mer på barnet sitt enn at vi ikke får vært med. Men er det som gjør at jeg føler meg såret her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre venner om å være barnevakt i eget bryllup synes jeg er dårlig gjort. Det er slikt man betaler folk for! 

Jeg hadde ikke reist til et bryllup for å være barnevakt! Betale for å jobbe gratis? Nei takk 

Anonymkode: 3a978...614

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man gir ikke et kort i bryllupsgave …

Anonymkode: f4949...fc6

Nei! Det er jeg enig i. Var mer at jeg føler på at vi gir det å være barnevakt i bryllupsgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei! Det er jeg enig i. Var mer at jeg føler på at vi gir det å være barnevakt i bryllupsgave.

Synes de burde betalt reise for dere faktisk. Og bosted. 

Jeg ville takket nei for å reise. De utnytter jo dere

Anonymkode: 3a978...614

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ble jeg usikker på om det ville oppfattes som at noe er feil. Du ville sikkert det da og jeg er takknemlig for det synspunktet og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om vi ville vært avinvitert, men det er nok ikke relevant nå. I ettertid skulle jeg ikke svart ja så raskt. Fikk ikke helt tenkt meg om og det var først etterpå jeg kjente på at dette ble feil. Vanskeligere å trekke seg i ettertid og nå tenker jeg at vi bare står i det. Er bare godt å lufte litt tanker anonymt fordi jeg vet følelsene mine er litt såre. 

Hvor lenge siden er det dere ble spurt, og når er bryllupet? 

Anonymkode: 2d8c0...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge siden er det dere ble spurt, og når er bryllupet? 

Anonymkode: 2d8c0...472

Bryllupet er i fellesferien og vi ble spurt i høst. Så de var i god tid og vi burde heller tatt det opp da enn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at vi hadde hatt andre planer den dagen bryllupet skal holdes. Jeg er ikke barnevakt i bryllup eller på den fest. Jeg synes vennene deres er frekkere enn flatlusa! Dere utnytta så det holder.

Anonymkode: 9d0f6...c4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenkte kanskje at dere passer godt til barnevakt siden dere må passe eget barn? 

Spør du meg hadde jeg takket nei til at datteren skulle være brudepike + barnevaktjobb.

Anonymkode: 23c7b...9d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk en gave i seg selv å stille som barnevakt. Men dere kan jo kanskje velge å gi gave likevel, så kan dere ha en forventning om at de betaler hotellrommet deres? Barnet skal vel kanskje bo på deres hotellrom? Ikke helt likt kanskje, men jeg satt hundevakt når en tidligere kollega giftet seg. Hun hadde kjøpt hunden av min mor og visste jo at jeg var hundevant. 

Jeg ga gave. Fikk fem hundre kroner i "lønn", pluss mat og godteri. Var vel 19 år på det tidspunktet. 

Anonymkode: f1766...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk en gave i seg selv å stille som barnevakt. Men dere kan jo kanskje velge å gi gave likevel, så kan dere ha en forventning om at de betaler hotellrommet deres? Barnet skal vel kanskje bo på deres hotellrom? Ikke helt likt kanskje, men jeg satt hundevakt når en tidligere kollega giftet seg. Hun hadde kjøpt hunden av min mor og visste jo at jeg var hundevant. 

Jeg ga gave. Fikk fem hundre kroner i "lønn", pluss mat og godteri. Var vel 19 år på det tidspunktet. 

Ja, og jeg bodde jo hjemme hos dem. Var ikke gjest en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har tenkt at dere uansett må passe eget barn?

Anonymkode: b081e...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...