Gå til innhold

Du blir hva du gjør...

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mener du at det kan være et kausalt forhold (årsak/virkning) mellom tidlig røykedebut og "mislykket" fremtid?

Det har vel ikke slått deg at det kan være en spuriøs sammenheng.. altså at de som på en eller annen måte er disponert for å begynne å røyke tidlig, også er mer troende til å eksperimentere med narkotika, ha sex i ung alder, etc. Røyking er altså ikke nødvendigvis årsaken, men heller en virkning av bakenforliggende variabler.

Ikke alltid x medfører y, selv om det kan virke sånn for det blotte øyet. Husker godt han fragglen som var ute på tur og sendte reisebrev hjem, han observerte jo at hver gang menneskene åpnet noe som kalles paraply, så kom det vann fra himmelen :)

Men ja: også på min skole har mange av de som sto i "røykeskuret" grodd fast i hjembyen, sluttet på skolen tidlig, blitt narkomane og gravide og det som verre er.

Men jeg tror det har særdeles lite med røyking å gjøre..

Dessuten var jeg en av dem, og det ble jo folk av meg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det kan være et kausalt forhold (årsak/virkning) mellom tidlig røykedebut og "mislykket" fremtid?

Det har vel ikke slått deg at det kan være en spuriøs sammenheng.. altså at de som på en eller annen måte er disponert for å begynne å røyke tidlig, også er mer troende til å eksperimentere med narkotika, ha sex i ung alder, etc. Røyking er altså ikke nødvendigvis årsaken, men heller en virkning av bakenforliggende variabler.

Ikke alltid x medfører y, selv om det kan virke sånn for det blotte øyet. Husker godt han fragglen som var ute på tur og sendte reisebrev hjem, han observerte jo at hver gang menneskene åpnet noe som kalles paraply, så kom det vann fra himmelen :)

Men ja: også på min skole har mange av de som sto i "røykeskuret" grodd fast i hjembyen, sluttet på skolen tidlig, blitt narkomane og gravide og det som verre er.

Men jeg tror det har særdeles lite med røyking å gjøre..

Dessuten var jeg en av dem, og det ble jo folk av meg og!

Tja, for alt vi vet kan jo en spuriøs årsak ligge bak at det ble folk av deg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg trodde trådstarter mente de som røyket hasj jeg, utfra resten av innlegget hennes.

Ellers vil jo utsagne nærmest konkludere med at blant bedriftslederne her i landet, er det svært få røykere.

Det tror jeg ikke stemmer ;)

Ikke skjønner jeg at man kan sitte og huske hvem som røyket og ikke røyket på ungdomsskolen heller - jeg husker ikke hvem som røyket i min egen klasse engang jeg. Kanskje nesten alle? Jeg vet at to av dem sitter som leder i egen bedrift i dag, og har tjent bra med penger fra ung alder... tror de røyker ennå faktisk.

Men nå gikk jeg på ungdsommskolen på syttitallet da - det kan jo kanskje ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka ikke (sigaretter),hevrken på ungdomsskolen eller seinere, men det hakke gått strålende med meg for det.

Endret av Diktern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke nok om dem som røyket på min skole, til å si hvordan det gikk med dem senere, men om det er en slik tendens tipper jeg (som noen har nevnt) at det ikke er et årsak-virkningsforhold mellom røyking og det å lykkes i livet, men en tredje (eller flere) faktor som fører til både røyking/lykkes mindre i livet enn andre.

I såfall fins det mange unntak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent halvparten av alle jentene i ungd.skole klassen min røyket, og bare 2 av disse jentene hadde personlighetstrekk som gjorde dem mer eller mindre sannsynlige til å havne på skråplanet. Av de andre jentene tenker jeg spesielt på 3 jenter som var røykere og absolutt ikke typen til å gjøre det dårlig i livet eller ikke ta livet og fremtiden seriøst. Den ene av dem var av typen som gjerne tar store jobber med ansvar, og det kan man da ikke si er noe dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...