Gå til innhold

Konfirmasjon men..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Mitt barn skal konfirmeres neste år, men hun sier klart og tydelig(gjort det fra 10årsalderen) at hun ikke tror på Gud og kirken og at grunnen til at hun sksl konfirmeres er for å få penger og gaver. Vi har selvsagt snakket med henne rundt dette.

Hva hadde dere gjort? Latt henne konfirmeres når hun er fastbestemt på at hennes tro ikke er på Gud og kirken, men kun for penger og gaver? Noen som har tatt avgjørelsen om å ikke ha konfirmasjon da?

Anonymkode: 37829...ac6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Latt henne konfirmeres? Er det foreldrenes valg??

AnonymBruker
Skrevet

Valgt humanistisk konfirmasjon.

Anonymkode: 6abb9...542

• Liker 16
Skrevet

Trur de fleste som konfirmerer seg gjør det for penger og gaver. Jeg var en av de. Jeg holdt jo faktisk på å ikke få lov å konfirmerer meg av prestene fordi jeg ikke hadde gjort lekser. Heldigvis fikk jeg skrive av alt fra venninnen min.

Humanetisk konfirmasjon er ett godt alternativ. Jeg har vært i 2 slike konfirmasjoner og det var ikke noe gude preik der.

Selvsagt skal hu få konfirmere seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Borgerlig konfirmasjon? Men hvis hun ønsker kirkelig, så er det vel ikke noe problem. Ingen har vondt av å lære om kristendommen, og det er ikke noe krav å være troende for å bli konfirmert i kirken.

Anonymkode: fbbd7...197

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For hundre år siden var det vel sånn at de alle fleste ungdommene skaffet seg en jobb, og ble "voksne" etter å ha blitt konfirmert.    

Men sånn er det vel ikke nå lenger. Nå er det bare fest og god mat (pluss flest mulig presanger og kontanter selvfølgelig) som gjelder.    

Anonymkode: 5b644...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som konfirmerer seg i kirken gjøre det også i hovedsak for penger og gaver, de aller fleste tenåringer synes ikke langdryge middagsselskaper med taler og en selv i fokus er definisjonen av a good time... Så om saken er manglende tro så er det bare å gå for humanistisk konfirmasjon eller stor 15 års dag. Humanistisk konfirmasjon er en fin seremoni (og langt mer nyttige forberedelser hvor man lærer litt om  nye rettigheter ved de forskjellige aldrene og har gode diskusjoner om moral og etikk) hvis familien og eller konfirmanten gjerne vil ha det, litt kan man jo forlange for gaver og penger :) 

Anonymkode: 1528e...034

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror du kan regne med at flertallet av konfirmanter ikke hadde konfirmert seg om det ikke medførte fest og gaver. Datteren din er bare mer åpen om det. Jeg synes det er litt spesielt at hun skal trenge å argumentere for å konfirmere seg og at du så skal vurdere om hun har grunn god nok. Hvis hun vil konfirmeres, la henne gjøre det. Hvorfor trenger det å være en dyptfølt, mammagodkjent grunn bak? Og hun må heller ikke konfirmeres i kirken. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet

Mine barn fikk ikke lov å stå i kirken og hykle. Jeg krevde at de skulle ta et aktivt valg, og stå for det.

Enten tror man på kristendom, og velger kirken. Eller man er opptatt av humanismen, og velger humanetisk.

Dersom de ikke bryr seg en dritt, så lar man være.

Her var jeg veldig streng! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke ønsker å bekrefte dåpen sin ved at de selv har valgt å bli kristne kan spørre foreldrene sine om de kan få penger i stedet for fest, eller arrangere gavefest (borgerlig "konfirmasjon")

Anonymkode: 66bff...0e5

• Liker 1
Skrevet

Hun kan følge et opplegg, enten i kirken eller humanetisk, og så kan hun bestemme når dagen nærmer seg hva hun vil. Man MÅ jo ikke konfirmeres i kirken selv om man har deltatt der (det er ingen som hindrer noen i å arrangere et selskap likevel uten seremoni først) eller man kan  gjennomføre uavhengig av egen overbevisning fordi man er 14 og vil være som alle andre. Da er hun i godt selskap i tilfellet. 

Jeg hadde latt egne barn ha fest og feiring uansett, men hadde ikke pushet på for noe humanetisk opplegg bare for å ha et alternativ til kirken. Hvorfor trenger man det egentlig? Feire og markere kan man uansett gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i flere borgerlige «konfirmasjoner», og synes de er bare svada. Jeg ville også vært negativ til at mitt barn skulle konfirmere seg i kirken hvis hun åpenbart ikke mente noe med det. Samtidig lærer man lite om kristendommen på skolen, så konfirmasjonstiden er en fin mulighet til å lære mer om det vårt samfunn tross alt er bygget på. Uten kunnskap har man ingen reell mulighet til å ta et standpunkt til om man tror eller ikke. Jeg ville nok derfor latt henne konfirmere seg i kirka, men snakket litt med henne om dette på forhånd. 

Anonymkode: 885fc...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt nei. Måtte ha blitt humanistisk. Hadde ikke fått stå i kirken og lyve. Kunne kanskje ha fått tilbud om en pengegave til sparekonto i stedet for konfirmasjon, men jeg syns egentlig at det blir helt tullete også 🙃

Anonymkode: 8ac56...804

• Liker 2
Skrevet

Er resten av dere "troende" da TS siden du bruker det begrepet? Dessuten er det vel slik at mesteparten av de som konfirmeres i dag gjør det for alt annet enn selve troen så jeg ser ikke helt problemet med å la henne ta dette valget.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde sagt nei. Måtte ha blitt humanistisk. Hadde ikke fått stå i kirken og lyve. Kunne kanskje ha fått tilbud om en pengegave til sparekonto i stedet for konfirmasjon, men jeg syns egentlig at det blir helt tullete også 🙃

Skulle sperret henne inne og bektet henne å gå på konfirmantundervisning?

Anonymkode: 1d7f6...b25

AnonymBruker
Skrevet

Finnes de ungdommer som tror på gud? 

Anonymkode: aa511...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok tatt en prat med henne om borgelig konfirmasjon kanskje er et bedre alternativ når man ikke er kristen. Hva en konfirmasjon i kirka faktisk innebærer, og at hun kanskje kan føle at det er feil. Men - til syvende og sist er det hennes valg. Hvor mange konfirmanter er faktisk kristne? Tror på Gud? Tipper det er et klart mindretall.

Anonymkode: 40d14...997

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle sperret henne inne og bektet henne å gå på konfirmantundervisning?

Anonymkode: 1d7f6...b25

Nei, det kunne hun ha fått gå på 🙂

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært i flere borgerlige «konfirmasjoner», og synes de er bare svada.

Anonymkode: 885fc...f1b

I motsetning til kirkelig konfirmasjon? Hva er mer svada med borgerlig konfirmasjon enn med humanistisk konfirmasjon (forutsatt at du forstår hva svada betyr)? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Stå i kirken og lyve? Hva slags konfirmasjoner er det der dere bor? "Tar du, konfirmanten, Jesus som ved din side ikke står?" Nå er det riktignok 15 år siden jeg konfirmerte meg i kirken, men presten var veldig åpen for at ikke alle trodde og ønsket alle velkommen likevel. 

Anonymkode: f9708...dde

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...